Grafische Rekenmachines van Numworks

Pagina: 1
Acties:

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Mijn dochter zal zo naar de middelbare school gaan, en het is tijd voor een rekenmachine. Een grafische is niet echt nodig, dus ik denk dat het eerst maar eens een simpele Casio FX zal worden.

Maar ik heb me ook een beetje verdiept in wat voor grafische rekenmachines tegenwoordig toegestaan worden voor examens (indien een grafische rekenmachine überhaupt wordt toegestaan) en ik zag dat er naast de bekende rekenmachinemerklen Casio, Texas Instruments en HP (als ik nu een machine zou moeten kiezen zou het een HP Prime G2 zijn, aangezien ik een zwak heb voor HP-rekenmachines (en daarom ook de HP prime app eens in de aanbieding voor 10cent, of was het een €, heb gekocht)) ook een nieuwe leverancier beweert voor de examens vanaf 2022 te worden toegestaan: Numworks

Nu vind ik dat natuurlijk een interessant ding, de prijs is redelijk, en het ding zou in principe te tweaken moeten zijn. Vanwege dat laatste verbaast me de bewering dat de machine voor examens zou worden toegestaan ook. Natuurlijk is het zo dat je bij elk hulpmiddel dat een leerling zelf beheert & meeneemt nooit zeker kan weten of het inderdaad overeenkomst met wat het zou moeten zijn, maar gezien de open architectuur van de Numworks-rekenmachine lijkt me dat helemaal een aandachtspunt. Ik vind het verder prima dat men de rekenmachine zou toelaten, maar zou er op termijn geen verandering daarin komen, als custom-firmwares (zoals deze, maar dan natuurlijk stealthier en behulpzamer) wat algemener beschikbaar komen? Zou men bijvoorbeeld voor aanvang van de examens de rekenmachines even onder toezicht van firmware moeten voorzien?

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Haha wow, dit is wel even een trip down memory lane hoor ;-)

Inhoudelijk; ik verwacht eerlijk gezegd niet snel dat leerlingen onder toezicht van docenten/OLP'ers custom firmware moet gaan updaten. Ik denk nl. dat er in veel gevallen bij beide partijen wat kennis ontbreekt om dat te kunnen doen, laat staan de tijd. Ook weet ik niet hoe kundig de docenten tegenwoordig zijn om te checken of de betreffende grafische rekenmachine in "examenstand" staan. Dat zullen ze wellicht wel weten bij de meest voorkomende GR's (m.i. nog altijd Casio en TI), maar ik acht die kans kleiner bij een nieuwkomer.

Dit uiteraard tenzij een school besluit dat iedereen over moet stappen op een Numworks.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:58
@Brent Lekker geld in je zak houden, ik neem aan dat je op school al met laptops werkt.

En dan dit:

https://sites.google.com/site/ti83interactivecalculator/Home

Succes.

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:06

Zenyatta

Tsjakka!

Behoorlijke kick van het topic! O-)

Gebruik mijn oude trouwe TI83+ nog steeds. De rekenmachine kan jaren mee. Maar als je dochter nu naar de middelbare school gaat, kan je inderdaad denk ik veel beter met een gewone rekenmachine starten. Dikke kans dat in de eerste jaren een grafische rekenmachine niet eens mag. Scheelt je in ieder geval een bom duiten.

Tegen de tijd dat ze echt een grafische rekenmachine nodig heeft, zou ik pas kijken wat er mag, wat er aangeraden wordt door de school, hoe de regelgeving is en wat je leuke gadgets vindt!

Alhoewel ik wel warm wordt van die NumWorks. O-)

Je kan maar beter geen signature hebben dan een inhoudsloze.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Gitarist schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:50:
...
Dit uiteraard tenzij een school besluit dat iedereen over moet stappen op een Numworks.
Uiteindelijk zal vermoed ik het schoolbeleid/de voordelen die het gebruik van een bepaalde rekenmachine zou kunnen bieden (betere ondersteuning van de leerling door de docent bij rekenmachinegerelateerde vragen) de belangrijkste factor zijn bij het kiezen van een rekenmachine. Zoals ook bij @Brent uiteindelijk.

Hoe dan ook vind ik het numworks-concept in diverse opzichten interessant, en lijkt het me dan ook positief dat de rekenmachine in principe examenproof kan worden geacht, maar ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk uit zal pakken. Ik heb ook geen idee of er al scholen zijn (evt in Frankrijk bijvoorbeeld) die die rekenmachine systematisch gebruiken.

@Zenyatta, het wordt nu eerst een Casio fx82 inderdaad

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 13-08-2020 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
KnoxNL schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:53:
@Brent Lekker geld in je zak houden, ik neem aan dat je op school al met laptops werkt.
Hehe, ik zit alweer een hele tijd niet op school ;) Een 18-jaar oude kick, ben nu meer dan twee keer zo oud :X

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat ze tegenwoordig toch wel iets nieuwers hebben dan een TI83? Ok, het zal nog steeds wel een TI rekenmachine zijn die teveel kost voor wat ie kan, maar ook daar hoop ik dat er in 18+ jaar wel wat vooruitgang geboekt is ;)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:25

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@spone

Hoe zal ik dit brengen... :P

In de Ti84 Plus, welke heden ten dage te koop is, zit een afstammeling van de Zilog Z80 uit 1976.

Uiteraard zal de processor zwaar doorontwikkeld zijn, maar de basis is 54 jaar geleden gelegd.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:52

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het is een beetje onnodig om een 18 jaar oud topic hiervoor te kapen, terwijl het een prima, legitieme vraag is om in een eigen topic gesteld worden. Ik heb het daarom even gesplitst, zodat het oorspronkelijke topic weer rustig van z'n biertje mag genieten :+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• htca
  • Nu online
Voor de brugklas/eerste klas; als de school niets aangeeft dan zou een simpele casio FX82 al genoeg moeten zijn (zijn een tientje of zo). Mijn dochter hoefde pas in de 4e een GRM en school beval een TI83 aan (inmiddels met examen stand). Over het algemeen kun je het beste de school volgen, ja een andere GRM zal vast mogen net zoals bij mijn dochter op school een andere tablet mocht dan een ipad. Dat er dan nauwelijks support is (of uberhaupt dat de software voor andriod/windows beschikbaar is) vertellen ze er dan niet bij. Advies, volg de school. (niet in alles, want de eisen die ze stelden aan een iPad waren bizar 5 jaar geleden... de grootst mogelijke opslagruimte, want misschien gingen ze in de 5e(!) wel iets met filmpjes doen.)

De leraren die de GRM in hun les gebruiken kennen vaak maar 1 hooguit 2 modellen.... Ik zou de TI-nspire ook aan mijn dochter mee kunnen geven, maar of dat een succes wordt....

[ Voor 195% gewijzigd door htca op 13-08-2020 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

PD2JK schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:17:
@spone

Hoe zal ik dit brengen... :P

In de Ti84 Plus, welke heden ten dage te koop is, zit een afstammeling van de Zilog Z80 uit 1976.

Uiteraard zal de processor zwaar doorontwikkeld zijn, maar de basis is 54 jaar geleden gelegd.
Bedoel je dan dat de Zilog Z80 een oorsprong heeft 54 jaar geleden, of heb je je misrekend met de 1976 en 54 jaar (want dat is 'slechts' 44 jaar). O-)

• Zenyatta

Zenyatta

Tsjakka!

Hoe zit dat met die examenstand overigens? In 'mijn tijd' kon je gewoon de rekenmachine gebruiken zoals je wilde. Niets met examenstanden oid.

Ik had voor de zekerheid alle dingen die ik achter de hand had (zelf ontwikkelde tooltjes, spelletjes etc) in archive gezet. O-) Dan kon je ze niet openen. Had je zoiets nodig tijdens een examen, kon je het zo vrijgeven. Maakte me wat dat betreft nergens zorgen over. Ik moest mijn wiskundeleraar uitleggen hoe het ding werkte. Laat staan andere docenten/surveillanten...

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-07 17:19

Bolletje

Moderator Harde Waren
Let er inderdaad op dat je niet zomaar elke rekenmachine mag gebruiken. Moet vaak aan de voorschriften van de school voldoen, voornamelijk met de toetsen.

Persoonlijk vond ik TI-rekenmachines fijner dan de Casio's.

Zie ook : nieuws: TI beperkt draaien code op TI-84 Plus CE-T-calculator wegens spieken

:P

Anoniem: 613510

Die Numworks is wel een tof ding zeg _/-\o_

Helaas heb ik er totaal geen usecase voor haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Zenyatta schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:27:
Hoe zit dat met die examenstand overigens? In 'mijn tijd' kon je gewoon de rekenmachine gebruiken zoals je wilde. Niets met examenstanden oid.

Ik had voor de zekerheid alle dingen die ik achter de hand had (zelf ontwikkelde tooltjes, spelletjes etc) in archive gezet. O-) Dan kon je ze niet openen. Had je zoiets nodig tijdens een examen, kon je het zo vrijgeven. Maakte me wat dat betreft nergens zorgen over. Ik moest mijn wiskundeleraar uitleggen hoe het ding werkte. Laat staan andere docenten/surveillanten...
De meeste toegelaten grafische rekenmachines moeten geloof ik nu tonen dat een examen-modus, met beperkingen mbt mogelijkheden (eigen programma’s, inhoud van het geheugen) wordt gedraaid, dat doen ze dan (altijd?) met een led die voor een toezichthouder zichtbaar is zonder de leerling te hoeven storen.
Anoniem: 613510 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:50:
Die Numworks is wel een tof ding zeg _/-\o_

Helaas heb ik er totaal geen usecase voor haha!
Ik ben geloof ik ook maar hard aan het proberen een gebruiksdoel te verzinnen...

Heb net voor mijn dochter een Casio FX-82EX ClassWiz gehaald, dat moet voor de onderbouw sowieso genoeg zijn. Te zijner tijd maar eens verder kijken. De NumWorks-rekenmachine kan ik niet verantwoorden, tenzij ik besluit dat ik er mee ga hobbyen...

Ben nog wel erg benieuwd of het ding inderdaad gebruikt zal gaan (mogen) worden bij toekomstige examens.

[ Voor 43% gewijzigd door begintmeta op 14-08-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

begintmeta schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

De meeste toegelaten grafische rekenmachines moeten geloof ik nu tonen dat een examen-modus, met beperkingen mbt mogelijkheden (eigen programma’s, inhoud van het geheugen) wordt gedraaid, dat doen ze dan (altijd?) met een led die voor een toezichthouder zichtbaar is zonder de leerling te hoeven storen.
Check, als ik wiskunde ook maar iets later bij de vavo had gedaan dan had ik voor de 3e keer een GR moeten halen daar de 84 SE geen LED heeft, heb daarvoor al eens de 83 moeten vervangen omdat het ineens de 84 moest zijn. Ondertussen blijven de prijzen van die krengen nog altijd op/net boven de €100 liggen, dat was toen ik in 2003 met het mbo begon zo en nu nog steeds.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Raven schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:16:
...Ondertussen blijven de prijzen van die krengen nog altijd op/net boven de €100 liggen, dat was toen ik in 2003 met het mbo begon zo en nu nog steeds.
Al te vaak een nieuwe rekenmachine kopen is kostentechnisch inderdaad iets wat moet worden voorkomen, daarom ga ik ook niet nu al een rekenmachine voor mijn dochter kopen...

De NumWorks rekenmachine is met een prijs van €80 nog vrij mild voor de portemonnee, zeker als je nagaat dat je, als toelatingseisen niet meer van belang zijn, allerlei functies kan toevoegen (of relatief eenvoudig aanpassingen om aan wijzigende eisen te voldoen kunnen worden toegevoegd). De nu in mijn ogen naast de NumWorks rekenmachine technisch misschien interessantste grafische rekenmachine is de HP Prime G2, kost doorgaans tussen de €115 en €130, maar die heeft ook duidelijk betere specificaties (veel meer RAM, snellere CPU, standaard meer functies, touchscreen...)

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 14-08-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-07 14:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kijk ook even wat de school t.z.t. aanraadt. Kan best zijn dat de lesmethode die ze gebruiken geschreven is met voorbeelden die gebaseerd zijn op een specifiek merk. Dan kan het knap lastig zijn als je papa een super fancy, maar totaal afwijkend apparaat voor zichzelf je gekocht heeft :P

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 14-08-2020 12:34 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Orion84 Om de Getal&Ruimte boeken die ik op de vavo bij havo en vwo wiskunde A en B had als voorbeeld te nemen: die geven uitleg voor zowel TI als Casio, geen andere merken. Of dat sinds de komst van de rekenmachines met LED en kleurenscherm nog steeds zo is weet ik niet.

Overigens hebben de leraren (op de scholen waar ik op zat) maar één rekenmachine in de tas zitten, als je een leraar hebt die de TI gewend is, dan moet je met Casio maar hopen dat de boeken duidelijk genoeg zijn. Ik kon trouwens naast de Getal&Ruimte theorieboeken ook een paar GR-gerelateerde dunne boekjes bestellen, daar staat de nodige handige info in. Dit soort:
Afbeeldingslocatie: https://kinderboek-kopen.nl/images/cached/resample/jpg/data/uploads/cms_visual_85400.jpg_1321266270000_421x600.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mZQKR1AmEEN9/550x780.jpg

Ik heb daar overigens alleen Casio en TI versies van gezien, geen andere merken.

[ Voor 58% gewijzigd door Raven op 14-08-2020 12:45 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:14

-tom-562

Oliesjeik

Koop de GR die de docent heeft :P dat lijkt mij het beste. Wat jij als vader er van vindt (gadget gehalte, uitbreidbaar, 'open') doet er niet echt toe lijkt mij :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bij mijn school was er maar 1 keuze, de TI-84. Werd door school aangegeven. Dus koop niets voordat je zeker weet dat er vrije keuze is..

Overigens mag de GR niet bij examens gebruikt worden, omdat je er vanalles in op kan slaan. Dus een niet grafische rekenmachine heeft in de onderbouw prio. Grafische is echt pas vanaf bovenbouw en zal de school aangeven.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
SmurfLink schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:21:
Bij mijn school was er maar 1 keuze, de TI-84. Werd door school aangegeven. Dus koop niets voordat je zeker weet dat er vrije keuze is..

...
Dat is inderdaad verstandig, wel jammer dat TI en Casio zo dominant zijn, dat maakt het voor een nieuwkomer zoals NumWorks nogal lastig, terwijl het product op zich denk ik wel heel interessant is.
-tom-562 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:08:
Wat jij als vader er van vindt (gadget gehalte, uitbreidbaar, 'open') doet er niet echt toe lijkt mij :P
Is ook zo, maar ik zocht denk ik gewoon excuses om zo’n ding te verantwoorden. Nu zal ik, als ik er een wil kopen, de echte motivatie onder ogen moeten zien... O-)

[ Voor 45% gewijzigd door begintmeta op 14-08-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 18:54
Wiskunde leraar bij dochterlief op 't VWO was adamant over welk specifieke model er moest komen. Tot op de letters na het modelnummer nauwkeurig: Casio fx-82 EX.

Niet de MS. Niet een ander model. Heel strak dat ene ding.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:44

Theo

moederbord

Met een rekenmachine voor op school; koop exact, en echt enkel en alleen dat ene model dat de school aanraadt. Je dochter moet dat ding leren gebruiken, en dat gaat een heel stuk makkelijker als de docent en het boek dezelfde taal spreken. Als de school een "TI84+ silver edition" aanraadt, haal dan die, en niet de 'blue edition', ook niet wanneer deze ergens tegen dumpprijzen verkocht wordt. Ondanks dat de rekenmachine zwaar outdated is, en er veel betere én goedkopere machines te krijgen die ook examenproof zijn; koop wat de school adviseert. Hun lesprogramma is op dat ene apparaat aangepast.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 18:54
Theo schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:58:
Met een rekenmachine voor op school; koop exact, en echt enkel en alleen dat ene model dat de school aanraadt.
ACK.

Sterker nog! Bij het bestelproces van de boekenpakketten is bij een aantal leerlingen alsnog de verkeerde rekenmachine geleverd. Om het snel op te lossen heeft de school ZELF een stapel van het juiste model gehaald om een ruil-proces te starten met de leerlingen. Sneller dan het met Van Dijk op te lossen. _/-\o_

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1