Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Laptom
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 14:21
Beste,

Ik ben van plan om in mijn nieuw huis weer zonnepanelen te installeren alleen is de situatie nu iets gecompliceerder qua ligging waardoor ik wat advies kan gebruiken.

Ik heb nu een schuin dak op het oosten, dus niet geweldig geschikt voor panelen. Daarom na alternatieve ligging aan het kijken.

Ik heb 2 prieeltjes in de tuin van 4.5x4.5mtr. Ik zat eraan te denken om hier 2x6 panelen neer te leggen. Kunnen alle 12 op het zuiden, staan wat leiboompjes in de buurt, maar niet heel erg hinderlijk. De prieeltjes staan 6mtr uit elkaar en zo 10mtr uit het huis.

Daarnaast heb ik nog 2x een plat dak bij het huis (boven de garage waar ik op het zuiden 4 of 6 panelen kwijt kan en nog een platdak bij de slaapkamer (westen) waar ik ook wel 6 panelen op kwijt kan.

Zou je dan 1 omvormer nemen op 3-fase of 2x 1-fase omvormer en ervoor zorgen dat de kabels wat minder lang worden?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met zoveel "daken" zou ik juist spreiden over verschillende orientaties.

Plat dak (of prieel) op zuid (of iig 1 dezelfde orientatie) is niet ideaal vanwege de tussenruimtes tussen de rijen.

Heb je een schets van alles?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Laptom schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:27:

Zou je dan 1 omvormer nemen op 3-fase of 2x 1-fase omvormer en ervoor zorgen dat de kabels wat minder lang worden?
Het kan allebei. Ga je het zelf aanleggen?
Kijk even welk formaat panelen je wilt, met de enkelfase omvormers heb je wat meer mogelijkheden qua verschillende types panelen.

6 panelen op het westen zou net moeten kunnen met een 3 fase omvormer maar is erg krap qua DC voltage. Dan liever wel 6 panelen van 2 meter lang.

Qua kosten maakt het niet zoveel verschil, dus ik zou denk ik kiezen voor 2 x enkelfase.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• TeKaHa
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik kan je wel een advies geven voor de installatie. Heb dan wel een tekening nodig van plattegronden en gevelaanzichten.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:09
Het oosten hoeft niet slecht te zijn. Niets zo makkelijk en goedkoop als op een normaal schuin pannendak 15 panelen te plaatsen en aan te sluiten op een stringomvormer. Hoe hoger hoe minder last van schaduw (prieeltjes lijken mij lager)
Ook het aanzicht wordt over het algemeen minder storend ervaren.
Kleine omvormers zijn in verhouding altijd duurder dan grote omvormers.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
@wmeester

Het ligt er een beetje aan hoe het uitkomt qua bekabeling etc. Maar qua omvormer zelf maakt het weinig uit.

Stel dat TS uitkomt op een 2 3 kW enkelfase omvormers waarvan 1 met 2 mmpt's

https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000-xs-wifi.html
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000d-ns-wifi.html
449+539=988 euro (wifi&LAN ingebouwd, 10 jaar garantie)

3 fase oplossing
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw6000-dt-smart.html
1099+49(LAN)=1148 euro
(49 euro voor LAN stick, 5 jaar garantie)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1