Opzoek naar BTW-vrije webshops

Pagina: 1
Acties:
  • 14.788 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benfra
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-11-2020
Hallo,

Ik ben een regelmatige koper bij cool blue waar je tot heden btw vrije aankopen kon doen. Mits je een bedrijf hebt en het gebruik maakte van geldige BTW nummer en de pakketjes liet versturen naar je bedrijfsadres. Helaas vanaf 1 augustus 2020 is het BTW vrije aankopen niet meer mogelijk, wat ik persoonlijk wel jammer vind. Er staat wel vermeld je nog steeds aankopen kan doen en je factuur mee kan laten verwerken in je belastingaangifte. Wat bij elke webshop wel lukt...

Nu is men vraag. Zijn er nog andere webshop die wel nog werken met de BTW vrije betalingen? Zoja welke?

Mvg Ben

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:07

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Neem aan dat je niet bedoeld dat je producten BTW vrij wil kopen voor privé gebruik?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:47
Eigenlijk alle zakelijke webshops?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Eeh niet toch? Je koopt incl BTW en krijgt dat daarna terug van de belastingdienst. Anders kan het niet in NL of de TS moet in het buitenland wonen maar dat zegt hij niet.
Je mag gewoon weg niets zonder BTW verkopen.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dus Coolblue deed aan BTW verleggen? Dan moet jij @Benfra, nog steeds BTW betalen... via je eigen aangifte.

https://www.belastingdien...g/hoe_werkt_btw_verleggen
Verlegt u btw naar een andere ondernemer? Dan brengt u geen btw in rekening, maar zet u op de factuur 'btw verlegd'. Daarnaast vermeldt u het btw-identificatienummer van de afnemer op de factuur. Het btw-identificatienummer is het nummer met 'NL' ervoor. Op de factuur vermeldt u de vergoeding per btw-tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:27
@Benfra
Bij coolblue betaalde je ook gewoon de BTW, dit werd alleen als karting gegeven…. Alle aankopen in nederland betaal je BTW. Als zakelijke klant kun je dit terug vragen. Bij bv Coolblue gaven ze je de de BTW als karting, maar nog steeds wordt er dan BTW over betaald door Coolblue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:01

paQ

Amazon.de

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mustii_93
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 01:15
Vorkie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 07:52:
Dus Coolblue deed aan BTW verleggen? Dan moet jij @Benfra, nog steeds BTW betalen... via je eigen aangifte.

https://www.belastingdien...g/hoe_werkt_btw_verleggen

[...]
Zo te zien deed de Belgische Coolblue dat wel
https://www.coolblue.be/nl/klantenservice/btw-vrij-leveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-06 10:45

OMD

Mis even wat info. Ben je een Belg?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 17:47
Kon dit überhaupt in Nederland? Weer wat geleerd

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
Ik vermoed inderdaad dat TS een belg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 10:54
DePaul schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:41:
Kon dit überhaupt in Nederland? Weer wat geleerd
Kan in NL in bepaade gevallen als er BTW verlegging plaatsvindt. Echter dient de afnemer dit WEL op te geven in zijn aangifte.
Dus per saldo gebeurd er weinig, anders dan dat je niet eerst BTW betaald en dan weer terug krijgt.
In beide gevallen moet het opgenomen worden in de BTW aangifte.

Voor de verkoper is het gewoon een extra handeling, en extra handelingen kosten geld, dus daar zit niemand op te wachten.

https://www.belastingdien...ng/wanneer_btw_verleggen/

[ Voor 66% gewijzigd door Arjant2 op 14-08-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:52
Elke webshop buiten je eigen land die bereid is BTW te verleggen kan je "BTW vrij" inkopen.

Gaat een héél lange lijst worden. ;)

Zoveel zin heeft het overigens niet, BTW kan je via je aangifte gewoon weer aftrekken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Ik ben bang dat wat TS doet niet mag. Zoals al eerder gezegd als je bepaalde zakelijke aankopen doet mag je de BTW lees -> terugvragen! Koop je als Nederlander binnen Nederlandse grenzen, laat je het bezorgen binnen Nederlandse grenzen dan betaal je atijd BTW vooraf.

Betaal je op één of andere manier de BTW niet ben je volgens wet indien je een consument bent de BTW nog schuldig. Volgens mij zijn er wel bepaalde bedrijfsvormen die geen BTW hoeven te betalen (weet ik niet zeker).

Maar als consument dus altijd BTW schuldig.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-05 21:32
Marchel schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:35:
Ik ben bang dat wat TS doet niet mag. Zoals al eerder gezegd als je bepaalde zakelijke aankopen doet mag je de BTW lees -> terugvragen! Koop als Nederlander binnen Nederlanfse grenzen, laat je het bezorgen binnenNederlandse grenzen dan betaal je atijd BTW vooraf.

Betaal je op één of andere manier de BTW niet ben je volgens wet indien je een consument bent de BTW nog schuldig. Volgens mij zijn er wel bepaalde bedrijfsvormen die geen BTW hoeven te betalen (weet ik niet zeker).

Maar als consument dus altijd BTW schuldig.
Als je geen ondernemer voor de btw bent, krijg je ook geen btw nummer. Dan kan de factuur ook niet verlegd worden.

Heb je wel een btw nummer en de btw wordt naar je verlegd dan moet je deze zelf berekenen. Of je de btw mag opgeven als voorbelasting ('aftrekken') hangt er van af of je recht op aftrek hebt. Als je bijvoorbeeld vooral btw-vrije prestaties hebt (bijv. een bemiddelaar in verzekeringsproducten), en maar een hele kleine stroom met btw-belaste omzet (bijv. je doet ook een deel algemeen advieswerk), dan mag je niet of maar een heel beperkt deel van de btw aftrekken.

Coolblue kan geen btw-vrije factuur sturen, want alle prestaties die Coolblue levert zijn belast met btw. Ze kunnen hooguit de btw verleggen naar de (zakelijke) afnemer. In Nederland moet dat bij bepaalde producten (bijvoorbeeld telefoons >10k), of als het een intracommunautaire levering is naar het buitenland. In dat geval moet de afnemer dus de btw berekenen, afdragen in zijn eigen land en indien deze ondernemer dus recht op aftrek heeft mag deze ook direct de btw weer aftrekken (in veel gevallen betekent dit dat je per saldo geen btw hoeft te betalen in je eigen land).

Overigens vind ik het gek dat Coolblue geen verlegde factuur zou willen verstrekken, want volgens mij zijn ze dat gewoon verplicht.

Aanvulling: voor het bepalen of het een levering in het buitenland is gaat het om het leveringsadres, niet het factuuradres.

[ Voor 3% gewijzigd door RemCOW op 14-08-2020 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 18:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik vermoed dat er zo heel wat prive spullen zonder BTW gekocht zijn; dat is mi de enige reden waarom je dit zo zou doen en niet gewoon met je BTW opgave verrekend. Bij het laatste moeten de aankopen natuurlijk wel zakelijk gebruik zijn (of prive verrekend) en op de balans blijven.

Terecht dat ze dit beperken; nu het zo eenvoudig is om een bedrijfje te starten en een BTW nummer te krijgen zet je zo de deur open voor BTW ontduiking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-05 08:46
bij coolblue zal het verhaal zijn, dat je maar gewoon moet bestellen in hun Belgische webshop.

Amazon heeft dat niet, dus daar zal je nog wel gewoon btw vrij kunnen kopen.

Als ik zakelijk niet btwvrij zou kunnen kopen in het buitenland, zou ik daar ook niet zo snel bestellen. Het is namelijk wel een gedoe omdat dan weer terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Een situatie die ik wel eens ben tegengekomen is bij CD/Game-KEY webshops. Je kan vaak selecteren vanuit welk land je komt, je ziet dan de BTW verspringen afhankelijk vanuit welk land je de aankoop doet. Als je dan bijv. aankoop buiten EU doet dan vervalt de BTW. en hoef je deze niet te betalen. Dit mag natuurlijk niet maar ongetwijfeld dat mensen dit vaak doen :)

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
crazyx schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:49:
bij coolblue zal het verhaal zijn, dat je maar gewoon moet bestellen in hun Belgische webshop.

Amazon heeft dat niet, dus daar zal je nog wel gewoon btw vrij kunnen kopen.

Als ik zakelijk niet btwvrij zou kunnen kopen in het buitenland, zou ik daar ook niet zo snel bestellen. Het is namelijk wel een gedoe omdat dan weer terug te krijgen.
Het maakt niet uit van welke webshop je het koopt, want het is bepalend uit welk magazijn het komt.

Komt het uit een Belgisch magazijn naar een Belgische zakelijke klant, dan moeten ze 21% Belgische btw rekenen. Komt het vanuit een Nederlands magazijn, dan moeten ze de btw verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCOW
superduper schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:49:
Ik vermoed dat er zo heel wat prive spullen zonder BTW gekocht zijn; dat is mi de enige reden waarom je dit zo zou doen en niet gewoon met je BTW opgave verrekend. Bij het laatste moeten de aankopen natuurlijk wel zakelijk gebruik zijn (of prive verrekend) en op de balans blijven.

Terecht dat ze dit beperken; nu het zo eenvoudig is om een bedrijfje te starten en een BTW nummer te krijgen zet je zo de deur open voor BTW ontduiking.
Ervan uitgaande dat het om België gaat: Coolblue doet zoveel omzet in België dat ze bij afstandsverkopen vanuit Nederland gewoon Belgische btw in rekening moeten brengen. Bovendien hebben ze een winkel (of winkels) in België, dus als ze vanuit daar leveren moeten ze sowieso Belgische btw in rekening brengen. Als je een Belgische ondernemer bent is dat net zo makkelijk (en misschien nog makkelijker) als een verlegde btw factuur.

Het is een ander verhaal als je bij een kleine webshop bestelt, die nog Nederlandse btw in rekening mag brengen aan consumenten omdat ze niet over de omzetdrempel zitten. Dan moet je via een omweg je btw terugvragen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Ik heb een klant die ook in België levert, als je ziet hoeveel fraude Belgen plegen met BTW nummers... bij elke BTW-vrije order wordt de data bij Viess gecontroleerd om te kijken of het nummer geldig is en of het bij de opgegeven klant past. Elke order die door de controle glipt waarbij het BTW nummer achteraf niet blijkt te kloppen mag de shop zelf aftikken bij de Belastingdienst. Of je dat nog terug krijgt van de frauderende Belgische klant... success.

Verder, als je in België meer dan x belaste omzet doet per jaar, ben je verplicht een Belgisch BTW nummer aan te vragen. Het is voor Coolblue dan ook veel handiger om Belgische bedrijven via het Belgische BTW nummer te belasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemCOW
_JGC_ schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:47:
Ik heb een klant die ook in België levert, als je ziet hoeveel fraude Belgen plegen met BTW nummers... bij elke BTW-vrije order wordt de data bij Viess gecontroleerd om te kijken of het nummer geldig is en of het bij de opgegeven klant past. Elke order die door de controle glipt waarbij het BTW nummer achteraf niet blijkt te kloppen mag de shop zelf aftikken bij de Belastingdienst. Of je dat nog terug krijgt van de frauderende Belgische klant... success.

Verder, als je in België meer dan x belaste omzet doet per jaar, ben je verplicht een Belgisch BTW nummer aan te vragen. Het is voor Coolblue dan ook veel handiger om Belgische bedrijven via het Belgische BTW nummer te belasten.
Wat betreft het eerste: via een API kan je automatisch btw-nummers controleren bij VIES. Wellicht een idee. Waarom een verlegde factuur sturen als je niet zeker weet dat het btw-nummer klopt? Zelf overigens nooit problemen mee gehad dat veel foutieve btw-nummers werden opgegeven. Aanvulling: je kan net zoals Amazon.de eerst een factuur sturen die niet verlegd is, en als het btw nummer is geverifieerd alsnog een verlegde btw factuur sturen (en de originele crediteren). Ga je nooit nat.

Dat laatste werkt niet zo, want als je vanuit een Nederlands magazijn levert dan is het naar België gewoon een intracommunautaire levering. Update: de drempel voor afstandsverkopen (waarmee je als Nederlands bedrijf een Belgisch btw-nummer krijgt) geldt voor verkopen aan consumenten, niet voor verkopen aan zakelijke klanten (met btw-nummer).

[ Voor 13% gewijzigd door RemCOW op 14-08-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
RemCOW schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:50:
[...]

Wat betreft het eerste: via een API kan je automatisch btw-nummers controleren bij VIES. Wellicht een idee. Waarom een verlegde factuur sturen als je niet zeker weet dat het btw-nummer klopt? Zelf overigens nooit problemen mee gehad dat veel foutieve btw-nummers werden opgegeven. Aanvulling: je kan net zoals Amazon.de eerst een factuur sturen die niet verlegd is, en als het btw nummer is geverifieerd alsnog een verlegde btw factuur sturen (en de originele crediteren). Ga je nooit nat.

Dat laatste werkt niet zo, want als je vanuit een Nederlands magazijn levert dan is het naar België gewoon een intracommunautaire levering. Update: de drempel voor afstandsverkopen (waarmee je als Nederlands bedrijf een Belgisch btw-nummer krijgt) geldt voor verkopen aan consumenten, niet voor verkopen aan zakelijke klanten (met btw-nummer).
BTW nummers zijn publiek, niks houdt je tegen om een publiek BTW nummer te misbruiken voor een privé bestelling. Sommigen gaan iets verder nog, die maken gewoon een account aan op naam van bedrijf met bijbehorend BTW nummer en geven een ander afleveradres op. Mooi via Bancontact de betaling excl BTW doen en de automatische orderverwerking doet de rest.

Vroeger voerden ze die nummers idd in op de website van VIES, tegenwoordig gooien we alle BTW-vrije orders in een controlescherm en wordt naast de klant+aflevergegevens de data van VIES gelegd, kunnen ze met 1 druk op de knop de order accepteren of annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:52
Ik hoop dat TS beseft dat de belastingdienst steekproefsgewijs controleert op BTW fraude?

Hier zijn al meerdere rechtszaken over geweest. Je bent keihard de sjaak als ze er achter komen.
Zowel de verkoper als koper moet bij de belastingdienst aangeven of ze een dergelijke intracommunautaire levering hebben gedaan of gekregen. Als daar een mismatch onstaat dan gaan er alarmbellen af.

Er is een heel bekende zaak van een Nederlander die dacht zijn keuken in Belgie BTW vrij te kunnen kopen.. Dat is goed fout afgelopen.

Ik verstuur alleen BTW vrije orders naar hetzelfde adres als waar het bedrijf is geregistreerd.. Juist om dit soort fraude en problemen te voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 14-08-2020 11:44 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:06

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Laten we vooral ook de TS ruimte geven om te reageren. We hebben nu ineens een hele discussie over BTW (fraude) en whatnot. Dat is mijns inziens niet de insteek van dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 20:35
Ik vind dat er hier nogal snel over fraude gesproken wordt. Dit is toch de gewoonste zaak van de wereld ?

Elk bedrijf met geldig btw nummer, mag de btw van zijn aangekochte goederen terugvorderen van de BTW.
Geen nood op het moment dat hij die goederen terug verkoopt moet hij op de verkoopprijs wel weer de BTW in rekening brengen (zo verdient vadertje staat nog eens 20% op je winst).

Als die goederen nu aangekocht worden in het buitenland, kan je een intracommunautaire aankoop vragen. Dus ipv BTW te betalen in land A en daarna terugvorderen van land A, bestaat er de mogelijkheid om direct in A zonder BTW te kopen vanuit land B. Dit geld binnen europa en hiervoor heb je een geld BTW nummer nodig (VIES controle) en moet het ook naar land B verzonden worden (en nog wel wat regeltjes).

Dat Coolbleu geen intracommunautaire levering meer wil doen, is nieuws voor mij maar goed om weten.
Als je regelmatig BTW moet terugvorderen in een bepaald land is het natuurlijk geen moeite de factuur van Coolblue er even bij te doen. Maar als je occasioneel iets aankoopt is het wel omslachtig en kostelijk. (boekhouder moet ook betaald worden)

Om op de vraag van de TS te antwoorden.Het merendeel van webshops geeft nog gewoon de mogelijkheid van intracommunautair te bestellen (mits je aan de regels voldoet).

Trouwens BTW regeltjes gelden ook voor particulieren. (als je nu iets op amazon.de besteld zal het voor levering naar belgie plots 5% duurder lijken - dit omdat duitsland de BTW tijdelijk verlaagd naar 16% omwille van Corona, maar amazon moet ook de belgische/nederlandse btw in rekening brengen als ze naar belgie/nederland sturen). probeer het maar eens.

[ Voor 18% gewijzigd door xmen op 14-08-2020 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-05 12:39
xmen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:32:
Ik vind dat er hier nogal snel over fraude gesproken wordt. Dit is toch de gewoonste zaak van de wereld ?

Elk bedrijf met geldig btw nummer, mag de btw van zijn aangekochte goederen terugvorderen van de BTW.
Geen nood op het moment dat hij die goederen terug verkoopt moet hij op de verkoopprijs wel weer de BTW in rekening brengen (zo verdient vadertje staat nog eens 20% op je winst).

Als die goederen nu aangekocht worden in het buitenland, kan je een intracommunautaire aankoop vragen. Dus ipv BTW te betalen in land A en daarna terugvorderen van land A, bestaat er de mogelijkheid om direct in A zonder BTW te kopen vanuit land B. Dit geld binnen europa en hiervoor heb je een geld BTW nummer nodig (VIES controle) en moet het ook naar land B verzonden worden (en nog wel wat regeltjes).

Dat Coolbleu geen intracommunautaire levering meer wil doen, is nieuws voor mij maar goed om weten.
Als je regelmatig BTW moet terugvorderen in een bepaald land is het natuurlijk geen moeite de factuur van Coolblue er even bij te doen. Maar als je occasioneel iets aankoopt is het wel omslachtig en kostelijk. (boekhouder moet ook betaald worden)

Om op de vraag van de TS te antwoorden.Het merendeel van webshops geeft nog gewoon de mogelijkheid van intracommunautair te bestellen (mits je aan de regels voldoet).

Trouwens BTW regeltjes gelden ook voor particulieren. (als je nu iets op amazon.de besteld zal het voor levering naar belgie plots 5% duurder lijken - dit omdat duitsland de BTW tijdelijk verlaagd naar 16% omwille van Corona, maar amazon moet ook de belgische/nederlandse btw in rekening brengen als ze naar belgie/nederland sturen). probeer het maar eens.
toon volledige bericht
Goede uitleg.

Bij de meeste reacties is het weer het klassieke klok en klepel verhaal, zoals zo vaak op Tweakers. Dit komt hier zo vaak voor: iemand heeft er wel eens iets over gelezen en denkt dan expert te zijn, neemt heel stellig stelling in maar de uitleg klopt niet.

Wat hier gebeurt is helemaal niet zo spannend, en wordt trouwens uitgelegd in de FAQ van Coolblue, zie https://www.coolblue.be/nl/klantenservice/btw-vrij-leveren . Vroeger had Coolblue enkel een Nederlands BTW-nummer. Zakelijke leveringen naar andere Europese landen konden dus "BTW-vrij". Nu heeft Coolblue ook een Belgisch BTW-nummer, en moeten ze dus BTW aanrekenen op hun facturen.

@Benfra : voor jou zou dit niet veel verschil mogen maken. Je moet nu gewoon de BTW betalen, maar je krijgt een "Belgische" factuur. Je kan deze dus gewoon inbrengen in je boekhouding, en de BTW krijg je terug bij de volgende BTW-aangifte. Je moet de BTW dus enkel even "voorschieten".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-06 10:45

OMD

Dat is allemaal wel leuk en aardig die uitleg enzo maar, heb ik even gemist dat TS heeft vermeld dat hij een buitenlander is? Of gaan we dingen aannemen, das hetzelfde als fraude roepen, is ook een aanname.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-05 12:39
OMD schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:34:
Dat is allemaal wel leuk en aardig die uitleg enzo maar, heb ik even gemist dat TS heeft vermeld dat hij een buitenlander is? Of gaan we dingen aannemen, das hetzelfde als fraude roepen, is ook een aanname.
Je hebt gelijk, dat is inderdaad een aanname. Maar het is ook de enige mogelijke uitleg hoe TS ooit zonder BTW heeft kunnen bestellen bij Coolblue (en dit nu plots niet meer kan).

[ Voor 3% gewijzigd door mathias82 op 14-08-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benfra

Klopt ja ik ben een Belg en betaalde btw vrij via deze coolblue.be Maar vanaf heden is dat niet meer mogelijk BTW vrij te kopen. Zijn er nog webshops waar het wel kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

RZor schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 07:49:
Eeh niet toch? Je koopt incl BTW en krijgt dat daarna terug van de belastingdienst. Anders kan het niet in NL of de TS moet in het buitenland wonen maar dat zegt hij niet.
Je mag gewoon weg niets zonder BTW verkopen.
Natuurlijk wel.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benfra
op de site azerty.nl werkte vroeger dan toch, ook btw vrij kopen. Ik vond dat erg handig. Heb je achteraf niet dat gedoe om facturen weer in te brengen bij de boekhouder om zo btw terug te vorderen. Ik vond het. Handig zo te doen via die webshops. Lukte altijd en achteraf geen extra werk bij duren boekhouder.

Alvast bedankt voor vele antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Benfra schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:04:
op de site azerty.nl werkte vroeger dan toch, ook btw vrij kopen. Ik vond dat erg handig. Heb je achteraf niet dat gedoe om facturen weer in te brengen bij de boekhouder om zo btw terug te vorderen. Ik vond het. Handig zo te doen via die webshops. Lukte altijd en achteraf geen extra werk bij duren boekhouder.

Mja, btw indienen is per kwartaal 15 min werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:31
Het klopt dat je sinds 1/8 niet meer BTW-vrij kan kopen bij Coolblue.
Beste meneer xxx,

We willen je graag informeren over een wijziging van onze factuur.

Vanaf 1 augustus 2020 zal het niet meer mogelijk zijn tegen een btw-tarief van 0% te bestellen bij Coolblue. De reden hiervoor is een recente wetswijziging over btw. Je kan de 21% btw die je betaalt terugvorderen via je btw-aangifte, zoals je gewend bent bij andere aankopen voor je zaak. Dat maakt je administratie ook weer wat overzichtelijker.

We willen je vragen om onze facturatiegegevens in je boekhouding aan te passen.
BTW-nummer Coolblue NV: BE0867686774

Heb je hier vragen over? Je vindt snel een antwoord op onze Q&A-pagina.

We gaan ervanuit dat je hiermee op tijd bent geïnformeerd en kijken alvast uit naar een verdere prettige samenwerking.
Met vriendelijke groet,
Coolblue
toon volledige bericht
Ik bestelde daar ook soms, maar ik vindt dat geen probleem omdat ik deze nu toch terug krijg bij het einde van het kwartaal.
Ik vindt het zelfs beter omdat als ik BTW-vrij bestel bij bv Bol.com, Azerty, Megekko,... je op het einde van het kwartaal toch een groot bedrag mag storten aan de Belgische staat, en daar houden veel mensen die BTW-vrij kopen geen rekening mee en komen dan voor verassingen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 15-08-2020 14:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 20:23
sinasappel schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 07:53:
@Benfra
Bij coolblue betaalde je ook gewoon de BTW, dit werd alleen als karting gegeven…. Alle aankopen in nederland betaal je BTW. Als zakelijke klant kun je dit terug vragen. Bij bv Coolblue gaven ze je de de BTW als karting, maar nog steeds wordt er dan BTW over betaald door Coolblue.
Vreemde vraag misschien maar wat is karting 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
@Benfra Dan neem ik aan dat je geen boekhouder hebt? Dat is aan jou uiteraard, maar dit zijn standaard vragen voor de boekhouder.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Benfra schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:55:

Klopt ja ik ben een Belg en betaalde btw vrij via deze coolblue.be Maar vanaf heden is dat niet meer mogelijk BTW vrij te kopen. Zijn er nog webshops waar het wel kan...
Ja zijn er genoeg.
Probleem bij Coolblue is dat ze blijkbaar tegenwoordig een BE btw nummer hebben.

Waarom zou je het eigenlijk per se willen ? Puur voor de cash flow ? Want ook intra com verwervingen moet je aangeven in de IB aangifte. (Eerst bij te betalen btw en vervolgens bij te vorderen btw).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 15-08-2020 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Sport_Life schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:41:
[...]

Ja zijn er genoeg.
Probleem bij Coolblue is dat ze blijkbaar tegenwoordig een BE btw nummer hebben.

Waarom zou je het eigenlijk per se willen ? Puur voor de cash flow ? Want ook intra com verwervingen moet je aangeven in de IB aangifte.
Beetje boekhoudpakket doet dat volautomatisch.

Ik deed vroeger administratie in Excel, foutgevoelig en omslachtig. Boekhouder moest vervolgens de papieren allemaal handmatig in Snelstart kloppen.

Inmiddels heb ik zelf een Snelstart abo, boekhouder heeft toegang, ik voer alles zelf in. Eens per kwartaal loopt de boekhouder de boel na en doet hij de BTW aangifte. Betaal nu 27,50 per maand voor inBalans (zodat ik abonnement, herinneringen en incasso kan doen) en boekhouder is 300 euro goedkoper geworden omdat hij niet elk kwartaal een paar uur bezig is met dom dingen overtypen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

_JGC_ schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:47:
[...]

Beetje boekhoudpakket doet dat volautomatisch.

Ik deed vroeger administratie in Excel, foutgevoelig en omslachtig. Boekhouder moest vervolgens de papieren allemaal handmatig in Snelstart kloppen.

Inmiddels heb ik zelf een Snelstart abo, boekhouder heeft toegang, ik voer alles zelf in. Eens per kwartaal loopt de boekhouder de boel na en doet hij de BTW aangifte. Betaal nu 27,50 per maand voor inBalans (zodat ik abonnement, herinneringen en incasso kan doen) en boekhouder is 300 euro goedkoper geworden omdat hij niet elk kwartaal een paar uur bezig is met dom dingen overtypen.
Dan heeft je boekhouder je genaaid of hij is niet zo handig, want je kunt gewoon bestanden inlezen :+ (ken de software verder niet).

https://kennisplein.snels...eren-boekingen-importeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Sport_Life schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:54:
[...]

Dan heeft je boekhouder je genaaid of hij is niet zo handig, want je kunt gewoon bestanden inlezen :+ (ken de software verder niet).

https://kennisplein.snels...eren-boekingen-importeren
Zal vast, maar die excelletjes en bankafschriften werden geprint en dan ging er eens per 3 maand een kopie naar de boekhouder.

En nee heel handig is hij niet met automatisering.

Maargoed, ik gebruik snelstart vnml voor factureren, abonnementen en herinneringen, scheelt me bakken met handwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benfra
Allemaal enorm bedankt voor boekhouder tips en hulp hoe ik men boekhouding moet doen. Maar dit is idd niet naar waar ik opzoek naar ben. Ik zoek enkel online webshops waar je belasting vrij aankopen kan doen. 😉
Zoals azerty.nl en vroeger Coolblue.be
Dank u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Mouse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
Benfra schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 03:16:
Allemaal enorm bedankt voor boekhouder tips en hulp hoe ik men boekhouding moet doen. Maar dit is idd niet naar waar ik opzoek naar ben. Ik zoek enkel online webshops waar je belasting vrij aankopen kan doen. 😉
Dank u
Ik heb het topic een beetje lopen lurken, maar ik vind de argwaan ook een beetje vervelend.
Ja, uiteindelijk kun je uiteraard uitgaven terugkrijgen, maar het scheelt toch wel wat meer papierwerk en buffer als dat gewoon direct kan.

Je kunt kunt ook met je vieze schoenen de tegels bevuilen en daarna schoonmaken, maar het is toch wel makkelijker om ze gelijk bij de voordeur uit te doen.

Ik weet niet precies waar je naar op zoek bent?

[ Voor 3% gewijzigd door P.Mouse op 19-08-2020 03:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Ehh btw verlegd is juist meer papierwerk... dus dat is juist geen goed argument.

En buffer als je zo krap in kas zit dan kun je beter stoppen met je onderneming want dan ben je geen echte ondernemer.

Als iets in belgie niet te verkrijgen is dan is er een goede reden om met btw verlegd te bestellen of als het echt fors in prijs scheelt. Andere redenen zijn er dus niet.

Dus een bedrijf als coolblue aanhouden die niet het meest unieke aanbod heeft en ook niet de goedkoopste is in de markt puur om de btw verlegd ja dan begrijp ik wel dat mensen hier hun wenkbrauwen fronsen en vermoeden van fraude hier vermelden. Zeker nu coolblue gewoon een be btw factuur overhandigd waarmee het onder aan de streep helemaal niets uitmaakt of je wel of geen btw betaald bij het afrekenen.

Als het om liquiditeit gaat dan is kopen op factuur een veel betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Laatst online: 27-05 20:35
Benfra schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 03:16:
Ik zoek enkel online webshops waar je belasting vrij aankopen kan doen. 😉
Maar bij coolblue is het niet omdat ze geen intra-communautaire bestelling meer willen aanmaken, maar gewoon dat ze nu een belgisch btw nummer hebben.
Dus kan je je facturen gewoon bij je andere facturen steken (en moet btw terug gevorderd worden van de belgische staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-05 20:17

ITsEZ

parttime all-rounder

Benfra schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:04:

Ik neem aan dat je als bedrijf sowieso de BTW aangifte moet doen, in plaats van extra vakjes invullen is het nu simpeler en kan je het gewoon tot de Belgische BTW rekenen. Vergis je niet, facturen waarvan de BTW verlegd is moeten ook worden ingeboekt en aangegeven. Het enige voordeel is dat je wat meer cashflow hebt, omdat je de BTW normaal pas aan het einde van het kwartaal kan verrekenen. Als ik jou was zou ik de boekhouder hier gewoon over opbellen.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:06

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Topic loopt nu al enige tijd en gaat alle kanten op. Getuige de laatste post van de TS zie ik ook niet meer input komen van de TS zelf. Het topic krijgt van mij daarom en slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.