Gestreept beeld (kleuren verschillen per 'crash'?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regi1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2020
Hallo allemaal,

Sinds 1-2 weken begin ik problemen te krijgen met mijn PC, echter ben ik nog nergens de oplossing tegengekomen en heb ik verschillende dingen al geprobeerd, vandaar dat ik jullie hulp inschakel!

Syteem:
CPU: Intel i5 4590
GPU: MSI Radeon R9 280X
M/B: AsRock Z97 Pro4
Beeldscherm: Asus vg248qe
Systeem is inmiddels +- 5 jaar oud.

Het probleem is dat mijn beeldscherm ineens gestreepte blokken geeft tijdens het gamen (geluid loopt dan gewoon door in mijn headset) en soms al tijdens het gebruik van mijn PC. Het frappante is dat dit soms dagen niet gebeurd en daarna voortdurend zoals vandaag, ook zijn het soms andere kleuren die het beeldscherm weergeeft (groen, dan weer zwart/wit gestreepte blokken).

In eerste instantie dacht ik dat het lag aan mijn DVI kabel dat deze misschien kapot was, aangezien mijn beeldscherm aangaf 'DVI no signal' en toen weer op standby ging tot ik de PC handmatig resetten. Ik heb toen een Displayport kabel gekocht in de hoop dat dit het probleem zou verhelpen, in eerste instantie leek dit te werken (2-3 dagen geen 'crash') ook niet tijdens het gamen maar daarna gebeurde het weer en zoals vandaag al 4 keer. (Beeldscherm geeft bij de Displayport niet aan dat er geen signaal is!)

Ook dacht ik dat het wellicht aan de warme kon liggen ( ik heb de case opengemaakt zodat de warmte makkelijker weg kon en heb de stof eruit gehaald ). Volgens A-Tuning zijn de temperaturen underload moederbord 45-50c, CPU 60c en GPU 65-70c, ook dit lijkt me niet schokkend voor mijn systeem.

Ook heb ik Steam en mijn games opnieuw geinstalleerd net als de drivers van mijn GPU, maar tot op heden geen succes :-(

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ik heb op internet al gezocht maar kan nog niks vinden.

Dank voor jullie hulp!

Beste antwoord (via regi1 op 12-08-2020 19:53)

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:56
Artefacten op beeldscherm is 99% van de tijd kapotte/stervende videokaart. Kijk of er condensators bol staan bij je videokaart.

Je CPU heeft een embedded GPU, dat betekend dat je processor ook grafisch aan de slag kan. Sluit je monitor aan op je moederbord (niet op de videokaart) en kijk of dat werkt. De resolutie zal niet super zijn maar als de artefacten weg zijn, dan weet je 100% zeker dat de pixelplank stervende is.

Team anti-scalp - wauw..

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:17
Lijkt op een stervende videokaart. Je zou de kaart iets kunnen ondervolten om te zien of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regi1
In de tussentijd ben ik iets verder gekomen, hierbij een update:

MSI heeft de MSI gaming app, zodra je deze opent kan je kiezen tussen verschillende modus, Silent mode, Gaming mode en OC mode.

Zodra ik op Gaming mode druk veranderd mijn beeldscherm in groen gestreepte blokken. Ik heb dit 2x gedaan en 2x werd het beelscherm meteen groen. (op de andere 2 heb ik nog niet gedrukt omdat ik niet 10-20x mijn PC handmatig wil uitzetten aangezien met dit niet goed lijkt voor het systeem).

Wat met ook opvalt is dat mijn MSI gaming app 500 Mhz weergeeft hoort mijn videokaart niet op een hogere Mhz te draaien? (Ik ben een leek op dit gebied helaas..).

Ik hoop dat deze update meer duidelijkheid over het probleem biedt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:56
Artefacten op beeldscherm is 99% van de tijd kapotte/stervende videokaart. Kijk of er condensators bol staan bij je videokaart.

Je CPU heeft een embedded GPU, dat betekend dat je processor ook grafisch aan de slag kan. Sluit je monitor aan op je moederbord (niet op de videokaart) en kijk of dat werkt. De resolutie zal niet super zijn maar als de artefacten weg zijn, dan weet je 100% zeker dat de pixelplank stervende is.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regi1
Hallo Uszka en Kuusje,

Dank voor jullie snelle reacties! Ben inderdaad bang dat de videokaart zijn tijd heeft gehad :'(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:19
Trek je gpu eruit en je weet het. Weet wel dat gamen dan niet echt meer gaat.
Pagina: 1