Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 08:40
Bij dit warme weer leek het mij handig om mijn zonnescherm via domoticz te kunnen bedienen. Hiervoor heb ik een zigbee rolluik module gekocht bij robbshop.

Alles los aangesloten en getest, het werkte. Ook de kalibratie ging goed. Toevoegen in domoticz via zigate verliep ook goed. Tijd om alles juist in te bouwen in de wcd. Toen is er iets gebeurd denk ik, waardoor het scherm niet meer optijd stopt. Het scherm, ook zonder module, blijft vanaf dat je 'm opent helemaal rollen totdat hij weer verkeerdom inrolt. Het scherm schuurt dan tegen de bak.

Vroeger stopte het scherm automatisch op de juiste uitval lengte. Nu is dat niet meer het geval en kan ik ook niet meer een kalibratie doen met de module. De motor draait dan maar heel traag. Zonder module werkt het goed alleen zonder stoppunt.

Wat zou ik kunnen doen om weer een juist werkend scherm te krijgen. Het scherm stopt in de bak wel normaal.

Aan de zijkant zie ik een stuk plastic met somfy erop staan, maar ik weet geen type van de buismotor. Ik lees over stiften of pennetjes die je in moet drukken om opnieuw te kalibreren. Is dat wat ik moet doen? Kan ik ook alleen het eindpunt kalibreren?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 15:26
Spanning er af gehad en daardoor de eindinstelling van het zonnescherm verloren gegaan me dunkt. Bij mijn zonnescherm moet je daar een programmeermodule voor hebben, hoe het bij Somfy zit kun je ongetwijfeld in de handleiding vinden.

Had je een draadloze bediening (Somfy RTS) voorheen, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:02
Afstellen moet inderdaad met stiftjes of draaiknopjes. Dit zul je opnieuw moeten doen.

https://www.youtube.com/r...ery=somfy+motor+afstellen

Die van rolluikshop heb ik zelf gebruikt. Rolluiken hebben dezelfde motors.

Eind- EN beginpunt kan beide worden afgesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 14-08-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

theredone51 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:10:
Spanning er af gehad en daardoor de eindinstelling van het zonnescherm verloren gegaan me dunkt. Bij mijn zonnescherm moet je daar een programmeermodule voor hebben, hoe het bij Somfy zit kun je ongetwijfeld in de handleiding vinden.

Had je een draadloze bediening (Somfy RTS) voorheen, of niet?
Verschilt zeker per merk/model? Lijkt me overigens erg onhandig, na elke spanningsval al je motoren weer moeten kalibreren.

Hier een superoude zonwering met motor, waar een kleine 300 keer per jaar de spanning af gaat. Nog nooit wat aan hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 15:26
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

Verschilt zeker per merk/model? Lijkt me overigens erg onhandig, na elke spanningsval al je motoren weer moeten kalibreren.
Uiteraard, je hebt er met een schakelaar, digitale instelling, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
Oké bedankt voor de links en tips. Ga ik proberen.

Stroom is er wel vaker afgeweest natuurlijk. Dat zorgde nooit voor dit probleem. Wellicht een combi van de situatie dat de motor in thermische beveiliging sloeg en ik de stroom eraf gehaald heb.

Ga het eens proberen dit weekend

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:39
Zelf ook laatst last van gehad bij net geplaatst zonnescherm met somfy orea wt motor en fibaro roller shutter. Mocht je een orea wt motor hebben (zonder draadloze afstandbediening en zonder instelknoppen op de motor dan kan je het volgende proberen.

De wt motor wordt door middel van spanning op een of beide schakeldraden afgesteld en denk dat de auto-calibratie het instelmenu heeft geactiveerd en hierna instellingen heeft veranderd.

Met deze handleiding heb ik het kunnen herstellen https://somfy.egnyte.com/dl/PuUI1y3EjH/ pagina 81. De afstelkabel is niet perse nodig. Je kan ook met een dubbele pulsdrukker hetzelfde bereiken. Wel moet je de handelingen in de handleiding goed bestuderen om uit te vogelen om de knoppen om te zetten naar de pulsdrukkers. Dacht dat 'wt' knop beide pulsknoppen tegelijkertijd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wautah91
Het scherm gaat weer in en uit zoals het hoort dankzij de video's die @pennywiser poste. Ik heb een scherm met een gele en blauwe stift die je moet indrukken.

Ook weer de zigbee rolluik module ertussen geprobeert te plaatsen, maar direct worden weer de instellingen gewist van de motor. Heel vreemd. Zodra de spanning op de module komt gaat ie al draaien, maar heel langzaam. De motor bromt dan ook.

Zijn er alternativen? Misschien een inbouwmodule van somfy, zou dat niet beter werken? Ik heb ook een rfxcom.

Pagina: 1