Off-site backup. Zie door de bomen het bos niet meer.

Pagina: 1
Acties:

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Maak braaf zeer regelmatig een backup van mijn bestanden op een externe HD. Allemaal prima, maar als mijn huis in de hens gaat ben ik de backup ook kwijt.

Zit eraan te denken om ook een off-site backup te doen; dan kom je normaal gesproken uit bij een Clouddienst.

Allemaal prima, maar er zijn er zóveel!

Het gaat om ca. 45GB aan data, die ik ook graag wil encrypten alvorens te uploaden. Overigens is die 45GB een volledige, dus éénmaal per maand, daarnaast doe ik éénmaal per week een incrimental en houd data in een 3 maanden roulatie.

Ik gebruik Acronis als backup-oplossing, die bieden ook een cloud-backup functie aan, heb ik een trial van gebruikt, maar die is zó tergend langzaam dat het geen optie is. Upload is gemiddeld 30mb.

Dit terwijl ik een 1gb synchrone verbinding heb.

Kan iemand adviseren bij welke cloud-dienst ik wel de (volledoge) bandbredte kan gebruiken? Abo/kosten zijn uiteraard geen probleem.

Hoop dat ik dit op de juiste plek heb geplaatst overigens.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een beetje VPS klinkt me dan als allernuttigste.

- dedicated 100/1000Mbps verbinding
- (transparent) redundant storage
- storage aanpasbaar (en niet al te duur)
- en die VPS zit ook nog eens in de backup van de gemiddelde hoster

Bijvoorbeeld, zo even uit de losse pols: https://www.transip.nl/vps/ -> X4 uitvoering.

Maar er zijn zat andere opties; allicht dat je (ietsjes) meer eigen opties kan noemen die je gevonden had?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Misschien moet je eens gewoon beginnen met een analyse van je data.
Over het algemeen bewaren we heel veel meer data dan wat we eigenlijk echt belangrijk vinden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:03:
Misschien moet je eens gewoon beginnen met een analyse van je data.
Over het algemeen bewaren we heel veel meer data dan wat we eigenlijk echt belangrijk vinden.
Niet relevant en was ook niet de vraag.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:49
Sanction schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:55:
...
Dit terwijl ik een 1gb synchrone verbinding heb.

Kan iemand adviseren bij welke cloud-dienst ik wel de (volledige) bandbreedte kan gebruiken? Abo/kosten zijn uiteraard geen probleem.
...
Mij schieten enkele dingen te binnen:
1. waarom zou je willen backuppen met 1 Gb/s? Dat is in geen enkel opzicht nodig als je backupt op de achtergrond in een goede backup-opzet.
2. je zou zelf onderzoek kunnen doen naar diensten die die snelheid bieden.
3. ik zou het anders aanpakken:
- koop nog een externe harddisk erbij die je extern bewaart (bv. in je kluisje op je werk).
- maak periodieke full backups (bv. elk kwartaal) op beide externe harddisks, waarbij je steeds "de andere harddisk" pakt bij de nieuwe backup en díe extern bewaart.
- test een backup inclusief restore procedure uit naar een online cloudservice en beschrijf die procedure goed zodat je zekerheid hebt dat je de backups later kunt restoren.
- maak permanente dagelijkse incremental backups naar de clouddienst: daarmee kan je een kwartaal (of zelfs twee) terug, zodat je met de kwartaalbackup én de incrementals zelfs cryptobesmettingen voor bent.
- zet "smart backup" AAN, zodat je dagbackups worden omgezet naar weekbackups, week naar maand enz.
(Twee jaar aan dagelijkse incremental backups van een nonprofitorganisatie (dagelijks 50 - 400 MB) is stabiel op 6 GB totaal op die manier.)
- versleutel je incremental bestanden voordat die je PC verlaten. Duplicati2 kan dat allemaal, Mega.nz kan 15 GB gratis plaatsen en dat is dus allemaal gratis en voor niets.

In bovengenoemde opzet backup je dagelijks max 300 MB aan data en dat kan gewoon zonder performanceproblemen op de achtergrond van de PC lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Renault op 13-08-2020 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Geen ouders/familie/vrienden waar je de externe HDD mag bewaren? Uiteraard wel even versleutelen zodat ze niet in je data gaan neuzen ;)

Tuurlijk cloud is hip, makkelijk e.d. maar soms is simpel houden ook een hele goede oplossing.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkCreative
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 07:35
Ik gebruik zelf Backblaze B2 met Duplicacy. Die heeft een S3 compatible API. Kan Acronis daar wellicht mee overweg?
Daar betaal je ca. een halve cent per GB ($5 per TB). Dus 45GB is peanuts. Download kost ook wel wat, maar dat hoef je vrijwel nooit te doen (alleen om af en toe je backups te testen en in het noodscenario).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:49
Mijn ervaring is dat twee jaar aan incremental backups van zuivere databestanden een permanente hoeveelheid oplevert van 6 GB als in Duplicati2 de functie "smart backup" aan staat.
Als je die incrementals versleutelt (wat standaard functionaliteit is van Duplicati2), kan je die backups risicoloos opslaan in een gratis clouddienst (bv. mega.nz, 15 GB gratis).

Basis voor succesvolle recovery is natuurlijk dat je beschikt over complete kwartaalbackups ("full backup") in combinatie meteen vooraf uitgeprobeerd en goed gedocumenteerd recoveryproces.

Dat laatste houdt in dat je proefbackups maakt bovenop de andere backups, en dat je na een week of zo bestanden terughaalt uit je backups. Dat hele proces inclusief de wachtwoorden print je uit en dat leg je op een veilige plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Sanction schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:55:

Kan iemand adviseren bij welke cloud-dienst ik wel de (volledoge) bandbredte kan gebruiken? Abo/kosten zijn uiteraard geen probleem.
Een hele grote partij is Backblaze iets van 5 euro per maand voor ongelimiteerde opslag.

Er is een extra optie waarbij je de data kunt encrypten voordat deze wordt verstuurd naar Backblaze.

Lijkt mij zeker de moeite waard, ik gebruik deze zelf al jaren. Ik betaal per jaar en dan betaal je nog minder.

Naar mijn weten is de upload / download qua snelheid prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 14-08-2020 19:44 ]

Pagina: 1