iS/RA aangepast door KPN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-10 14:01
Ik heb een bonded internet aansluiting die op dit moment 1-2 keer per dag uitval heeft.

Voorheen zat ik bij xs4all en nu bij een andere provider.

Bij de oplevering van bonded door xs4all is er een kpn monteur langs geweest die de varkenssnuit in de woonkamer heeft vervangen voor 2xrj11. Op dat moment zat er in de meterkast een lasdop waarop de kabel zat doorgelust naar de woonkamer. Dit is natuurlijk niet de juiste manier volgens het boekje máár de meterkast zit in het trappenhuis. Behalve de telefoon kabel onder de vloer en natuurlijk gas/electra/water is er geen andere bekabeling die mijn woning in gaat.

Na de oplevering door xs4all had ik last van een klapperlijn. Uiteindelijk is volker wessels gekomen en heeft lijn 2 (oranje/wit) op een andere ader gezet. Stoep voor de deur een dag open etc.
Vervolgens was de verbindin redelijk stabiel maar kakte de upload in. Hier heb ik bij xs4all tickets voor geopend en uiteindelijk heeft een monteur namens xs4all het isra vervangen voor een aansluit doosje (foto).

Nu zit ik bij een andere provider en is de lijn instabiel. Vrijwel elke dag valt de pppoe sessie weg. Bizarre is dat het meestal rond dezelfde tijd is.

Er loopt een ticket bij de provider die het op zijn beurt heeft doorgezet naar kpn. Nu weigert kpn iets te doen totdat ik het modem in de meterkast plaats.
Echter kan dit op dit moment niet omdat er geen isra meer is. Kpn heeft zelf er een aansluitdoosje van gemaakt.

Het is dus een vicieuze cirkel waar we niet uitkomen. KPN wil ook niet langs komen om iets aan het isra te doen want dit moet via mijnaansluiting.nl ineens.

Zelf kom ik natuurlijk niet in contact met kpn alles loopt via de provider. En ondertussen werk ik thuis en blijft de lijn instabiel.

Ik vraag me dus af wat ik in godsnaam nog kan doen om hier beweging in te krijgen. Ik dacht toch dat kpn verantwoordelijk was tot en met het isra? Volgens mij is het huidige “isra” niet volgens de norm. Ik heb verzocht om hier gewoon een 2B van te maken met 2 rj11 sockets zoat de kabel naar de woonkamer erop aagesloten kan worden maar dit weigeren ze dus.

Opstelling:
Draytek 2862B in bridge
Edgerouter 4 (pppoe)
Ubiquiti voor wifi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCPoRmtLpbKhFadnhsZji5wuMO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSkHjAAv3tSflIvuTEScRAC3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFKuBPaEaxA3ZaYFotiSMLPgq7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0lAx32Gkl6Si6s2QVBQ20QU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXyURcG_eJomMgYkAy2ulzN-Xhc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzYveX8PbRmMRvdcci3LKhtB.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:44
Je kunt dat aansluitdoosje toch openmaken en daar je modem op aansluiten? In elk geval voor de test zodat ze in beweging kunnen komen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:07
Lijkt erop dat je ook een glasvezel lijn hebt, waarom vraag je daar geen abo op aan?

• Kasper1985
@Nielson Nee er is hier geen glasvezel helaas. Anders zou ik dat direct aanvragen.

@Ora et Labora Ik zie geen andere mogelijkheid om een modem aan te sluiten dan door de huidige kabel te strippen en naakte aders aan elkaar te knopen? Dat is liever niet iets wat ik doe. Zeker niet aangezien ik maar 1 kabel heb die geschikt is voor bonding.

Ik heb nu een aanvraag ingediend om het IS/RA officieel te verplaatsen naar de woonkamer (of waar dan ook IN mijn daadwerkelijke woning).

Wacht nu op een offerte van KPN.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:37
Verplaatsen is kostte tot tijdje terug 350 euro. Aangezien je het over pairbonding hebt zit je nu bij kpn met je abbo denk ik ?

Kun je beter een service monteur laten komen. Kost je ~50 euro incl de eerste drie kwartier werk.

Deze laat je een isra in de meterkast plaatsen en 230volt aansluiting maken. De 1*4 door een utp laten vervangen.

Modem dan in de meterkast plaatsen.

Kost je grof geschat zo'n 100/120 euro incl materiaal. En zon 1,5 uur werk.

Kortste klap en als het dan nog stoort ligt het 99,9% niet meer aan jouw aansluit situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-man op 13-08-2020 15:25 ]

• Kasper1985
@Jan-man I wish. Ik zit bij een andere provider dan KPN. Het is ook geen KPN dochter.

maw de KPN man die hier was op verzoek van de huidige provider deed helemaal niks het was allemaal mijn eigen schuld en fout.

Wat de KPN monteurs wel doen is opscheppen over de service van KPN als provider. "Als u bij KPN had gezeten hadden we alles netjes gefixt maar nee helaas nu mag ik niks doen".

Mocht je iemand weten die al het genoemde werk alsnog kan doen, bijvoorbeeld een ex KPN monteur die inmiddels voor zichzelf werkt dan hou ik me aanbevolen.

Verplaatsen van het IS/RA kost 299.- Iets wat ik normaal gesproken niet eens zou overwegen. Alleen door het verplichte thuis werken ben ik bang dat ik nu wel zal moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
Kasper1985 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:09:

@Ora et Labora Ik zie geen andere mogelijkheid om een modem aan te sluiten dan door de huidige kabel te strippen en naakte aders aan elkaar te knopen? Dat is liever niet iets wat ik doe. Zeker niet aangezien ik maar 1 kabel heb die geschikt is voor bonding.

Nee, je kunt het kastje van KPN openen. Daar zitten hoogstwaarschijnlijk schroefverbindingen in.
Deze losdraaien, huidige kabel eruit en nieuwe RJ11 kabel met aan de ene kant blote aders en de andere kant een RJ11 stekker, in je modem doen.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Kun je een foto van de lasdop plaatsen?

• Kasper1985
@EricJH

Dit is wat er ooit zat in de meterkast. Dit is dus weggesloopt door KPN en vervangen door een aansluit doosje.

Het is dus geen lasdop maar een ander oud type IS/RA. Verkeerd onthouden blijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfN7vM9eBMWB0yXq9-3XdgA_52I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7D4gEATvEzYBHlSthZUGgKT.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Kasper1985 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:09:
@Nielson Nee er is hier geen glasvezel helaas. Anders zou ik dat direct aanvragen.

Ik heb nu een aanvraag ingediend om het IS/RA officieel te verplaatsen naar de woonkamer (of waar dan ook IN mijn daadwerkelijke woning).

Euh... Je mag dat kastje gewoon openmaken om daar jouw "RA" kant te koppelen hoor. Sterker nog, daar hoeft KPN echt niet voor te komen.

• Kasper1985
@Verwijderd Mijn "RA" kant zit er al aan gekoppeld zoals je kan zien. Namelijk de kabel die de woonkamer in loopt.

Waar wat mij betreft KPN voor mag komen is het IS/RA herstellen zoals het ooit was ipv een invoer kabel met een aansluit doosje.

Als de storing inderdaad zou liggen aan mijn kant dan is dit volgens mij het eerste wat vervangen moet worden in een IS/RA punt ipv een aansluit doosje.
Dus zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBZ6AWFNOUqmsHZnZ22hx_iN7no=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cd57cn5gPB4X6S1ByHW2NG81.jpg?f=fotoalbum_large

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien dit over verbindingen van de provider gaat, verhuis ik je topic even van NT naar IH.

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 18:38
Klapperen beide lijnen? Of is het er maar 1 van de 2?

Dat vierkante kastje wat ik zie. Heeft dat geen rj11 ander onderkant. Ik zou mijn modem daar tijdelijk op aansluiten. Dan kan kpn niet meer zeuren. Draai je wel maar op 50%. Maar binding werkt ook over 1 paar.

• Kasper1985
@ewoutw Nee er zit geen rj11 aansluiting op dit kastje. De grijze kabel die je aan de bovenkant eruit ziet komen is de kabel die mijn woning in gaat.

Voorzover ik kan zien "klapt" geen van beide lijnen eruit. Wat ik duidelijk zie is het verbreken van de PPPoE sessie in de router. Als ik dan inlog in het modem is de DSL gewoon up. Dus of de DSL verbinding komt zo snel weer up dat ik het niet zie of deze verbreekt helemaal niet.

In het verleden heb ik weleens geprobeerd een draytek 130 aan te sluiten op 1 lijn maar kreeg dit nooit stabiel. Toen ik dit navroeg werd mij verteld dat als je in de centrale op bonding zit dat die dan 2 lijnen in sync verwacht dus dat 1 lijn dan niet meer werkt. Geen idee of dit klopt.

Ik heb ook een downgrade aangevraagd naar 100mbit op 1 lijn om van dit gezeur af te zijn. Maar dit wordt genegeerd door de provider.

Mijn vermoeden is dat het probleem zit in 1 lijn de "oranje/wit" want die was bij de oplevering destijds door XS4ALL ook al problematisch. Hier is voor gegraven etc. Misschien dat de 2e lijn even de verbinding verliest maar te kort om voor mij te zien in de Draytek. Helaas zijn de logs van de Draytek niet echt duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Kasper1985 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:49:
[...]
Wat de KPN monteurs wel doen is opscheppen over de service van KPN als provider. "Als u bij KPN had gezeten hadden we alles netjes gefixt maar nee helaas nu mag ik niks doen".
[...]
Als die uitspraak waar is: wat let je om tijdelijk naar KPN te gaan?
Je kan een maandelijks opzegbaar contract afsluiten (kost € 3 per maand extra), het in orde laten maken en dan weer vertrekken.
Lijkt me een stuk voordeliger dan de zaak op jouw kosten laten ombouwen.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

• Kasper1985
@hp-got Helemaal mee eens. En dat zou ik ook heel graag doen. Echter zit ik aan een jaar contract vast het eerste jaar bij de huidige provider.

Als ik dit niet opgelost krijg dan ben ik inderdaad voornemens om in maart 2021 over te stappen naar KPN. Nu met de vrije modem keuze is er eigenlijk geen reden meer om dat niet te doen. Behalve dat ik nu een vast IP heb maar daar is ook wel een mouw aan te passen.

Aangezien het huidige contract tot maart 2021 loopt vind ik het nu te duur om het evt. af te kopen.

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-10 22:24
je zou even doosje kunnen open om te kijken hoe de draden aan elkaar zitten,
ik vermoed namelijk dat die 1 op 1 doorgelast is richting je woonkamer in dit geval.

en verplaatsen gaat denk ik afgewezen worden, wegens appratmenten complex is alles via meterkast loopt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:09

Wildfire

Joy to the world!

Ik ben zelf KPN monteur en wat jij daar hebt is geen ISRA. Een RJ11 doosje is gewoonweg geen ISRA.

Aangezien je niet bij KPN klant bent, stuurt KPN pas een monteur als dat door je huidige provider wordt aangevraagd. Als er dan een KPN monteur komt, dan moet die simpelweg een nieuw ISRA plaatsen. Dat is namelijk gewoonweg beleid voor KPN monteurs: als wij ergens over de vloer komen, ongeacht of het nou een KPN klant is of niet, is het de bedoeling dat wij een nieuw ISRA plaatsen als er een oud ISRA aanwezig is -- of, zoals in jouw geval, een RJ11 doosje als 'ISRA' is ingezet. Sowieso behoort de verbinding ook nagemeten te worden om te zien of er problemen in de lijn zitten (bv. slechte isolatiewaardes of fors afwijkende capaciteit).

Verder is het ook zo dat bij problemen er wel wordt verzocht rechtstreeks op het ISRA aan te sluiten om problemen met de binnengeleiding uit te sluiten. Ik heb helaas in het verleden meerdere malen moeten constateren dat het probleem in de binnengeleiding zat en dus niet in het ISRA of het netwerk van KPN. Let wel, ik zeg dus expliciet niet dat dit hier ook het geval is.

In jouw geval zul je helaas druk op je eigen provider moeten blijven uitoefenen omdat zij in dit geval de enige zijn die KPN voor je kunnen inschakelen.

-- Edit: trouwens, je geeft aan niet meer bij XS4All te zitten maar bij een andere provider. Je hebt dan toch geen pairbonding meer? Buiten KPN en XS4All zie je eigenlijk bij geen enkele andere provider pairbonding.

Kasper1985 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:49:

[..]

Jammer dat je alle KPN monteurs over één kam scheert. Ik hoop dat als je via je eigen provider toch nog een KPN monteur weet in te schakelen dat die monteur je mening positief kan bijstellen.

[ Voor 36% gewijzigd door Wildfire op 13-08-2020 19:18 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:13
Naast KPN en XS levert Freedom ook pairbonding. Maar alleen als dit al beschikbaar was. Heb je wel 2 aderparen, maar geen pairbonding bij je oude provider zal je ook geen pb krijgen bij Freedom.

• Kasper1985
Wildfire schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:09:
Ik ben zelf KPN monteur en wat jij daar hebt is geen ISRA. Een RJ11 doosje is gewoonweg geen ISRA.

Aangezien je niet bij KPN klant bent, stuurt KPN pas een monteur als dat door je huidige provider wordt aangevraagd. Als er dan een KPN monteur komt, dan moet die simpelweg een nieuw ISRA plaatsen. Dat is namelijk gewoonweg beleid voor KPN monteurs: als wij ergens over de vloer komen, ongeacht of het nou een KPN klant is of niet, is het de bedoeling dat wij een nieuw ISRA plaatsen als er een oud ISRA aanwezig is -- of, zoals in jouw geval, een RJ11 doosje als 'ISRA' is ingezet. Sowieso behoort de verbinding ook nagemeten te worden om te zien of er problemen in de lijn zitten (bv. slechte isolatiewaardes of fors afwijkende capaciteit).

Verder is het ook zo dat bij problemen er wel wordt verzocht rechtstreeks op het ISRA aan te sluiten om problemen met de binnengeleiding uit te sluiten. Ik heb helaas in het verleden meerdere malen moeten constateren dat het probleem in de binnengeleiding zat en dus niet in het ISRA of het netwerk van KPN. Let wel, ik zeg dus expliciet niet dat dit hier ook het geval is.

In jouw geval zul je helaas druk op je eigen provider moeten blijven uitoefenen omdat zij in dit geval de enige zijn die KPN voor je kunnen inschakelen.

-- Edit: trouwens, je geeft aan niet meer bij XS4All te zitten maar bij een andere provider. Je hebt dan toch geen pairbonding meer? Buiten KPN en XS4All zie je eigenlijk bij geen enkele andere provider pairbonding.

[...]

Jammer dat je alle KPN monteurs over één kam scheert. Ik hoop dat als je via je eigen provider toch nog een KPN monteur weet in te schakelen dat die monteur je mening positief kan bijstellen.
Mijn excuses het was niet de bedoeling goed willende KPN monteurs mee te nemen in mijn geklaag. De uitval is telkens tijdens calls met klanten. Dan staan dus zowel ik als het bedrijf waarvoor ik werk voor aap. En dat meerdere keren op een dag. Ik krijg dus ook de wind van voren vanuit mijn werkgever inmiddels om dit opgelost te krijgen. Deze frustratie + hitte en geen airco werkte niet goed op mijn humeur. Uiteraard zijn er goede welwillende KPN monteurs. Ik heb zelf ooit een dag met heel veel plezier een dag mee gelopen met een KPN monteur.

Ik ben in ieder geval blij dat je aangeeft dat dit geen IS/RA is. Die mening heb ik ook en ik vind dan ook dat KPN dit zou moeten herstellen. Maar mijn provider opent storing tickets en telkens hoor ik alleen maar dat ze niks doen tenzij modem eerst is aangesloten op het IS/RA.

@RollieBollie Naast Freedom, KPN en Xs4ALL levert ook CheapConnect bonding vdsl. Voordeel is dat die ook een vast IP leveren en (wat ik een voordeel vind) geen apparatuur dus je bent volledig vrij om te kiezen wat je wilt aansluiten.

Wellicht een nadeel voor sommige is dat ze geen monteurs hebben. Maar dat wist ik vanaf het begin dus daar klaag ik niet over :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Kasper1985 op 13-08-2020 21:07 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wildfire schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:09:
Als er dan een KPN monteur komt, dan moet die simpelweg een nieuw ISRA plaatsen. Dat is namelijk gewoonweg beleid voor KPN monteurs: als wij ergens over de vloer komen, ongeacht of het nou een KPN klant is of niet, is het de bedoeling dat wij een nieuw ISRA plaatsen als er een oud ISRA aanwezig is -- of, zoals in jouw geval, een RJ11 doosje als 'ISRA' is ingezet. Sowieso behoort de verbinding ook nagemeten te worden om te zien of er problemen in de lijn zitten (bv. slechte isolatiewaardes of fors afwijkende capaciteit).
Even inhaken hierop. Hoelang geldt dit al?
Toen ik een klapperlijn had met veel uitval (corrosie in de kabel in de straat na graafwerkzaamheden) toen hebben ze ook een KPN-monteur gestuurd, en die heeft mijn ISRA van uit 1995 (dat lange ding) enkel opengemaakt, maar niet vervangen. Volgens hem zou de kabel vanuit de grond niet geschikt zijn voor modernere IS/RA's? is dat ook een factor die wordt meegenomen bij besluit om een ISRA te vervangen?

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 13-08-2020 23:41 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Kasper1985 Wat gebruik je als modem/router?

Waarom ik het vraag: ooit met glasvezel gezien, 10Mbit abonnement. Zodra je fors ging uploaden kreeg de PPPoE client z'n keepalive packets niet meer op tijd de deur uit en bevestigd en viel de verbinding uit. Uiteindelijk opgelost met QoS op de router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kasper1985 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:01:
[...]

Ik ben in ieder geval blij dat je aangeeft dat dit geen IS/RA is. Die mening heb ik ook en ik vind dan ook dat KPN dit zou moeten herstellen. Maar mijn provider opent storing tickets en telkens hoor ik alleen maar dat ze niks doen tenzij modem eerst is aangesloten op het IS/RA.

[...]
Je denkt te ver na hierover. Jij bent de "domme" klant en jij weet niet beter dat dat witte doosje je ISRA is, Onlangs zelfs nog vervangen door KPN zelf. Kan niet missen dus. Dus open dat kastje en daar als test direct je modem aansluiten.

Gewoon doen wat ze vragen en niet voor je provider nadenken. Uiteindelijk heb jij je modem op het zogenaamde ISRA aangesloten, werkt het nog steeds niet en zullen ze toch een monteur moeten sturen.

Die komt dan tot de conclusie dat zijn collega er een potje van gemaakt heeft en zal een nieuw ISRA moeten plaatsen. Als het dan nog niet goed is, zullen ze verder moeten gaan zoeken, waarschijnlijk buiten je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@Verwijderd Ja eens. Ik denk er teveel over na. Dat klopt :-)

Het modem direct op isra zetten is helaas jiet simpel. Ten eerste heeft het modem geen wifi. Dus moet er dan (tijdelijk) een ethernet kabel naar binnen door het trappenhuis oid.

Ten tweede knip ik daarmee de huidige kabel door wat een Y kabel is. Daar heb ik op dit moment geen tweede van.

Allemaal niet onoverkomelijk en allemaal op te lossen natuurlijk.
Punt is wat is tijdelijk? Omdat het zo’n vaag issue is zal ik dit dagen lang moeten testen om het goed te doen.

Omdat ik ook storings diensten draai is er eigenlijk geen goed moment voor.
En ja ik weet ik heb een consumenten verbinding ik betaal niet voor een 24/7 SLA.
Maarja covid heeft alles in een ander perspectief geplaatst. Helaas.Op dit moment ben ik veel afhankelijker van deze thuis verbinding dan ik zou willen.

@_JGC_ Het modem is een Draytek 2862B (zonder wifi) en de router is een edge router 4.

Voorzover ik weet upload ik zelden behalve als er 1x per maand een keer een remote user gebruik maakt van Plex. Verder natuurlijk een grotere hoeveelheid Zoom maar dat zal niet onder “veel uploaden” vallen neem ik aan.

[ Voor 20% gewijzigd door Kasper1985 op 14-08-2020 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Kasper1985 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 01:26:
@Verwijderd Ja eens. Ik denk er teveel over na. Dat klopt :-)

Het modem direct op isra zetten is helaas jiet simpel. Ten eerste heeft het modem geen wifi. Dus moet er dan (tijdelijk) een ethernet kabel naar binnen door het trappenhuis oid.
Er zal niets anders op zitten vrees ik; bite the bullet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Kasper1985 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 01:26:

@_JGC_ Het modem is een Draytek 2862B (zonder wifi) en de router is een edge router 4.

Voorzover ik weet upload ik zelden behalve als er 1x per maand een keer een remote user gebruik maakt van Plex. Verder natuurlijk een grotere hoeveelheid Zoom maar dat zal niet onder “veel uploaden” vallen neem ik aan.
Welke firmware heb jij in je Draytek zitten? En is de lijn een BVVDSL lijn of een normale BVDSL lijn?
Ik weet uit ervaring dat, als je de verkeerde firmware op de draytek hebt, je lijnt klappert als een malle.
Firmware versie vind je op de inlog pagina onder firmware, ergens in het midden als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:54

Aganim

I have a cunning plan..

Uthog schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:01:
[...]
Welke firmware heb jij in je Draytek zitten? En is de lijn een BVVDSL lijn of een normale BVDSL lijn?
Ik weet uit ervaring dat, als je de verkeerde firmware op de draytek hebt, je lijnt klappert als een malle.
Firmware versie vind je op de inlog pagina onder firmware, ergens in het midden als het goed is.
Dat is nog best een goede opmerking. Volgens mij kan je nu kiezen tussen STD en MDM1 firmwares, beide zitten in de laatste firmware zip.

Voor mijn eigen Vigor werden op een gegeven moment 8 verschillende versies meegeleverd en kreeg ik alleen met de firmware voor Australische providers een stabiele verbinding. Go figure.. Helaas is dat bij Draytek nog weleens puzzelen en kan het zomaar zijn dat bij een nieuwe firmwarerelease je ineens de andere driver nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:21
[...]

Mijn excuses het was niet de bedoeling goed willende KPN monteurs mee te nemen in mijn geklaag. De uitval is telkens tijdens calls met klanten. Dan staan dus zowel ik als het bedrijf waarvoor ik werk voor aap. En dat meerdere keren op een dag. Ik krijg dus ook de wind van voren vanuit mijn werkgever inmiddels om dit opgelost te krijgen. Deze frustratie + hitte en geen airco werkte niet goed op mijn humeur. Uiteraard zijn er goede welwillende KPN monteurs. Ik heb zelf ooit een dag met heel veel plezier een dag mee gelopen met een KPN monteur.

@RollieBollie Naast Freedom, KPN en Xs4ALL levert ook CheapConnect bonding vdsl. Voordeel is dat die ook een vast IP leveren en (wat ik een voordeel vind) geen apparatuur dus je bent volledig vrij om te kiezen wat je wilt aansluiten.

Wellicht een nadeel voor sommige is dat ze geen monteurs hebben. Maar dat wist ik vanaf het begin dus daar klaag ik niet over :-)
Bij KPN (en heel veel andere providers) gewoon zeggen wat men horen wil om een monteur te krijgen.
- Wil men horen dat het modem op het isra zit aangesloten: gewoon zeggen, ja, dat zit hij.
- wil men dat je het modem even uit en aan doet (al heb je dat al 100x gedaan en weet je exact waar het probleem zit: gewoon even doen.
Met alle respect, maar de belmiepen (m/v/...) werken een lijstje af, en heel soms heb je iemand met verstand van zaken, bijvoorbeeld een student IT die ook wel wat van dit soort zaken afweet, dat is een verdademing.
Men werkt dan het lijstje af, en je hebt alles gedaan zodat het lijstje uitkomt op: stuur een monteur!

Zoals al eerder aangegeven, er zijn zat welwillende monteurs als ze er eenmaal zijn dat ze ff goed kijken maar daar moet je een beetje geluk mee hebben, mede omdat zij qua planning vaak ramvol zitten.

Ik heb in het verleden heel vaak storingsmeldingen gedaan en als ze mij vroegen op een been te staan omdat dat per ongeluk op het lijstje terecht gekomen was deed ik dat gewoon, meeste mensen aan de telefoon hebben geen flauw benul wat ze vragen en werken echt het lijstje af.

Ergste wat ik ook meegemaakt heb bij mn pa. Belde met ziggo, problemen met TV. Na vrij lang in de wacht gehangen te hebben eindelijk een medewerker. Door frustratie niet goed opgelet:
- Kunt u modem even resetten -> ja hoor. *trekt stekker van modem eruit* tuut tuut tuut
(ik belde met de vaste ziggo lijn |:( |:( |:( kon ik weer opnieuw beginnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
Aganim schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:19:
[...]

Dat is nog best een goede opmerking. Volgens mij kan je nu kiezen tussen STD en MDM1 firmwares, beide zitten in de laatste firmware zip.

Voor mijn eigen Vigor werden op een gegeven moment 8 verschillende versies meegeleverd en kreeg ik alleen met de firmware voor Australische providers een stabiele verbinding. Go figure.. Helaas is dat bij Draytek nog weleens puzzelen en kan het zomaar zijn dat bij een nieuwe firmwarerelease je ineens de andere driver nodig hebt.
Ja klopt, en in Nederland is dat bij KPN WBA Dslams MDM1 voor de 2862(b)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
@Kasper1985 Je hoeft helemaal geen kabel door te knippen, hoe kom je daarbij? Het is juist heel makkelijk om je router even in de meterkast te hangen.
Gewoon dat doosje van KPN losmaken, via schroefconnectors (lijkt op kroonsteentje) huidige kabel loshalen en nieuwe kabel erin prikken en op je modem aansluiten. Modem staat dan in Meterkast.
Hang er desnoods een tweede router als accespoint acter voor de WIFI of voor nood even een lange UTP naar je woonkamer.
Dan kun je in elk geval verder, is echt niets ingewikkelds of moeilijks aan.
Daarna kun je gewoon je oude kabel weer terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:17
Ora et Labora schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:06:
@Kasper1985 Je hoeft helemaal geen kabel door te knippen, hoe kom je daarbij?
Hij heeft geen tweede aansluitkabel voor zijn modem... Die zit nu aangesloten met een prefab kabel.

Dus hij moet een meter telefoonkabel met een RJ11 stekker hebben. Lijkt me geen onoverkomelijke hindernis maarja...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Xander schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:16:
[...]

Hij heeft geen tweede aansluitkabel voor zijn modem... Die zit nu aangesloten met een prefab kabel.

Dus hij moet een meter telefoonkabel met een RJ11 stekker hebben. Lijkt me geen onoverkomelijke hindernis maarja...
Niet 1 kabel maar een Y kabel. Voorzover ik weet en wat mij verteld is werkt een bonded lijn niet meer op 1 lijn. En dit is bevestigd doordat ik ooit heb geprobeerd een Draytek 130 aan te sluiten toen de Fritzbox het begaf.

Ik zou dus de huidige Y kabel die ik heb moeten aansluiten op het IS/RA.
ybos schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:23:
[...]

Bij KPN (en heel veel andere providers) gewoon zeggen wat men horen wil om een monteur te krijgen.
- Wil men horen dat het modem op het isra zit aangesloten: gewoon zeggen, ja, dat zit hij.
- wil men dat je het modem even uit en aan doet (al heb je dat al 100x gedaan en weet je exact waar het probleem zit: gewoon even doen.
Met alle respect, maar de belmiepen (m/v/...) werken een lijstje af, en heel soms heb je iemand met verstand van zaken, bijvoorbeeld een student IT die ook wel wat van dit soort zaken afweet, dat is een verdademing.
Men werkt dan het lijstje af, en je hebt alles gedaan zodat het lijstje uitkomt op: stuur een monteur!

Zoals al eerder aangegeven, er zijn zat welwillende monteurs als ze er eenmaal zijn dat ze ff goed kijken maar daar moet je een beetje geluk mee hebben, mede omdat zij qua planning vaak ramvol zitten.

Ik heb in het verleden heel vaak storingsmeldingen gedaan en als ze mij vroegen op een been te staan omdat dat per ongeluk op het lijstje terecht gekomen was deed ik dat gewoon, meeste mensen aan de telefoon hebben geen flauw benul wat ze vragen en werken echt het lijstje af.

Ergste wat ik ook meegemaakt heb bij mn pa. Belde met ziggo, problemen met TV. Na vrij lang in de wacht gehangen te hebben eindelijk een medewerker. Door frustratie niet goed opgelet:
- Kunt u modem even resetten -> ja hoor. *trekt stekker van modem eruit* tuut tuut tuut
(ik belde met de vaste ziggo lijn |:( |:( |:( kon ik weer opnieuw beginnen)
Cheapconnect is best oke. Die werken geen lijstje af. Echter zelf kunnen ze vrij weinig checken ze sturen het door naar KPN en die wensen een lijstje af te werken.
Uthog schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:01:
[...]

Firmware versie is: 3.8.9.2_MDM1
DSL version: 779517_A/B/C HW: A

Lijn klappert niet als een malle (gelukkig) maar 1 tot een paar keer per dag valt de lijn weg. voorzover ik kan nagaan blijft de DSL verbinding intact. Dus ik zou het in eerste instantie zelf niet zo snel in de Draytek zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
Kasper1985 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:32:
[...]

Firmware versie is: 3.8.9.2_MDM1
DSL version: 779517_A/B/C HW: A

Lijn klappert niet als een malle (gelukkig) maar 1 tot een paar keer per dag valt de lijn weg. voorzover ik kan nagaan blijft de DSL verbinding intact. Dus ik zou het in eerste instantie zelf niet zo snel in de Draytek zoeken.
Ok de firmware zou dan correct moeten zijn, er vanuit gaan de dat het om een vectored verbinding gaat.
Als de uptime van de DSL lijn langer is dan dat de PPPoE sessie wegvalt, dan valt je DSL lijn niet weg.
De kans dat het dan in het koper zit word dan ineens een heel stuk kleiner.

Jou ISP zou naar de PPP sessie op de eigen routers moeten kijken en aan KPN moeten vragen of zij meer zien.
Tevens zou ik een andere router testen, met een beetje pech heb je een maandag ochtend model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Kasper1985 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:32:
[...]

Niet 1 kabel maar een Y kabel. Voorzover ik weet en wat mij verteld is werkt een bonded lijn niet meer op 1 lijn. En dit is bevestigd doordat ik ooit heb geprobeerd een Draytek 130 aan te sluiten toen de Fritzbox het begaf.

Ik zou dus de huidige Y kabel die ik heb moeten aansluiten op het IS/RA.
Nee hoor. Aan het uiteinde van jouw Y-kabel zit toch gewoon één RJ11 stekkertje?

De Y-kabel heb je nodig omdat je in de woonkamer een aansluitdoos met twee RJ11 connectors hebt. Dit heb je in de meterkast niet, daar moet je gewoon de losse draadjes aansluiten. Dat doe je dus met een stukje 4-aderige telefoonkabel met een RJ11 stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Xander schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:36:
[...]

Nee hoor. Aan het uiteinde van jouw Y-kabel zit toch gewoon één RJ11 stekkertje?

De Y-kabel heb je nodig omdat je in de woonkamer een aansluitdoos met twee RJ11 connectors hebt. Dit heb je in de meterkast niet, daar moet je gewoon de losse draadjes aansluiten. Dat doe je dus met een stukje 4-aderige telefoonkabel met een RJ11 stekker.
Precies @Kasper1985 bij de Praxis/Gamma te koop voor een paar euro.
Een kant losknippen, aders bloot maken, in het kastje van KPN schroeven en de andere kant op de modem.
Let wel op dat je geen platte kabel neemt maar een ronde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Uthog schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:35:Als de uptime van de DSL lijn langer is dan dat de PPPoE sessie wegvalt, dan valt je DSL lijn niet weg.
Hmm, dat zorgde voor een 'trip down memory lane'.. @Kasper1985, even een stomme vraag: staat de Draytek niet stiekem toch ook een PPPoE sessie aan te vragen? Zelf een keer meegemaakt, zowel de Draytek als het achterliggende apparaat stonden te vechten om een PPPoE sessie op te mogen bouwen ondanks dat de Draytek als Bridge geconfigureerd was. Met als gevolg dat het internet op gezette tijden eruit klapte. Check desnoods even de logs van beide apparaten.

In dat geval stond (zo even uit mijn hoofd) Bridge mode aan onder 'MPoA' en de 'PPPoE client' op Enabled, probleem was opgelost door die laatste uit te schakelen. Geen idee of dat voor jouw setup relevant is, maar wellicht nog even het controleren waard.

[ Voor 8% gewijzigd door Aganim op 14-08-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Aganim schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

Hmm dat zorgde voor een 'trip down memory lane'.. @Kasper1985, even een stomme vraag: staat de Draytek niet stiekem toch ook een PPPoE sessie aan te vragen? Zelf een keer meegemaakt, zowel de Draytek als het achterliggende apparaat stonden te vechten om een PPPoE sessie op te mogen bouwen ondanks dat de Draytek als Bridge geconfigureerd was. Met als gevolg dat het internet op gezette tijden eruit klapte. Check desnoods even de logs van beide apparaten.

In dat geval stond (zo even uit mijn hoofd) Bridge mode aan onder 'MPoA' en de 'PPPoE client' op Enabled, probleem was opgelost door die laatste uit te schakelen. Geen idee of dat voor jouw setup relevant is, maar wellicht nog even het controleren waard.
Alles onder PPPoE staat op disabled. Ik kan onder de andere optie "bridge mode" of "full bridge mode" selecteren. Op dit moment staat ie op "full bridge mode". Op de router (edgerouter 4) wordt dus ook VLAN 6 getagged.

Iets wat ik wel zie in de log:

WAN1 DHCP ==>XID = 0x7b41f882, Client IP = 0.0.0.0, Your IP = 0.0.0.0, Next server IP = 0.0.0.0, Relay agent IP = 0.0.0.0, Option:

Dit komt meerdere malen terug. Maar alles in de settings staat wat mij betreft op bridge mode nergens staat ingesteld dat ie om een IP zou moeten vragen oid.
Uthog schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:35:
[...]

Ok de firmware zou dan correct moeten zijn, er vanuit gaan de dat het om een vectored verbinding gaat.
Als de uptime van de DSL lijn langer is dan dat de PPPoE sessie wegvalt, dan valt je DSL lijn niet weg.
De kans dat het dan in het koper zit word dan ineens een heel stuk kleiner.

Jou ISP zou naar de PPP sessie op de eigen routers moeten kijken en aan KPN moeten vragen of zij meer zien.
Tevens zou ik een andere router testen, met een beetje pech heb je een maandag ochtend model.
Ik heb een andere router (ook een Edge router) maar helaas uitgeleend. Die zal ik dit weekend even terug halen.
Xander schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:36:
[...]

Ora et Labora schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:43:
[...]

Precies @Kasper1985 bij de Praxis/Gamma te koop voor een paar euro.
Een kant losknippen, aders bloot maken, in het kastje van KPN schroeven en de andere kant op de modem.
Let wel op dat je geen platte kabel neemt maar een ronde.
Ronde telefoon kabel is niet zo makkelijk te krijgen. De meeste webshops en winkels verkopen platte kabel helaas.

De huidige kabel is een Y kabel. Aan 1 kant gaat een RJ11 plugje het modem in. Aan de andere kant zitten 2 RJ11 stekkertjes die een aansluit doosje in gaan van KPN in de woonkamer. Op het huidige slappe excuus voor een IS/RA zitten geen sockets voor RJ11 plugjes. De enige mogelijkheid die ik zie is dus het uiteinde met 2 rj11 plugjes de plugjes eraf knippen de kabel strippen en de ene verbinden met rood/blauw en de andere met oranje/wit.
De laatste keer dat ik probeerde een single line te gebruiken sinds de oplevering van deze bonded verbinding lukte het niet om een verbinding op te zetten. Zoals ik al eerder zei lijkt het er dus op dat de DSLAM of iets in de "backend" sync met 2 lijnen verwacht en als die er niet is er geen stabiele verbinding te krijgen is.

Als de oplossing zou zijn om terug te gaan naar 1 lijn dan zou ik die met 2 handen aanpakken. Liever de helft snelheid dan een instabiele verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
Kun je niet de foto naar je provider sturen met de vraag of ze die naar KPN door willen zetten en vragen hoe je je modem moet aansluiten op dat "ISRA" punt? Kan KPN ook direct zien dat het geen ISRA is. Ik krijg uit je verhaal niet helemaal duidelijk of je dat nu wel of niet hebt gedaan.

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Kasper1985 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:29:

De huidige kabel is een Y kabel. Aan 1 kant gaat een RJ11 plugje het modem in. Aan de andere kant zitten 2 RJ11 stekkertjes die een aansluit doosje in gaan van KPN in de woonkamer. Op het huidige slappe excuus voor een IS/RA zitten geen sockets voor RJ11 plugjes. De enige mogelijkheid die ik zie is dus het uiteinde met 2 rj11 plugjes de plugjes eraf knippen de kabel strippen en de ene verbinden met rood/blauw en de andere met oranje/wit.
De laatste keer dat ik probeerde een single line te gebruiken sinds de oplevering van deze bonded verbinding lukte het niet om een verbinding op te zetten. Zoals ik al eerder zei lijkt het er dus op dat de DSLAM of iets in de "backend" sync met 2 lijnen verwacht en als die er niet is er geen stabiele verbinding te krijgen is.

Als de oplossing zou zijn om terug te gaan naar 1 lijn dan zou ik die met 2 handen aanpakken. Liever de helft snelheid dan een instabiele verbinding.
Stap de deur uit, ga naar de Praxis of Gamma en koop een kant en klare kabel met RJ11 stekkertjes. Is te koop voor een paar euro.
Ga weer naar huis, haal het doosje van KPN in de meterkast open, schroef de huidige kabel eruit, knip de nieuwe kabel door en maak 4 aders bloot. Schroef deze erin en de andere kant, RJ11, aan je modem.
Dat is alles.
Ik snap echt de moeilijkheid niet, dat is toch gewoon te proberen als KPN hier om vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-10 23:50

ep667

It doesn't hurt to help

Ten eerste kunnen we het er allemaal over eens zijn dat dit geen IS/RA is, waarschijnlijk heeft de monteur die dit toen heeft opgelost jou gewoon willen helpen om het zo op te lossen met de gedachte dat dit geen problemen op zou leveren. Dat is dan direct de reden dat hier procedures voor bestaan.

Je geeft aan dat de DSL-verbinding niet uitvalt, maar de PPPoE-verbinding. Dat is voor mij niet de definitie van een klapperende lijn en dan zou het probleem dus nergens in je lijn zitten maar elders. Kun je in de logs van jouw modem echt niet vinden wat er nu daadwerkelijk gebeurt? Een uitvallende PPPoE óf klapperende lijn komt hier echt wel in terug. Wat is de huidige uptime van je DSL-verbinding? Een andere mogelijkheid is overigens wel dat de DSL-verbinding niet helemaal wegvalt maar dat er zo weinig verkeer overheen kan dat de PPPoE-verbinding uitvalt. Maar dat laatste is wel eehm, vrij exotisch.

Puur technisch gezien heeft KPN gelijk dat de modem direct bij je IS/RA moet staan en dat ze anders eigenlijk niet goed aan de slag kunnen. Dan zijn hun monteurs namelijk problemen van jouw goedkope isp aan het oplossen. En in hun administratie staat: IS/RA in het trappenhuis en niet in jouw eigen woning. Die discussie ga je niet winnen, behalve als je inderdaad jouw ISP er van weet te overtuigen dat hetgeen dat in je trappenhuis hangt echt geen IS/RA is.

De beste oplossing (die waarschijnlijk ook een klapperende lijn voorkomt) zou overigens zijn in het trappenhuis een echte IS/RA te laten plaatsen en vervolgens een UTP-kabel door de buis waar nu je telefoonkabel doorheen loopt te trekken. Genoeg tips om het zelf te proberen.

Maar sluit eerst uit of je lijn echt uitvalt. Als je in de logs alleen dat regeltje vindt wat je hierboven plaatst, dan denk ik eerder aan een probleem bij je ISP.

EP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-10 20:51
Probeer eens de laatste firmware 3.9.4
Dit heeft voor mij het probleem opgelost met de wegvallende ppoe sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
YdieresiS schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:40:
Kun je niet de foto naar je provider sturen met de vraag of ze die naar KPN door willen zetten en vragen hoe je je modem moet aansluiten op dat "ISRA" punt? Kan KPN ook direct zien dat het geen ISRA is. Ik krijg uit je verhaal niet helemaal duidelijk of je dat nu wel of niet hebt gedaan.
Heb al meerdere keren foto's gestuurd. Geen idee of ze die hebben doorgestuurd naar KPN waarschijnlijk niet.
Ora et Labora schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:55:
[...]

Stap de deur uit, ga naar de Praxis of Gamma en koop een kant en klare kabel met RJ11 stekkertjes. Is te koop voor een paar euro.
Ga weer naar huis, haal het doosje van KPN in de meterkast open, schroef de huidige kabel eruit, knip de nieuwe kabel door en maak 4 aders bloot. Schroef deze erin en de andere kant, RJ11, aan je modem.
Dat is alles.
Ik snap echt de moeilijkheid niet, dat is toch gewoon te proberen als KPN hier om vraagt?
Ik weet echt niet meer hoe ik het beter uit kan leggen. Het gaat hier om een BONDED vdsl (of vvdsl) lijn. Die gebruikt 2 kabeltjes en niet 1. Tot nu toe hebben alle pogingen om 1 kabeltje te gebruiken niet gewerkt. Ik ben dus afhankelijk van deze Y kabel. Deze Y kabels zijn niet te koop bij een bouwmarkt of een andere winkel. De enige die ik heb gevonden is bij een webshop die gespecialiseerd is in Fritzboxen. Daar waren ze toen niet op voorraad. Ik voel er vrij weinig voor om de enige goede kabel die ik heb aan stukken te knippen. VOORZOVER IK WEET en uit mijn ervaring kan ik dit niet testen met maar 1 lijn. Dat is me nog nooit gelukt om sinds de oplevering van bonded een stabiele DSL sessie op te zetten met 1 lijn (getest op een draytek 130).

Nogmaals ik weet niet hoe ik dit nog helderder of beter uit kan leggen. Ik ben hier de autist dat geef ik direct toe maar heb nu een beetje het gevoel dat ik tegen een muur aan het praten ben.
ep667 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:08:
Ten eerste kunnen we het er allemaal over eens zijn dat dit geen IS/RA is, waarschijnlijk heeft de monteur die dit toen heeft opgelost jou gewoon willen helpen om het zo op te lossen met de gedachte dat dit geen problemen op zou leveren. Dat is dan direct de reden dat hier procedures voor bestaan.

Je geeft aan dat de DSL-verbinding niet uitvalt, maar de PPPoE-verbinding. Dat is voor mij niet de definitie van een klapperende lijn en dan zou het probleem dus nergens in je lijn zitten maar elders. Kun je in de logs van jouw modem echt niet vinden wat er nu daadwerkelijk gebeurt? Een uitvallende PPPoE óf klapperende lijn komt hier echt wel in terug. Wat is de huidige uptime van je DSL-verbinding? Een andere mogelijkheid is overigens wel dat de DSL-verbinding niet helemaal wegvalt maar dat er zo weinig verkeer overheen kan dat de PPPoE-verbinding uitvalt. Maar dat laatste is wel eehm, vrij exotisch.

Puur technisch gezien heeft KPN gelijk dat de modem direct bij je IS/RA moet staan en dat ze anders eigenlijk niet goed aan de slag kunnen. Dan zijn hun monteurs namelijk problemen van jouw goedkope isp aan het oplossen. En in hun administratie staat: IS/RA in het trappenhuis en niet in jouw eigen woning. Die discussie ga je niet winnen, behalve als je inderdaad jouw ISP er van weet te overtuigen dat hetgeen dat in je trappenhuis hangt echt geen IS/RA is.

De beste oplossing (die waarschijnlijk ook een klapperende lijn voorkomt) zou overigens zijn in het trappenhuis een echte IS/RA te laten plaatsen en vervolgens een UTP-kabel door de buis waar nu je telefoonkabel doorheen loopt te trekken. Genoeg tips om het zelf te proberen.

Maar sluit eerst uit of je lijn echt uitvalt. Als je in de logs alleen dat regeltje vindt wat je hierboven plaatst, dan denk ik eerder aan een probleem bij je ISP.
KPN weigert te komen om naar het IS/RA te kijken op verzoek van mijn provider. Dat zou via mijnaansluiting.nl moeten. Dus daar loopt nu een aanvraag voor het verplaatsen van het IS/RA naar binnen toe. Ik hoop vanmiddag of maandag terug gebeld te worden door Volker Wessels voor een afspraak.

Een ethernet kabel van de meterkast naar de woonkamer zou inderdaad het beste zijn. Wat ik wil voorkomen is lange downtime omdat ik zelf aan het klooien ga. Dit ivm verplicht thuis werken.

Dit is het enige regeltje wat ik op dit moment zie in de logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Kasper1985 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:47:

Ik weet echt niet meer hoe ik het beter uit kan leggen. Het gaat hier om een BONDED vdsl (of vvdsl) lijn. Die gebruikt 2 kabeltjes en niet 1. Tot nu toe hebben alle pogingen om 1 kabeltje te gebruiken niet gewerkt. Ik ben dus afhankelijk van deze Y kabel.
Mij bekruipt hetzelfde gevoel: Ik weet echt niet meer hoe ik het beter uit kan leggen, na de uitleg van @Ora et Labora.

Je hebt echt maar 1 kabel nodig. Aan de "onderkant" van de Y-kabel heb je nu toch ook maar 1 kabel?! Van de meterkast naar de woonkamer loopt toch ook maar 1 kabel?! De enige reden dat je nu een Y-kabel nodig hebt in de woonkamer, is omdat die ene kabel van de meterkast naar de woonkamer in de doos gesplitst wordt naar 2 connectors.

Je moet inderdaad 2 paren gebruiken, dus 4 aders. Deze zitten in 1 kabel. En kun je afmonteren op 1 stekker.

Je hebt dus een kabel nodig met aan de ene kant 4 losse draadjes (2 paar) en aan de andere kant één RJ11 stekker. Dit verkrijg je ook door bijvoorbeeld een standaard kabel doormidden te knippen.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 14-08-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Kasper1985 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:47:
[...]

Heb al meerdere keren foto's gestuurd. Geen idee of ze die hebben doorgestuurd naar KPN waarschijnlijk niet.

[...]

Ik weet echt niet meer hoe ik het beter uit kan leggen. Het gaat hier om een BONDED vdsl (of vvdsl) lijn. Die gebruikt 2 kabeltjes en niet 1. Tot nu toe hebben alle pogingen om 1 kabeltje te gebruiken niet gewerkt. Ik ben dus afhankelijk van deze Y kabel. Deze Y kabels zijn niet te koop bij een bouwmarkt of een andere winkel. De enige die ik heb gevonden is bij een webshop die gespecialiseerd is in Fritzboxen. Daar waren ze toen niet op voorraad. Ik voel er vrij weinig voor om de enige goede kabel die ik heb aan stukken te knippen. VOORZOVER IK WEET en uit mijn ervaring kan ik dit niet testen met maar 1 lijn. Dat is me nog nooit gelukt om sinds de oplevering van bonded een stabiele DSL sessie op te zetten met 1 lijn (getest op een draytek 130).

Nogmaals ik weet niet hoe ik dit nog helderder of beter uit kan leggen. Ik ben hier de autist dat geef ik direct toe maar heb nu een beetje het gevoel dat ik tegen een muur aan het praten ben.

.
Maar je hebt geen Y kabel nodig. Vanaf het kastje in de meterkast loopt er 1 kabel naar de aansluiting bij jou in huis, 1 kabel met 4 aders. 2 aders zitten aangesloten op RJ11 poort 1 en de andere 2 aders op RJ11 poort 2. Vanaf daar ga je met een Y kabel naar de modem. Die Y kabels bundelen de 4 aders weer tot 1 kabel.
Dus als jij in de meterkast het kastje van KPN open haalt en een nieuwe kabel aansluit, 4 aderig en aan de andere kant RJ11 voor in je modem, heb je precies hetzelfde dan als je nu hebt met een Y kabel.
Edit: Wat @Xander ook zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Kasper1985 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Alles onder PPPoE staat op disabled. Ik kan onder de andere optie "bridge mode" of "full bridge mode" selecteren. Op dit moment staat ie op "full bridge mode". Op de router (edgerouter 4) wordt dus ook VLAN 6 getagged.

Iets wat ik wel zie in de log:

WAN1 DHCP ==>XID = 0x7b41f882, Client IP = 0.0.0.0, Your IP = 0.0.0.0, Next server IP = 0.0.0.0, Relay agent IP = 0.0.0.0, Option:

Dit komt meerdere malen terug. Maar alles in de settings staat wat mij betreft op bridge mode nergens staat ingesteld dat ie om een IP zou moeten vragen oid.
Ik durf je niet te zeggen of dat een probleem is, helaas al weer lang geleden serieus werk met Drayteks gedaan te hebben. Mijn eigen Vigor 130 tel ik niet mee, die dingen beschikken niet over enige vorm van intelligentie. :P

Je zou onder MPoA / Static or dynamic IP bij DHCP Client Options even het vinkje 'enabled' weg kunnen halen en kijken of de melding daarna nog langs komt.

Verder sluit ik me aan bij @akatar om even te kijken of de laatste firmware nog een verschil uitmaakt. Ik zie niets relevants in de changelogs staan, maar dat zegt bij Draytek ook weer lang niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ora et Labora schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:00:
[...]

Maar je hebt geen Y kabel nodig. Vanaf het kastje in de meterkast loopt er 1 kabel naar de aansluiting bij jou in huis, 1 kabel met 4 aders. 2 aders zitten aangesloten op RJ11 poort 1 en de andere 2 aders op RJ11 poort 2. Vanaf daar ga je met een Y kabel naar de modem. Die Y kabels bundelen de 4 aders weer tot 1 kabel.
Dus als jij in de meterkast het kastje van KPN open haalt en een nieuwe kabel aansluit, 4 aderig en aan de andere kant RJ11 voor in je modem, heb je precies hetzelfde dan als je nu hebt met een Y kabel.
Edit: Wat @Xander ook zegt.
OK. Nu voel ik me heel dom. Op de een of andere manier dacht ik dat er in een telefoonkabel 2 aders zitten. Ik weet niet hoe ik daarbij gekomen ben. Zou beter moeten weten.
Aganim schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:08:
[...]

Ik durf je niet te zeggen of dat een probleem is, helaas al weer lang geleden serieus werk met Drayteks gedaan te hebben. Mijn eigen Vigor 130 tel ik niet mee, die dingen beschikken niet over enige vorm van intelligentie. :P

Je zou onder MPoA / Static or dynamic IP bij DHCP Client Options even het vinkje 'enabled' weg kunnen halen en kijken of de melding daarna nog langs komt.

Verder sluit ik me aan bij @akatar om even te kijken of de laatste firmware nog een verschil uitmaakt. Ik zie niets relevants in de changelogs staan, maar dat zegt bij Draytek ook weer lang niet alles.
Het is alweer een tijd geleden. Ik weet ik dat ik behoorlijk geexperimenteerd heb met firmware en uiteindelijk op deze uit kwam die het beste werkte. Maar weet niet meer precies waarom eerlijk gezegd.

Ik ga het weekend eens update. Zondag geen storingsdienst dus dan is er wat meer ruimte om te testen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:09

Wildfire

Joy to the world!

AW_Bos schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:40:
[...]

Even inhaken hierop. Hoelang geldt dit al?
Toen ik een klapperlijn had met veel uitval (corrosie in de kabel in de straat na graafwerkzaamheden) toen hebben ze ook een KPN-monteur gestuurd, en die heeft mijn ISRA van uit 1995 (dat lange ding) enkel opengemaakt, maar niet vervangen. Volgens hem zou de kabel vanuit de grond niet geschikt zijn voor modernere IS/RA's? is dat ook een factor die wordt meegenomen bij besluit om een ISRA te vervangen?
Al zeker een paar jaar is dat van toepassing. Alhoewel het voor zover ik weet niet echt een regel is, maar het wordt zeer zeker wel benadrukt dat je altijd een nieuw ISRA plaatst.

En elke invoerkabel kan een modern ISRA opgezet worden (zolang je er maar enigszins fatsoenlijk bij kunt tenminste), alleen soms moet dan de kabel worden doorgelast want bijvoorbeeld GPLK moet je niet rechtstreeks in een printplaatje stoppen (iets minder goed contact).

Als je een oude teerkabel hebt dan kan het ook. Het kost alleen een hoop tijd want teerkabels zijn stugge rotzooi. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 14-08-2020 19:52 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-10 09:59
[...]

goed verhaal maar zoals ik het zie heeft een wholesale provider een rj11 opbouw doosje na het isra geplaatst. De orginele schroef isra die prima ''kan'' zijn is voldoende(let wel schroefverbindingen heb je ook op wijkkasten), uit voorzorg vervangen kpn'ers het wel voor een opbouw isra, (met blauw wit rj11 poorten). het is van belang dat het koper niet te plat is gedrukt en zo min mogelijk in lussen, ook moeten koplassen uit de kabel zijn, ik zie een zwarte mof wellicht dat daar een koplas inzit.

bvvdsl erg tricky zeer tricky, welke afstand.?

zoals brian zegt, wil je enkel norm88 kabel rechtstreeks op het isra hebben.

de drayteks hebben laatst een firmware update gehad omdat het een bekend probleem zou zijn met bonded.

[ Voor 7% gewijzigd door FireSheep op 17-09-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
FireSheep schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:29:
[...]

goed verhaal maar zoals ik het zie heeft een wholesale provider een rj11 opbouw doosje na het isra geplaatst. De orginele schroef isra die prima ''kan'' zijn is voldoende(let wel schroefverbindingen heb je ook op wijkkasten), uit voorzorg vervangen kpn'ers het wel voor een opbouw isra, (met blauw wit rj11 poorten). het is van belang dat het koper niet te plat is gedrukt en zo min mogelijk in lussen, ook moeten koplassen uit de kabel zijn, ik zie een zwarte mof wellicht dat daar een koplas inzit.

bvvdsl erg tricky zeer tricky, welke afstand.?

zoals brian zegt, wil je enkel norm88 kabel rechtstreeks op het isra hebben.

de drayteks hebben laatst een firmware update gehad omdat het een bekend probleem zou zijn met bonded.
Inmiddels is er een KPN monteur langs geweest. Wist van niks stond ineens voor de deur 8)7

Deze heeft een "normaal" IS/RA geplaatst met behoud van de kabel naar de woonkamer. Die hoefde ook helemaal niet weg van hem.

mbt afstand geen idee. Ik zit voorzover ik weet op de actieve kast die aan het begin van het volgende blok staat. Misschien een paar honderd meter.

Na bezoek monteur 2 weken op vakantie geweest en sindsdien 2 weken terug. Geen uitval meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-10 09:59
Kasper1985 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:07:
[...]

Inmiddels is er een KPN monteur langs geweest. Wist van niks stond ineens voor de deur 8)7

Deze heeft een "normaal" IS/RA geplaatst met behoud van de kabel naar de woonkamer. Die hoefde ook helemaal niet weg van hem.

mbt afstand geen idee. Ik zit voorzover ik weet op de actieve kast die aan het begin van het volgende blok staat. Misschien een paar honderd meter.

Na bezoek monteur 2 weken op vakantie geweest en sindsdien 2 weken terug. Geen uitval meer gehad.
klopt enkel binnengeleiding(ra) is voor provider (is) is voor kpn.
Pagina: 1