Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor school zoon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bora
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:38
Voor de start van de studie van mijn zoon heeft hij een laptop nodig. Graag zou ik jullie advies hierin krijgen wat een geschikte laptop zou zijn. Ik heb de eisen van de school hieronder vermeld. Hopelijk hebben jullie een advies voor me, alvast bedankt.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

De school schrijft het volgende minimaal voor:

64 GB processor
Windows 10
Minimaal 16 GB geheugen
2Gb videokaart voorkeur Nvidia
Minimaal 500Gb opslag, liefst 1Tb
Minstens full hd scherm resolutie

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

tot 1000€ Indien mogelijk

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Hij moet mee naar school

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Geen voorkeur

Alle reacties

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-11 10:35
Wat voor een studie betreft het? De specs slaan als een tang op een varken.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:49
bora schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:12:
Voor de start van de studie van mijn zoon heeft hij een laptop nodig. Graag zou ik jullie advies hierin krijgen wat een geschikte laptop zou zijn. Ik heb de eisen van de school hieronder vermeld. Hopelijk hebben jullie een advies voor me, alvast bedankt.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

De school schrijft het volgende minimaal voor:

64 GB processor
Windows 10
Minimaal 16 GB geheugen
2Gb videokaart voorkeur Nvidia
Minimaal 500Gb opslag, liefst 1Tb
Minstens full hd scherm resolutie

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

tot 1000€ Indien mogelijk

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Hij moet mee naar school

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Geen voorkeur
Als de school daadwerkelijk een 64GB processor voorschrijft zou ik op zoek gaan naar een andere school...

En de rest van de lijst ook met een korrel zout nemen, want wie het heeft opgesteld heeft geen verstand van zaken.

Maar wat meer helpend:
Wil je 't liefst zo goed mogelijk voor rond de €1000,-. Of zo goedkoop mogelijk binnen de specs (welke niet echt eenduidig zijn, maar goed).
Mag tweedehands ook?

[ Voor 8% gewijzigd door Cyriel85 op 12-08-2020 21:24 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:53
Zijn die specs een directe copy? Want 64 GB processor zou niet kunnen. Een 64gb cache cpu bestaad niet. Het zou een reden zijn om de kwaliteit van de school/opleiding in twijfel te trekken.

Je hebt veel opties. Je kan iets als deze nemen:
pricewatch: Asus TUF Gaming A15 FX506IV-BQ123T
Een groot voordeel is dat door deze Ryzen CPU's weinig energie verbruiken en dus lang mee gaan. Handig voor plekken zonder stroom waar je langer moet zitten.

Qua mijn ervaring is dit belangrijk:
Een krachtige nieuwe generatie processor van de 7 serie (I7 of Ryzen 7)
16gb ram
Minimaal 15,6 inch (liefst 17,3) met 1080p+
Minimaal 500gb SSD, liefst 1tb.
Grafische kaart is niet erg belangrijk, en 2gb ram is ook niet echt duur.

[ Voor 10% gewijzigd door peize9 op 12-08-2020 21:26 ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• bora
A sorry type fout moet 64 bit processor zijn. Hij gaat E-commerce doen. Het is idd een copy uit de mail van school. Staat bij dat hij genoeg geheugen moet hebben om grafische Adobe programma’s goed te kunnen laten draaien.

• peize9
Ik wist niet eens dat er een e-commerce opleiding was. Klinkt modern.

Ik zou gaan voor iets met een Ryzen 7 en misschien een 2060 zoals in de TUF.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:09
peize9 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:28:

Ryzen is een goed idee, alleen niet in combinatie met die TUF notebook aangezien Asus de koeling heeft "gesaboteerd"

[ Voor 3% gewijzigd door Mizgala28 op 12-08-2020 21:52 ]

• peize9
Mizgala28 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

Ryzen is een goed idee, alleen niet in combinatie met die TUF notebook aangezien Asus de koeling heeft "gesaboteerd"
Hoe bedoel je precies?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-11 17:08

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Durf te wedden dat iets met 256GB opslag, 8GB RAM (goed, 16GB RAM dan met het oog op de toekomst) en een moderne quadcore AMD CPU met ditto Vega iGPU echt meer dan ruim voldoende is. Ik begrijp nooit waarom scholen zo 'overdrijven' qua specs. Meer dan een hoop Powerpoints en Word documentjes ga je zelden open hebben. En ja, waarschijnlijk ook nog wel een ander programma hier en daar, maar ik eet mijn schoen op als dat echt dergelijke specs nodig heeft. Iedere school werkt tegenwoordig met Office 365 dus qua opslag heb je ook net niks nodig, en ik kan je garanderen dat er héél wat Word-documentjes op 1 GB passen.
peize9 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:23:
Zijn die specs een directe copy? Want 64 GB processor zou niet kunnen. Een 64gb cache cpu bestaad niet. Het zou een reden zijn om de kwaliteit van de school/opleiding in twijfel te trekken.

Je hebt veel opties. Je kan iets als deze nemen:
pricewatch: Asus TUF Gaming A15 FX506IV-BQ123T
Een groot voordeel is dat door deze Ryzen CPU's weinig energie verbruiken en dus lang mee gaan. Handig voor plekken zonder stroom waar je langer moet zitten.

Qua mijn ervaring is dit belangrijk:
Een krachtige nieuwe generatie processor van de 7 serie (I7 of Ryzen 7)
16gb ram
Minimaal 15,6 inch (liefst 17,3) met 1080p+
Minimaal 500gb SSD, liefst 1tb.
Grafische kaart is niet erg belangrijk, en 2gb ram is ook niet echt duur.
Kijk, hier ben ik het dus ten dele mee eens, maar met een even groot deel oneens.
Leg mij eens uit waarom een i7 of een Ryzen 7 in dit geval benodigd zou zijn? En welke i7 of Ryzen 7 moet dit zijn dan? De 'zuinige' exemplaren of de high performance exemplaren?

Daarnaast zet ik hele grote vraagtekens bij het aanraden van een 17.3" scherm, thin and light is het devies voor een schoollaptop. Ik ken maar héél weinig opleidingen die echt een bakbeest van meer dan 2.x kg nodig hebben. Denk eraan dat je deze laptop iedere schooldag de hele dag mee moet slepen. Met engelengeluk 4 jaar, maar realistischer is 5 jaar lang. Ik weet nog in 2016 toen ik zelf voor mijn HBO ICT studie een laptop moest uitkiezen. Moest toch zeker ook een i7 worden, en ja de grafische kaart was mega belangrijk. Geloof me als ik zeg dat mensen na 1,5-2 jaar alweer nieuwe laptops gingen kopen, want 2.5KG met een adapter van bijna een kilo meeslepen iedere dag is geen doen. Zéker niet als je de kracht ook gewoon echt nooit gebruikt. En de paar nerds die met hun MSI laptop van 3 kilo, TN scherm en straaljagerkoeling met elkaar zaten te gamen op ieder mogelijk moment hebben het vaak ook niet tot het tweede jaar weten te schoppen.

Hier: pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20073MH)
Een hexacore Ryzen 5 AMD CPU, 16GB bloedjesnel RAM, Vega 6 iGPU, prachtig 300 nits 1080p IPS scherm, verlicht toetsenbord, goede bouwkwaliteit en een 512GB NVMe SSD. En geloof maar dat die accu een schooldag makkelijk overleeft. En... 1.33 Kg gewicht en een heel compact formaat. Lenovo heeft ook genoeg 15.6" modellen. Kijk deze review van Tweakers anders: reviews: Lenovo Yoga Slim 7 - Snelheidsmonstertje met acht Ryzen-cores
peize9 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:28:

Waarom een RTX2060? Waar heeft hij dat voor nodig? Dat is duur, dat is zwaar, dat vreet stroom en je zit bijna gegarandeerd vast aan een of andere gaming laptop met ditto bouwkwaliteit, uiterlijk en formaat.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Mizgala28

Dat is overigens slechts 1 van de vele video's over de koeling issues met die laptop, probleem is dat die Asus (door Asus) gewoon slechte koeling heeft.

Luid en zelfs dan klokt de CPU onnodig teveel terug, wat zonde is gezien hoe enorm capabel de 4800H is.

En momenteel is die 999 euro voor de A15 enorm verleidelijk met de 4800H en de RTX 2060, echter gezien de koeling kan men of beter een duurdere laptop zoeken met goede koeling, of als je binnen een budget moet blijven naar iets anders (en automatisch zwakker helaas) zoekt.

onder andere Medion heeft een leuke 1660 Ti laptop, die tenminste qua koeling geen issues heeft, ook lijkt de Lenovo Legion 5 de koeling prima op orde te hebben. Echter ik betwijfel dat een krachtige GPU echt noodzakelijk is.

Edit:

Ik heb zelf die laptop ook in persoon mogen testen, aangezien een kennis deze heeft gekocht (vanwege prijs en specs) en het is dood zonde wat Asus ermee heeft gedaan, ik ben zelf ook opzoek naar een laptop (met een ander doel in gedachte) en ik sla deze liever over hierdoor.

@Kuusj Ik weet nog toen mijn school een i5 met 8gb ram en een Nvidia only eiste... ik had een i3 met 4gb ram en een (toen nog) Ati kaart, en ja we deden zwaardere dingen dan "Word" of "Gimp", maar destijds kwam ik nooit aan performance tekort, niet op school en voor school.

Scholen overdrijven met enige regelmaat.

[ Voor 25% gewijzigd door Mizgala28 op 12-08-2020 22:12 ]

• peize9
Kuusj schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:54:
Durf te wedden dat iets met 256GB opslag, 8GB RAM (goed, 16GB RAM dan met het oog op de toekomst) en een moderne quadcore AMD CPU met ditto Vega iGPU echt meer dan ruim voldoende is. Ik begrijp nooit waarom scholen zo 'overdrijven' qua specs. Meer dan een hoop Powerpoints en Word documentjes ga je zelden open hebben. En ja, waarschijnlijk ook nog wel een ander programma hier en daar, maar ik eet mijn schoen op als dat echt dergelijke specs nodig heeft. Iedere school werkt tegenwoordig met Office 365 dus qua opslag heb je ook net niks nodig, en ik kan je garanderen dat er héél wat Word-documentjes op 1 GB passen.

[...]

Kijk, hier ben ik het dus ten dele mee eens, maar met een even groot deel oneens.
Leg mij eens uit waarom een i7 of een Ryzen 7 in dit geval benodigd zou zijn? En welke i7 of Ryzen 7 moet dit zijn dan? De 'zuinige' exemplaren of de high performance exemplaren?

Daarnaast zet ik hele grote vraagtekens bij het aanraden van een 17.3" scherm, thin and light is het devies voor een schoollaptop. Ik ken maar héél weinig opleidingen die echt een bakbeest van meer dan 2.x kg nodig hebben. Denk eraan dat je deze laptop iedere schooldag de hele dag mee moet slepen. Met engelengeluk 4 jaar, maar realistischer is 5 jaar lang. Ik weet nog in 2016 toen ik zelf voor mijn HBO ICT studie een laptop moest uitkiezen. Moest toch zeker ook een i7 worden, en ja de grafische kaart was mega belangrijk. Geloof me als ik zeg dat mensen na 1,5-2 jaar alweer nieuwe laptops gingen kopen, want 2.5KG met een adapter van bijna een kilo meeslepen iedere dag is geen doen. Zéker niet als je de kracht ook gewoon echt nooit gebruikt. En de paar nerds die met hun MSI laptop van 3 kilo, TN scherm en straaljagerkoeling met elkaar zaten te gamen op ieder mogelijk moment hebben het vaak ook niet tot het tweede jaar weten te schoppen.

Hier: pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20073MH)
Een hexacore Ryzen 5 AMD CPU, 16GB bloedjesnel RAM, Vega 6 iGPU, prachtig 300 nits 1080p IPS scherm, verlicht toetsenbord, goede bouwkwaliteit en een 512GB NVMe SSD. En geloof maar dat die accu een schooldag makkelijk overleeft. En... 1.33 Kg gewicht en een heel compact formaat. Lenovo heeft ook genoeg 15.6" modellen. Kijk deze review van Tweakers anders: reviews: Lenovo Yoga Slim 7 - Snelheidsmonstertje met acht Ryzen-cores

[...]

Waarom een RTX2060? Waar heeft hij dat voor nodig? Dat is duur, dat is zwaar, dat vreet stroom en je zit bijna gegarandeerd vast aan een of andere gaming laptop met ditto bouwkwaliteit, uiterlijk en formaat.
Nood is het niet, maar je kan het gebruiken bij renderings e.d. en daarbij het de 2060 RTX, en adobe doet daar nu wat dingen mee.

De I7 of Ryzen 7 zou ik gewoon aanraden omdat je moet gaan renderen, en je zal nog wel wat webservers gaan draaien terwijl je dingen doet. Het is niet noodzakelijk, maar misschien een nice to have.
Mizgala28 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:58:
[...]

[YouTube: Asus Claim We're Wrong About TUF Gaming A15 Issues, Are They Right?]

Dat is overigens slechts 1 van de vele video's over de koeling issues met die laptop, probleem is dat die Asus (door Asus) gewoon slechte koeling heeft.

Luid en zelfs dan klokt de CPU onnodig teveel terug, wat zonde is gezien hoe enorm capabel de 4800H is.

En momenteel is die 999 euro voor de A15 enorm verleidelijk met de 4800H en de RTX 2060, echter gezien de koeling kan men of beter een duurdere laptop zoeken met goede koeling, of als je binnen een budget moet blijven naar iets anders (en automatisch zwakker helaas) zoekt.

onder andere Medion heeft een leuke 1660 Ti laptop, die tenminste qua koeling geen issues heeft, ook lijkt de Lenovo Legion 5 de koeling prima op orde te hebben. Echter ik betwijfel dat een krachtige GPU echt noodzakelijk is.

Edit:

Ik heb zelf die laptop ook in persoon mogen testen, aangezien een kennis deze heeft gekocht (vanwege prijs en specs) en het is dood zonde wat Asus ermee heeft gedaan, ik ben zelf ook opzoek naar een laptop (met een ander doel in gedachte) en ik sla deze liever over hierdoor.
Dat is inderdaad echt zonde, had het niet gezien. Dan is het inderdaad geen goede keuze. Was wel een leuk prijsje maar the thermals zijn het niet waard.

• Mizgala28
peize9 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:08:
Dan is het inderdaad geen goede keuze. Was wel een leuk prijsje maar the thermals zijn het niet waard.
Ik durf te wedden dat dat de reden is van die prijs, en het is helaas niet echt een optie om de issue zelf volledig op te lossen want intern is het ook niet super.

• peize9
Mizgala28 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:11:
[...]

Ik durf te wedden dat dat de reden is van die prijs, en het is helaas niet echt een optie om de issue zelf volledig op te lossen want intern is het ook niet super.
Echt zonde, die 14" laptops doen het super, maar met meer ruimte en formaat hebben ze problemen... ik snap het niet.

• Kuusj

Kuusj

peize9 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:08:
[...]

Nood is het niet, maar je kan het gebruiken bij renderings e.d. en daarbij het de 2060 RTX, en adobe doet daar nu wat dingen mee.

[...]

Dat is inderdaad echt zonde, had het niet gezien. Dan is het inderdaad geen goede keuze. Was wel een leuk prijsje maar the thermals zijn het niet waard.
Dus vanwege de kans dat er ooit iets gerenderd moet worden en omdat Adobe er wat dingen mee doet zou jij een 2x zo lompe, duurdere en kwalitatief waarschijnlijk slechtere laptop aanraden? Begrijp me niet verkeerd, maar wat heb je in godsnaam aan een dergelijke kaart in het geval van OP? Die ene keer dat je eens wat moet renderen kun je ook wel 20 minuten wachten in plaats van 10 minuten. En voor Adobe is de Vega 6 meer dan snel genoeg. Daar gaat een RTX2060 je niet veel extra brengen. Het is een E-commerce opleiding.. wat verwacht je daar te doen? 3d scenes renderen? :+ :D Voor mijn werk moet ik wel van alles met E-commerce doen en die database-gebaseerde programma's draaien ook gewoon op Android hand-terminals die niet meer doen dan een site op het intranet openen. Het zwaarste wat ik me kan bedenken is iets als SAP. En ook daar heb je geen GPU kracht nodig.
Mizgala28 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:58:
[...]

[YouTube: Asus Claim We're Wrong About TUF Gaming A15 Issues, Are They Right?]

Edit:

@Kuusj Ik weet nog toen mijn school een i5 met 8gb ram en een Nvidia only eiste... ik had een i3 met 4gb ram en een (toen nog) Ati kaart, en ja we deden zwaardere dingen dan "Word" of "Gimp", maar destijds kwam ik nooit aan performance tekort, niet op school en voor school.
Ja ik heb uiteindelijk een laptop gekocht met een i5 6300HQ, GTX960M, 8GB RAM en een 128GB SSD + 1TB HDD in een (destijds) qua formaat en gewicht bescheiden HP Omen 15. Vorig jaar heb ik er een ander paneel ingezet (250 nits 120hz IPS), een Wifi AX kaartje, 16 GB RAM en een 512GB NVMe SSD in gezet. Heb werkelijk nog *nooit* het idee gehad meer dan die quadcore i5 nodig te hebben gehad.

Mijn ouders computeren zonder enige klachten op een 7 jaar oude A10-6800K met 8GB RAM en een 256GB Sata SSD'tje. Voor huis-tuin-keuken gebruik nog kracht over eigenlijk...

[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 12-08-2020 22:19 ]

• Mizgala28
peize9 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:12:
[...]

Echt zonde, die 14" laptops doen het super, maar met meer ruimte en formaat hebben ze problemen... ik snap het niet.
Je bedoelt de 14" notebook van Asus met Ryzen?

Als je die bedoelt, die laptop is fors duurder voor in feite hetzelfde specs maar heeft ook betere koeling.

TUF serie is hun budget serie, en soms een beetje TE budget.
Kuusj schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:15:

Ja ik heb uiteindelijk een laptop gekocht met een i5 6300HQ, GTX960M, 8GB RAM en een 128GB SSD + 1TB HDD in een (destijds) qua formaat en gewicht bescheiden HP Omen 15. Vorig jaar heb ik er een ander paneel ingezet (250 nits 120hz IPS), een Wifi AX kaartje, 16 GB RAM en een 512GB NVMe SSD in gezet. Heb werkelijk nog *nooit* het idee gehad meer dan die quadcore i5 nodig te hebben gehad.

Mijn ouders computeren zonder enige klachten op een 7 jaar oude A10-6800K met 8GB RAM en een 256GB Sata SSD'tje. Voor huis-tuin-keuken gebruik nog kracht over eigenlijk...
Ik gebruik mijn oude laptop al een jaar of zo niet meer, toen mijn opleiding voorbij was ging ik terug naar een desktop en een notebook was puur "voor op de bank"

Die laptop doet het nog steeds na 10 jaar (precies deze maand :+ ) maar helaas kreeg ik Windows 10 nooit stabiel erop, dus sinds dat Windows 7 support gestopt is ligt hij in de kast.

Gaming terzijde vind ik een dual-core opzich genoeg, mijn ouders krijgen binnenkort een 3200u notebook aangezien hun oude Atom ding gewoon niet vooruit te branden is na 5 jaar (plus 32gb niet uitbreidbare opslag geheugen is ook een issue)

Maar we wijken af dus to the point, een laptop met een leuke CPU zoals @Kuusj noemde zou opzich zat moeten zijn, scholen eisen vaak dingen die je helemaal niet nodig hebt.

En mocht de TS een gaming laptop willen (om 1 of een andere reden), niet naar de Asus TUF serie kijken zonde van het geld.

[ Voor 65% gewijzigd door Mizgala28 op 12-08-2020 22:24 ]

• bora
Het hoeft geen gaming pc te zijn hij speelt toch geen spellen. Puur voor school

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:49
bora schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:47:
Het hoeft geen gaming pc te zijn hij speelt toch geen spellen. Puur voor school
pricewatch: Lenovo ThinkBook 15 IIL (20SM007PMH)

Dit komt behoorlijk overheen met alle gevraagde specs, enkel een AMD kaart ipv nvidia, maar wel 2gb eigen geheugen zoals gevraagd.
Kan je ook bij paradigit halen, heb je nog een fysieke winkel voor de garantie.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-11 15:24
Heb je al naar de Lenovo Yoga Slim 7 gekeken die recent is gereviewd met een 9,0?

pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20073MH) deze bijvoorbeeld en dan kan je nog hoop geld uitsparen.

Of als je een stuk snellere processor wil dan kan je wachten op deze:
pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20087MH)

• Kuusj

Kuusj

Cyriel85 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:52:
[...]

pricewatch: Lenovo ThinkBook 15 IIL (20SM007PMH)

Dit komt behoorlijk overheen met alle gevraagde specs, enkel een AMD kaart ipv nvidia, maar wel 2gb eigen geheugen zoals gevraagd.
Kan je ook bij paradigit halen, heb je nog een fysieke winkel voor de garantie.
Een Radeon 630 bestaat niet, een Intel HD630 wel. En dat is een aardig zwakkere GPU dan een Vega 6 in een 4xxx series AMD CPU, buiten het feit dat de prestaties van de 10xxx series CPU's van Intel sowieso bedroevend is op meerdere vlakken (stroomverbruik, prestaties, aantal cores, hitte).
Cinemaskoop schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:53:
Heb je al naar de Lenovo Yoga Slim 7 gekeken die recent is gereviewd met een 9,0?

pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20073MH) deze bijvoorbeeld en dan kan je nog hoop geld uitsparen.

Of als je een stuk snellere processor wil dan kan je wachten op deze:
pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20087MH)
Die heb ik inderdaad ook al aangeraden, en hier blijf ik bij. Er is op dit moment geen betere laptop voor het geld als je alle factoren meerekent.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-11 15:24
Kuusj schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:32:
[...]

Een Radeon 630 bestaat niet, een Intel HD630 wel. En dat is een aardig zwakkere GPU dan een Vega 6 in een 4xxx series AMD CPU, buiten het feit dat de prestaties van de 10xxx series CPU's van Intel sowieso bedroevend is op meerdere vlakken (stroomverbruik, prestaties, aantal cores, hitte).
in die Thinkbook zit echt een discrete Radeon 630, PSREF.lenovo.com spreekt van een AMD Radeon 630 2GB GDDR5.

Dit is gewoon een bestaande videokaart, zie ook https://www.amd.com/en/products/graphics/radeon-630.

Maar denk toch dat de Slim 7 een betere keuze is

• Kuusj

Kuusj

Cinemaskoop schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:45:
[...]

in die Thinkbook zit echt een discrete Radeon 630, PSREF.lenovo.com spreekt van een AMD Radeon 630 2GB GDDR5.

Dit is gewoon een bestaande videokaart, zie ook https://www.amd.com/en/products/graphics/radeon-630.

Maar denk toch dat de Slim 7 een betere keuze is
Ah, I stand corrected. Kon er weinig zinnigs over vinden. Maar inderdaad, denk ook nog steeds dat de Slim 7 een betere keuze is. Je zult ook echt geen zinnige performance missen met de Vega GPU ipv de Radeon 630. Denk/vermoed dat je meer geheugen kunt toewijzen aan de iGPU. 2GB dedicated is ook praktisch niks namelijk.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
x64 processor: standaard
Windows 10: standaard
Minimaal 16 GB geheugen: 8MB meer dan normaal
2Gb videokaart voorkeur Nvidia: niet standaard
Minimaal 500Gb opslag, liefst 1Tb: meer dan 500 GB is alleen nodig als er veel met video wordt gewerkt
Minstens full hd scherm resolutie: standaard

Welke Adobe programma's? Bedoel je Acrobat of Photoshop en Illustrator of Premiere video editing? Dat maakt veel uit.

Je zult exact moeten opgeven wat de software precies is die gebruikt gaat worden. Adviezen gebaseerd op vaagheden hebben weinig waarde.

Voor creatives met Adobe Photoshop en Illustrator heb ik een G7 aangeraden (HP 15s-fq1986nd). Dat is een geintegreerde Iris Plus gpu in de Ice Lake 10th gen 10nm processor. Maar dat is mogelijk niet genoeg voor rendering. Een Intel SSD met Optane kan dan ook een idee zijn.

Een laptop voor high res rendering gebruiken is meestal onverstandig. Dat kun je beter op een desktop doen waar voldoende koeling aanwezig is. Met een onbelemmerde en specifiek voor de software geschikte grafische kaart. Op een laptop zal de processor al snel terugschakelen omdat die te heet wordt.
Pagina: 1