Zakelijke Laptop, Zbook of EliteBook?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 09:03

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Voor een nieuwe job mag ik een werklaptop uitzoeken. Nu ben ik al de hele dag aan het zoeken, en heb de keuze al redelijk verminderd. Het enige waar ik echt geen duidelijk antwoord op kan krijgen: Wat is nu het verschil tussen een HP Zbook en een Elitebook?

Duidelijk is dat ze Zbook's een Quato GPU hebben en de EliteBooks hebben tragere CPU's. Op papier (voor zover ik zie) zijn de Zbooks dus superieur. Toch als je ze in een vergelijking zet zijn de Zbooks het goekdoopst.

Mijn vraag is dus vooral eigenlijk, waarom zou ik een EliteBook willen? Een grafische kaart is voor mijn vakgebied niet nodig :)

Om dit topic toch maar even compleet te maken, het lijstje waar de laptop aan moet voldoen:
  • Windows 10 PRO
  • I7
  • 12GB+ RAM
  • 512GB+ SSD
  • 14"
  • < 1.6KG

Alle reacties

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-05 20:48
Ik zou niet gauw een laptop uitkiezen met een i7-8565U of zelfs een i7-10510U, een Ryzen 5 4500U bijvoorbeeld is al sneller.

Moet het trouwens perse een HP zijn? Bij Lenovo heb je bijvoorbeeld de Thinkpad T14 of T14s. Neem dan wel zoals hierboven gezegd een AMD-model, die zijn veel beter dan de Intel-modellen.

Zie ook hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Ik ken de elitebooks niet, ben nu met m'n 2e ZBook bezig (8 jaar tijd) en die lijken onverwoestbaar. Ook de accu doet het na jaren elke dag gebruik uitstekend. Toetsenbord is goed. Waar ik nu op werk zal nog wel 2 a 3 jaar mee gaan minimaal gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
De voorkeur heeft wel HP en Intel. Anders was een Lenovo wel een goeie keuze geweest ja :)

Het enige dat ik kan vinden is dat de elitebooks meer security features hebben, maar zaken als Sure view hebben zowel de zbook als de elitebook.

Al met al hoop ik dat er iemand is die weet waarom een elitebook duurder is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 15:08
Een elitebook is voor de zakelijke gebruiker, de Zbook is meer voor de zakelijke creator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Haruhi schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:43:
Een elitebook is voor de zakelijke gebruiker, de Zbook is meer voor de zakelijke creator.
Kijk daar heb ik al wat meer aan, maar val je als developper dan meer onder een gebruiker of een creator? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-03 11:32

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou gewoon kijken welk model het beste aansluit bij je eisen, en daar voor kiezen.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
DarkBlaze schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:58:
Ik zou gewoon kijken welk model het beste aansluit bij je eisen, en daar voor kiezen.
Dat zijn de Zbooks, Het is alleen jammer (overbodig) van de Quadro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:28

makje

Professioneel prutser

Zonder verdere informatie zou een developper meer onder creator vallen, maar het ict gebruik van developpers verschilt natuurlijk heel veel onderling. De HP Elitebooks kunnen snel zijn maar zijn meer gericht op mobiliteit als in dun en lange accuduur. De Zbook 15/17 reeks is mobiel maar meer gericht op performance, als in snellere processoren met hoger energieverbruik, meer max geheugen, meer videokaartopties en kan ook meerdere M2 SSDs kwijt. Als developper is de videokaart waarschijnlijk niet heel belangrijk en heeft de Elitebook waarschijnlijk ook wel voldoende geheugen, de processor is normaal gesproken ruim voldoende behalve misschien als de laptop uren moet gaan stampen ergens op. De 2e SSD is eigenlijk allen nog interessant indien veel VM's maar zelfs dan is dat neit heel interesant meer voor de meesten.

Ik weet dat onze ERP programmeurs eerst BTO laptops hadden met 2 SSD's en workstation processoren en dus de laptops wat lomper waren, ze hebben die nu ingeruild voor Dell XPS15 laptops en zijn daar heel blij mee

5900x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik zou niet de kleine Elitebooks doen. Heb zelf een 830 G6 13,3" met een i5-8365U. Op papier een leuke quadcore met 4.1GHz boost.

Maar dan de praktijk. HP heeft dat ding beperkt op 15W package power en 'top' snelheid is net 2Ghz. En ja, alle boost opties staan aan in het Bios. Daarbij giert de cpu fan met 4,000 toeren als een malle (heb na 4 mnd de koelpasta vervangen en dat scheelt iets). Met undervolten (Intel XTU en Throttlestop) heb ik de boost stabiel op 2.4GHz gekregen.

Mijn 4,5jaar oude HP Spectre met een i5-6200U is 30% (!!) sneller in een real life test (batch operatie op een Word document). Mijn oude Lenovo X260 met een i5-7300U was weer 10-20% sneller dan de HP Spectre.

We hebben op de zaak ook Elitebooks 850 van 15" en die boosten wel naar 4GHz.

Fijne laptops verder maar CPU speed en fan geluid zijn gewoon k*t.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Beschik over een elitebook x360 13inch met een i7-8xxx, maar wat wordt dat ding heet! Wat vervolgens invloed heeft op de performance. De gpu (intel hd620) is ook echt 3x niks. Dus qua snelheid en grafische kaart (voor die prijs) zou ik die combo absoluut niet aanraden.

Wel een heel mooi apparaat en het pennetje vind ik ook een goede toevoeging
Pagina: 1