MSDOS naar Fullscreen in VMware XP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• atomic14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-01-2022
Beste Medetweakers,

Ik zit met een probleem. Ik probeer voor iemand MS DOS Software te draaien in VMware met XP 32bit.

De software draait opzich prima, het enige probleem is dat ik het DOS scherm niet naar fullscreen krijg.

Dit schijnt een bekend issue te zijn alleen de oplossing kan ik helaas nergens vinden :(

Heb natuurlijk al Alt+Enter geprobeerd en in de snelkoppeling te rommelen en fullscreen aan te vinken, maar tevergeefs.

Ook is de DOXbox emulator geen optie want dan werkt de software te langzaam.

Ik hoop dat iemand hier iets weet, mag eventueel geprobeerd worden met Teamviewer op afstand.

Heb een kleine beloning klaarstaan voor diegene met de Fix!

Beste antwoord (via atomic14 op 13-08-2020 21:52)

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:22

Aganim

I have a cunning plan..

atomic14 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:08:

Ik heb gehoord dat dit programma draaien op XP met VMWare het beste zou presteren.

Doxbox is echt geen optie, de software draait veelste langzaam vergeleken met VMware.
Ik kan me niet voorstellen dat het in XP beter zal presteren dan direct in DOS, heb je nog gekeken naar VirtualBox + een DOS image? Werkt wellicht ook wel in VMWare.

Nog iets gedaan met de DOSBox link die ik heb geplaatst? Standaard werkt niet alle software vloeiend inderdaad, maar is vaak wel prima werkend te krijgen. Prima als je die tips al hebt opgevolgd, maar geef dat even expliciet aan. Dat is makkelijker helpen, aangezien wij niet weten wat je wel en niet hebt geprobeerd. :)

Probeer anders eens een .cmd bestand te maken met notepad met de inhoud:

@Echo Off
mode 800
pad/naar/je/programma.exe

mode 800 stelt het aantal karakter per regel in, kan zijn dat je daarmee moet spelen om de juiste breedte te krijgen. Lukt het dan wel om het venster groter te krijgen?

Alle reacties

Palthe

MS-DOS in een VM draaien dan?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:06

Sebazzz

3dp

In dat geval kan je net zo goed voor DOSBOX gaan, denk ik.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Palthe

Sebazzz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 07:57:
[...]

In dat geval kan je net zo goed voor DOSBOX gaan, denk ik.
Ik heb geen idee of de performance beter is van een native VM t.o.v. een emulator, maar zou kunnen dat dit inderdaad weinig verschilt.

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Gezien dat Windows XP een NT kernel draait heb je daar geen MS-DOS, je bedoelt gewoon de command prompt neem ik aan? Die kan niet echt full screen bij mijn weten, hooguit volledige schermgrootte, blijf je dus wel een taakbalk zichtbaar houden.

Is VMware een harde eis? Voor VirtualBox zijn er kant en klare MSDOS images te vinden als je googled op 'virtualbox ms dos'.

Heb je binnen DOSBox overigens al geprobeerd te 'spelen' met de instellingen die hier genoemd worden? Soms werken applicaties inderdaad niet helemaal soepel in eerste instantie, maar meestal valt dat wel op te lossen.

• atomic14
Ik bedoel inderdaad dat het programma uit de Command prompt draait.

Ik heb gehoord dat dit programma draaien op XP met VMWare het beste zou presteren.

Het hoeft niet helemaal fullscreen te zijn, de balk mag zichtbaar zijn, alleen om erin te gaan werken met een klein vakje net zo groot als het CMD scherm is echt te klein. Het is namelijk een bouwtekeningen programma uit 1992. En als je er uren in gaat tekenen met een muis dan heb je echt een groot scherm nodig.

Doxbox is echt geen optie, de software draait veelste langzaam vergeleken met VMware.

[ Voor 8% gewijzigd door atomic14 op 13-08-2020 08:09 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:22

Umbrah

The Incredible MapMan

Als het ook werkt op de CLI van Windows 10, dan is het redelijk te doen om het font + de fontsize aan te passen om het vakje 'groter' te maken. Als de applicatie een graphics mode start echter dan is er een ander probleem, dat een moderne PC anders omgaat met resoluties en graphics dan dat we in '92 deden. Een DOS pakket wat graphics doet, is vaak niet meer dan 640*480, 800*600 bij hoge uitzondering, en schalen op hogere resolutie schermen deed men niet. 480 pixels is ongeveer de hoogte van het post veld op tweakers, en in die hoogte een volle GUI kwijt raken... werkt niet. Je kunt het beste 'native' gaan, en de resolutie zo veel mogelijk rekken. Performen gaat het nooit, maar dat is de prijs van oude software.

Het allerbeste zal het migreren van de data zijn, en iets moderners gebruiken. Een modern CAD of GIS voor de bouwtekeningen, en mocht er een specifieke functie in het oude pakket zitten die nodig is: zelf bouwen, of een wrapper bouwen die de dos applicatie headless gebruikt als een soort API.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 13:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

atomic14 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 07:50:
Heb een kleine beloning klaarstaan voor diegene met de Fix!
Het is hier geen werving en selectie, dus dit soort zaken zien we liever niet op het forum. :)
Het is namelijk een bouwtekeningen programma uit 1992. En als je er uren in gaat tekenen met een muis dan heb je echt een groot scherm nodig.
Ik kan mij best wel scenario's voorstellen waarbij software van 28 jaar nog geraadpleegt zou moeten worden. Actief er in werken, en data toevoegen vind ik met dit soort legacy meuk echt een grote no-go. Is er geen optie om over te stappen om een moderner pakket?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• atomic14
Hmm, hij heeft me verteld dat een oude systeembeheerder het gewoon op groot scherm kon krijgen via XP en VMware. Het moet dus mogelijk zijn.

Het is software wat al 25-35 jaar gebruikt word door iemand met de leeftijd rond de 60 jaar. Het is dus eigenlijk geen optie om over te stappen op andere sofware. Heel zijn levenswerk en geschiedenis zit in dit programma en de aanhangende bestanden.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 11:16
Hoezo is dat geen optie? Je kan niet verwachten dat alles 25-35 jaar op dezelfde manier blijft werken. Als het voor één persoon is, geef hem cursus om op de nieuwe manier te werken...

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Ik kan me niet voorstellen dat het in XP beter zal presteren dan direct in DOS, heb je nog gekeken naar VirtualBox + een DOS image? Werkt wellicht ook wel in VMWare.

Nog iets gedaan met de DOSBox link die ik heb geplaatst? Standaard werkt niet alle software vloeiend inderdaad, maar is vaak wel prima werkend te krijgen. Prima als je die tips al hebt opgevolgd, maar geef dat even expliciet aan. Dat is makkelijker helpen, aangezien wij niet weten wat je wel en niet hebt geprobeerd. :)

Probeer anders eens een .cmd bestand te maken met notepad met de inhoud:

@Echo Off
mode 800
pad/naar/je/programma.exe

mode 800 stelt het aantal karakter per regel in, kan zijn dat je daarmee moet spelen om de juiste breedte te krijgen. Lukt het dan wel om het venster groter te krijgen?

• atomic14
Bedankt Aganim, zal zo eens even je tips proberen en terugkoppeling geven.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 13:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

atomic14 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:46:
Heel zijn levenswerk en geschiedenis zit in dit programma en de aanhangende bestanden.
We hebben het hier toch over zakelijk gebruik? Dan is het toch nooit het levenswerk van een individuele medewerker? Het gaat in mijn ogen dan over continuiteit van een onderneming.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

We hebben ondertussen al weer een tijdje Windows 10 en die kan weer wel de CMD prompt in full screen laten zien. In Vista, 7 en 8.x was dat disabled, idd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:27
Ja, en dan zonodig de letters wat groter maken.
Pagina: 1