Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

System build €1100-1400 future proof

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobbinO
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-11 14:11
Ongeveer 14 jaar geleden bouwde ik mijn eerste eigen pc. Dit was ten tijde van de release van de Core2Duo. Hier heb ik het enkele jaren mee gedaan maar vervolgens niet meer gebruikt en ook nooit meer een nieuwe gehad. Overgestapt op een laptop vanwege verschillende studies maar nu afgelopen weken mijn dure laptop het heeft begeven, wil ik toch weer terug naar een custom build pc.

De afgelopen 10 jaar heb ik de hardware markt dan ook niet echt gevolgd en een nieuwe build zal dan ook een leuke uitdaging en wat jeugdsentiment met zich mee brengen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In eerste instantie is het een werk pc welke uiteindelijk 3 schermen moet draaien. van email, surfen, veel vensters tegelijk geopend hebben, basic kantoor werkzaamheden. Daarnaast moet de pc huidige generatie en de komende generatie games aan kunnen. (COD - Cyberpunk) In de nabije toekomst wil ik ook gaan beginnen met toepassingen als blendr. Niet op professioneel niveau maar gewoon zelf educatie.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De huidige prijs van 1100-1400

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur aanschaffen is vooralsnog niet nodig. Ik heb nu 2 simpele 1080 schermen. Uiteindelijk moet er nog wel een upgrade komen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik sta met name in twijfel over de videokaart. Ga ik voor een goedkoop model (1660 oid) gezien de nieuwe aankondigingen volgende maand waarbij ik een mid-range model koop van de nieuwe generatie te vervanging van de 1660? Of is het beter om gelijk de 5700XT aan te schaffen en in ieder geval ruimschoots goed zitten de komende 1.5 jaar?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor elk merk. Ikzelf heb alleen ervaring met Intel en nVidia.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zou ik de geluidsproductie van het systeem binnen beperken willen houden. Het vervangen van casefans e.d. komt ter zijner tijd en is op het moment van aanschaf van de pc geen prio.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Graag verneem ik of ik niet onnodig dure componenten heb gekozen en welke vervangen kunnen worden voor voordeligere componenten welke minimaal net zo toekomst bestendig zijn. Toekomst bestendig bedoel ik dan ook dat makkelijk een item vervangen kan worden voor een nieuwe generatie.

Al vind ik het zelf een degelijk systeem, de twijfel die ik heb komt voornamelijk voort uit de aankondigingen van nieuwe hardware binnenkort. Ik ben immers best bereid iets meer geld neer te leggen voor de volgende generatie hardware waardoor ik voor een langere tijd voorzien ben van een goed systeem.

Aan de andere kant weet ik niet hoe lang het meestal duurt voordat hardware überhaupt in de schappen ligt na aankondiging en hoeveel impact een nieuwe generatie meestal heeft. Want met deze gedachten kan je natuurlijk eeuwig wachten tot het 'juiste' moment.

Zouden jullie wachten of juist wel tot koop over gaan wanneer je juist wel behoefte hebt voor een nieuw systeem.

Op het moment heb ik onderstaand systeem in gedachten.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 288,-€ 288,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 139,90€ 139,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 413,99€ 413,99
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Wit€ 73,89€ 73,89
1ProcessorkoelingScythe Ninja 5€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVK€ 99,90€ 99,90
1VoedingenSeasonic Focus PX-650€ 123,90€ 123,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,10€ 104,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.293,63

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:57
Gezien je zegt dat de aanschaf geen prio is...

Je zou kunnen denken om even te kijken hoe de rtx3070 super zich gaat verhouden tot de 5700xt.
Je zou kunnen kijken hoe de prijs van de 4500 of zelfs de 4700 gaat zijn.

Pak liever een be quiet straight power 11 550 watt, die levert wat meer kwaliteit.

Je ram stocks zijn veel te duur voor wat ze leveren, dan kan je beter crucial pakken.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:17

Bolletje

Moderator Harde Waren
Werkgeheugen was ook mijn eerste opmerking; 16GB voor 100 euro is redelijk aan de prijs. Ik denk dat je af kan met goedkoper werkgeheugen.

• WouterG1989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik zie dat je een MB met RGB hebt. Is dit iets wat een must is voor je? Anders kan je nog besparen op een non-RGB MB eventueel.

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 22:29

Pieroman

/me

Ik zou toch ook even wachten met in ieder geval de videokaart. Naar verwachting zal Nvidia volgende maand en AMD in oktober de nieuwe lijn presenteren. Prijzen van de huidige kaarten zullen dan dalen of je kan een betere kaart krijgen voor hetzelfde geld.

Verder heb je inderdaad erg duur geheugen gekozen. 2x8 GB zie ik van Corsair in de pricewatch voor € 55,- en het snelheidsverschil is echt minimaal.

• RobbinO
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-11 14:11
@99ruud99 Ik zie inderaad in veel systemen een 550 wat voeding voorbij komen. Ik heb voornamelijk de keus gemaakt voor een 650 zodat ik daarmee altijd gebakken verwacht te zitten ook bij de nieuwe generatie hardware en de semi-passive fan, maar heb daar ook geen ervaringen mee. Maar het scheelt wel weer een paar 10tjes. Heb die jij hebt genoemd toegevoegd, of is de Corsair ook een degelijke voeding?

Omdat het merendeel aangeeft dat de RAM niet gerechtvaardigd is, ben ik gegaan voor een goedkoop 3200 C16 setje. Een 3600 C16 voor de dubbele prijs is in jullie ogen dus weggegooid geld?

Wachten op de nieuwe generatie is wel moeilijk maar zal de release van deze hardware niet nog een half jaar op zich laten wachten?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:57
De corsair zal gewoon werken, de be quiet is net wat beter. Het is aan jezelf.
Pagina: 1