kan ik mijn PC overclocken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• luca3x0
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-10-2023
Mijn vraag
Ik heb sinds vandaag mijn Valve Index binnen gekregen, alleen merk ik dat ik op mijn pc helaas niet super hoge frames haal. Dat is jammer met de index aangezien hij tot 144hz gaat.

In mijn pc zitten de volgende onderdelen:
Videokaart: 1070
RAM: 16gb
Processor: ryzen 7 2700x
en voeding van 500W.

Ik heb geen idee of en hoe ik dit kan overclocken om meer frames te halen.
Hoor graag of het te doen is met deze setup!

Beste antwoord (via luca3x0 op 13-08-2020 22:22)

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
@luca3x0 Het ligt er natuurlijk aan welk component je beperkt om betere resultaten te behalen, maar je kunt een 1070 gemakkelijk over (laten) clocken met MSI Afterburner.

Het is heel simpel en belangrijk dat je rood gemarkeerde aanvinkt en vervolgens zowel power als voltage zo hoog mogelijk zet voor de maximale overclock. Je kunt daarnaast ook een overclock (laten) doen, zonder deze waarden aan te passen. Je kunt iedere overclock / instellingen opslaan als preset.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJOdlChc-WPw9Y0q8kYcSCJMBMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e3pD25hQsNiUwJ91Fi3FMQqD.png?f=user_large

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:58
Zou je alle onderdelen kunnen listen? Zo weten we bijvoorbeeld niet wat je koeler is etc.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MAX3400 in "onderdeel vervangen pc (fps drops)" & Oculus rift s of Valve index

Met enige nuance; in 2 jaar koop je een nieuwe PC, zonder echt vooronderzoek en je weet weer/nog niet of er bottlenecks meetbaar zijn.

Meten is weten duss dat lijkt me stap 2, na een topicstart met exacte onderdelen :)

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 13-08-2020 20:22 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:02
Met name nodig:

Exact type moederbord
Exact type video kaart
Exact type ram
Exacte type Cooler / stock?

Handig:
Type voeding

[ Voor 10% gewijzigd door Cyriel85 op 13-08-2020 20:24 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

TBH. je kunt proberen met msi master je gpu wat te overklokken.
maar dat is meer leuk benchmark dan dat je daar echt goed merkbare FPS winst mee gaa halen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
Ik dacht dat het niet echt wat oplevert als je een Ryzen overclockt? Heb je je videokaart al overclockt?

...

• luca3x0
Sorry voor te weinig informatie & weet eerlijk gezegd echt bar weinig van computers maar heb ff opgezocht wat er in mijn pc zit en zal morgen ochtend ff benchmarks opmeten

Videokaart: MSI GTX 1070 AERO ITX 8G
Processor: Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming
Ram: Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 DIMM 3000 MHz/15 Zwart (2x8GB)
Geen extra cooler alleen de gene die in de case zit: PHANTEKS Eclipse P400 Zwart
Voeding: Be Quiet! System Power 8 500w

Pc is nog niet overgeclockt heb er niks aan gedaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
@luca3x0 Het ligt er natuurlijk aan welk component je beperkt om betere resultaten te behalen, maar je kunt een 1070 gemakkelijk over (laten) clocken met MSI Afterburner.

Het is heel simpel en belangrijk dat je rood gemarkeerde aanvinkt en vervolgens zowel power als voltage zo hoog mogelijk zet voor de maximale overclock. Je kunt daarnaast ook een overclock (laten) doen, zonder deze waarden aan te passen. Je kunt iedere overclock / instellingen opslaan als preset.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJOdlChc-WPw9Y0q8kYcSCJMBMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e3pD25hQsNiUwJ91Fi3FMQqD.png?f=user_large

...

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:58
Als je het verschil niet weet tussen een moederplankje en een cpu lijkt me dat overclocken voor nu misschien wat hoog gegrepen is. Weet dat je met overclocken je pc ernstig kan beschadigen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• luca3x0
@Luxicon Super bedankt voor de uitleg!

is het alleen niet als ik dat doe zoals @peize9 zegt dat ik dan misschien mijn pc beschadig?

• Luxicon
luca3x0 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:23:
@Luxicon Super bedankt voor de uitleg!

is het alleen niet als ik dat doe zoals @peize9 zegt dat ik dan misschien mijn pc beschadig?
De overclock is veilig. Het is een tool van Nvidia zelf (uitgevoerd door MSI). Dus als je een slider op z'n hoogst zet, is dit binnen de veilige marges. Ook de overclock scanner zelf bepaald wat een veilige overclock is. Dit alles kun je terug lezen op de website die ik je linkte. Je voeding is prima om de GPU mee over te clocken.

Bij het overclocken van de CPU / geheugen zul je voorzichtiger te werk moeten gaan. Normaal gesproken ook bij de GPU (stapje voor stapje), maar de overclock scanner maakt het makkelijk :)

[ Voor 32% gewijzigd door Luxicon op 13-08-2020 22:31 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Overklokken is leuk als hobby. Als het gaat om meer frames, misschien haal je met uren en uren testen en proberen een stabiele overklok waarbij je 5% meer frames haalt. Doe je het niet goed krijg je een onstabiel systeem.

Overklokken is niet de oplossing als je 80 fps haalt en je wil er 120 halen. Met overklokken kan je er net wat meer uitpersen, maar wil je flink meer frames zal je toch een andere videokaart moeten kopen.

Vind je het leuk om te overklokken en weet je wat je doet dan kan je er net wat meer uithalen, maar verwacht er niet te veel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Luxicon schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:58:.

Let wel op dat meteen je voltage omhoog knallen vaak je kaart vrijwel direct op zijn power limit knalt. Power omhoog, kijken hoe het ding boost, daarna pas voltage gaan testen.

Furmark runs tussendoor voor stabiliteit :)

Maar verder eens met @PilatuS. Dit gaat niet magisch veel FPS opleveren. In videokaarten zit weinig rek. 5-10% zonder hardmods en waterkoeling is ongeveer de max.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Voltage op max wil niet zeggen dat je dan ook de hoogst mogelijke oc uit de gpu haalt.

AB is geen tool van Nvidia. Is door sidewinder ontwikkeld en in beheer van Guru3D.
Werkt ook op AMD.

[ Voor 7% gewijzigd door 5erveD op 14-08-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
5erveD schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:05:
Voltage op max wil niet zeggen dat je dan ook de hoogst mogelijke oc uit de gpu haalt.

AB is geen tool van Nvidia. Is door sidewinder ontwikkeld en in beheer van Guru3D.
Werkt ook op AMD.
Oke, dat wist ik niet, maar de tool is zo gemaakt, dat de silders op maximaal veilig zijn. Naar de TS gezegd, dat hij niet bang hoeft te zijn voor schade.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Luxicon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:40:
[...]

Oke, dat wist ik niet, maar de tool is zo gemaakt, dat de silders op maximaal veilig zijn. Naar de TS gezegd, dat hij niet bang hoeft te zijn voor schade.
Geen probleem natuurlijk.
Hier zijn wij om van elkaar te leren :)

De sliders op max is eigenlijk het maximale wat een fabrikant toelaat op hun product.
Er zijn meerdere manieren om hier overheen te gaan maar of dat voor TS relevant is vraag ik mij af.
Pagina: 1