Sub op stereoversterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trotter18
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-03-2023
Hallo

Ik ben een absolute leek wat betreft subwoofers . Toch zou ik graag voor films, er eentje willen toevoegen. Mijn stereoversterker is een denon pma 1055r en die heeft een pre out. De subwoofer die ik wil toevoegen is een elac 11.2 esp.
Ik zou de voorkeur geven aan low level aan te sluiten maar heb gelezen dat dit een brom kan meebrengen met zich. Klopt dit? Ik heb nog niks van bekabeling gekocht, wou toch even checken op dit forum vooraleer ik kabels e.d. koop.

Verwijderd

Je kan deze op de pre-out aansluiten, maar dat zou ik niet aanraden. Beste manier is high-level naar je subwoofer en dan vanaf je sub high-level naar je gewone luidsprekers. Als ik de handleiding goed begrijp filtert hij dan de lage tonen uit het signaal naar je luidsprekers. Wat je in ieder geval niet wilt is dat je gewone luidsprekers ook het laag spelen. Je fronts kunnen zelden een LFE signaal op een normaal niveau aan, daar zit veel te veel laag in. Nadeel is dat je fronts nu ook bij muziek niet meer het sublaag spelen. Bij een goede subwoofer heeft dat ook de voorkeur (minder vervorming in het laag uit je fronts) mits je het goed integreert, maar ik weet niet hoe goed de Elac is.

• Trotter18
Ik wou de pma 1055r enkel maar gebruiken voor film.kan ik deze high level aansluiten op het B kanaal, en dan A+B samen aanzetten? Ik heb nog een 2de set die ik later met tijd wil toevoegen op dezelfde paar luidsprekers(dynaudio audience 5). Ik heb voor muziek nog een denon pma 900v(speelt echt goed voor z'n leeftijd en helemaal tip top in orde gezet ). Daar wil ik mijn draaitafel,cd speler, chromecast op aansluiten.De bedoeling is dit gescheiden houden door een schakelkastje dynavox amp-s. Maar dat is voor later. De subwoofer wil ik niet gebruiken voor stereo. Sorry voor de vele info in 1keer.

Verwijderd

Trotter18 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:29:
Ik wou de pma 1055r enkel maar gebruiken voor film.kan ik deze high level aansluiten op het B kanaal, en dan A+B samen aanzetten? Ik heb nog een 2de set die ik later met tijd wil toevoegen op dezelfde paar luidsprekers(dynaudio audience 5). Ik heb voor muziek nog een denon pma 900v(speelt echt goed voor z'n leeftijd en helemaal tip top in orde gezet ). Daar wil ik mijn draaitafel,cd speler, chromecast op aansluiten.De bedoeling is dit gescheiden houden door een schakelkastje dynavox amp-s. Maar dat is voor later. De subwoofer wil ik niet gebruiken voor stereo. Sorry voor de vele info in 1keer.
De subwoofer kan op dezelfde high level aansluiting als je luidsprekers, de load op je versterker is verwaarloosbaar. Je kan altijd de subwoofer uitzetten als hij niets hoeft te doen.

Maar mijn oorspronkelijke punt blijft staan: idealiter zal je voor films een high pass filter (filtert het laag eruit) voor je gewone luidsprekers willen hebben. Dit omdat de geluidseffecten waarbij de subwoofer wat toevoegt in het LFE kanaal zitten. En in die geluidstrack zit enorm veel bas (+op een hoger volume), waarvan je gewone luidsprekers over hun nek kunnen gaan als het te hard staat. Bij een surround receiver heb je dit probleem niet, omdat je specifieke kanalen naar specifieke outputs stuurt (dus alleen de sub krijgt het LFE gebeuren voor z'n kiezen).

Als je het gewoon met LFE wil proberen dan kan je het high-level en line-level aansluiten (op je pre-outs), dat maakt niet uit.

Overigens ben ik groot voorstander van subwoofers in stereo setups, geen enkele luidspreker op de markt haalt daar geen winst uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2020 10:15 ]

• Trotter18
Het zou dus beter zijn om een 5.1 versterker aan te schaffen puur voor film?

• Trotter18
Ik heb wel nog een philips lx 700 5.1 versterker liggen. Ik denk 50w per kanaal. Daar zit wel een subwoofer aansluiting op. Ik denk persoonlijk dat dit te licht zal zijn voor subwoofer en speakers( 4ohm). Zoals je zei ik zou niet graag hebben dat alles naar de vaantjes gespeeld wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Verwijderd Ik zie even niet waarom high level de voorkeur zou hebben boven low level aansluiten via de pre-out. De pre-out is geen subwoofer pre-out maar een pre out voor aansluiten op een losse eindversterker. Pakt dus het hele frequentiebereik. Van LFE is geen sprake.
Beide signalen geven imho het zelfde frequentiebereik, dus waarom zou je dan high level aansluiten?

Qua brom: als je een beetje subwooferkabel pakt, heb je daar echt geen last van. Pak gewoon een coaxiale, dan gaat dat prima.

Inregelen moet je toch, dat staat los van de aansluitingswijze. Kwestie van de cutoff frequentie en evt gain van de sub goed instellen tov je speakers. Dat moet in dit geval op het gehoor. Is even een klusje, maar prima te doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

The Eagle schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:08:
@Verwijderd Ik zie even niet waarom high level de voorkeur zou hebben boven low level aansluiten via de pre-out. De pre-out is geen subwoofer pre-out maar een pre out voor aansluiten op een losse eindversterker. Pakt dus het hele frequentiebereik. Van LFE is geen sprake.
Beide signalen geven imho het zelfde frequentiebereik, dus waarom zou je dan high level aansluiten?

Qua brom: als je een beetje subwooferkabel pakt, heb je daar echt geen last van. Pak gewoon een coaxiale, dan gaat dat prima.

Inregelen moet je toch, dat staat los van de aansluitingswijze. Kwestie van de cutoff frequentie en evt gain van de sub goed instellen tov je speakers. Dat moet in dit geval op het gehoor. Is even een klusje, maar prima te doen :)
Het heeft normaal gesproken geen voorkeur, maar als ik de handleiding van deze subwoofer goed begrijpt is de high-level uit op de subwoofer high-pass gefilterd.

LFE is zeker van invloed, want hij wil de subwoofer gebruiken voor films. Dat heeft alleen zin als je ook het LFE kanaal erin mixed. Met een stereo setup heb je echter geen mogelijkheid om het LFE wel naar je sub maar niet naar je fronts te sturen. Dus om je fronts te ontlasten heb je een high-pass filter nodig, en die zit dus in zijn subwoofer als ik de handleiding goed begrijp.

Natuurlijk kan je gewoon full range LFE naar je fronts knallen, maar die vinden dat niet lekker. Het LFE kanaal is op +10dB gemixed t.o.v. de andere kanalen in de surround mix. Nu neem ik aan dat bij het downmixen van surround naar 2.0 je die +10dB eruit haalt, maar dat neemt niet weg dat het gewoon alleen een bak laag is. Iets wat kleine 6" woofertjes niet prettig vinden. Maar je kan het proberen.
Trotter18 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:04:
Het zou dus beter zijn om een 5.1 versterker aan te schaffen puur voor film?
Er zijn ook stereo oplossingen met ingebouwde subwoofer integratie. Bijv. een MiniDSP SHD of Parasound P5/P6, dat zijn dan wel voorversterkers en heb je nog een eindversterker nodig. De MiniDSP SHD Power is een totaal pakket. Zelf heb ik een IOTA AVX7.1 die ik gebruik in een 2.1 setup. Qua bron vast niet zo geweldig als een stereo DAC/voorversterker, maar de markt voor fatsoenlijke 2.1 apparaten is klein :(. Voordeel van producten die direct surround formaten vreten is dat je zeker wat dat het LFE kanaal altijd goed werkt.

Maar ik zou eerst eens de handleiding van de subwoofer lezen en kijken hoe het klinkt als al het laag door je sub wordt gedaan. Ik heb mijn Revel M106 fronts op ergens tussen de 90 en 100hz gecrossed met m'n subwoofer. Volgens mij zijn die luidsprekers qua formaat wel vergelijkbaar met die van jou.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2020 13:24 ]

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Trotter18 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:05:
Ik ben een absolute leek wat betreft subwoofers . Toch zou ik graag voor films, er eentje willen toevoegen. Mijn stereoversterker is een denon pma 1055r en die heeft een pre out. De subwoofer die ik wil toevoegen is een elac 11.2 esp.
Als je versterker een pre-out heeft, heeft dat de voorkeur. Zo beïnvloedt een sub het signaal naar de speakers niet als daar iets niet helemaal goed zit in de bekabeling. En de pre-out zit er niet voor niets!
Ik zou de voorkeur geven aan low level aan te sluiten maar heb gelezen dat dit een brom kan meebrengen met zich.
Mijn vorige sub (een REL) heb ik zowel high level (parallel aan de front speakers) en low level (pre-out) aangesloten gehad, en, indien goed geconfigureerd, hoor je geen verschil.
Klopt dit? Ik heb nog niks van bekabeling gekocht, wou toch even checken op dit forum vooraleer ik kabels e.d. koop.
Nee, dat klopt niet. Gebruik een geaard stopcontact als dat relevant is (sommige versterkers en subs hebben geen geaarde stekker) en gebruik een goede analoge kabel (dat hoeft geen hele dure te zijn, maar een Action kabeltje van €2,50 is niet goed genoeg).
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 07:23:
Beste manier is high-level naar je subwoofer en dan vanaf je sub high-level naar je gewone luidsprekers.
Dat moet je nooit doen, (front) speakers sluit je altijd direct op de versterker aan, een extra (of minder kwaliteit) kabel is een extra vermindering van het signaal. Een sub kun je wel parallel op dezelfde speaker outputs zetten, maar de speaker kabels blijven zitten.

Verwijderd

Gadget Freak schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:30:

[...]

Dat moet je nooit doen, (front) speakers sluit je altijd direct op de versterker aan, een extra (of minder kwaliteit) kabel is een extra vermindering van het signaal. Een sub kun je wel parallel op dezelfde speaker outputs zetten, maar de speaker kabels blijven zitten.
Normaal heeft het niet de voorkeur nee, maar als je gebruik wil maken van de high-pass filter in de subwoofer omdat je nergens anders een high-pass filter hebt zal je wel moeten. Liever het kleine kwaliteitsverlies daar, dan een 6" woofertje dat loopt te klapperen met een bak vervorming omdat hij 20hz in het LFE kanaal probeert te spelen.

Overigens komt het kwaliteitsverlies niet door de kabel...maar door de (analoge) high-pass filter.

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Trotter18 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:31:
Ik heb wel nog een philips lx 700 5.1 versterker liggen. Ik denk 50w per kanaal. Daar zit wel een subwoofer aansluiting op. Ik denk persoonlijk dat dit te licht zal zijn voor subwoofer en speakers( 4ohm). Zoals je zei ik zou niet graag hebben dat alles naar de vaantjes gespeeld wordt.
Met 50W per kanaal blaas je niet zo snel speakers op. Sterker nog, dat gaat je waarschijnlijk niet lukken zolang het geluid niet te vervormd om aan te horen is.

Met 4 ohm speakers gaat er wel een grotere stroom lopen als de versterker voor 8 ohm is gemaakt. Proberen kan altijd, zet 'm alleen niet te hard en houd de temperatuur van je surround versterker in de gaten.

• Trotter18
Dus beter uitkijken naar sterkere 5.1 versterker? Ik begrijp het wel, de pre out van stereo versterker is natuurlijk gemaakt voor losse eindversterker aan te hangen.

Verwijderd

Trotter18 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:46:
Dus beter uitkijken naar sterkere 5.1 versterker? Ik begrijp het wel, de pre out van stereo versterker is natuurlijk gemaakt voor losse eindversterker aan te hangen.
Vermogen maakt voor de subwoofer niet uit, dat is een actief model en heeft zijn eigen versterker.

• Trotter18
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:05:
[...]

Vermogen maakt voor de subwoofer niet uit, dat is een actief model en heeft zijn eigen versterker.
Ik ga kijken voor een deftige 2dehands 5.1 versterker. Philips toestel staat ook al enkele jaren op zolder, betrouw het eigenlijk niet zo goed om ze aan te sluiten. Budget voor 2dehands is niet groot 100 a 150 euro. Zijn er merken voor naar uit te kijken?
Pagina: 1