Extra router achter Fritzbox 7590 met glasvezel aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kismodrx04
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-07 20:23
Allen,

Een vraagstukje waar ik na heel lang googelen niet uitkom:

Ik heb een glasvezel aansluiting xs4all met televisie. De Fritxbox 7590 is een prima apparaat maar mijn vrouw vindt het ontwerp zo lelijk dat hij de huiskamer moet verlaten.

Ik heb er nu een mooie snelle andere router achter gehangen. Het is een lan wan verbinding waardoor ik 2 netwerkjes heb opgezet.

Configuratie op dit moment:

Fritzbox lan ip; 192.168.178.1 met eigen dhcp.

2e router ip adres 192.168.0.1
Met eigen dhcp.

Fritbox geeft de 2e router een ip adres binnen de dhcp range van de Fritzbox.

Opzet werkt goed.

Mijn vraag is: Ik meende dat het beter is de 2e router met een vast Ip adres te verbinden aan de Fritzbox op een Ip adres buiten de dhcp van de fritzbox. Dit om problemen te voorkomen. Dit accepteert de fritzbox echter niet. (Ik heb op mijn vorige verbinding via ziggo een accespoint wel op deze manier verbonden, dat werkte perfect, echter andere router, andere manier van instellen).

Wil ik nu iets wat geen voordelen biedt? Of doe ik de instellingen niet goed.

Ik krijg de volgende velden om in te vullen:

IPv4 network;
Subnetmask
Gateway.

Ik dacht bij ipv4network het lan ip adres van de 2e router in te vullen, En bij gateway het Ipadres van de fritzbox.

Ik kan nergens vinden wat ik zoek, ik hoop dat iemand op dit forum mij kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Ger

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Een IP uitdelen aan een tweede router op basis van DHCP kan prima, maar DHCP op een zgn. point-to-point link is vreemd en onnodig. Echter zolang de tweede router de gateway ook installeert en het IP op de link accepteert is het w.m.b. ook niet slechter of beter.
Ik dacht bij ipv4network het lan ip adres van de 2e router in te vullen, En bij gateway het Ipadres van de fritzbox
Klopt. Je kan ook eens 192.168.178.2 configureren, gateway.1, mask 255.255.255.0. Als je vanaf de router kan pingen kun je eens kijken of je de fritzbox kunt benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-07 22:10
Je dient alleen de ip adres van de 2e router buiten de scope van de 1e router te zetten wanneer je een vast ip vast legt in de 2e router om een ip conflict te voorkomen in de 1e router.

Makkelijkste is dat je de 2e router een vast ip geeft via de 1e router zodat je geen ipconflict kan krijgen.
Kismodrx04 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:12:

Ik dacht bij ipv4network het lan ip adres van de 2e router in te vullen, En bij gateway het Ipadres van de fritzbox.

Ik kan nergens vinden wat ik zoek, ik hoop dat iemand op dit forum mij kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Ger

...
De gateway van de 2e router is nog steeds het IP adres van de 2e router zelf dus 192.168.0.1.
Als je daar 192.168.178.1 invult ga je geen internet hebben omdat IP 192.168.178.1 niet lokaal wordt gevonden. IP 192.168.178.1 begeeft zich voor de wan en de gateway wordt lokaaal gezocht.

Hou wel rekening mee dat alle apparaten bij router 2 wel kan communiceren met apparaten achter router 1 maar niet andersom

Ik ga ff wel vanuit dat de verbinding van router 1 lan naar Wan router 2 gaat !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Ik meende dat het beter is de 2e router met een vast Ip adres te verbinden aan de Fritzbox op een Ip adres buiten de dhcp van de fritzbox. Dit om problemen te voorkomen.
Om wat voor problemen te voorkomen? Het maakt in deze setup (LAN FritzBox -> WAN 2e router) echt totaal niets uit of je router zijn IP krijgt van de DHCP server van de FritBox, of een fixed IP heeft.

Het enige punt is dat je nu wel 2 interne netwerken achter elkaar hebt, en extern (internet) verkeer dus ook twee keer ge-NAT moet worden om aan te komen op devices verbonden met je 2e router. Maar voor 99% van de huis-tuin-en-keuken situaties maakt ook dat helemaal niets uit. Eigenlijk alleen als je zelf servers wilt draaien, moet je nu goed opletten hoe e.e.a. ingesteld wordt. En sommige consoles doen er lastig over.
Arthion-nl schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:32:
Ik ga ff wel vanuit dat de verbinding van router 1 lan naar Wan router 2 gaat !!!
In zijn post zegt de TS dat het om een LAN-WAN verbinding gaat:
Ik heb er nu een mooie snelle andere router achter gehangen. Het is een lan wan verbinding waardoor ik 2 netwerkjes heb opgezet.

[ Voor 63% gewijzigd door Cpt.Morgan op 15-08-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-07 22:10
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:32:

In zijn post zegt de TS dat het om een LAN-WAN verbinding gaat:

[...]
Ah ff overheen gelezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:31
Je zou ook de fritzbox er helemaal tussen uit kunnen halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-07 23:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dieks77 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:53:
Of een accespoint gebruiken i.p.v. tweede router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Dieks77 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:53:
Dat is niet helemaal waar. Als je ook TV en VOIP afneemt kan je niet zomaar elke willekeurige router afnemen. Je hebt dan ook nog VLAN’s om in te regelen en niet elke provider laat je telefonie doen over een eigen apparaat, daar moet bijna altijd de bestaande provider modem voor blijven.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
nelizmastr schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 07:56:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Als je ook TV en VOIP afneemt kan je niet zomaar elke willekeurige router afnemen. Je hebt dan ook nog VLAN’s om in te regelen en niet elke provider laat je telefonie doen over een eigen apparaat, daar moet bijna altijd de bestaande provider modem voor blijven.
Ja kan ook de modem van je provider inwisselen voor een eigen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Luxicon schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:54:
[...]

Ja kan ook de modem van je provider inwisselen voor een eigen.
Denk dat je nogmaals moet lezen :)

De praktijk leert dat dat niet altijd werkt, met name telefonie werkt vaak niet op een eigen modem. Als je alleen internet afneemt maakt het in geen enkel geval uit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:31
nelizmastr schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 07:56:
[...]

Wel bij XS4ALL, en laat TS dat nou juist in z'n openingspost noemen ;)

• Kismodrx04
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-07 20:23
Allen,

Bedankt voor de feedback.

Ik heb het toch anders opgelost, ik heb de 2e router lekker simpel als accespoint ingesteld met een vast Ip adres binnen de dhcp pool van de Fritz. Werkt prima. De ping is nu ook nog iets lager geworden, twee keer Nat zorgde kennelijk toch voor een milliseconde vertraging. Niet dat dat erg is overigens.
Op de bovenverdieping ook een router die ik nog had als accespoint ingesteld.
Jammer dat ik de opties van de 2e router moet missen, de Fritz voldoet echter ook goed. Mooie stabiele verbinding nu beneden in huis.
Pagina: 1