Vraag

• blijman
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-09 08:58
Ik heb momenteel een Panasonic GH5 met wat lenzen, maar zit te denken om deze te verkopen en een andere camera te kopen. Waarom? Ik film professioneel en krijg steeds meer opdrachten die vragen om meer, wat de MFT sensor niet goed bij kan houden vind ik.

Mijn wensen:
- 50/60fps in 4k (voor bruiloften), anders goede HD
- IBIS (geen GH5 kwaliteit)
- Fatsoenlijke batterij

Ik monteer in Final Cut Pro op een i9 iMac, dus 10 bit opnames enz. zijn geen probleem. Ik heb naast de GH5 nog een Sony A6400, dus Sony heeft een kleine voorkeur vanwege de lenzen.

Ik twijfel enorm tussen een Sony A7III en de Fujifilm XT4. Canon EOS R doet me niet veel en de recente R5/R6 of A7SIII zijn nu veel te duur.

Wat denk jij? Als jij het geld had om een body te kopen voor video(!), waar zou jij voor gaan en waarom?

Beste antwoord (via blijman op 14-08-2020 22:40)

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
blijman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:22:
[...]

Ik vraag me dus af of ik niet teveel tegen de beperkingen van de Sony ga aanlopen: 30 min. limit, geen flip LCD, overall duurdere lenzen, dingen die bv. de XT4 wel heeft. Maar ja, dat is dan weer APS-C.

En de Black Magic is ook MFT, dus nog niet echt naar gekeken. Maar dat zou misschien ook het onderzoeken waard zijn. Scheelt weer in lenzen.
ja lastig inderdaad. De XT-3 en XT-4 kunnen ook maar max ongeveer 20 minuten 4k60 doen bij 25+ graden Celsius. Dan stopt de camera al vanwege de oververhittingsbescherming. In een bepaalde test in de zon liep dat al terug naar 9 minuten.
Ik zou (heel persoonlijk) de GH5 nog blijven gebruiken en rustig doorsparen voor een andere body die betrouwbaarder 4k60 met een grotere sensor aan kan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heb even de titel ontdaan van de redundantie en uitroepteken. Dat hij in het subforum voor Aankoopadvies staat suggereert wel dat advies gevraagd wordt. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• blijman
Prima! 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 10:43
De A7iii heeft geen 10bit. Dus je wint op het gebied van ruis en mogelijkheid tot kleine scherptediepte. Ook win je qua autofocus t.o.v. de GH5.

De X-T4 heeft betere papieren op het vlak van 4k60, 10-bit opname en hogere bitrates dan 100mbit/s.

De Z6 heeft fullframe, 10bit (zelfs 12bit) en goede AF.

Welke lenzen heb je nu voor de GH5 en welke voor de A7iii?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• blijman
Je bedoelt minder ruis door full frame?

Ik heb nu een
Olympus M. Zuiko Pro 12-40mm f2.8
een 12-60mm OIS f3.5-f5.6
een 25mm f1.7
en de Laowa 7,5mm f2.

Voor de A6400 heb ik de standaard kitlens, 16-50mm. Die past dus op de A7III, maar die moet je dan in crop stand zetten. En dat wil je natuurlijk zo min mogelijk.

[ Voor 46% gewijzigd door blijman op 13-08-2020 21:59 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
blijman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:53:
Je bedoelt dat 10bit zorgt voor meer ruis?
Nee. Hij zegt dat de A7III geen 10 bit heeft, punt. De opmerking over ruis daarna staat daar volledig los van.

The devil is in the details.

• blijman
Hahn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:54:
[...]

Nee. Hij zegt dat de A7III geen 10 bit heeft, punt. De opmerking over ruis daarna staat daar volledig los van.
Mijn welgemeende excuses. Punt.

• guillaumemay
Ik denk dat je als wens 4K60 en met dat budget alleen bij de Fuji XT-3 of XT-4 uitkomt. De Z6 en A7III hebben geen 4k60.
En anders is een toegewijde videocamera ook een optie zoals een Blackmagic pocket cinema 4K.

• blijman
guillaumemay schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:07:
Ik denk dat je als wens 4K60 en met dat budget alleen bij de Fuji XT-3 of XT-4 uitkomt. De Z6 en A7III hebben geen 4k60.
En anders is een toegewijde videocamera ook een optie zoals een Blackmagic pocket cinema 4K.
En precies dát is mijn probleem 😉 De eerstvolgende camera met degelijke specs is bijna twee keer zo duur.

Ik vraag me dus af of ik niet teveel tegen de beperkingen van de Sony ga aanlopen: 30 min. limit, geen flip LCD, overall duurdere lenzen, dingen die bv. de XT4 wel heeft. Maar ja, dat is dan weer APS-C.

En de Black Magic is ook MFT, dus nog niet echt naar gekeken. Maar dat zou misschien ook het onderzoeken waard zijn. Scheelt weer in lenzen.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Je vraagt naar een body voor video maar het gaat in feite nog over body's voor foto die óók goed video kunnen. Een echte professionele video camera is al snel behoorlijk duur, daar heb je het budget niet voor begrijp ik?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• blijman
Gonadan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:30:
Je vraagt naar een body voor video maar het gaat in feite nog over body's voor foto die óók goed video kunnen. Een echte professionele video camera is al snel behoorlijk duur, daar heb je het budget niet voor begrijp ik?
Ik hoef geen RED, Canon C300 of grote Sony apparaten bijvoorbeeld. Voor nu veel te duur en niet geschikt voor het type video's wat ik maak.

Ik maak geen foto's, dus echt hybride hoeven ze niet te zijn. De Panasonic GH5s maakt geen bijzonder goede foto's, maar is wel erg goed in video. Net als de R5 en A7SIII. Fotografen lopen er niet warm voor (althans degenen die ik ken), maar videografen des te meer.

Dus als je het zo zegt: jup, een fototoestel wat erg goed is in video en waar ik alleen de video functie van zal gebruiken ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
blijman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:22:
[...]

ja lastig inderdaad. De XT-3 en XT-4 kunnen ook maar max ongeveer 20 minuten 4k60 doen bij 25+ graden Celsius. Dan stopt de camera al vanwege de oververhittingsbescherming. In een bepaalde test in de zon liep dat al terug naar 9 minuten.
Ik zou (heel persoonlijk) de GH5 nog blijven gebruiken en rustig doorsparen voor een andere body die betrouwbaarder 4k60 met een grotere sensor aan kan.

• blijman
guillaumemay schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:25:
[...]

De XT-3 en XT-4 kunnen ook maar max ongeveer 20 minuten 4k60 doen bij 25+ graden Celsius. Dan stopt de camera al vanwege de oververhittingsbescherming. In een bepaalde test in de zon liep dat al terug naar 9 minuten.
Ik zou (heel persoonlijk) de GH5 nog blijven gebruiken en sparen voor 3000+ voor een andere body die betrouwbaarder 4k60 met een grotere sensor aan kan.
Kijk, daar heb ik iets aan, dank. Ik heb ook gelezen over de hitteproblemen bij de XT4. Iemand die ik ken had hem (helaas dus niet meer te testen) en die heeft daar geen problemen mee gehad. Maar N=1, dus dat telt niet vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-10 15:28
Aan het Best Antwoord te zien blijf je nog even de GH5 gebruiken. Er zijn geruchten dat Panasonic met een instap FF gaat komen. Alleen is dat wel L-mount worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blijman
MRIdev schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:34:
Aan het Best Antwoord te zien blijf je nog even de GH5 gebruiken. Er zijn geruchten dat Panasonic met een instap FF gaat komen. Alleen is dat wel L-mount worden.
Ik heb die inderdaad als beste antwoord gekozen, omdat het topic wat op z'n einde liep. Maar dat Panasonic (en Sony, lees ik nu ook) met een instap FF komen wist ik niet. Ik heb eerlijk gezegd geen vertrouwen in Panasonic dat ze nu de autofocus wel goed krijgen ;)

Sony komt kennelijk ook met een full frame sensor in een soort A6600 jasje (link). Half september.

Qua lenzen moet ik toch helemaal vernieuwen, als ik van MFT afstap. Dus of ik dan bij Panasonic blijf of naar Sony ga, maakt niet zoveel uit.

Dus al met al, er is geen perfect passende oplossing voor mij nu.
Pagina: 1