3D printer voor PC-herstellingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• den_thoele
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-08-2023
Hoi allemaal

Ik ben van plan om mijn 1ste 3D printer aan te kopen.
Deze gaat voornamelijk gebruikt worden voor het printen van onderdelen voor laptops en desktops.

Welke printer raden jullie hiervoor aan?
Hebben jullie al ervaring met het printen van pc-onderdelen?
Zoja, kunnen jullie sites voor 3d-models aanraden?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
Op zich prima vragen, maar ik haal er ook uit dat je nog niet echt ingelezen bent over 3D printers. Ik zelf heb er zelf 2 staan. 3D printer klinken als magische apparaten die alles kunnen, maar in de praktijk zijn er veel limieten in resolutie, afwerking, print oriëntatie, etc.

Er zijn veel verschillende soorten maar 90% van de printers die je overal ziet zijn van het FDM type. Via een hete kop wordt filament (plastic op rol) door de kop gedrukt en door het leggen van veel lijntjes bouw je langzaam laag voor laag het object op. Hoewel er manieren zijn om een dergelijke printer toch redelijk fijn te laten printen, moet je vooral denken aan het printen van objecten tussen de enkele centimeters, en tientallen centimeters. Bij onderdelen voor laptops denk ik vooral aan kleine hele dunne plastic delen met scherpe hoeken en erg weinig toleranties. Ik denk dat dit best een uitdaging is voor een FDM printer. Ik zal er niet snel aan beginnen.

De keuze in FDM printers is enorm. Veel merken en veel modellen. Enkele populaire modellen zijn de Prusa i3 en de Creality CR10 of Ender. Beide zijn open source REPRAP printers in de categorie cartesian. Dit laatse slaat op het beweging mechaniek van de printer. Dergelijke REPRAP printers hebben een grote community (facebook paginas ed) met mensen die je kunnen helpen. Er is ook veel aan de modificeren om ze meer te laten doen wat je wil. Gesloten systemen van fabrikant zoals bijvoorbeeld ultimaker, zullen uit de doos vaak beter werken, maar zijn ook veel duurder en bij sommige merken mis je vrijheid in software of welk filament er in kan. We zijn ook delta printers zoals de populaire Anycubic delta kossel. Er zijn nog heel vele andere ontwerpen, maar die laat ik even voor wat het is.

Bij de keuze van iedere printer moet je jezelf afvragen wat je wil printen. Welk formaat wil je minimaal hebben is natuurlijk een belangrijke. 200x200x200 is vrij standaard. Wil je meer, wordt je printer duurder en potentieel trager. Er zijn ook compactere mini printers. Daarnaast moet je weten welk materiaal je wil printen. PLA is de standaard en kan elke printer aan. De sterkte is redelijk maar wel beperkt. Het temperatuurbereik is een groter issue. In een goed hete auto kan het al vervormen. PETG is een redelijk alternatief, maar hier heb je tenminste al een printer met een verwarmd bed nodig (vrij standaard) ABS is nog sterker, maar alle temperaturen in de printer moeten dan wel wat hoger kunnen.

Je zou ook nog naar SLA printers kunnen kijken. Deze werken met een hars dat wordt uitgehard door een UV lamp. Deze printers zijn geschikter voor het printen van kleine onderdelen. Volgens mij meestal wel iets minder sterk, en de hars is vrij duur.

Websites voor 3D modellen heb je naar mijn mening niet zo veel aan. Thingiverse is de grootste, maar ga er maar niet vanuit dat je daar even het onderdeeltje download wat je zoet. Daar staan vooral veel leuke hebbedingetjes die je kan printen en daarna er niet meer naar omkijkt. De onderdelen die je zoek zul je zelf moeten gaan tekenen. Dit kan heel goed in fusion 360. Als "hobbyist" is dit gratis te gebruiken, en er staan vele tutorials op youtube.

Als ik je één echt advies mag geven, zou dit zijn om gewoon vandaag een instap printer te kopen zoals een Creality Ender 3. Voor rond de 160,- heb je er één en kan je gaan leren wat wel kan en niet kan. De Ender 3 is een zeer capabele printer. Nadat je weet wat wel en niet kan, kun je eventueel weer naar een nieuwe printer gaan kijken. Heb je een ruim budget en wil je zo min mogelijk gedoe vanuit de doos, koop een Prusa I3. Zijn beide niet groot genoeg koop een Creality CR10. Deze hebben allemaal mega veel support vanuit de community.

Maar echt. Koop die Ender 3 vandaag nog en ga gewoon aan de slag. Alleen zo ga je zelf ervaren wat alle youtube fimpjes, fora, etc. je niet kunnen uitlegen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

den_thoele schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:50:
Hoi allemaal

Ik ben van plan om mijn 1ste 3D printer aan te kopen.
Deze gaat voornamelijk gebruikt worden voor het printen van onderdelen voor laptops en desktops.

Welke printer raden jullie hiervoor aan?
Hebben jullie al ervaring met het printen van pc-onderdelen?
Zoja, kunnen jullie sites voor 3d-models aanraden?
Meer nieuwschierig dan dat ik je echt kan helpen ben ik bang.
Maar aan welke onderdelen voor een pc zit je te bedenken die je wilt printen :?

Ik kan werkelijk niks bedenken wat ik zou kunnen printen voor een pc., behalve de pootjes onder je toetenbord die hier om de haverklap verdwijnen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heuveltje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

Meer nieuwschierig dan dat ik je echt kan helpen ben ik bang.
Maar aan welke onderdelen voor een pc zit je te bedenken die je wilt printen :?

Ik kan werkelijk niks bedenken wat ik zou kunnen printen voor een pc., behalve de pootjes onder je toetenbord die hier om de haverklap verdwijnen
yup net 10 setjes laten printen door een maat

ook met een ender. verbazend stevige pootjes nog

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 13-08-2020 12:04 ]

Iperf