Vraag

• JoramE.
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-09 22:25
Mijn vraag
Ik heb vandaag horizon zero dawn gekocht voor pc. 15 minuten in de game crashte mijn pc volledig, het scherm bevroor en er kwam een buzzend geluid uit mijn speaker. CTRL ALT Delete werkte niet en niks reageerde. Ik heb via de power butten mijn pc opnieuw opgestart zonder problemen. Ik ging dit probleem even googelen en na 10 minuten googelen kreeg ik dezelfde crash (zonder zware processen runnende). Toen ik opnieuw mijn pc wilde opstarten ging mijn pc ongeveer 2 seconden aan en vanzelf weer uit, daarna ging mijn pc vanzelf weer aan voor 2 seconden en dan weer uit. Dit bleef zich herhalen totdat ik mijn voeding had uitgezet. Ik kom hier dus ook niet in de bios omdat hij zo snel weer uit ging.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Draait windows 10
M.2 samsung 970 evo 1tb (1 maand oud, nieuw gekocht)
rtx 2080
i7 7700k
16gb ram

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Allereerst heb ik een tijd gewacht voordat ik mijn pc weer aanzette. Dit verhielp niets.
Ik heb een bootable usb stick gemaakt met windows 10 om te kijken of hij daarop zou booten en dat ik hem in veilige modus zou kunnen opstarten maar dit werkte ook niet. Ik heb toen mijn m.2 ssd eruit gehaald en mijn oude ssd erin gezet (hier stond nog windows op). De pc bootte zonder problemen en alles werkt perfect. Nu staat er data op mijn m.2 ssd van mijn studie die ik nodig heb. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen en hoe ik mijn data behoud?
Als er iets nog onduidelijk is, vraag gerust!
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Lijkt alsof je m.2 gewoon is doodgegaan. Je kan beide SSD’s erin zetten, booten van je oude SSD en als je toegang hebt tot de m.2, mazzel en alles overkopiëren, maar hoogstwaarschijnlijk werkt dat niet.
Je zou ook een Linux Live CD/USB kunnen maken en daarvan booten terwijl je de m2 er ook in heb zitten, dan alles overkopiëren, mocht je dan wél zien.
Maar eigenlijk lijkt je 970 Evo dood en daar kan je nu niks meer aan doen, hopelijk heb je een backup..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De 960 en 970 zijn de welbekende "heethoofden" van Samsung; waar de fabrikant aanraadt om de SSD's niet warmer te laten worden dan 85 graden tijdens gebruik, zijn er metingen dat die dingen over de 90 graden aantikken. Dit, in combinatie mogelijk met de huidige warme omstandigheden in huis en (onvoldoende) throttling of koeling, kan een SSD ook onherroepelijk beschadigd hebben.

Nadruk: kan.

Het is echter wel heel toevallig dat het vandaag gebeurt op bijna de heetste dag van het jaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramE.
@jodeltje @MAX3400
Bedankt voor de snelle antwoorden!
Nu moet ik wel erbij vertellen dat ik een airco op mijn kamer heb staan maar dat het inderdaad nog erg warm is. De m.2 ssd is in mijn pc bevestigd naast de videokaart die bij de eerste crash veel hitte genereerde natuurlijk. Ik dacht eerder dat het meer lag aan het crashen van de game omdat horizon zero dawn veel problemen heeft op de pc. Ik ga morgen even kijken of ik met beide ssd's in mijn systeem kan booten en of ik de data er nog af kan halen want een backup heb ik helaas niet :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Dat is een goed plan, alleen lucht vannacht goed en doe dat dan morgenvroeg, dan is het koel genoeg voor zoiets.
Boot dan van je oude SSD en start meteen met overkopiëren van alle data die je niet wil missen van de nieuwe SSD naar een externe harddisk met voldoende ruimte. Dit alles natuurlijk als de nieuwe SSD toegankelijk blijkt te zijn. Als dat niet zo is, kan je fluiten naar je data als je geen professionele recovery wil betalen.

Je hebt hiermee twee lessen geleerd:
1. maak elke dag (incremental) backups van alle data die je niet kwijt wil.
2. er is iets mis met jouw PC zoals je die nu in elkaar hebt staan: de SSD's krijgen te weinig koeling.

Je kunt trouwens nadat je je data terug hebt, aan de SMART-cijfers van je nieuwe SSD zien of de oorzaak hitte is geweest of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramE.
Even een update:
Gister heb ik mijn nieuwe SSD weer aan de praat gekregen. Uitgelezen met crystaldiskinfo en hij bevat geen fouten. Ik dacht dus dat ik het had opgelost maar vandaag kreeg ik tijdens het schrijven weer dezelfde crash. Ditmaal bleef de crash ook bij mijn oude harde schijf en zelf zonder een harde schijf bleef ik de bootloop hebben. Ik heb hem toen meegenomen naar Coolblue om te kijken of zij er iets mee konden. Ze hebben de cmos gereset maar dat verhielp het probleem niet. Daarna hebben we de videokaart in een ander slot bevestigd van het moederbord. Op dit moment draait hij weer maar ik ga nog flink wat testen of het probleem heb verholpen maar ik heb er een hard hoofd in. Misschien iets mis met het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
- Logs uitlezen (van Windows) en de temperaturen monitoren van alle onderdelen tijdens normaal bedrijf totdat de uitval optreedt?
- Overclocking tijdelijk uitzetten?
- de luchtstroom in de kast controleren (m.n. dat er een logische luchtstroom is die langs alle onderdelen komt en evt. een extra fan op je SSD's zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:43
Misschien een nieuwe Cmos battery nodig?
Die dingen gaan normaal lang mee maar je kunt een slecht exemplaar getroffen hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1