Scenario zonnepanelen, Goal Zero Yeti en stroomstoring

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• smid1980
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
Sinds maart 2019 ben ik de trotse eigenaar van een leuke PV setup op mijn woning.
13 panelen vol op het zuiden en 45 graden hellingshoek, helemaal top!

Tot zo ver het ideale huisje, boompje, paneeltje scenario.
Toegang tot elektriciteit is hier helaas ook een medische noodzaak geworden.
Vandaar dat ik vorig jaar een Goal Zero Yeti 1400 Lithium accu heb gekocht.
Puur voor nood / als de zombies komen.

Afgelopen week heb ik de Goal Zero eens volledig gebruikt en daarna icm een Goal Zero Boulder 100w zonnepaneel en MPPT charger-module weer willen opladen in het mooie weer,.....

Dat viel ERG tegen.... dag in de zon is 25% batterij terug.
Dus sta ik voor het dilemma of ik dan maar wat meer van die panelen moet kopen.

Of zou het ook anders kunnen?

stel:
stroom ligt er voor langere tijd uit, zonnevlam weet ik veel.
Mijn zonnepanelen op dak leveren dan geen elektra want de omvormer heeft geen spanning.

Maar als ik de omvormer op dat moment nou in mijn Goal Zero prik,
Zou ik dan wel 220V in mijn woning krijgen (en evt het net op leveren als ik het niet gebruik), ondanks dat er een stroomstoring is?

of simpeler nog:
kan ik mijn Goal Zero opladen door de omvormer 220v te voeden via mijn goal-zero en dan de goal-zero weer te laden met de spanning opgewekt door de panelen op dak.

(ik denk vast veel te simpel maar leer graag waarom het dan niet zou kunnen)
Alvast bedankt voor iedere reactie.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat is toch dik overpriced spul? Waarom niet gewoon een paar 100W of 200W panelen voor een paar tientjes en een steca pr1010 tot pr3030 laad Controler ?
http://www.beaut.nu/fileu...r10_30_handleiding_nl.pdf
https://www.amazon.nl/Enj...id=pla-442813888031&psc=1

https://www.solarpowersup...o-boulder-100-solar-panel

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• smid1980
Hi Rol-Co

Je stuurt een link naar een charge controller, een paneel op amazon en een link naar de boulder 100.
En je maakt een punt dat het overpriced is.

De goal zero is een kant en klare Lithion batterij die 220v levert op het moment dat ik dat nodig heb.
zoals gezegd: medische noodzaak dus prijs maakt me niet heel veel uit, zekerheid wel.
Het paneel (die boulder 100) zat er gratis bij. Prima.

dus ik begrijp je punt niet heel erg.
ik wil graag weten of ik de goal zero zou kunnen laden via de panelen op mijn dak, via de omvormer in mijn net.
Wat ik er voor betaal is mijn eigen zaak.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat is je medische noodzaak, welke apparatuur?
1,5kWh is zo op namelijk.

En zo simpel als je stelt is het niet, want je zult het net dan ook moeten afschakelen.

Wil je het hele huis erop, of enkel lokaal bij de noodzakelijke apparatuur?

Maar of dit werkt ligt aan de Yeti zelf, dus zou het even proberen.
DC switch uit, AC zijde op de Yeti aansluiten en weer aan.
Lijkt me sterk dat het werkt;
- Kan me voorstellen dat een omvormer naar meer kijkt dan enkel spanning (frequentie bv).
- Bovendien zal je niet je volledige omvormervermogen kwijt kunnen in de Yeti, hoe gaat hij daar mee om?
Zie in de handleiding dat hij er 25hr over doet om op te laden, dus 1400/25=56W
Op Solar kan er max 360W aan, echter mag het paneel niet meer dan 30V leveren, daarmee vallen nagenoeg alle moderne panelen af.

Ik zou de Yeti verkopen en je omvormer omruilen voor een hybride omvormer + accu. Dan weet je zeker dat het werkt.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:54
Die 25% in een dag kan wel kloppen :
(Van hun eigen website)
Recommended Solar Pairings
Light Usage
Boulder 100 Briefcase: Charges in 22 - 44 Hours

Als die Goal Zero Yeti via het normale stopcontact opgeladen kan worden moet die setup in principe wel lukken. Dan moet je natuurlijk wel in de gaten houden dat je panelen op het dak je Yeti niet gaan overbelasten. Moet je hele huis op de Yeti gaan draaien of alleen een beperkt aantal apparaten/groepen. Ik denk verder dat je op het moment dat het nodig is echt geen kabels wil gaan ompluggen.

Dan heb je hebt dus een goede elektroboer nodig die de juiste schakeling kan ontwerpen en bouwen.
bbbrumbrum schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:52:
Ik zou de Yeti verkopen en je omvormer omruilen voor een hybride omvormer + accu. Dan weet je zeker dat het werkt.
Grote kans dat dit inderdaad de betere oplossing gaat zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Dronium op 13-08-2020 17:56 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

smid1980 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:39:
Hi Rol-Co

Je stuurt een link naar een charge controller, een paneel op amazon en een link naar de boulder 100.
En je maakt een punt dat het overpriced is.
Overpriced is die boulder 100 met 245,- voor 100Wp, met de steca charge controller kan je die batterij laden en er een stapel paneeltjes van 100W (12v) of 200W (24v) aan hangen bijv, of zoals ze zelf doen met maximaal 4 gekoppelde panelen.
Nu kan je die kopen maar ben je 1000,- kwijt terwijl het ook met 4x65,- kan als je een beetje handig bent.
De goal zero is een kant en klare Lithion batterij die 220v levert op het moment dat ik dat nodig heb.
zoals gezegd: medische noodzaak dus prijs maakt me niet heel veel uit, zekerheid wel.
Het paneel (die boulder 100) zat er gratis bij. Prima.
Ik weet het, ik heb hem opgezocht maar is een overpriced 12v to 220 omvormer met een litium batterijtje er in en een hoop aansluitingen.
Als je voor zekerheid wil is het net als een nas met 2 schijven er in, je neemt dan 2 AGM batterijen van een 120Ah of groter en de steca charger met zonnepaneeltjes of gewoon een losse lader aan het net als je al zonnepanelen op je dak hebt.

Door de 2 batterijen parallel te zetten heb je meer vermogen en mocht er 1 uitvallen heb je nog 1.
dus ik begrijp je punt niet heel erg.
ik wil graag weten of ik de goal zero zou kunnen laden via de panelen op mijn dak, via de omvormer in mijn net.
Via je omvormer kan vast niet, dan moet je het hele systeem veranderen naar een nedap power router of zo, of een tesla Powerwall
Wat ik er voor betaal is mijn eigen zaak.
Sorry hoor, wist niet dat je boos werd, de poging was om je uit te leggen dat het een heel duur paneel is en niet nodig.
:|
Daarnaast kan de Yeti 1000X op verschillende manieren opgeladen worden.
Bijvoorbeeld via het stopcontact (in 25 uur met de meegeleverde oplader). Maar de Yeti 1000X kan ook opgeladen worden in combinatie met zonnepanelen. Zo vorm je een krachtig, zelfvoorzienend energiesysteem, waarbij de oplaadtijd beperkt kan worden tot gemiddeld 4 uur. Let op: wanneer u de 8 mm input gebruikt, is de maximale wattage dat aangesloten mag worden 120 W.

Daarnaast heeft Goal Zero accessoires ontwikkeld, zoals de Yeti Link Car Charging Kit en de Yeti tank in combinatie met de Yeti link om de Yeti 1000X nog meer te optimaliseren (niet inbegrepen). Met de Car Charging Kit kun je, via de dynamo in je voertuig, de Yeti Lithium (1000 of groter) opladen tijdens het rijden. Het opladen gebeurt ook nog eens extra snel met 25A – 50A, (300W – 750W) zodat binnen 2,5 uur de Yeti Lithium weer volledig is opgeladen. De Yeti tank in combinatie met de Yeti link kan ervoor zorgen dat de capaciteit nog extra vergroot kan worden. Een Yeti Tank Expansion Battery bestaat o.a. uit een AGM accu met een capaciteit van 1200 Wh (100 Ah). Elke Yeti Tank AGM accu voegt dus 1,2 kWh energieopslag toe aan je systeem.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• smid1980
topic mag op slot
Pagina: 1