wifi 6 router en een oude wifi 5 ap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-05 16:13
Vrienden van tweakers,

Even een vraag heb overal gezocht maar kon het antwoord niet duidelijk vinden.

Binnenkort wil ik mijn netwerk een upgrade gaan geven. Ik zit te denken om een wifi 6 router te kopen.

Ik heb nu een wifi 5 router zoals vrijwel iedereen.

Ik wil mij oude router als acces point op de 1e etage gaan gebruiken.

Nu komt de vraag: kan dit? Kan een wifi 5 router als ap worden gebruikt op een nieuwe wifi 6 router? Er word gebruik gemaakt van ax en ac.

Graag advies.

Alle reacties

• Jojo90
Het zou namelijk een dure hobby worden om gelijk een wifi 6 ap erbij te kopen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Eenvoudig antwoord: Dat kan uiteraard.

Je huidige AC Wifi router ondersteunt ook N en G en een nieuwe router gaat hoogstwaarschijnlijk, G, N, AC en AX ondersteunen.

Alleen AX client zullen boven AC gebruiken voor de verbinding, waar je in praktijk niets van merkt.
Persoonlijk zie ik weinig voordeel van de upgrade. Nog een beetje te vroeg denk ik

• Jojo90
Bedankt voor de snelle reactie.
Zat te denken aan de nieuwe netgear ax lijn maar ik begrijp hieruit dat het nog een beetje aan de vroege kant is?

Het punt is dat die oude een beetje aan vervanging toe is. Zou jij voor een nieuwe wifi 5 gaan? Bespaard wel een hoop geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Jojo90 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:39:
Zat te denken aan de nieuwe netgear ax lijn maar ik begrijp hieruit dat het nog een beetje aan de vroege kant is?

Het punt is dat die oude een beetje aan vervanging toe is. Zou jij voor een nieuwe wifi 5 gaan? Bespaard wel een hoop geld.
Heb je überhaupt apparaten die beschikking hebben over wifi 6?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Jojo90 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:39:

Als je puur een access punt extra wilt, (want je wilt geen 2e router in je netwerk) zou ik op dit moment gewoon nog een AC AP pakken, zoals een Unifi AC LITE en over een paar jaar weer eens denken aan een upgrade als dat nodig is. Dat gaat je geld besparen.

• Jojo90
We hebben wat smartphones die wifi 6 hebben maar tot op heden nog niet meer. Ik weet niet of de nieuwe xbox erover gaat beschikken maar dat zou dan het volgende apparaat zijn.

De bedoeling is om een nieuwe router te kopen en de oude op de 1e etage te zetten voor een betere dekking daar. Dus ben wel echt op zoek naar een nieuwe router.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:46

lier

MikroTik nerd

Je kan je huidige router (welke is dat?) als accesspoint configureren. Dat wordt bij veel routers al ondersteund, zoniet dan kan je dit topic bekijken:
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Eerst het probleem, dan de oplossing

Anoniem: 93986

Jojo90 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:47:
We hebben wat smartphones die wifi 6 hebben maar tot op heden nog niet meer. Ik weet niet of de nieuwe xbox erover gaat beschikken maar dat zou dan het volgende apparaat zijn.

De bedoeling is om een nieuwe router te kopen en de oude op de 1e etage te zetten voor een betere dekking daar. Dus ben wel echt op zoek naar een nieuwe router.
Dan moet je je afvragen of de snelheid nu voldoende is voor je mobieltjes. Zo ja, vergeet wifi 6. Kijk daar pas eens naar als het wat meer is ingeburgerd en het allemaal goedkoper is geworden.

• Jojo90
Momenteel hebben we de tp link ac 1750 maar dat is een lichtgewicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:46
Tja als het enkel om wifi 6 is uitbreiden met een AP een betere oplossing dan een dure router die wifi 6 aan kan kopen.

Overigens lijkt het me volkomen onzinnig om nu iets met wifi 6 te kopen, welk probleem los je daar mee op?

Wifi 6 is momenteel alleen nog marketing en in de komen de jaren (net als wave 2) alleen zinvol in gebouwen-wifi waar vele tientallen of meer clients aanwezig zijn en dan alleen voor high end laptops die ook met dat soort snelheden data kunnen verwerken.

Geen enkele telefoon gaat hier nut van hebben, omdat het erin zit wil niet zeggen dat het zinvol is.

En in welk opzicht is die 1750 een lichtgewicht, kan hij het routeren niet aan? O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 13-08-2020 14:45 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1