Toon posts:

Meerdere netwerkkaarten onder linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag: Als ik nou 3 3com ISA netwerkkaarten in 1 pc heb en ik moet per kaart de IRQ en Hardware Adress instellen (bijv 0x300 en Irq 9). Hoe weet ik dan welk IRQ + adress bij welke kaart hoort?

Ter verduidelijking:
1 kaart voor kabel
1 kaart voor naar netwerk/hub
1 kaart voor een 1 op 1 verbinding met een andere server...

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Ik gok erop dat je 3C509 kaarten hebt... Met een cfg tooltje "3c5x9cfg.exe" kun je irq en address per kaart instellen... Het enige wat je moet onthouden is welke instellingen bij welke kaart horen mb.v. het MAC adres...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus mijn vraag. Hoe weet ik nou welk instelling bij welk kaart hoort? bij com-poort is het makkelijk, die hebben een nummer. Maar een ISA bus heeft geen standaard waarde, het maakt immers niet uit in welk slot je de kaart steekt.

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

trial and error...
Neen, als je kaartjes op pnp hebt, kan je de instellingen normaal zien bij het opstarten van de pc. Als je ze niet op PNP zet, moet je ze zelf een irq en een adress range geven met het 3com configuratieprogramma. Ik heb de laatste methode gebruikt (ik gebruik 2 3coms en 1 pci kaartje...)
/edit
Om te weten welke kaart eth0 1 of 2 is, kan je het best gewoon uitproberen door ernaar te pingen...
/edit

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Als je weet welke kaart welk irq heeft (door ze in te stellen op de een of andere manier) dan issut op die volgorde ook je netwerkkaarten eth0|1|2

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MAC adres van een kaartje verandert niet... dat is gewoon vast. Meestal kun je met de configtool voor je kaart (waarmee je dus IRQ en I/O adressen instelt) ook het MAC adres wel achterhalen, als dat niet lukt, dan gewoon trial-and-error inderdaad.
Pagina: 1