• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:16
Ik zit met een dilemma waar ik wel wat meningen voor kan gebruiken.

Ik werk sinds 1 december op een jaarcontract in een nieuwe baan. Inmiddels is me duidelijk dat de cultuur binnen het bedrijf totaal niet bij mij past. Inhoudelijk is het werk best prima, maar niet bijzonder genoeg om de cultuur voor lief te nemen. Ik heb dus besloten om m'n contract niet te verlengen (en als ik eerder een fatsoenlijk aanbod krijg, ben ik ook eerder weg). Nu mijn dilemma: laat ik m'n manager nu al weten dat ik niet blijf, of wacht ik daarmee tot ik daadwerkelijk een nieuwe baan heb (of het bedrijf me een nieuw contract aanbiedt)?

Wat het voor mij gevoelsmatig extra lastig maakt, is dat we na maanden zoeken net een nieuwe collega in mijn functie hebben aangenomen. Mijn manager en de IT verantwoordelijke in het MT zijn dus helemaal blij en enthousiast dat we het team eindelijk op sterkte hebben. Interessant detail is nog dat ik eigenlijk was aangenomen als versterking van de aanwezige systeembeheerder, maar hij kondigde een week voor mijn komst aan dat hij z'n jaarcontract niet zou verlengen. Effectief staat de vacature intussen dus al ruim een jaar open.

Ondertussen hebben we het nu uitgebreid over inwerktraject en toekomstige verdeling van taken en verantwoordelijkheden, waarbij ik dus continu in m'n achterhoofd heb dat dat binnenkort weer anders wordt. Mijn vertrek zal waarschijnlijk ook de focus voor het inwerktraject moeten verleggen, aangezien het meteen veel meer overdracht moet worden.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je bereid bent om eventueel over 3 maanden geen baan te hebben kan je het prima al laten weten. Als je graag een backup hebt, dan laat je niks weten.

En het is niet vanzelfsprekend dat je een jaarcontract tussentijds mag opzeggen, controleer even of dit expliciet genoemd is, anders moet je sowieso het contract uitzitten.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 13:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
Officieel hoef je het niet te doen. Jaarcontract = bepaalde tijd, dus je kan dan verlenging weigeren.

Let er op dat je niet zomaar eerder weg kan. Dat kan met contracten voor onbepaalde tijd. Met jaarcontract moet je het dan wel gewoon afmaken, tenzij met wederzijds goedvinden.

Soms is het voor de gemoedsrust in het bedrijf nog handig het juist niet te melden; dan werk je die collega even goed in. En heb je de optie om er nog over na te denken. Dan meld je het in september of oktober ofzo.
Het kan je namelijk ook nog tegen werken; hangt af hoe ze het opvatten.

[ Voor 10% gewijzigd door Bolletje op 13-08-2020 17:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Zou persoonlijk niet mijn eigen ruiten in gooien door nu al te zeggen dat je waarschijnlijk ergens anders aan de slag (kan) gaat... Op gesprek gaan is nooit een probleem, naar mijn weten moeten ze meestal x periode voor einde jaar contract communiceren of deze verlengd gaat worden ja of nee en dan kan jij zelf benoemen dat je wat anders hebt gevonden wat beter bij je past.
Ik zou dus wachten tot je wat anders hebt en je de daarvoor bestemde contracten en toe behoren voor hebt gezien/getekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gewoon direct melden dat je weggaat, dan kan de werkgever een oplossing zoeken.
Dat het druk is en er mensen ingewerkt moeten worden is niet jouw probleem en moet je dus ook niet over inzitten.

PS. Een jaarcontract zit je een jaar aan vast, je zal niet eerder weg kunnen als je baas dat niet zou willen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 13-08-2020 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 22:15
Ben persoonlijk altijd open naar mijn werkgever(s) echter ben ik dit pas als mijn toekomstige pad al duidelijk is.

Zolang je zelf geen andere baan hebt zou ik het dus (nog) niet benoemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:43
misschien ook even aankijken hoe het gaat met het team op volle sterkte? wie weet wordt het wel een stuk leuker, als je taken kan verdelen :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47
Ik heb het 1 keer gemeld omdat ik weg ging vanwege een verhuizing 200 km verderop. Was erg prettig solliciteren. "Volgende week moet ik vrij vanwege een sollicitatiegesprek", ok prima!

Maar in jou situatie (nog geen nieuwe baan) en gezien de economische situatie zou ik niets zeggen. Voordat je het weet zit je zonder WW omdat je zelf het contract niet wou verlengen

• anboni
Hooglander1 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:41:
Als je bereid bent om eventueel over 3 maanden geen baan te hebben kan je het prima al laten weten. Als je graag een backup hebt, dan laat je niks weten.
Nouja, op zich zou ik het financieel best een paar maanden kunnen uitzingen zonder werk, dus daar zit ik niet zo mee. En m'n nieuwe contract zal ook meteen met 2 maanden opzegtermijn zijn, dus dat maakt me meteen nog minder flexibel.
En het is niet vanzelfsprekend dat je een jaarcontract tussentijds mag opzeggen, controleer even of dit expliciet genoemd is, anders moet je sowieso het contract uitzitten.
Bolletje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:41:
Let er op dat je niet zomaar eerder weg kan. Dat kan met contracten voor onbepaalde tijd. Met jaarcontract moet je het dan wel gewoon afmaken, tenzij met wederzijds goedvinden.
Er staat gewoon een opzegtermijn van 'n maand in m'n contract, dus dat is geen probleem.
caspervc schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:44:
misschien ook even aankijken hoe het gaat met het team op volle sterkte? wie weet wordt het wel een stuk leuker, als je taken kan verdelen :)
Mijn issues zitten niet in de grootte van het team of de verdeling van de werkzaamheden. Het is puur de cultuur. Dat is er een van totaal wantrouwen richting het personeel: thuiswerken is niet toegestaan, omdat de directeur dan geen zicht heeft op wat de mensen aan het doen zijn (en ja, dit is een bedrijf waar rond de 100 man op kantoor werkzaam is en nog een paar honderd in ploegendiensten). Werktijden zijn alleen maar flexibel als dat de baas goed uitkomt. Er kan niet gesproken worden over enige vorm van officiele standby dienst met redelijke compensatie, maar de IT afdeling wordt wel op het matje geroepen als er 's nachts of in het weekend iets stuk gaat wat productieverlies opleverde. En zo kan ik nog wel 'n tijdje doorgaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:41
Ik zou de komende 3 maanden gebruiken om op zoek te gaan naar een leuke andere baan. Zodra dat is gelukt kan je er voor kiezen omdat aan je huidige werkgever te vertellen, of niet, waar je jezelf het prettigst bij voelt. Het contract met jouw huidige werkgever is een jaarcontract, dus dan is het duidelijk voor beide partijen dat het na een jaar kan eindigen, tenzij beide partijen iets anders beslissen. Een contract is een zakelijk iets, je gaat niet beste vrienden worden met een werkgever, en dat hoeft ook helemaal niet. Het is voor jouw werkgever niet persoonlijk, en jij hoeft het ook niet persoonlijk te maken door hier een dilemma van te gaan maken.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik lees het met verbazing.. Dus enerzijds is de zaak niet goed voor het ict-personeel maar vervolgens wil je wel heel goed zijn voor de zaak door voortijdig bekend te maken dat je vertrekt?

Vind ik een rare combinatie. Zo voortijdig melden zou ik enkel doen als je er zelf baat bij kan hebben, denk je dat het iets zal veranderen, een ander aanbod? Ik zie alleen maar mogelijke nadelen. In een zakelijke relatie moet je ook zakelijk handelen, had de werkgever graag een langere opzegtermijn gewild, dan had hij dit in het contract moeten opnemen met ook voor hem een langere termijn. Wat denk je dat er gebeurd; een dankjewel en leuke klussen voor de rest van jouw contract?? Ik denk dat je in no-time een vraag van de HR krijgt of je jouw ontslag even schriftelijk wilt bevestigen en geen leuke, nieuwe taken meer.

Bovendien, als dit komt als een verrassing voor jouw baas dan hebben jullie samen nogal slecht gecommuniceerd..

Logischer lijkt me eerst eens te solliciteren en te kijken hoe je in de markt ligt. Kan vanwege Corona nog best tegenvallen of laag salarisaanbod, misschien gaan we weer in lock down en dan ligt werving ook stil..

En als je er echt moeilijk over slaapt, is het dan niet verstandig om eens te melden hoe je over de cultuur denkt (en desnoods dat je om je heen gaat kijken). Dat is minder definitief dan nu al je schepen verbranden. Dat kan over 2 maanden ook nog.

[ Voor 40% gewijzigd door bombadil op 13-08-2020 18:55 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• XallaX
  • Laatst online: 14:54

XallaX

Meow

Ik ben voorstander van open communicatie binnen een bedrijf maar heb zo mijn twijfels hierover als ik je hoor over de bedrijfscultuur en het wantrouwen in het personeel. Wil je de komende maanden nog normaal je werk kunnen blijven doen dan zou ik netjes wachten tot het moment daar is en niet op voorhand al bekend maken dat je weggaat.

Neem de tijd om iets anders te zoeken maar doe gewoon je werk. Je kan als je een nieuwe baan hebt tegen het einde van je contract altijd nog doorgeven dat je het contract niet wenst te verlengen.

Je geeft ook aan dat de lange zoektocht naar een nieuwe collega zaken voor jou gevoelsmatig lastiger maakt.
Klopt, dat kan en zou in een normale werksituatie ook een normale reactie (kunnen) zijn, je hebt een band met je werk en collega's en een stukje verantwoording daarvoor maar wat krijg je vanuit het bedrijf ervoor terug als je toch blijft? Een betere werkomgeving? Betere arbeidsvoorwaarden? Minder wantrouwen?

Kies voor jezelf en niet voor een club waar je je dagen niet wilt slijten.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Gewoon direct melden. Het tekort aan IT'ers is sinds corona nog schrijnender geworden en zal alleen nog maar groter worden, met name in de MDM hoek. Dus als je met spoed een baan nodig hebt, dan lukt je dat gegarandeerd binnen een week.

Een normaal bedrijf zou je openheid waarderen. Zoniet, dan ben je blij dat je er straks weg bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterM007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 16:01
Nooit zomaar je schepen achter je verbranden! Heb hetzelfde meegemaakt bij mijn vorige werkgever: geen leuke cultuur, etc. Eerst een nieuwe baan vinden, zodat je daarna kunt vertellen dat je weggaat. Afhankelijk van of je op goede voet staat met je leidinggevende/collega's zou ik het dan eerder vertellen, maar pas zodra je zeker weet dat je ergens anders een baan gevonden hebt. Anders heb je straks geen recht op WW en dat zou je zomaar een paar flinke duiten kunnen schelen in de maand.

Edit: kleine toevoeging: vaak lijkt het gras groener bij andere bedrijven, maar besef je dat dit lang niet altijd zo is.

[ Voor 11% gewijzigd door PeterM007 op 14-08-2020 11:27 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
PeterM007 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:26:
Anders heb je straks geen recht op WW en dat zou je zomaar een paar flinke duiten kunnen schelen in de maand.
Waarom is dat voor zo veel mensen zo belangrijk? WW is echt een aanslag op je CV. Het is eerder ongewenst om een WW te ontvangen. Bovendien: Ik lees iets over systeembeheer. Met het schrijnende tekort aan MDM consultants heb je binnen een week gegarandeerd een baan en hoef je dus niet eerst 6 maanden op spaargeld te leven.
Edit: kleine toevoeging: vaak lijkt het gras groener bij andere bedrijven, maar besef je dat dit lang niet altijd zo is.
Het gras is vrijwel altijd groener bij andere bedrijven omdat het een nieuwe omgeving is. Nieuwe mensen, nieuwe procedures, nieuwe klanten, etc. Het kan wel snel inzakken tot niveau saai, maar in beginsel is het altijd leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-08 22:29
Ik zou de corona meetregelen toch niet onderschatten. Ik zat per toeval in hetzelfde schuitje als jij. Een jaar contract bij een bedrijf met een ziek cultuur, geen vervanger en had heel veel verantwoordelijkheid omdat ik de enige was met mijn functie in heel het bedrijf (een globaal bedrijf notabene). Cultuur was goed onder de collega's op mijn level wel, heel goed zelfs. Maar directie en management maakte er een puinhoop van dat zware gevolgen had voor degene die onderaan de ladder stonden zoals mij.

Koos er daarom ook voor om mijn contract niet te verlengen. Bij mij was het echter wel zo dat ik echt heel vaak mijn situatie aangekaart had bij HR, management en directie en die deden er vervolgens helemaal niks aan. Dus de problemen waar ik tegenliep waren al langer gekend. Dat ik dan op een bepaald moment ook zei "genoeg is genoeg" kwam dan ook niet als een verassing.

Dat was echter eind maart, intussen zit ik nog altijd werkloos thuis. Ik heb al 2,5 jaar professionele ervaring, 10 jaar aan hobby en best wat skills. Onder normale omstandigheden vind ik direct iets nieuws. Maar veel bedrijven hier zitten in zwaar weer en plaatsen daarom geen nieuwe vacatures, of halen zelfs bestaande weg. Let wel, dat is de situatie hier in België. Geen idee hoe het er in Nederland voor staat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
Trommelrem schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:07:
Waarom is dat voor zo veel mensen zo belangrijk?
Sommige mensen moeten huur betalen..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-08 13:23
[...]
Waarom is dat voor zo veel mensen zo belangrijk? WW is echt een aanslag op je CV. Het is eerder ongewenst om een WW te ontvangen. Bovendien: Ik lees iets over systeembeheer. Met het schrijnende tekort aan MDM consultants heb je binnen een week gegarandeerd een baan en hoef je dus niet eerst 6 maanden op spaargeld te leven.
[...]
Een aanslag op je cv? Hoe bedoel je? De WW is bedoelt om een periode tussen banen te overbruggen. Dus ook juist voor werkenden omdat zij daar zelf juist aan bijdragen. Daarnaast zet je dit toch ook niet op je CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:02
Trapezoid schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:46:
[...]
Daarnaast zet je dit toch ook niet op je CV?
Wel een grappig idee eigenlijk :) Kan ook wat waard zijn, immers is WW krijgen nog best een klusje met die sollicitatieplicht. Denk dat een nieuwe baan mogelijk onder niveau volgend op een <1-jaar contract een lastiger verhaal is dan 'corona dus geen werk'.

@TS: is 3 maanden voor je te overbruggen? Werk zoeken kan soms even duren, zeker in corona-tijd. Als je die 3 maanden kunt uitzitten, heb je zoals gezegd ook je WW nog voor wat runway. Nu al rondkijken/solliciteren, zeker, en ik zou de baas pas inlichten als er wat te melden valt (je hebt een nieuwe baan).

Als je er gewoon ASAP weg wil voor je geestelijke gezondheid, doen. Ik heb er zelf weleens te lang mee gewacht, ik weet nog steeds niet of dat slim of dom was.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53
Kalentum schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:46:
... Voordat je het weet zit je zonder WW omdat je zelf het contract niet wou verlengen
Dit is een lastige, hypothetisch gezien als TS er nog werkt in december, dan 't ligt aan de werkgever of ze wel of niet een verlening aanbieden. Als ze off-the-record weten dat je weg wil, dan heb je kans dat ze niks aanbieden, want dan zijn ze gewoon van je af zonder kosten.En zonder een aanbieding van de werkgever is het gewoon einde dienstverband.
Het is misschien gevoelsmatig niet heel er tactisch, maar in juridische termen m.i. nog niet verwijtbaar werkeloos.

OT, december is nog ver weg, dus ik zou lekker gaan solliciteren. Augustus zijn veel mensen nog op vakantie, dus verwacht pas echt beweging in sollicitatieprocedures in september. Voordat je een contractaanbieding hebt is het eind september. Dan is twee maanden afronden tot 1 december gelijk aan veelal de opzegtermijn van elke andere sollicitant.

Zodra je zogezegd nieuwe schoenen hebt, kan je open kaart gaan spelen en in overleg treden met je huidige werkgever over eventueel eerder overstappen. Tot die tijd niet je oude schoenen weggooien.

Ik weet niet wat je expertise, opleidingsniveau, werkervaring en geografische ligging is. Allemaal van invloed op je arbeidskansen. Hier in de randstad, HBO werk/denkniveau (met of zonder daadwerkelijk papiertje), wat jaartjes werkervaring bij bijvoorbeeld een grote dienstverlener en je hoeft geen briefje te versturen. Profiel op linked-in op beschikbaar zetten en je wordt vanzelf gebeld met diverse aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47
PROnline schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:17:
[...]

Dit is een lastige, hypothetisch gezien als TS er nog werkt in december, dan 't ligt aan de werkgever of ze wel of niet een verlening aanbieden. Als ze off-the-record weten dat je weg wil, dan heb je kans dat ze niks aanbieden, want dan zijn ze gewoon van je af zonder kosten.En zonder een aanbieding van de werkgever is het gewoon einde dienstverband.
Het is misschien gevoelsmatig niet heel er tactisch, maar in juridische termen m.i. nog niet verwijtbaar werkeloos.
Ik werd vooral getriggered door deze zin: "Ik heb dus besloten om m'n contract niet te verlengen". Wat op mij neerkomt als:

- "hoi, we willen je een nieuw contract aanbieden"
- "nee laat maar , ik wil weg"
- "OK, jammer!"

En heb je in principe geen recht op WW.

Maar goed, als de werkgever het van te voren weet dan wordt je contract gewoon niet verlengd en heb je in principe wel recht op WW, maar goed, hopelijk heeft TS gewoon een nieuwe baan in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53
Klopt helemaal. Als er een aanbieding op tafel ligt met vergelijkbare voorwaarden, dan verandert de situatie volledig naar wat jij zegt. Dan zijn de opties het accepteren en werken, of bewust werkeloos zonder recht op WW.

Maar tijd genoeg en gunstige branche om t niet zover te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TheBoneJarmer schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:11:
Ik zou de corona meetregelen toch niet onderschatten. Ik zat per toeval in hetzelfde schuitje als jij. Een jaar contract bij een bedrijf met een ziek cultuur, geen vervanger en had heel veel verantwoordelijkheid omdat ik de enige was met mijn functie in heel het bedrijf (een globaal bedrijf notabene). Cultuur was goed onder de collega's op mijn level wel, heel goed zelfs. Maar directie en management maakte er een puinhoop van dat zware gevolgen had voor degene die onderaan de ladder stonden zoals mij.

Koos er daarom ook voor om mijn contract niet te verlengen. Bij mij was het echter wel zo dat ik echt heel vaak mijn situatie aangekaart had bij HR, management en directie en die deden er vervolgens helemaal niks aan. Dus de problemen waar ik tegenliep waren al langer gekend. Dat ik dan op een bepaald moment ook zei "genoeg is genoeg" kwam dan ook niet als een verassing.

Dat was echter eind maart, intussen zit ik nog altijd werkloos thuis. Ik heb al 2,5 jaar professionele ervaring, 10 jaar aan hobby en best wat skills. Onder normale omstandigheden vind ik direct iets nieuws. Maar veel bedrijven hier zitten in zwaar weer en plaatsen daarom geen nieuwe vacatures, of halen zelfs bestaande weg. Let wel, dat is de situatie hier in België. Geen idee hoe het er in Nederland voor staat.
Dit, zie het bij mijn eigen werk maar hoor het ook van anderen. Dat er een enorm nijpend tekort is en de poep overal zit door te kort personeel voorkomt niet dat er gewoon een botte vacature stop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
GoldenSample schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:24:
[...]
Dit, zie het bij mijn eigen werk maar hoor het ook van anderen. Dat er een enorm nijpend tekort is en de poep overal zit door te kort personeel voorkomt niet dat er gewoon een botte vacature stop is.
Uit welke sectoren hoor je dit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:04
In een sector met te kort personeel, blijkbaar :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Laatst online: 20:33
Ik zou niets laten weten. In het verleden heb ik wel alles ruim op tijd laten weten toen ik ontslag nam, maar ze waren zo ontstemd dat ik wegging dat de verhoudingen 180 graden anders werden. Ik zou dat nooit meer zo doen. Kies voor jezelf en meld pas dat je weggaat als het contract voor je nieuwe baan getekend is.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterM007

WW ontvangen is natuurlijk ook het uiterste... zolang je geen nieuwe baan hebt zou ik de oude niet opzeggen. Bijstand is geen pretje en is echt een stap terug in inkomen (met name wanneer je een gezin hebt, koophuis, etc.) Overigens is bijstand ook niet fijn voor op je CV... jij doet de aanname dat je binnen een week een nieuwe baan hebt gevonden maar daar kun je natuurlijk niet vanuit gaan, zeker niet in tijden van corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bkor schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

Uit welke sectoren hoor je dit?
Energie, auto-industrie en logistiekk,ant van (online)retail.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Er is geen tekort aan IT personeel. Er is een te kort aan GOED IT personeel. Wanneer ik aan CV's zie langskomen is gewoon al meer dan 50% wat ik af wijs. Daarna blijft er nog 50% over waarvan er mensen zijn die de hoofdprijs vragen zonder ook maar enig overtuigend bewijs te leveren dat ze het waard zijn. Daarnaast valt een groot gedeelte af wanneer ik doorvraag over techniek wat in CV genoemd staat (op moment doe ik technische selectie voor klant). En van de laatste 3 mensen die uiteindelijk er doorheen te zijn gekomen zaten er 2 al binnen een week ziek zwak en misselijk in de ziektewet en nummer 3 kon precies de antwoorden van de Cisco Examens ophoesten zonder dat hij wist hoe hij het toe moest passen.

Nee, er is zat IT personeel, maar er is geen goed IT personeel, alles wat goed is heeft al een baan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
TheBoneJarmer schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:11:
[...]

Sommige mensen moeten huur betalen..
Sorry, maar een paar maanden van spaargeld leven kan ook gewoon een investering zijn voor jezelf. Bijvoorbeeld door je 2 of 3 maanden terug te trekken, een paar Azure en Endpoint Manager testomgevingen te nemen en jezelf om te scholen naar de moderne IT. Dan verdien je je spaargeld driedubbel zo hard terug in het eerste jaar nadat je weer aan het werk gaat. Dat staat beter op je CV dan een WW uitkering. De tekorten zijn zo schrijnend, dat je gegarandeerd na 3 maanden binnen een week een baan hebt.
Wim-Bart schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:01:
Er is geen tekort aan IT personeel. Er is een te kort aan GOED IT personeel.
Ook matige MDM consultants zijn niet te vinden. Het tekort is inmiddels op alle vlakken schrijnend. De markt wil zo snel mogelijk over naar de moderne werkplek, wat nu simpelweg niet kan doordat er gewoon niemand is.

[ Voor 35% gewijzigd door Trommelrem op 14-08-2020 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Trommelrem schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:50:

Ook matige MDM consultants zijn niet te vinden. Het tekort is inmiddels op alle vlakken schrijnend. De markt wil zo snel mogelijk over naar de moderne werkplek, wat nu simpelweg niet kan doordat er gewoon niemand is.
Het erge is dat ik het al jaren roep en alle bedrijven zeggen stuk voor stuk, nee dat wordt niks en nergens voor nodig. En nu kunnen we komen opdraven om het opeens te regelen. Echte ICT visie is bij Nederlandse bedrijven ver te zoeken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

Sorry, maar een paar maanden van spaargeld leven kan ook gewoon een investering zijn voor jezelf. Bijvoorbeeld door je 2 of 3 maanden terug te trekken, een paar Azure en Endpoint Manager testomgevingen te nemen en jezelf om te scholen naar de moderne IT. Dan verdien je je spaargeld driedubbel zo hard terug in het eerste jaar nadat je weer aan het werk gaat. Dat staat beter op je CV dan een WW uitkering. De tekorten zijn zo schrijnend, dat je gegarandeerd na 3 maanden binnen een week een baan hebt.
Als jij kan aantonen dat je tijdens je WW hetzelfde hebt gedaan zit je ook goed toch?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
[...]

Met alle respect maar ik heb het idee dat je nogal wat realiteitbesef mist hier. Heel veel gezinnen houden per maand niet genoeg over om zoveel opzij te zetten zodat als er één zijn job verliest ze direct voor enkele maanden rond kunnen komen.

Daarnaast zou ik het heel vreemd vinden als een werkgever je afwijst omdat je enkele maanden tijdens de corona crisis op een uitkering heb moeten leven. Als ik daarvoor afgewezen wordt dan doet die werkgever mij een groot plezier want ik zou daar echt niet voor willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Oogje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:13:
[...]

Als jij kan aantonen dat je tijdens je WW hetzelfde hebt gedaan zit je ook goed toch?
Vind je het niet oneerlijk om drie maanden lang WW te trekken als je dat bedrag in 3 weken terugverdient na je WW? WW is een gift, geen lening. In de IT is WW echt niet nodig.
Wim-Bart schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:59:
[...]

Het erge is dat ik het al jaren roep en alle bedrijven zeggen stuk voor stuk, nee dat wordt niks en nergens voor nodig. En nu kunnen we komen opdraven om het opeens te regelen. Echte ICT visie is bij Nederlandse bedrijven ver te zoeken.
Ik vind het prima. Ik zit voor de komende drie jaar al volgeboekt en ik moet helaas veel opdrachten afwijzen. Uiteraard zal de komende tijd heus nog wel een opdracht afvallen, maar dan zal ik nog steeds het meerendeel van de aanvragen moeten afwijzen. Ik kan ze ook niet doorschuiven naar anderen, omdat er simpelweg te weinig MDM consultants zijn. We wisten dat de tekorten eraan zaten te komen, en de opleidingen hebben niets, maar dan ook echt niets gedaan.
TheBoneJarmer schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:26:
[...]

Met alle respect maar ik heb het idee dat je nogal wat realiteitbesef mist hier. Heel veel gezinnen houden per maand niet genoeg over om zoveel opzij te zetten zodat als er één zijn job verliest ze direct voor enkele maanden rond kunnen komen.
Veel gezinnen hebben kinderen. Voordat je kinderen neemt zorg je voor een spaarpotje. Dat ben je een beetje naar je kinderen verplicht. Als je niet een aantal maanden zonder salaris kunt leven, dan moet je jezelf afvragen of je misschien op een te grote voet leeft.
Daarnaast zou ik het heel vreemd vinden als een werkgever je afwijst omdat je enkele maanden tijdens de corona crisis op een uitkering heb moeten leven. Als ik daarvoor afgewezen wordt dan doet die werkgever mij een groot plezier want ik zou daar echt niet voor willen werken.
In de IT word je inderdaad niet om die reden afgewezen. De tekorten zijn te schrijnend.

Ik zou TS dus willen adviseren om de tijd te nemen om zich goed te verdiepen in de markt. Waar kun je goed verdienen, waar zijn te tekorten en vooral: Wat vind je zelf leuk. Ga na je ontslag een maand of twee jezelf omscholen en begin pas daarna aan een nieuwe baan. Het is echt heel fijn om een tijdje ongestoord jezelf te kunnen omscholen naar iets wat je leuk vindt, zonder dat er van alles moet.

[ Voor 40% gewijzigd door Trommelrem op 14-08-2020 22:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:05
Trommelrem schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:26:
[...]

Vind je het niet oneerlijk om drie maanden lang WW te trekken als je dat bedrag in 3 weken terugverdient na je WW? WW is een gift, geen lening. In de IT is WW echt niet nodig.
[...]
Een WW-uitkering is geen gift, maar een uitkering van een verzekering waar je premie voor betaalt als je werkt.
Er is geen enkele reden om je te schamen voor het ontvangen ervan. Ook op je cv hoef je er niet om te liegen. Er zijn legio redenen om ondanks een goede opleiding etc. toch tijdelijk werkloos te worden. Natuurlijk doe je er alles aan om een passende baan te vinden, maar dat kost tijd. Soms weken, soms maanden. Direct overstappen kan alleen als je al aan het solliciteren bent bij je oude werkgever.

Oh en een spaarpot opbouwen kost ook tijd en kan langer duren als je pech hebt. Niet iedereen leeft in een perfect world.

[ Voor 7% gewijzigd door coinman63 op 16-08-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterM007
Er is geen tekort aan IT personeel. Er is een te kort aan GOED IT personeel. Wanneer ik aan CV's zie langskomen is gewoon al meer dan 50% wat ik af wijs. Daarna blijft er nog 50% over waarvan er mensen zijn die de hoofdprijs vragen zonder ook maar enig overtuigend bewijs te leveren dat ze het waard zijn. Daarnaast valt een groot gedeelte af wanneer ik doorvraag over techniek wat in CV genoemd staat (op moment doe ik technische selectie voor klant). En van de laatste 3 mensen die uiteindelijk er doorheen te zijn gekomen zaten er 2 al binnen een week ziek zwak en misselijk in de ziektewet en nummer 3 kon precies de antwoorden van de Cisco Examens ophoesten zonder dat hij wist hoe hij het toe moest passen.

Nee, er is zat IT personeel, maar er is geen goed IT personeel, alles wat goed is heeft al een baan.
Dit komt ook deels omdat de IT-sector overbevolkt wordt door security officers, managers en andere lagen zonder verstand van IT of een enigszins technische achtergrond. Ik zie het in mijn eigen werkomgeving veel voorkomen. Ook worden er mensen aangenomen zonder verstand van zaken, mede veroorzaakt door het grote tekort aan IT-personeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:32
coinman63 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:49:
[...]

Een WW-uitkering is geen gift, maar een uitkering van een verzekering waar je premie voor betaalt als je werkt.
Correctie: je werkgever betaalt ww-premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Trommelrem schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:26:
[...]

[...]
Kul, is gewoon een verzekering waarvoor premie betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trommelrem schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:18:
Gewoon direct melden. Het tekort aan IT'ers is sinds corona nog schrijnender geworden en zal alleen nog maar groter worden, met name in de MDM hoek. Dus als je met spoed een baan nodig hebt, dan lukt je dat gegarandeerd binnen een week.

Een normaal bedrijf zou je openheid waarderen. Zoniet, dan ben je blij dat je er straks weg bent.
Hoewel het netjes is en het tekort niet onderschat moet worden, denk ik dat je wel onderschat hoe persoonlijk managers en werkgevers een ontslag soms kunnen opnemen. Dat zou een onbedoeld vervelende periode kunnen worden waar niemand blij van wordt.

Maar mensen die goed zijn kunnen zeker op zoek zijn naar iets anders. :) Aan het bedrijf waar jij voor werft om daar wat mee te doen. Als je dan alleen aan een markconform salaris vast zit zal je het moeilijk hebben. Geen idee of dat ook hierbij zo is.

Ik vind het heel bijzonder hoe deze discussie alleen in de IT wereld wordt gevoerd.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2020 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
coinman63 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:49:
[...]

Vind je het dan niet heel oneerlijk als iemand WW trekt? Daarvan gaan de premies omhoog. Of ben je er ook zo eentje die een fotocamera van 1000 euro bij de verzekering gaat declareren? Een bedrag dat je makkelijk zelf kunt ophoesten. Door dit gedrag zijn verzekeringen duur en betalen wij ons schompus via onze loonstrookjes. Verzekeringen zijn bedoeld om iets op te vangen wat onbetaalbaar is. Niet om je te helpen met datgene wat betaalbaar is, wat bijv. in de VS gebruikelijk is.
Er is geen enkele reden om je te schamen voor het ontvangen ervan. Ook op je cv hoef je er niet om te liegen. Er zijn legio redenen om ondanks een goede opleiding etc. toch tijdelijk werkloos te worden. Natuurlijk doe je er alles aan om een passende baan te vinden, maar dat kost tijd. Soms weken, soms maanden. Direct overstappen kan alleen als je al aan het solliciteren bent bij je oude werkgever.
Zie bovengenoemd. WW trekken terwijl je kennisgebied in de IT is, is wel iets om je voor te schamen. In plaats van dat je de maatschappij geeft, neem je iets van de maatschappij. Het is een ander verhaal als je een tijdje WW trekt om aan zelftraining te doen: MDM, Azure, M365 testomgevingen om jezelf om te scholen naar de moderne werkplek. Maar WW trekken omdat je een baan stopt...
Oh en een spaarpot opbouwen kost ook tijd en kan langer duren als je pech hebt. Niet iedereen keeft in een perfect world.
In de IT kun je prima in een paar jaar tijd een paar reserves opbouwen.
Oogje schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 00:29:
[...]

Kul, is gewoon een verzekering waarvoor premie betaald wordt.
Van jouw salaris. Jij krijgt dus minder salaris omdat jouw werkgever voor jou de premies afdraagt. Hoef je minder premie af te dragen, dan krijg jij meer netto loon.

[ Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 15-08-2020 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Leuk dat je allerlei waardeoordelen aan de WW hangt @Trommelrem maar het is een verplichte verzekering, geen keuze. Waarom zou je daar geen gebruik van maken op t moment dat je t nodig hebt?
Vond je dat belachelijk dat mag, maar dan kun je beter ergens gaan wonen zonder dat soort voorzieningen:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterM007
[b]Trommelrem schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:36:

[...]
Zie bovengenoemd. WW trekken terwijl je kennisgebied in de IT is, is wel iets om je voor te schamen. In plaats van dat je de maatschappij geeft, neem je iets van de maatschappij. Het is een ander verhaal als je een tijdje WW trekt om aan zelftraining te doen: MDM, Azure, M365 testomgevingen om jezelf om te scholen naar de moderne werkplek. Maar WW trekken omdat je een baan stopt...
Je kunt geen WW krijgen als je zelf opzegt... alleen als de werkgever het contract beëindigd kan dit (en dan ook nog onder bepaalde voorwaarden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Trommelrem schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:36:
[...]
Vind je het dan niet heel oneerlijk als iemand WW trekt? Daarvan gaan de premies omhoog. Of ben je er ook zo eentje die een fotocamera van 1000 euro bij de verzekering gaat declareren?
Wat..? Waar heb je het over? Als ik een verzekering zou hebben op mijn camera van 1000 euro, en daar gebeurt wat mee, natuurlijk zou ik die camera bij de verzekering declareren. Daar is die verzekering namelijk voor :?
[...]
WW 'trekken' vind jij alleen maar acceptabel als je aan zelftraining doet?

WW ontvangen omdat je geen zin hebt om te werken, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar WW krijgen omdat je er doorheen zit na een zware tijd en/of baan, en even tijd nodig hebt om te herstellen, lijkt me niks om je voor te 'moeten schamen'.

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 16-08-2020 00:14 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
Naast alle meningen en feiten die hier over WW met elkaar mengen; ik zou stilaan beginnen met solliciteren.
Als iemand die bij een IT bedrijf wat hoger in de boom zit zou ik de onvrede over de cultuur ook wel aankaarten. Management wil zich nogal eens blindstaren op aannames over hoe medewerkers zouden kunnen zijn, en dat leidt dan tot wantrouwen; dat hoef jij niet op te lossen, maar ik zou het zelf wel waarderen als iemand zich daarover uit, en er ook consequenties aan verbindt (dus: ik ga weg, want dit is niet ok).

Vanuit het bedrijf gezien; afhankelijk van inwerk periode en recruitment kosten kost het gemiddeld 4 tot 8 maandsalarissen om iemand te vervangen, en dat is als de boel nog redelijk goed voor elkaar is.
Als iemand in een relatief klein bedrijf op staat, en durft te zeggen: "dit is niet ok", dan kan ik me best voorstellen dat daar een verandering mogelijk is.
Als iemand dat bij mij zou melden, en ik kan hem niet overtuigen om toch te blijven, dan kan je altijd nog gaan voor een beter uitwerk traject, en dat hoeft geen vervelende periode te zijn. Je kan dan afspraken maken over afentoe vrij nemen om te solliciteren, en afhankelijk van hoe het loopt en hoe vlot het gaat kan je misschien nog een maandje langer doorwerken, of juist eerder vertrekken.

Voetnoot: dit is vanuit het perspectief van een software bedrijf. Daar ben ik 15 jaar geleden naartoe gegaan vanuit de logistiek, en da's toch een behoorlijk verschil gebleken in vertrouwen en waardering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Iedereen bedankt voor de reacties. Mijn conclusie is dat ik het vooralsnog niet vertel. Ergens in de komende twee maanden komt het vanzelf wel ter sprake, dus dan is het vroeg genoeg om te laten weten.

Ondertussen ben ik sowieso op m'n gemak aan het solliciteren en heb ik wat lijntjes uitstaan via 'n paar recruiters. Heb er op zich wel vertrouwen in dat ik voor december wat nieuws moet kunnen hebben en zoniet, dan heb ik genoeg reserves om 'n paar maanden uit te zingen (en wellicht wat certificaten te halen in die tijd)
bombadil schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:45:
Ik lees het met verbazing.. Dus enerzijds is de zaak niet goed voor het ict-personeel maar vervolgens wil je wel heel goed zijn voor de zaak door voortijdig bekend te maken dat je vertrekt?
De twijfel komt ook zeker niet voort uit loyaliteit richting de werkgever. Wel vind ik het vervelend om m'n collega's en m'n manager 'in de steek te laten'. Die collega's kunnen op dit moment gewoon het risico niet lopen dat ze zonder inkomen zitten, de manager probeert me binnen de kaders van PZ en directie nog enigszins tegemoet te komen in m'n wensen.
SndBastard schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 00:34:
Voetnoot: dit is vanuit het perspectief van een software bedrijf. Daar ben ik 15 jaar geleden naartoe gegaan vanuit de logistiek, en da's toch een behoorlijk verschil gebleken in vertrouwen en waardering.
Dit is een productiebedrijf, dat is waarschijnlijk nog 'n slag erger dan de logistiek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:23

Blokker_1999

Full steam ahead

bombadil schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:45:

Vind ik een rare combinatie. Zo voortijdig melden zou ik enkel doen als je er zelf baat bij kan hebben, denk je dat het iets zal veranderen, een ander aanbod? Ik zie alleen maar mogelijke nadelen. In een zakelijke relatie moet je ook zakelijk handelen, had de werkgever graag een langere opzegtermijn gewild, dan had hij dit in het contract moeten opnemen met ook voor hem een langere termijn. Wat denk je dat er gebeurd; een dankjewel en leuke klussen voor de rest van jouw contract?? Ik denk dat je in no-time een vraag van de HR krijgt of je jouw ontslag even schriftelijk wilt bevestigen en geen leuke, nieuwe taken meer.

Bovendien, als dit komt als een verrassing voor jouw baas dan hebben jullie samen nogal slecht gecommuniceerd..

Logischer lijkt me eerst eens te solliciteren en te kijken hoe je in de markt ligt. Kan vanwege Corona nog best tegenvallen of laag salarisaanbod, misschien gaan we weer in lock down en dan ligt werving ook stil..

En als je er echt moeilijk over slaapt, is het dan niet verstandig om eens te melden hoe je over de cultuur denkt (en desnoods dat je om je heen gaat kijken). Dat is minder definitief dan nu al je schepen verbranden. Dat kan over 2 maanden ook nog.
Dus je hebt een organisatie die niet lekker loopt en jouw oplossing bestaat er dan maar in om bij te dragen aan het probleem?

Als de beslissing vast staat van niet te verlengen, dan ben ik voorstander van het zo snel mogelijk te melden. Op die manier kan het bedrijf al zoeken naar een opvolger, kan er gekeken worden naar herverdeling van de taken en een goede overdracht. Zoals TS aangeeft zou het een impact hebben op wat ze vandaag net aan het doen zijn. Het is toch zonde om nu tijd te steken in het herverdelen van taken als je dat binnen enkele weken opnieuw moet gaan doen.

Het slechtste vertrek wat ik zelf ooit heb gehad is er 1 waar ik 2 weken voor mijn vertrek had mede gedeeld dat ik zou vertrekken. Niet dat ik veel keuze had, het aanbod van de firma waar ik naartoe trok kwam dan ook bijna letterlijk uit de lucht gevallen daar ik niet actief aan het soliciteren was. Dat kwam bij mijn toenmalige werkgever aan als een kaakslag (maar dat hoort nu eenmaal bij zakendoen) en was een scramble om ineens de vergaarde kennis op de juiste plaats te krijgen. Achteraf gezien denk ik altijd maar: daar had ik beter iets meer tijd genomen om het netter af te handellen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 11:34
Brent schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:59:
[...]

Wel een grappig idee eigenlijk :) Kan ook wat waard zijn, immers is WW krijgen nog best een klusje met die sollicitatieplicht. Denk dat een nieuwe baan mogelijk onder niveau volgend op een <1-jaar contract een lastiger verhaal is dan 'corona dus geen werk'.

@TS: is 3 maanden voor je te overbruggen? Werk zoeken kan soms even duren, zeker in corona-tijd. Als je die 3 maanden kunt uitzitten, heb je zoals gezegd ook je WW nog voor wat runway. Nu al rondkijken/solliciteren, zeker, en ik zou de baas pas inlichten als er wat te melden valt (je hebt een nieuwe baan).

Als je er gewoon ASAP weg wil voor je geestelijke gezondheid, doen. Ik heb er zelf weleens te lang mee gewacht, ik weet nog steeds niet of dat slim of dom was.
WW is echt geen klusje hoor door de sollicitatieplicht. Je hoeft maar 4 sollicitaties per maand te doen... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
spookz0r schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

WW is echt geen klusje hoor door de sollicitatieplicht. Je hoeft maar 4 sollicitaties per maand te doen... :')
Ik moet een hele berg papierwerk verzamelen en indienen om mijn buitenlandse jaren mee te laten tellen (dat is bij EU verplicht, maar de praktijk is anders). Dat alleen al wat een paar dagen werk, ook om te snappen wat je nu wel of niet moet doen.

En dan is er het zoeken en solliciteren, het is natuurlijk een beetje wat je ervan maakt, maar dat kan ook rustig een dag per sollicitatie (met name brief) zijn voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:47
Ik zou eerst rustig gaan zoeken en als er daadwerkelijk iets concreets is, kan je overwegen het te melden.
Brent schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:18:
En dan is er het zoeken en solliciteren, het is natuurlijk een beetje wat je ervan maakt, maar dat kan ook rustig een dag per sollicitatie (met name brief) zijn voor mij.
Die sollicitatieplicht stelt niet zo heel veel voor, ik heb een aantal jaar geleden anderhalve maand in de WW gezeten (nieuwe baan was een traineeship dat op een vaste datum startte), je cv op een vacaturesite zetten telde toen al als sollicitatieactiviteit, dus met een uurtje was ik al klaar voor de hele periode. Halverwege werd ik ook vrijgesteld omdat ze toen ook wel doorhadden dat het onzin was om mij te laten solliciteren terwijl ik een paar weken later weer aan de slag zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Transportman schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:03:
Ik zou eerst rustig gaan zoeken en als er daadwerkelijk iets concreets is, kan je overwegen het te melden.

[...]

Die sollicitatieplicht stelt niet zo heel veel voor, ik heb een aantal jaar geleden anderhalve maand in de WW gezeten (nieuwe baan was een traineeship dat op een vaste datum startte), je cv op een vacaturesite zetten telde toen al als sollicitatieactiviteit, dus met een uurtje was ik al klaar voor de hele periode. Halverwege werd ik ook vrijgesteld omdat ze toen ook wel doorhadden dat het onzin was om mij te laten solliciteren terwijl ik een paar weken later weer aan de slag zou zijn.
Zoals ik al schreef, het is maar net wat je er zelf van maakt. In mijn vakje kom je niet aan de bak via vacaturesites, maar via een goede brief.

Hoe kreeg je de vrijstelling trouwens? Toen ik een WW-equivalent aanvroeg in Frankrijk schaalden ze me automatisch al zo in, terwijl hier mij daarover niets verteld is (en uit de papieren zou moeten blijven dat het inderdaad niet echt nodig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:47
Brent schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:24:
[...]

Zoals ik al schreef, het is maar net wat je er zelf van maakt. In mijn vakje kom je niet aan de bak via vacaturesites, maar via een goede brief.
Ik had mijn nieuwe baan ook niet zo gevonden, het plaatsen van mijn cv op vacaturesites was gewoon een manier om aan de sollicitatieplicht te voldoen.
Hoe kreeg je de vrijstelling trouwens? Toen ik een WW-equivalent aanvroeg in Frankrijk schaalden ze me automatisch al zo in, terwijl hier mij daarover niets verteld is (en uit de papieren zou moeten blijven dat het inderdaad niet echt nodig is).
In eerste instantie had ik hem zelf aangevraagd nog voordat de WW in ging maar werd die afgewezen, halverwege kreeg ik bericht dat ik vrijgesteld werd zonder dat ik zelf nog een aanvraag had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superfunki
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 06:02
Eerst een nieuwe job en dan opzeggen/ je huidige werkgever informeren.

- Er kan van alle gebeuren waardoor die nieuwe job niet lukt. Ondanks je ervaring, capaciteiten en vraag in de branche;
- Je werkgever zal je uiterlijk een maand voor afloop contract aanzeggen. Dus een aanbod of eruit. Dat betekent dat je nog twee maanden hebt voordat je dient te beslissen;
- Het risico dat een werknemer niet ingaat op een vervolgaanbod ligt bij de werkgever. Jij bent de werkgever niet verplicht, of je het er nou super naar je zin hebt of helemaal niet. Dit werkt immers andersom ook zo en laten we blij zijn met die marktwerking.

Indien er zoveel vraag is kun je prima nu al een job zoeken en aangeven dat je over 3 maanden beschikbaar bent. Zodra dat is getekend kun je direct je werkgever informeren opdat deze actie kan ondernemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als werkgever, gezien de huidige economische situatie, zou ik het je niet kwalijk nemen als je 100% voor jezelf kiest.
Pagina: 1