Harde muismat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Lang geleden heb ik een paar muismatten gehad als reclamemateriaal. Ongeveer A4, 1mm dik, gemaakt van massief PVC. Perfecte muismatten. Als je goed kijkt naar de oppervlakte van een goede, harde muismat zie je dat die bestaat uit hele kleine piramides, net schuurpapier. En na een half jaartje muizen zijn de puntjes wat afgesleten, waardoor de mat stroever aanvoelt.

Sindsdien ben ik al lang op zoek naar vergelijkbare muismatten, maar ik heb ze nooit meer kunnen vinden. 99% van alle muismatten zijn nog steeds van schuim en stof, daar kan ik niets mee. Ik gebruik ze ook voor de laptop en op de bank, dus aan slappe muismatten heb ik niets. Grote kan ik eventueel op maat knippen of zagen.

In de pricewatch kun je niet selecteren op hard of zacht, het is vaak ook niet of moeilijk uit de omschrijving op te maken. En de paar harde muismatten die er zijn, bestaan meestal uit rubber met een harde toplaag. Ook kosten ze minstens 30 Euro per stuk. Ik heb ook aluminium geprobeerd, maar dat is minder glad en erg koud.

Weet iemand of die simpele muismatten nog bestaan, of kan me een modern alternatief aanbevelen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:59
Excuses als dit bij de hand klinkt maar... al naar de bouwmarkt geweest om een plak PVC te scoren? :P

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:12:
Excuses als dit bij de hand klinkt maar... al naar de bouwmarkt geweest om een plak PVC te scoren? :P
Dat is veel minder glad. Bij zo'n muismat glijd je muis over kleine puntjes, dat is ook wat verslijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ook voor de hand liggend, maar kun je daar wat aan doen met een stukje schuurpapier? :)

Verder zijn die van Razer van kunsttof gemaakt iirc en kun je daar vaak ook nog kiezen tussen een hard en zacht oppervlak.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
The Eagle schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:35:
Ook voor de hand liggend, maar kun je daar wat aan doen met een stukje schuurpapier? :)

Verder zijn die van Razer van kunsttof gemaakt iirc en kun je daar vaak ook nog kiezen tussen een hard en zacht oppervlak.
Een schuurpapiertje werkt niet. Ik heb wel zitten denken om een metalen voorwerp met veel kleine puntjes te verhitten en er in te duwen, maar dat wordt niet glad.

Ik zie 1 harde Razer van 57 Euro, kijk ik over de anderen heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik gebruik al meer dan 18 jaar een SteelSeries 4D.
Deze heeft een gladde en stroeve kant.

De QcK is de opvolger dacht ik.

Logitech G440 misschien?

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 14-08-2020 21:54 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
PD2JK schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:49:
Ik gebruik al meer dan 18 jaar een SteelSeries 4D.
Deze heeft een gladde en stroeve kant.

De QcK is de opvolger dacht ik.
Wordt die nog gemaakt? Hij staat niet in de pricewatch. Ik zie alleen de Steelseries QcK Hard, die heb ik een paar jaar geleden gehad en die ging niet erg lang mee. Is met 29 Euro waarschijnlijk wel de goedkoopste.

De Logitech G440 staat vreemd genoeg niet in de lijst, maar komt wel tevoorschijn als je er op zoekt. Geen geweldige reviews, maar het is een optie. Edit: hij staat er wel tussen.

[ Voor 16% gewijzigd door SymbolicFrank op 14-08-2020 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:57
Dat klinkt als een Func Surface 1030 mousepad

[YouTube: Func Surface 1030² XL Dual Sided Gaming Mouse Pad [Review]]

pricewatch: Fractal Design Surface 1030² XL

Anders de Glorious Helios, die is een stuk groter, maar als je netjes kan snijden zou je voor jou doeleind er meerdere mousepads uit kunnen maken. Deze mousepad is al een stuk minder stijf, meer in de categorie die je zelf ook beschrijft met 1mm.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Glorious Helios Review: BEST Hard Mouse Pad??

[ Voor 49% gewijzigd door Turismo op 16-08-2020 22:19 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Turismo schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:08:
Dat klinkt als een Func Surface 1030 mousepad
Dat komt al aardig in de richting. Ik heb de rubberen ondergrond niet nodig en zou hem in tweeën knippen, maar het materiaal ziet er goed uit en het is de goedkoopste tot nu toe. Maar op de bank en met de laptop gaat het dan wel schuiven.

Die andere is een stuk duurder.

[ Voor 8% gewijzigd door SymbolicFrank op 17-08-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Optische muis kopen. Dan is een stukje karton ook voldoende.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:57
SymbolicFrank schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:10:
[...]

Dat komt al aardig in de richting. Ik heb de rubberen ondergrond niet nodig en zou hem in tweeën knippen, maar het materiaal ziet er goed uit en het is de goedkoopste tot nu toe. Maar op de bank en met de laptop gaat het dan wel schuiven.

Die andere is een stuk duurder.
Zou je eens naar de Func F10 kunnen kijken

Maar volgens mij is het merk al een tijdje end of life het is amper te vinden, ik ken het zelf enkel nog van mijn Counterstrike 1.6 periode, toen was het 1 van de bekendste merken vanwege hun harde surface pads. Dus mocht je hierop de keuze maken en het bevalt, wellicht voorraadje inslaan.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Ik vind het toch vreemd dat het blijkbaar zo moeilijk is. Een stuk PVC met aan 1 kant een reliëf en aan de andere kant een anti-slip laag kan nooit meer kosten dan een Euro per stuk om te maken. Al die andere dingen hebben weinig of geen meerwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:10

Compizfox

Bait for wenchmarks

JukeboxBill schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:29:
Optische muis kopen. Dan is een stukje karton ook voldoende.
Dat heeft TS wel, neem ik aan. Het gaat hier meer om de frictie.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Compizfox schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:02:
[...]

Dat heeft TS wel, neem ik aan. Het gaat hier meer om de frictie.
Hoezo, frictie? Een muis moet toch lekker soepel glijden? Dat maak ik i.i.g. op uit de reactie van @SymbolicFrank op @5pë©ïàál_Tèkén.

Ik gebruik zelf al heel lang een A4 printpapier aan het bureau omdat ik muismatten altijd veel te dik vond en het houtpatroon van het bureaublad anders rare effecten geeft aan de muisbeweging op het scherm.
En als ik bij de TV zit, en veel met de muis bezig ben, de stijve kartonnen achterkant van een A4 kladblok op mijn schoot. Dat geeft voldoende frictie om de muis niet er van af te laten glijden als het kladblok een beetje schuin ligt. Ik schat iets van 1:4 als maximale helling.

Maar dat is misschien niet high-tech genoeg ;)

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:10

Compizfox

Bait for wenchmarks

JukeboxBill schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:30:
[...]

Hoezo, frictie? Een muis moet toch lekker soepel glijden? Dat maak ik i.i.g. op uit de reactie van @SymbolicFrank op @5pë©ïàál_Tèkén.
Ja, precies. Vandaar het belang van een goede gladde muismat.
Ik gebruik zelf al heel lang een A4 printpapier aan het bureau omdat ik muismatten altijd veel te dik vond en het houtpatroon van het bureaublad anders rare effecten geeft aan de muisbeweging op het scherm.
En als ik bij de TV zit, en veel met de muis bezig ben, de stijve kartonnen achterkant van een A4 kladblok op mijn schoot. Dat geeft voldoende frictie om de muis niet er van af te laten glijden als het kladblok een beetje schuin ligt. Ik schat iets van 1:4 als maximale helling.

Maar dat is misschien niet high-tech genoeg ;)
Een stuk papier is niet bepaald een goed voorbeeld van zo'n glad oppervlak ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-05 17:16

WCA

Aluminium misschien een idee? Xiaomi heeft een aluminium mat die er vrij strak uit ziet

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
@JukeboxBill over smaak valt niet te twisten :p. Ik heb gezien dat mensen spijkerbroekstof gebruiken, ook papier en krant omdat men dat eenmaal is gewend. Soms zijn mensen bereid veel moeite te doen om het bij het huidige te houden i.p.v. iets nieuws te proberen. Als OP PVC met motief wil, dikke prima oOo

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:18:
@JukeboxBill over smaak valt niet te twisten :p. Ik heb gezien dat mensen spijkerbroekstof gebruiken, ook papier en krant omdat men dat eenmaal is gewend. Soms zijn mensen bereid veel moeite te doen om het bij het huidige te houden i.p.v. iets nieuws te proberen. Als OP PVC met motief wil, dikke prima oOo
Zoals ik in de openingspost heb verteld, bestaat het oppervlak van een goede, harde muismat uit minuscule piramides of een vergelijkbaar reliëf. De muis glijd over de puntjes daarvan, waardoor hij heel weinig wrijving heeft. Dat kun je op geen enkele manier vergelijken met een stoffen muismat of een papiertje.

Maar je kunt er inderdaad je muis niet op laten liggen als hij niet vlak ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:09
@SymbolicFrank ik weet precies wat je bedoelt, ik heb ooit van dat soort muismatten van innogames gekregen om uit te delen. Sindsdien nooit meer zulke fijne matten gehad :S (na 3 jaar was het "schuim" onder die laag ingedeukt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

In de pricewatch kan je zeker wel op materiaal filteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5EHMfixT8a8HC1ScMifur9GD-U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nx9R187RDLwsIi1qrM5oKar5.png?f=user_large
Een aantal opties:
- Logitech G440
- Trust GXT 204
- Deltaco Gaming GAM-007

Allemaal harde matten en allemaal onder de 30.

[ Voor 3% gewijzigd door temp00 op 17-08-2020 12:34 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Dit is DE muismat die je moet hebben.

https://www.bol.com/nl/p/...-300-mm/9200000102613489/

Ze hadden hem bij Megekko voor minder... maar nu niet (op dit moment?) meer.

Ik heb stof, verschillende plastic, etc etc geprobeerd.
Stof en plastic slijt altijd snel en had inderdaad na een paar maandjes een andere frictie op het punt waar je het meeste mee muist.

Qua duurzaamheid en minste frictie is dit glas gewoon het beste.

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is een aluminium muismat.

Zelf heb ik ook nog wel eens geëxperimenteerd met het parelstralen van een glasplaat.. maar dat werd te ruw.
Een optie is anders het chemisch etsen (met zuur) van een glasplaat.

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-08-2020 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
SymbolicFrank schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:24:
[...]

Zoals ik in de openingspost heb verteld, bestaat het oppervlak van een goede, harde muismat uit minuscule piramides of een vergelijkbaar reliëf. De muis glijd over de puntjes daarvan, waardoor hij heel weinig wrijving heeft. Dat kun je op geen enkele manier vergelijken met een stoffen muismat of een papiertje.

Maar je kunt er inderdaad je muis niet op laten liggen als hij niet vlak ligt.
Voor jou is dat een goede muismat ;) ik vergelijk ook nergens iets :). Weer wat geleerd - over smaak valt blijkbaar wel te twisten. Lijkt mij alleen dat als heel veel mensen een dergelijke mat zo fijn vinden dat er heus wel een fabrikant op was gesprongen.
Veel succes met de zoektocht! :)

@Compizfox er zijn verschillende soorten printpapier. Super glad foto spul, extra ruw en alles er tussenin.

[ Voor 14% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 17-08-2020 12:40 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
HugoBoss1985 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:34:
Dit is DE muismat die je moet hebben.

https://www.bol.com/nl/p/...-300-mm/9200000102613489/

Ze hadden hem bij Megekko voor minder... maar nu niet (op dit moment?) meer.

Ik heb stof, verschillende plastic, etc etc geprobeerd.
Stof en plastic slijt altijd snel en had inderdaad na een paar maandjes een andere frictie op het punt waar je het meeste mee muist.

Qua duurzaamheid en minste frictie is dit glas gewoon het beste.

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is een aluminium muismat.

Zelf heb ik ook nog wel eens geëxperimenteerd met het parelstralen van een glasplaat.. maar dat werd te ruw.
Een optie is anders het chemisch etsen (met zuur) van een glasplaat.
toon volledige bericht
Interessant idee, alhoewel deze te groot is om ergens anders dan op een tafel te gebruiken. Ik houd het in gedachte.

Aluminium is heel vormvast, maar meestal minder glad en het voelt erg koud aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:48
Ik hou zelf ook het liefst van zo glad mogelijk, en ik gebruik dan ook al jaren de glazen ice mat. Jaren geleden tweedehands op de kop getikt en nooit iets anders meer gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValeK308
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 14:12
ik weet niet of dit nog relevant is, maar ik was ook naar iets op zoek en kwam op dit topic uit. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een notitieboekje met een harde kaft. Voor mij is dit een mooie work-around

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat is ook een goed idee, blaadjes afscheuren naar gewenste dikte.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Nou, de vorige was weer versleten, dus ben ik weer eens aan het kijken naar een nieuwe. Zijn er nog nieuwe, harde, supergladde en betaalbare muismatten bijgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

SymbolicFrank schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:23:
Nou, de vorige was weer versleten, dus ben ik weer eens aan het kijken naar een nieuwe. Zijn er nog nieuwe, harde, supergladde en betaalbare muismatten bijgekomen?
Wil je persé een harde of gaat het om het soepele glijden?

Ik heb zo'n muismat van bijna een meter breed van Trust, en daarover glijdt mijn muis alsof hij zweeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:05

XallaX

Meow

Gebruik al langere tijd een harde mat van Razer, de voorloper van de Acari.
Wat vindt je betaalbaar? Mijn huidige Razer mat ligt hier al 10+ jaar en was 69,- (en wordt wat te glad)
Durf geen uitspraken te doen over de kwaliteit van de huidige Razer matten overigens ...

https://www.razer.com/eu-...ats:mats-mat-surface:Hard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Ik zit vaak te muizen op de bank, dus een grote, soepele muismat is niet heel handig. De muis staat ook heel snel afgesteld, dus van linksonder naar rechtsboven is maar een paar centimeter. Het verschil in gladheid tussen stof en hard plastic met reliëf vind ik heel groot.

Bij mij gaat een harde muismat ook maar een paar maanden tot een half jaar mee, voordat hij stroef begint te worden. De muis moet er bijna uit zichzelf overheen vliegen.
Pagina: 1