Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Ammun
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 06-07 21:25
Ik heb een tijdje geleden mijn systeem ge-upgrade naar een i7-7700k. Ik merkte dat tijdens het gamen de behuizing zo enorm heet wordt dat ik hem nauwelijks aan kan raken. Tijdens het gamen raakt hij de 102 graden. Zie ook hieronder.

Ik heb wat zitten googlen en heb gelezen dat de 7700k erg heet kan worden. Toch maak ik me een beetje zorgen wanneer ik de behuizing dus nauwelijks aan kan raken. Ook kwam ik tegen dat de voltage misschien te hoog is? Ik heb daar verder geen verstand van.

Ik heb gecheckt of de cpu fan draait, en dat doet hij. Ik heb een kleine case (Fractal Design Node 202), en gebruik dezelfde cooler (Noctua NH-L9i)als vóór de upgrade (van een i5-6600). De omgeving temp is op het moment 26.5 graden.

Wat adviseren jullie? Iets mis met de cooler? Te weinig airflow? Tijd voor grotere case? Ik hoop dat ik voldoende info heb meegeplaatst.

Beste antwoord (via Ammun op 13-08-2020 18:29)

• jfeelders
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 27-07 12:30

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Zit er wel een cooling compound tussen de CPU en de heatspreader? Het idee van delidden is dat je de standaard cooling compound verwisseld door een betere zoals Thermal Grizzly Conductonaut Liquid Metal. Daarmee wordt de warmtetransmissie van CPU via compound, heatspreader, compund naar koeler verbeterd en je zou juist een lagere temp moeten krijgen. Mijn delidded 7700k draait op vol vermogen nu op 65°C.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Een 7700K ontwikkelt 1,5x zoveel warmte als een 6600. Niet zo gek dat die heet wordt. Lijkt mij dat die koeler te licht is voor een 7700K en dat die net op de verkeerde plaats koelt voor en gedelidde cpu. Normaal wordt de warmt nog een beetje verdeel door de heatspreader.

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 09:49

Fordox

00101010

Op wat voor manier is je CPU delidded?

Daarnaast, als je CPU te warm wordt en je kast voelt ook te heet aan om aan te raken, betekend het datje koelblok wel in orde is maar je kast kan zn warmte niet kwijt. Heb je een foto van je pc intern?

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• Ammun
Fordox schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:50:
Op wat voor manier is je CPU delidded?

Daarnaast, als je CPU te warm wordt en je kast voelt ook te heet aan om aan te raken, betekend het datje koelblok wel in orde is maar je kast kan zn warmte niet kwijt. Heb je een foto van je pc intern?
Ik heb helaas geen idee 'hoe' mijn CPU delidded is. Ik heb hem via tweakers tweedehands kunnen krijgen, maar verder heb ik er geen verstand van. Wat mij opviel was dat de CPU twee losse componenten had, het groene onderste deel wat met het mb in contact staat, en het bovenste metalen gedeelte. Ik nam aan dat dat normaal is, maar dat weet ik eigenlijk ook niet. Ben het iig nog niet eerder tegengekomen.

Hieronder een foto. Schaam me er beetje voor, want het is niet bepaald netjes, maar zoals je kan zien is er weinig ruimte voor nette kabelhuishouding.

Bedankt voor je tijd!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Ammun schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:31:

Ik heb helaas geen idee 'hoe' mijn CPU delidded is. Ik heb hem via tweakers tweedehands kunnen krijgen, maar verder heb ik er geen verstand van. Wat mij opviel was dat de CPU twee losse componenten had, het groene onderste deel wat met het mb in contact staat, en het bovenste metalen gedeelte. Ik nam aan dat dat normaal is, maar dat weet ik eigenlijk ook niet. Ben het iig nog niet eerder tegengekomen.
Dat is juist het delidden. De metalen heatspreader verwijderen zodat de koeler direct op de chip is gemonteerd. Heb jij toevallig de heatspreader tussen cpu en koeler gedaan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Zit er wel een cooling compound tussen de CPU en de heatspreader? Het idee van delidden is dat je de standaard cooling compound verwisseld door een betere zoals Thermal Grizzly Conductonaut Liquid Metal. Daarmee wordt de warmtetransmissie van CPU via compound, heatspreader, compund naar koeler verbeterd en je zou juist een lagere temp moeten krijgen. Mijn delidded 7700k draait op vol vermogen nu op 65°C.

• Ammun
jfeelders schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:05:
O mijn God. Nee ik heb er niks tussen gedaan. Degene van wie ik de CPU heb gekocht was erg behulpzaam, maar had waarschijnlijk niet door wat voor een leek ik ben.

Kan je me iets aanbevelen?

• jfeelders

jfeelders

pricewatch: Thermal Grizzly Conductonaut Liquid Metal (1 gram)
Er zit een handleiding bij die je goed moet opvolgen. Op Youtube staan ook veel howto's. Het gaat met name over 'less is more'.

• Ammun
jfeelders schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:21:
pricewatch: Thermal Grizzly Conductonaut Liquid Metal (1 gram)
Er zit een handleiding bij die je goed moet opvolgen. Op Youtube staan ook veel howto's. Het gaat met name over 'less is more'.
En even voor de duidelijkheid zodat er niet méér problemen ontstaan. Dit moet dus tussen de twee verschillende componenten, en niet tussen de cpu en de koeler?

• jfeelders

jfeelders

Ik heb het ook voorzichtig aangebracht tussen de heatspreader en de opnemer van mijn AIO (pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB). Let daarbij op met de invloed van corrosie tussen verschillende metalen. Liquid Metal is 'dodelijk' voor aluminium koelblokken.

• xh3adshotx
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 09:50
Ammun schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:23:
[...]

En even voor de duidelijkheid zodat er niet méér problemen ontstaan. Dit moet dus tussen de twee verschillende componenten, en niet tussen de cpu en de koeler?
Nadat je de koeler gedemonteerd hebt: beide. Zowel tussen de "twee componenten" als de koeler. Let alleen wel héél goed op dat je niet teveel tussen de "twee componenten" doet.

• Ammun
jfeelders schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:25:
Ik heb het ook voorzichtig aangebracht tussen de heatspreader en de opnemer van mijn AIO (pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB). Let daarbij op met de invloed van corrosie tussen verschillende metalen. Liquid Metal is 'dodelijk' voor aluminium koelblokken.
Ok. Als ik even kijk naar de metalen van mijn koeler staat er aluminium en koper. Weet jij of het kopere gedeelte in contact staat met de heatspreader? Lijkt mij iig wel logisch.
Nadat je de koeler gedemonteerd hebt: beide. Zowel tussen de "twee componenten" als de koeler. Let alleen wel héél goed op dat je niet teveel tussen de "twee componenten" doet.
Dank. Ik weet niet hoe het andere component heet...heatspreader en?

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 06:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Ammun schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:31:
[...]

Ok. Als ik even kijk naar de metalen van mijn koeler staat er aluminium en koper. Weet jij of het kopere gedeelte in contact staat met de heatspreader? Lijkt mij iig wel logisch.

[...]

Heatspreader en die (fonetisch: dai)

I reject your reality and substitute my own

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 17:00
Ammun schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:31:
[...]

[...]

Je hebt de DIE (zie onderstaande afbeelding) en de IHS (Internal Heat Spreader). Ik zou liquid metal op de DIE smeren, en zoiets als pricewatch: Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound tussen de IHS (heatspreader) en jouw CPU koeler.

Je moet met liquid metal oppassen dat je onderstaand rood gemarkeerde niet raakt. Desnoods kun je daar een beetje nagellak op smeren.

...

• Luxicon
Onderstaande DIE is ingesmeerd met liquid metal (je hebt een klein mini drupje nodig, er zijn veel video's voor te vinden op Youtube)

...

• Ammun
Luxicon schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:44:
[...]

Je hebt de DIE (zie onderstaande afbeelding) en de IHS (Internal Heat Spreader). Ik zou liquid metal op de DIE smeren, en zoiets als pricewatch: Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound tussen de IHS (heatspreader) en jouw CPU koeler.

Je moet met liquid metal oppassen dat je onderstaand rood gemarkeerde niet raakt. Desnoods kun je daar een beetje nagellak op smeren.

[Afbeelding]
Heel erg bedankt. Vermoed dat dit allemaal veel zal helpen.

• Fordox

Fordox

00101010

Wacht wacht wacht.

Als beginner, begin niet met liquid metal. Liquid metal is de meest ideale compound om er tussen te doen maar komt wel met veel risico's als je niet veel ervaring hebt.

Je kan er ook gewoon normale, niet elektrisch geleidende, koelpasta tussen doen wat in jouw geval al je problemen verhelpt en significant minder lastig is om te doen.

De Gelid GC Extreme zou veel beter zijn voor jouw toepassing :)

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• Ammun
Fordox schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:58:
Wacht wacht wacht.

Als beginner, begin niet met liquid metal. Liquid metal is de meest ideale compound om er tussen te doen maar komt wel met veel risico's als je niet veel ervaring hebt.

Je kan er ook gewoon normale, niet elektrisch geleidende, koelpasta tussen doen wat in jouw geval al je problemen verhelpt en significant minder lastig is om te doen.

De Gelid GC Extreme zou veel beter zijn voor jouw toepassing :)
Woops, heb het beide al besteld. Dankje voor de waarschuwing, ik zal iig eerst goed onderzoek doen op youtube..wat is het grote risico en waarom is het aanbrengen ervan lastiger dan "normale" koelpasta?

• Fordox

Fordox

00101010

Ammun schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:12:
[...]

Woops, heb het beide al besteld. Dankje voor de waarschuwing, ik zal iig eerst goed onderzoek doen op youtube..wat is het grote risico en waarom is het aanbrengen ervan lastiger dan "normale" koelpasta?
Met normale pasta kun je er een klodder op gooien en je drukt het aan met je heatspreader/koeler bij wijze van spreken. Met liquid metal moet je ervoor zorgen dat het goed is uitgesmeerd en dat je het absoluut niet krijgt op plekken waar je het niet wil hebben.
Als je het goed doet gaat het prima, als je het fout doet kan het catastrofaal zijn voor je hardware. Pasta is niet zo heel boeiend, want de meesten geleiden geen elektriciteit :) Dan mag je fouten maken en kun je het fixen met een poetsdoekje.

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ammun schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:12:
[...]

Een druppel op aluminium en je aluminium is bye bye (chemische reactie). Daarnaast is het elektrisch geleidend dus moet je er ERG weinig op smeren, kijk filmpjes, echt een speldenkop.

Ik zou je inderdaad ook liquid metal afraden en voor een goede koelpasta gaan als je zo’n leek bent. Duurzaamheid van liquid metal is ook nog niet bewezen, dus jaarlijks vervangen wordt nu wel nog aangeraden.

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• Chrisuu01
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 29-07 06:53
Loopt je vloeibaar metaal niet van de cpu-die af?

• Luxicon
Chrisuu01 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:05:
Loopt je vloeibaar metaal niet van de cpu-die af?
Nee, dat blijft zitten. Het is met aanbrengen meer te vergelijken met verf eigenlijk (zonder dat het verdund is). Je smeert het er dun op en gaat dan geen kant op.

[Voor 8% gewijzigd door Luxicon op 13-08-2020 23:50]

...

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True