The Eagle schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:08:
@Verwijderd Ik zie even niet waarom high level de voorkeur zou hebben boven low level aansluiten via de pre-out. De pre-out is geen subwoofer pre-out maar een pre out voor aansluiten op een losse eindversterker. Pakt dus het hele frequentiebereik. Van LFE is geen sprake.
Beide signalen geven imho het zelfde frequentiebereik, dus waarom zou je dan high level aansluiten?
Qua brom: als je een beetje subwooferkabel pakt, heb je daar echt geen last van. Pak gewoon een coaxiale, dan gaat dat prima.
Inregelen moet je toch, dat staat los van de aansluitingswijze. Kwestie van de cutoff frequentie en evt gain van de sub goed instellen tov je speakers. Dat moet in dit geval op het gehoor. Is even een klusje, maar prima te doen

Het heeft normaal gesproken geen voorkeur, maar als ik de handleiding van deze subwoofer goed begrijpt is de high-level uit op de subwoofer high-pass gefilterd.
LFE is zeker van invloed, want hij wil de subwoofer gebruiken voor films. Dat heeft alleen zin als je ook het LFE kanaal erin mixed. Met een stereo setup heb je echter geen mogelijkheid om het LFE wel naar je sub maar niet naar je fronts te sturen. Dus om je fronts te ontlasten heb je een high-pass filter nodig, en die zit dus in zijn subwoofer als ik de handleiding goed begrijp.
Natuurlijk kan je gewoon full range LFE naar je fronts knallen, maar die vinden dat niet lekker. Het LFE kanaal is op +10dB gemixed t.o.v. de andere kanalen in de surround mix. Nu neem ik aan dat bij het downmixen van surround naar 2.0 je die +10dB eruit haalt, maar dat neemt niet weg dat het gewoon alleen een bak laag is. Iets wat kleine 6" woofertjes niet prettig vinden. Maar je kan het proberen.
Er zijn ook stereo oplossingen met ingebouwde subwoofer integratie. Bijv. een MiniDSP SHD of Parasound P5/P6, dat zijn dan wel voorversterkers en heb je nog een eindversterker nodig. De MiniDSP SHD Power is een totaal pakket. Zelf heb ik een IOTA AVX7.1 die ik gebruik in een 2.1 setup. Qua bron vast niet zo geweldig als een stereo DAC/voorversterker, maar de markt voor fatsoenlijke 2.1 apparaten is klein

. Voordeel van producten die direct surround formaten vreten is dat je zeker wat dat het LFE kanaal altijd goed werkt.
Maar ik zou eerst eens de handleiding van de subwoofer lezen en kijken hoe het klinkt als al het laag door je sub wordt gedaan. Ik heb mijn Revel M106 fronts op ergens tussen de 90 en 100hz gecrossed met m'n subwoofer. Volgens mij zijn die luidsprekers qua formaat wel vergelijkbaar met die van jou.
[
Voor 21% gewijzigd door
Verwijderd op 13-08-2020 13:24
]