Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Linux laptop voor studie, Thinkpad T14 of E15?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ebbersevan
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-10 17:47
Recentelijk heb ik het aankoopbedrag van mijn laptop teruggekregen van de MediaMarkt, en moet ik dus een nieuwe laptop kopen.
Het schooljaar begint voor mij echter 24 augustus al, dus moet ik dit jammer genoeg al aardig snel doen. Ik had dit eerder willen doen, maar toen zat mijn laptop nog in het helse garantie-traject van de MediaMarkt.
Ik twijfel tussen de twee modellen uit de titel, maar alternatieven zijn natuurlijk altijd welkom.

Wat ga je met je laptop doen?
Voor het laatste jaar van mijn studie (MBO4 ICT-beheer) ga ik vooral virtualiseren en natuurlijk tekstbewerken.
Ook ga ik Linux draaien op deze laptop, en ben ik niet van plan om te gamen hierop.

Wat is je budget?
Maximaal 1000 euro, alhoewel hier wel overheen gegaan kan worden als hier een goede reden voor is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop moet mee naar iedere lesdag. Accuduur en gewicht zijn niet een erg belangrijk punt, er zijn vrijwel overal stopcontacten en ik ben het wel gewend om een laptop mee te slepen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het liefst een laptop met de volgende specs:
- Ryzen 5/7 4000-CPU
- Minimaal 16GB RAM, liefst niet gesoldeerd
- 512GB SSD is prima.
- Redelijke bouwkwaliteit, mijn vorige laptop begon na een tijdje uit elkaar te vallen.
- Linux support uiteraard.

Ik zat te denken aan de volgende twee modellen:
1:
https://tweakers.net/pric...15-2e-gen-20t8000wmh.html

2:
De ThinkPad T14 van de officiële Lenovo-website met de volgende custom specs:
- Ryzen 4650U
- 24GB RAM (16GB gesoldeerd, 8GB los voor dual channel)
- 512GB SSD
- 400 nits 'energiezuinig' scherm

Dit komt uit op zo'n 999 euro met studentenkorting. De levertijd is enkel een probleem, waardoor de kans bestaat dat ik geen laptop heb wanneer het schooljaar begonnen is. Hierdoor neig ik toch wel naar de E15.

[ Voor 3% gewijzigd door ebbersevan op 14-08-2020 01:14 ]

Alle reacties

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:43
Ik heb een paar dagen geleden mijn order voor een T14/4750u geannuleerd, omdat de levertijd was verschoven van de tweede week augustus tot 'ergens in oktober'. De man aan de telefoon bij Lenovo garandeerde me dat de T14/4650u wel binnen 7 werkdagen op de post zou gaan. Daar wacht ik nu op.

Telefonisch lukte het me trouwens wel om 32gb ram te krijgen bij de 4650u, terwijl dat binnen de Lenovo studentenwinkel geen optie leek te zijn. 24gb is geen aanrader ivm het (deels) ontbreken van dual channel.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
@Stellar Die T14 is gewoon leverbaar hoor

https://www.coolblue.nl/p...nkpad-t14-20ud001amh.html

[ Voor 5% gewijzigd door oldsmelly op 14-08-2020 16:34 ]

MuziekLiefhebbert

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:43
Misschien had ik er expliciet bij moeten schrijven dat ik zelf een laptop had geconfigureerd op de Lenovo-website. Die zijn de eerstkomende tijd niet leverbaar met R7.

TS wil net als ik studentenkorting, dan moet je niet bij Coolblue zijn.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:56

ralpje

Deugpopje

Die config is wel anders (met 2x 8GB, waarvan één 'vast' is).
For what it's worth: ik heb op 5-8 bij Lenovo een T14 besteld (Ryzen 5 4650, 16 + 16GB, 512GB SSD, FHD ontspiegeld 500 nits touch scherm), volgens het mailtje wat ik gisteren kreeg is de verwachtte verzenddatum inmiddels 9-9.....

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-10 19:19
De Acer Nitro schijnt ook wel goed te zijn.

• 4myra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Dit komt uit op zo'n 999 euro met studentenkorting. De levertijd is enkel een probleem, waardoor de kans bestaat dat ik geen laptop heb wanneer het schooljaar begonnen is. Hierdoor neig ik toch wel naar de E15.
Wat is er mis met de E15?

Voor virtualisatie heb je veel geheugen nodig, niet perse dual channel.
Als je dus 8+16 = 24GB hebt, werkt 8+8 GB in dual channel, en de overige 8 in single channel, alleen handig als je de gpu belast.

Hier wat reviews om je eigen beeld te vormen:
- https://translate.google....ryzen-5-4500u-im-test%2F2
- https://www.reddit.com/r/...ce=share&utm_medium=web2x

Als ik jou was zou ik de volgende Tongfang 15" laptop met een 4600H [6 core / 12 threads] overwegen.

Waarom:
1- tot 64GB uitbreidbaar
2- wordt verkocht door verschillende Linux shops in de EU zoals Tuxedo Pulse 15 en KDE Slimbook 15
3- heeft een 100% srgb 300 nits scherm
4- een hele dikke batterij van 91Wh en is maar 1.5kg zwaar, vanwege magnesium behuizing
5- hele goede koeling, kan 45-54W continu trekken, waardoor een 4800H een cb20 benchmark heeft van boven 4200. Een Thinkpad laptop kan max 25W trekken.
6- bij idle energiezuinig. Mijn 14" Tongfang met dezelfde cpu/koeling specs als de 15" trekt bij idle tussen 0.4-1.6W met daarmee hwinfo64 proces meegerekend.

Nadeel: door de covid-19 schaarste is de snellere 4800H nauwelijks verkrijgbaar.

Hier de reviews:
YouTube: AMD Ryzen 7 4800H POWERHOUSE Mechrevo Code 01 Review / SCHENKER VIA ...
YouTube: [DurianP] MechRevo Code 01 Great Performance Just Usable Build R7-48...
YouTube: FINALLY! Linux Laptops With AMD Ryzen 4000
YouTube: tuxedo pulse 15 - finally! linux laptops with amd ryzen 4000

Succes met je keuze!
Pagina: 1