Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zakelijk + muziek: Past deze laptop bij mijn gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
Dag allemaal,

Het is voor mij tijd om een nieuwe laptop aan te schaffen. Ik kom af van een macbook pro (2016). Qua werkgeheugen (8GB) en vooral opslagruimte (256GB) loop ik teveel tegen beperkingen aan om deze laptop te houden. Ik ben tevreden over MacOS, en zit ook volledig in het apple ecosysteem met een Iphone en Ipad. Toch ben ik van plan daar vanaf te stappen.

Ik vind de prijskwaliteit verhouding simpelweg niet meer ok. Ik heb in het verleden ook gewerkt met windows en linux, dus opzich zal de OS switch geen problemen opleveren, Ik heb door alle goede berichten gewacht op de AMD Ryzen 4000 chips. Die zijn er nog niet in overvloed, maar er zijn toch wel een aantal opties te vinden. Evt. kan ik ook nog wel een paar weken wachten als dat me betere opties geeft.

Wensen:

- AMD Ryzen 4000 serie, w.b.t. het type kan ik wel wat advies gebruiken
- Minimaal 16 GB werkgeheugen (het liefst uitbreidbaar naar 32)
- minimaal 512 GB SSD (liefst 1 TB)
- Goede batterijduur (minimaal 10 uur)
- Liefst onder de 1.5 KG (geen harde eis)
- Mat IPS scherm, liefst 400 nits, minimaal 14 inch.
- 3/4 USB aansluitingen, Ethernetpoort, goede WIFI kaart, HDMI out
- Goede bouwkwaliteit en garantiemogelijkheden (dus liefst een zakelijke lijn)
- windows pro licentie moet ik nog kopen
- Goede klantenservice

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

De laptop zal gebruikt worden voor o.a. mijn werk. Dat bestaat voor een groot deel uit office en mail, en af en toe draai ik (redelijk kleinschalige) data-analyses (afwisselend gebruik ik daarvoor R, Python, SPSS en JASP). Er is wel een kans dat ik meer van dit soort analyses ga doen in de toekomst.

Daarnaast gebruik ik de laptop voor muziekproductie. Hier houd mijn kennis een beetje op, maar ik heb na wat rondzoeken op o.a. reddit gevonden dat vooral het aantal cores + werkgeheugen belangrijk is hier. Ableton en FL studio lijken beide prima met AMD overweg te kunnen. Opslag speelt dus ook wel een grote rol (al staat een deel van mijn samples in the cloud).

Gamen doe ik op mijn consoles, dus grafisch weinig eisen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

1000 - 1400 euro, mag iets meer zijn als dat echt veel voordeel op zou leveren.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

yes, de laptop gaat redelijk vaak mee op reis. Echter mag het best wat groter en zwaarder zijn dan mijn huidige macbook pro (1.37 KG). Als het onder de 2 KG blijft is het vermoedelijk prima.

Ik wil sowieso een groter scherm, alhoewel ik de laptop ook vaak aan een extern scherm hang.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Niet echt. Ik heb zelf geen goede ervaringen met ACER, maar volgens mij is dat inmiddels allemaal prima in orde.

Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik heb uiteraard alle best buy guides en de comments daarbij in de gaten gehouden, evenals de recente topics op dit forum. Waar het lastig voor mij wordt is dat ik niet goed kan inschatten wat bijv. een AMD Ryzen 5 vs. AMD Ryzen 7 zou uitmaken voor mijn gebruik, of bijv. een 4750 pro vs. een 4800H. Die kennis heb ik simpelweg niet.

Op basis van de bovenstaande lijst ben ik tot nu toe hierop uitgekomen:

pricewatch: Lenovo ThinkPad T14 (20UD001AMH)

Als Ryzen 5 ook een optie is voor mijn gebruik zijn er nog veel alternatieven, iig via de Lenovo site, maar wellicht ook nog van andere fabrikanten.

[ Voor 3% gewijzigd door TTHEEBO1 op 13-08-2020 17:03 ]

psn: jagermeistertim

Beste antwoord (via TTHEEBO1 op 18-08-2020 17:41)

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
@TTHEEBO1 Ik heb de door jouw genoemde laptop ook.... gebruik hem voor Software Development, fotografie(adobe suit).

Ding bevalt me meer dan prima.. heel goed toetsenbord en scherm en lekker snel met die 8core 16 Threads proc.

Kortom ik denk dat je aan de T14 (let op NIET de T14s nemen) een prima laptop heb voor jouw werkzaamheden.

Enig puntje van "kritiek" het is een vinger magneet dus je ziet heel gauw vlekken erop... maat goed doekje erover en het is weer schoon

MuziekLiefhebbert

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• oldsmelly
  • Nu online
@TTHEEBO1 Ik heb de door jouw genoemde laptop ook.... gebruik hem voor Software Development, fotografie(adobe suit).

Ding bevalt me meer dan prima.. heel goed toetsenbord en scherm en lekker snel met die 8core 16 Threads proc.

Kortom ik denk dat je aan de T14 (let op NIET de T14s nemen) een prima laptop heb voor jouw werkzaamheden.

Enig puntje van "kritiek" het is een vinger magneet dus je ziet heel gauw vlekken erop... maat goed doekje erover en het is weer schoon

MuziekLiefhebbert

• TTHEEBO1
oldsmelly schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:21:

Dank voor de reactie! Hoe is de accuduur in de praktijk? En is het trackpad een beetje behoorlijk?

• oldsmelly
  • Nu online
Ja de trackpad is prima te doen. Wellicht is die van Apple net iets beter. Als ik hem een paar uur achter elkaar moet gebruiken dan pak ik één Bluetooth muisje erbij. Zoals ik hem gebruik dus visual studio in een vmware omgeving en zeg 1.5 uur aan video conferencing dan zit ik aan het einde van de dag op 20-30 procent nog. En omdat het een usb-c lader is kan ik hem opladen met mijn powerbank mocht dit toch nog nodig zijn. Echter nog niet nodig gehad.

MuziekLiefhebbert

• TTHEEBO1
oldsmelly schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:17:
Ja de trackpad is prima te doen. Wellicht is die van Apple net iets beter. Als ik hem een paar uur achter elkaar moet gebruiken dan pak ik één Bluetooth muisje erbij. Zoals ik hem gebruik dus visual studio in een vmware omgeving en zeg 1.5 uur aan video conferencing dan zit ik aan het einde van de dag op 20-30 procent nog. En omdat het een usb-c lader is kan ik hem opladen met mijn powerbank mocht dit toch nog nodig zijn. Echter nog niet nodig gehad.
Super! Dank je wel, dat klinkt als goed genoeg voor mijn gebruik. Weet je toevallig ook in hoeverre deze processor qua performance zou doen t.o.v een Ryzen 5?

• oldsmelly
  • Nu online
Een kleine google opdracht leer dit

https://www.cpubenchmark....en-5-PRO-4650U/3740vs3766

Geen idee wat dit in de praktijk betekent.. het zal iets zijn als de I5 vs I7 bij intell

[ Voor 27% gewijzigd door oldsmelly op 14-08-2020 10:31 ]

MuziekLiefhebbert

• TTHEEBO1
oldsmelly schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:30:
Een kleine google opdracht leer dit

https://www.cpubenchmark....en-5-PRO-4650U/3740vs3766

Geen idee wat dit in de praktijk betekent.. het zal iets zijn als de I5 vs I7 bij intell
Dank, dat had ik inderdaad ook al gevonden. Ik dacht misschien weet iemand toevallig hoe dit specifiek zit voor mijn gebruik (met name voor muziekproductie). Het zou dan een afweging worden tussen Ryzen 5 voor de zuinigheid, of een Ryzen 7 voor muziekproductie (Google leert me dat je daarbij baat hebt bij meerdere cores).

• TTHEEBO1
Inmiddels heb ik via de Lenovo site zelf een T14 samengesteld. Ik heb uiteindelijk gekozen voor deze configuratie. In combinatie met 3 jaar premium support en accidental damage protection kwam ik uit op 1277 ex btw. (na toepassen 10% kortingscoupon).

Processor - AMD Ryzen 5 Pro 4650U-processor (2,10 GHz, maximale boost tot 4,00 GHz, 6 cores, 8 MB cache)
Besturingssysteem - Windows 10 Home 64
Operating System Language - Windows 10 Home 64 WE (EN/FR/DE/NL/IT)
Memory - 16 GB DDR4, 3200 MHz, ingebouwd
Selectable Memory - 16 GB DDR4, 3200 MHz SoDIMM
Totaal Geheugen - 32 GB (16 GB ingebouwd + 16 GB SoDIMM) DDR4 3200 MHz
Hard Drive - 1 TB SSD-station, M.2 2280, PCIe Gen3x4, OPAL 2.0, TLC
Type beeldscherm - 14,0" FHD (1920 x 1080), WVA, ontspiegeld, 400 nits, geen aanraakscherm, smalle randen, 72% NTSC, energiezuinig
Graphic Card - Ingebouwde grafische functies
Camera - IR en 720p HD-camera met microfoon
Toetsenbord - Toetsenbord met achtergrondverlichting, zwart, Engels (EU)
Wireless - Intel Wi-Fi 6 AX200 2x2 AX, Bluetooth versie 5.0
WWAN Selectie - WWAN
Integrated Mobile Broadband - WWAN, geen kaart met antenne
TPM Setting - Ingeschakelde afzonderlijke TPM2.0
Absolute BIOS Selection - BIOS Absolute ingeschakeld
Batterij - Interne li-polymeerbatterij met 3 cellen, 50 Wh
Power Cord - Netvoedingsadapter van 65 W PCC (3 pinnen) - EU (USB Type-C)
Display Panel - 14,0" FHD (1920 x 1080), WVA, ontspiegeld, 400 nits, geen aanraakscherm, energiezuinig, IR- en HD-camera met schuifje, microfoon, WWAN, FreeSync
Language Pack - Publicatie - WE (EN/FR/DE/IT/NL)
Garantie - 3 jaar koerier/brengen

Het is dus uiteindelijk toch een Ryzen 5 geworden. Met mijn gebruik is dat meer dan voldoende en op deze manier kon ik kiezen voor een grotere SSD en meer werkgeheugen.

Topic mag dicht.

Pagina: 1