Vreemd onbekend WIFI netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 16:31
Ik zag dat mijn iPhone vanmorgen moeite had de (beveiligde thuis)wifi verbinding in stand te houden. Sprong steeds terug naar 4G. Andere devices thuis hadden geen problemen.

Toen ging ik kijken, en zag ik dat hij probeerde te verbinden met een onbeveiligd Wifi netwerk dat ik helemaal niet ken. Wat nog vreemder is, is dat dit netwerk ook op mijn MAC te vinden is, en 'automatisch verbinding maken' aanstond.

Ik heb gegoogeld op de naam van het netwerk maar dat geeft geen resultaten.
Ik heb direct uitgeschakeld dat devices proberen te verbinden, maar waarom proberen ze dat überhaupt in plaats van het bekende thuisnetwerk te pakken? Deze is up and running en functioneert goed. Ik was niet buiten bereik. Waarom staat bij een onbekend open netwerk ingesteld dat 'automatisch verbinding maken' OK is? En last but not least: moet ik me zorgen maken gehackt te zijn?

Screenshot (vinkje staat intussen uit):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pdvc7ujgFf2QYm9ExVQH8QxFYPc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/NL6lvl2Ui9CZOrjGeLdixNKa.png?f=fotoalbum_medium

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarschijnlijk een omvormer voor zonnepanelen welke z'n eigen SSID nog aan het uitzenden is (of zoiets).

Je kunt op je iPhone ook instellen dat 'ie nooit automatisch met hotspots mag verbinden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• BeQuietAndDrive
Thanks. Die setting stond goed inderdaad, toch wilde hij verbinding maken. Het zou wellicht de omvormer kunnen zijn, helemaal niet aan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan even een app downloaden om de signaalsterkte van access points op te volgen en dan door je huis bewegen om te zien waar het sterker/zwakker is. Sommige geven ook wat informatie over tot welke fabrikant het MAC adres behoort maar dat kan dan ook gewoon van de maker van de netwerkkaart zijn en niet de fabrikant van het toestel zelf.

Krijg je overigens een lokaal IP adres als je verbinding maakt met het access point? Je kan dan gaan kijken welke standaard gateway er ingesteld wordt. Als je daar naartoe surft dan krijg je wellicht een configuratiepagina of inlogpagina geserveerd waar je wat kan uit afleiden. Wel op eigen risico want er is een kleine kans dat een buurman zich aan het amuseren is met een onbeveiligd netwerk om te zien wat er allemaal mee verbindt ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-08-2020 09:44 ]

• BeQuietAndDrive
Het is in elk geval niet de omvormer. Ik wil gewoon niet dat devices verbinding maken met niet-bekende netwerken. De instellingen staan goed. Maar op de MAC stond desondanks dat vinkje aan en op de iPhone verkoos hij hem zelfs boven het normale wifi netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Browse eens naar het GATEWAY adres middels een browser als je er mee verbonden bent. Meestal krijg je dan wel een webpagina op TCP80 of TCP443.

En anders even middels SSH / TELNET kijken

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:31
Weet je dat zeker? Als ik Google op "AP_XXXXXX wifi" krijg ik allerei resultaten terug betreft zonnepanelen en omvormers.
https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Je kan ook even een scan draaien met "Advanced IP Scanner" Dan kotm de fabrikant er van de netwerk adapter bij te staan, dit kan soms ingegeven welk apparaat het is.

T.Net Creality 3D Printer Discord

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:05
Bij mij was het ook de omvormer. Ik heb een SMA en had wifi uitgezet. Maar er was een aparte setting voor het accesspoint dus die moest ook uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:32
Omvormer van buren?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 14:25
Lijkt heel veel op een solis wifi stick. Ik heb deze en de ssid lijkt er heel sterk op.

Heb handmatig de WiFi sterkte op laag gezet en hij is verbazingwekkend sterk dus kan heel goed van je buren zijn.
Pagina: 1