Laptop Havo keuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marianne1981
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-04-2024
Mijn zoon begint volgende week op de middelbare school (Havo). Van school hebben we een aanbod gekregen van the rent company, maar mijn voorkeur gaat er naar uit om zelf een aan te schaffen. Vind het behoorlijke prijzen en niet de meest snelle laptops volgens mij. Zij bieden 4 Dell Latitude laptops aan (3190 - 3190 2 in 1 - 3310 - 3510)

Ik zie door de vele soorten op dit moment door de bomen het bos niet meer...dus hoop dat iemand mij advies kan geven.

Wat ga je met je laptop doen?

Voornamelijk voor schoolgebruik, dit zal office, internet e.d. zijn. Zou mooi zijn als hij er ook af en toe een spel op kan spelen

Wat is je budget?
Maximaal € 700,00 nog liever richting de € 500 a € 600

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja elke dag mee naar school

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik kwam zelf uit op een Lenovo, maar misschien zijn er andere alternatieven. Liever geen refurbished

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

"een" lenovo, "doe maar een kapseltje ?"

er is genoeg te vinden in je budget

ik zou een i3, 8Gig 14inch (die 11,4 is echt te klein) met 256gb ssd nemen
vaak genoeg aan. en als het ff kan wel wifi ac of ax die ook in de 5Ghz zitten. verlicht toetsenboerd is soms wel fijn

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 20:08
als je er lang mee vooruit wil zou ik die Ideapad 5 van Lenovo nemen van Mediamarkt. Die ook vorig maand is getest hier op tweakers

Nu weer op voorraad
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ002BMH)

[ Voor 25% gewijzigd door Cinemaskoop op 13-08-2020 12:48 ]

• marianne1981
Fish schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:24:

ik zou een i3, 8Gig 14inch (die 11,4 is echt te klein) met 256gb ssd nemen
vaak genoeg aan. en als het ff kan wel wifi ac of ax die ook in de 5Ghz zitten. verlicht toetsenboerd is soms wel fijn
Bedankt voor je reactie, maar wat bedoel je met "doe maar een kapseltje"
Ik heb hier op dit forum al langere tijd rondgekeken, daar kwam ik een paar keer het advies voor een Lenovo tegen, vandaar dat ik dacht dat dat een goede optie was.

Het probleem is inderdaad dat er zoveel te vinden is. Ik ga iig even kijken naar de specs die jij aangeeft. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

marianne1981 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:49:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar wat bedoel je met "doe maar een kapseltje"
Ik heb hier op dit forum al langere tijd rondgekeken, daar kwam ik een paar keer het advies voor een Lenovo tegen, vandaar dat ik dacht dat dat een goede optie was.

Het probleem is inderdaad dat er zoveel te vinden is. Ik ga iig even kijken naar de specs die jij aangeeft. Bedankt.
YouTube: Royal Club - Doe maar een frisje

je zegt lenovo zonder welke. dat is wel erg ruim. je kan dan net zo goed "laptop" zeggen

Iperf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 10:25

ralpje

Deugpopje

Houd er rekening mee dat The Rent Company nog wat andere zaken inhoudt dan alleen de laptop.
Zo zijn de machines die zij leveren geschikt voor (intensief!) gebruik door een middelbare scholier (een soort van rugged laptops, met stevige behuizing en beschermd tegen vocht), bieden ze uitgebreidere garantie én een vervangend device bij reparatie.
Mijn jongste start maandag op de middelbare school en hoewel ik ook liever voor een zelf uitgekozen device was gegaan ben ik uiteindelijk toch voor de aanbieding vanuit school gegaan.

Wat als hij straks een project aan het doen is wat over drie dagen af moet zijn en z'n laptop gaat stuk? Heb je zelf iets vervangends op de plank liggen?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
ralpje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:23:

Wat als hij straks een project aan het doen is wat over drie dagen af moet zijn en z'n laptop gaat stuk? Heb je zelf iets vervangends op de plank liggen?
Exact dit, halfjaar op de servicedesk van een school gelopen jaren geleden en een groot deel dacht aan het begin van het schooljaar slim te zijn om een goedkopere/snellere laptop ergens anders aan te schaffen...
Hier wordt zelfs Mediamarkt als optie genoemd, leuk als je de laptop bij garantie minimaal 4-16 weken kan missen :')
Overleg met de school; hebben die een deal met the rent company (dat zij kapotte laptops bijvoorbeeld op de school zelf vervangen)? Dan is dat al gauw veel aantrekkelijker dan wanneer de laptop maandag kapot gaat de hele week zonder zitten, drie onvoldoendes krijgen omdat je zoon niets in kan leveren en dan in het weekend in de rij gaan staan bij de Mediamarkt om garantie te claimen. Dan vertellen ze je daar dat ze de laptop opsturen want Mediamarkt (en vrijwel elke winkel overigens) repareert niet zelf maar besteed het uit en je de laptop dus in ieder geval 2 tot 4 weken kwijt bent... Zal je altijd zien dat de laptop niet in de zomervakantie kapot gaat maar tijdens toetsweek wanneer je echt niet zonder kan...

Oftewel overleg met de school wat ze aanraden, je hebt niet het allerbeste nodig voor Havo, gewoon iets wat elke dag gewoon werkt en snel gerepareerd kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door RGAT op 13-08-2020 14:33 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:42

servies

Veni Vidi Servici

Fish schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:24:

ik zou een i3, 8Gig 14inch (die 11,4 is echt te klein)
En dat is nu juist onzin. Die 11.4 inch is juist ideaal voor in de schoolbanken... Een 14inch neemt al snel veel te veel ruimte in beslag
met 256gb ssd nemen
256GB is wel fijn. Die WiFi is standaard tegenwoordig. Een verlicht toetsenbord is nutteloos voor school gebruik... Zo'n 2in1 gevalletje is daarentegen weer ideaal.
En ja, ik spreek uit ervaring. M'n zoontje zat het afgelopen jaar in een proefklas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Allemaal leuk en aardig die extra garantie, maar ik zal de garantie dagelijks nodig hebben, omdat ik die tosti-ijzers die ze aanbieden uit woede sloop, omdat ze zo ontzettend traag zijn.

Ik zou toch refurbished kopen. Een leuke 12 inch is volgens mij prima. Lekker compact voor de kleine tafeltjes op school, als je een beetje zoekt ook een leuke accuduur en een prima bouwkwaliteit. Voor de prijs van een nieuwe koop je zonder moeite 2 refurbished laptops. Er wordt toch niet echt serieus mee gewerkt. Dus een groot scherm oppervlakte is niet echt nodig, maar moet je wel de hele dag meezeulen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 20:08
Bij Campusshop.nl krijg je speciale studentengarantie waardoor je een sneller garantie afwikkeling hebt met eventueel een leenlaptop.

Daarnaast kan je als je een lenovo waar dan ook koopt, online je garantie upgraden naar premium care met next business day onsite voor een paar tientjes. Dat zijn allerlei opties om toch niet zonder te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

servies schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:33:
[...]
En dat is nu juist onzin. Die 11.4 inch is juist ideaal voor in de schoolbanken... Een 14inch neemt al snel veel te veel ruimte in beslag

[...]

256GB is wel fijn. Die WiFi is standaard tegenwoordig. Een verlicht toetsenbord is nutteloos voor school gebruik... Zo'n 2in1 gevalletje is daarentegen weer ideaal.
En ja, ik spreek uit ervaring. M'n zoontje zat het afgelopen jaar in een proefklas...
standaard maybe .. maar let er toch maar op

Natuurlijk wordt hij niet alleen op school gebruikt maar ook thuis voor huiswerk, ik gaf het ook niet als absoluut vereistie op. puur iets wat 's avonds wel prettig kan zijn

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marianne1981
ralpje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:23:
Houd er rekening mee dat The Rent Company nog wat andere zaken inhoudt dan alleen de laptop.
Zo zijn de machines die zij leveren geschikt voor (intensief!) gebruik door een middelbare scholier (een soort van rugged laptops, met stevige behuizing en beschermd tegen vocht), bieden ze uitgebreidere garantie én een vervangend device bij reparatie.
Mijn jongste start maandag op de middelbare school en hoewel ik ook liever voor een zelf uitgekozen device was gegaan ben ik uiteindelijk toch voor de aanbieding vanuit school gegaan.

Klopt, het plan was ook eerst om bij The Rent Company te bestellen, maar toen ik dat van plan was zag ik online andere prijzen staan dan op de flyer, bleek een fout te zijn in de flyer. De communicatie hierover verliep niet prettig.

Inderdaad ze zijn meer "hufterproof" en steviger, dat is wel een voordeel.

Als zijn laptop stuk gaat dan hebben we hier nog wel een extra laptop of vaste pc waar hij op kan werken. Daarnaast is het niet verplicht een laptop aan te schaffen (dat mag de school niet verplichten) en kunnen ze op school ook op een laptop van school werken. Dus daar ben ik niet zo bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marianne1981
RGAT schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:32:
[...]

Exact dit, halfjaar op de servicedesk van een school gelopen jaren geleden en een groot deel dacht aan het begin van het schooljaar slim te zijn om een goedkopere/snellere laptop ergens anders aan te schaffen...
Hier wordt zelfs Mediamarkt als optie genoemd, leuk als je de laptop bij garantie minimaal 4-16 weken kan missen :')
Overleg met de school; hebben die een deal met the rent company (dat zij kapotte laptops bijvoorbeeld op de school zelf vervangen)? Dan is dat al gauw veel aantrekkelijker dan wanneer de laptop maandag kapot gaat de hele week zonder zitten, drie onvoldoendes krijgen omdat je zoon niets in kan leveren en dan in het weekend in de rij gaan staan bij de Mediamarkt om garantie te claimen. Dan vertellen ze je daar dat ze de laptop opsturen want Mediamarkt (en vrijwel elke winkel overigens) repareert niet zelf maar besteed het uit en je de laptop dus in ieder geval 2 tot 4 weken kwijt bent... Zal je altijd zien dat de laptop niet in de zomervakantie kapot gaat maar tijdens toetsweek wanneer je echt niet zonder kan...

Oftewel overleg met de school wat ze aanraden, je hebt niet het allerbeste nodig voor Havo, gewoon iets wat elke dag gewoon werkt en snel gerepareerd kan worden.
Dat is iets waar ik niet zo bang voor ben. School kan het aanschaffen van een laptop niet verplichten, dus lijkt het me niet dat hij daar dan onvoldoendes voor kan krijgen. Daarnaast hebben we hier in huis nog een laptop en een vaste pc waar in geval van nood op gewerkt kan worden. En op school zijn ook laptops beschikbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door marianne1981 op 14-08-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marianne1981
hoi1234 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:56:
Allemaal leuk en aardig die extra garantie, maar ik zal de garantie dagelijks nodig hebben, omdat ik die tosti-ijzers die ze aanbieden uit woede sloop, omdat ze zo ontzettend traag zijn.

Ik zou toch refurbished kopen. Een leuke 12 inch is volgens mij prima. Lekker compact voor de kleine tafeltjes op school, als je een beetje zoekt ook een leuke accuduur en een prima bouwkwaliteit. Voor de prijs van een nieuwe koop je zonder moeite 2 refurbished laptops. Er wordt toch niet echt serieus mee gewerkt. Dus een groot scherm oppervlakte is niet echt nodig, maar moet je wel de hele dag meezeulen.
Ik denk inderdaad dat die traagheid op den duur heel vervelend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Inderdaad ze zijn meer "hufterproof" en steviger, dat is wel een voordeel
De 3000 series is een instapserie. Je kunt beter iets uit de 5000 of zelfs 7000 serie kopen. Die zijn nog robuuster.

Ik heb een E7240. Dat is dan wel een ouder model, maar wel echt een hele mooie en lichte ultrabook. Alleen de accuduur is niet zo de denderend. Maar de nieuwere modellen hebben volgens mij een prima accuduur.

Oja, full specs kosten die dingen destijds over de 3k. Nu koop je ze voor 200-300 euro.

[ Voor 41% gewijzigd door hoi1234 op 14-08-2020 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:04

P_Tingen

omdat het KAN

Zeker als je zelf een backup hebt, zou ik eens kijken naar een refurbished exemplaar, bv een HP of Dell. Voor 300 heb je al een die voor basic taken meer dan prima is.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marianne1981
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

We hebben een Lenovo IdeaPad 5 gekocht. De tijd zal uitwijzen of dit een verstandige keus is geweest.
Pagina: 1