Tweede/vakantie huis in duitsland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 23:39
Goedendag,

Tijdens vakanties ben ik vaak in Duitsland te vinden en mag er ook erg graag gaan motorrijden. Dicht bij huis is er veel moois.
Al lang speel ik dan ook met de gedachten om daar eens een huisje aan te kopen.
Hier wil ik dan mijn motor neerzetten, zodat ik er met de auto heen kan en vanuit daar op pad kan.
Verder zou ik graag daar af en toe remote werken terwijl ik geniet van het uitzicht.
En weekendjes er heen en wandelen.
Het lijkt me ook wel leuk om het af en toe beschikbaar te stellen als een familie lid er eens tussen uit wil.

Je hebt behoorlijk wat aanbod tussen de 60K en 120K. Er moet vaak nog wel wat aan gebeuren, maar daar draai ik mijn hand niet voor om.
Ik kijk nu vooral in de mosel regio of de eifel.

Daarnaast zie ik het ook als een soort pensioenvoorziening, mijn geld in stenen stoppen. Ik betwijfel wel of de waarde daar flink zal stijgen zoals in nederland vooralsnog wel aan de hand is, maar het voornaamste is dat het niet extreem daalt en dat ik er wel vanaf kom en er geen jaren mee blijf zitten als het in de verkoop gaat.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of juist mensen die er ook over hebben zitten denken, maar die het toch niet gedaan hebben om een bepaalde reden?

Ik hoor het graag!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:26
Wij hebben ooit gedacht aan Portugal. Woonden vrienden en het zag er allemaal erg mooi uit. We hadden al genoeg op het oog en het was ook ernstig goedkoop dus dat was het probleem niet. Uiteindelijk niet gedaan want:
- je gaat altijd daar heen en beperkt je eigenlijk in vakantiekeuzes
- als je er niet bent moet het ook onderhouden worden
- je raakt er uiteindelijk op uitgekeken.

Het lijkt heel leuk hoor en misschien zaten wij er te negatief in maar uiteindelijk heb je bijvoorbeeld 120k uitgegeven aan iets wat je af en toe gebruikt. Voor dat geld kan je best veel huisjes huren en overal heen vliegen. Dus de uiteindelijke “nee” was beperking van je vrijheid (wat raar klinkt als je een vrij huisje hebt) en ik ben nog steeds blij met de beslissing. Nu is het gewoon langs die vrienden gaan als we zin hebben en als we ergens heen willen voel je je ook niet “schuldig” omdat je je eigen huis negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Bedankt voor je reactie!

Mijn grootste "angst" is inderdaad ook dat het speciale er naar een tijdje af gaat. Maar daarentegen kun je vanuit daar ook weer best wat dingen gaan verkennen.

Wel is het zo dat voor mij een hele grote rol speelt dat het een perfecte uitvalsbasis is voor motor tochten. Nu beperk ik me vaak tot de eifel als ik in het weekend ga en vanuit daar kun je wel best wat kanten van Duitsland en eventueel Luxemburg op.

De voornaamste reden zijn voor mij wel weekend tripjes of doordeweeks vanuit daar te werken en savonds het vakantiegevoel of nog een rondje motor rijden.

De echte vakanties zouden niet allemaal daar heen gaan, maar gewoon zoals altijd een andere bestemming.

Grote voordeel is dat het 2-3 uurtjes met de auto is en je bent er. Dus je gaat er mijn inziens wat makkelijker spontaan heen t.o.v. Dat je moet gaan vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moens88
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-01 15:07
Mijn ouders hebben een jaar of 4 een vakantie woning gehad in Duitsland, ook in die omgeving. Hun beviel het prima en uiteindelijk hebben ze het verkocht en hebben een hotelletje gekocht in Duitsland. Ik hoor ze er af en toe nog over hoe fijn dat was! Ze gingen er ook vaak (lange) weekenden heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

detim schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:27:

Wel is het zo dat voor mij een hele grote rol speelt dat het een perfecte uitvalsbasis is voor motor tochten. Nu beperk ik me vaak tot de eifel als ik in het weekend ga en vanuit daar kun je wel best wat kanten van Duitsland en eventueel Luxemburg op.
Niet helemaal on-topic, maar het is misschien goed om in de overweging mee te nemen: je bent bekend met de geluiden in Duitsland om (luide) motoren te verbieden op zon- en feest-dagen? Juist in dat soort gebieden hebben mensen daar natuurlijk veel overlast van.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• detim
fsfikke schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:25:
[...]

Niet helemaal on-topic, maar het is misschien goed om in de overweging mee te nemen: je bent bekend met de geluiden in Duitsland om (luide) motoren te verbieden op zon- en feest-dagen? Juist in dat soort gebieden hebben mensen daar natuurlijk veel overlast van.
Ja zie wel dat er al wat wegen dicht zijn, maar hoop dat het niet zo een vaart gaat lopen, kan me lastig voorstellen dat half Duitsland dicht gaat.. Gelukkig zit mijn motor wel vrij laag kwa decibels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Mijn grootouders hebben een huisje gehad aan de Zuidfranse kust, dat is na het overlijden van mijn opa verkocht (Franse erfrecht werkt nogal raar en niet, zoals het Nederlandse, persé op langst levende als getrouwd stel+mijn oma vond de reis te zwaar worden). Als je daar tevreden bent is het prima. Met kinderen is het niets. En de vaste lasten waren daar erg hoog (5-7k per jaar). Mijn grootouders gingen er ook rustig 8-10 weken naartoe, dus dat loonde wel. De Eiffel is natuurlijk beter te berijden dan de Côte d'Azur. :)
Houdt er wel rekening mee dat je altijd aan het werk moet als je er bent. Gras maaien, schoonmaken, etc. Een ander houdt het toch niet zo schoon als jijzelf. Mijn grootouders hebben ooit alle matrassen weer over de kamertjes moeten verspreiden, die waren allemaal achter gelaten in de woonkamer. En dat zijn dan vrienden en bekenden! Omdat het vrienden en bekenden zijn, heb je ook kans dat er halve pakjes van van allerlei etenswaren achter blijven. Gebeurt in normale huurhuisjes al, maar bij bekenden zeker. Met zaken als suiker of zout niet zo erg, maar bijvoorbeeld marmalade is wat minder geslaagd.

Mijn grootmoeder is op gegeven moment over gegaan op mensen zelf hun lakens e.d. mee laten nemen, want regelmatig kreeg ze het in Nederland gewassen terug. Niet handig, moet je het zelf weer meenemen. Mijn grootmoeder had daar een kastje met een slot. Een stukje privé. Niet dat er iets van economische waarde in zat, maar toch. Ook dat is meermaals open gebroken. Gewoon door vrienden en bekenden.

Over de waarde: Ga er niet vanuit dat dat zal stijgen. Zeker als het echt een vakantiehuis is en niet permanent bewoond mag worden. We hebben het huisje in Nederland wel aangehouden, maar in waarde stijgen doet dat niet. Commercieel niet echt aantrekkelijk. Nederland is goed te bereizen, je bent er namelijk vrij vlot. Omdat het eigen is, heb je altijd de sleutel. Daar staat een soort nood-voorraadje met allerlei zaken. Krijg je opeens ook weer een paar euro: "Ik heb een blik soep gebruikt." Terwijl je dat geld juist niet wil, je wilt daar die grijpvoorraad hebben zodat als je 's avonds laat aan komt, je nog wat eetbaars kan maken. Als een ander het gebruikt is dat natuurlijk prima, maar vul het.

Ohja: ga er maar vanuit dat familie en vrienden ook graag naar je huisje willen en denk erover na hoe je dat gaat aanpakken. Je zult voor een x bedrag aan toeristenbelasting worden aangeslagen. Je hoeft er natuurlijk niet aan te verdienen, maar als er anderen zitten, kost het ook geld (GLW bijvoorbeeld). Hoe ga je dat aanpakken.

Ik hoop dat je goed kan weggooien. Je zult regelmatig nieuwe glazen, pannen, bekers en andere serviesgoederen aantreffen. En zo nu en dan zal er iets van jezelf vermist raken.

[ Voor 72% gewijzigd door Pizza_Boom op 13-08-2020 10:49 ]

• detim
Pizza_Boom schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:39:
Mijn grootouders hebben een huisje gehad aan de Zuidfranse kust, dat is na het overlijden van mijn opa verkocht (Franse erfrecht werkt nogal raar en niet, zoals het Nederlandse, persé op langst levende als getrouwd stel+mijn oma vond de reis te zwaar worden). Als je daar tevreden bent is het prima. Met kinderen is het niets. En de vaste lasten waren daar erg hoog (5-7k per jaar). Mijn grootouders gingen er ook rustig 8-10 weken naartoe, dus dat loonde wel. De Eiffel is natuurlijk beter te berijden dan de Côte d'Azur. :)
Houdt er wel rekening mee dat je altijd aan het werk moet als je er bent. Gras maaien, schoonmaken, etc. Een ander houdt het toch niet zo schoon als jijzelf. Mijn grootouders hebben ooit alle matrassen weer over de kamertjes moeten verspreiden, die waren allemaal achter gelaten in de woonkamer. En dat zijn dan vrienden en bekenden! Omdat het vrienden en bekenden zijn, heb je ook kans dat er halve pakjes van van allerlei etenswaren achter blijven. Gebeurt in normale huurhuisjes al, maar bij bekenden zeker. Met zaken als suiker of zout niet zo erg, maar bijvoorbeeld marmalade is wat minder geslaagd.

Mijn grootmoeder is op gegeven moment over gegaan op mensen zelf hun lakens e.d. mee laten nemen, want regelmatig kreeg ze het in Nederland gewassen terug. Niet handig, moet je het zelf weer meenemen. Mijn grootmoeder had daar een kastje met een slot. Een stukje privé. Niet dat er iets van economische waarde in zat, maar toch. Ook dat is meermaals open gebroken. Gewoon door vrienden en bekenden.

Over de waarde: Ga er niet vanuit dat dat zal stijgen. Zeker als het echt een vakantiehuis is en niet permanent bewoond mag worden. We hebben het huisje in Nederland wel aangehouden, maar in waarde stijgen doet dat niet. Commercieel niet echt aantrekkelijk. Nederland is goed te bereizen, je bent er namelijk vrij vlot. Omdat het eigen is, heb je altijd de sleutel. Daar staat een soort nood-voorraadje met allerlei zaken. Krijg je opeens ook weer een paar euro: "Ik heb een blik soep gebruikt." Terwijl je dat geld juist niet wil, je wilt daar die grijpvoorraad hebben zodat als je 's avonds laat aan komt, je nog wat eetbaars kan maken. Als een ander het gebruikt is dat natuurlijk prima, maar vul het.

Ohja: ga er maar vanuit dat familie en vrienden ook graag naar je huisje willen en denk erover na hoe je dat gaat aanpakken. Je zult voor een x bedrag aan toeristenbelasting worden aangeslagen. Je hoeft er natuurlijk niet aan te verdienen, maar als er anderen zitten, kost het ook geld (GLW bijvoorbeeld). Hoe ga je dat aanpakken.

Ik hoop dat je goed kan weggooien. Je zult regelmatig nieuwe glazen, pannen, bekers en andere serviesgoederen aantreffen. En zo nu en dan zal er iets van jezelf vermist raken.
toon volledige bericht
Thanks voor je reactie!

De bedoeling is dat het een echt huis wordt dus niet op een vakantiepark ofzo. Wil het wat gaan renoveren en naar een goede staat brengen.

Ik hoop daar iemand te vinden die af en toe de tuin etc doet en een keer poetst. Bedoeling is wel om zelf regelmatig te gaan kijken.

De verhalen die jij schetst over familie en vrienden klinken niet heel rooskleurig haha. Meeste van mijn familie is wel erg netjes en pietje precies dus ik ga er best vanuit dat dit goed komt. Anders mogen ze 1x en nooit meer.
Het hoofddoel wordt wel echt eigen gebruik.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
detim schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:06:
Thanks voor je reactie!

De bedoeling is dat het een echt huis wordt dus niet op een vakantiepark ofzo. Wil het wat gaan renoveren en naar een goede staat brengen.
Het huisje in Frankrijk stond in zo'n halfopen gemeenschap waar velen ook permanent wonen of semipermanent. Geloof dat het verkocht is aan iemand die er permanent ging wonen.
Ik hoop daar iemand te vinden die af en toe de tuin etc doet en een keer poetst. Bedoeling is wel om zelf regelmatig te gaan kijken.
Loont dat?
De verhalen die jij schetst over familie en vrienden klinken niet heel rooskleurig haha. Meeste van mijn familie is wel erg netjes en pietje precies dus ik ga er best vanuit dat dit goed komt. Anders mogen ze 1x en nooit meer.
Het hoofddoel wordt wel echt eigen gebruik.
De onze ook, maar toch heb je zo nu en dan rare situaties.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-05 14:41
Ligt er een beetje aan hoe je financieel zit. Als je 100k in een huisje stopt en je kunt daardoor geen andere vakanties meer doen dan is het wellicht niet verstandig. Als je nog gewoon andere vakanties kunt doen en je vind het leuk om een huisje te kopen voor je motortochten, waarom niet?

Je kunt ook proberen het aan te melden bij BelVilla oid en dan maak je er wellicht nog wat marge op. Hier geldt ook weer hetzelfde, als je financieel wat slagkracht hebt zorg je gewoon dat je daar een beheerder hebt die de boel schoonmaakt en opruimt. En anders verhuur je het niet, verhuur je het ook niet aan familie en hou je het alleen voor jezelf.

Ga je er 12 weken per jaar heen, af en toe beetje klussen en tussendoor wat motorrijden. Heerlijk man!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Afgezien van anderen zeggen over onderhoud; het is bekend in Duitsland dat er vooral uit de rustige dorpen nogal wat leegloop is en huizenprijzen dan ook goed kunnen dalen. Zeker met vergrijzing kan het zijn dat je je huis lang niet kwijt kan voor dezelfde prijs. Het lijkt mij an sich qua belegging dus nogal een gok. Je zal dus onderzoek moeten doen hoe dat zit per regio daar. Sommige regio's zijn natuurlijk meer in trek / toeristischer, dus dat zal best wel 's per dorp kunnen verschillen.

Vraag is of het voor een paar procent minder of meer moet doen of laten . Dat is een persoonlijke keuze.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 19:00

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Wij hebben in 2010 voor een ruime 40.000,- een 70m2 groot appartement gekocht in de Harz. Ondertussen is het +- 2x zoveel waard geworden, maar dat is puur te danken aan de malaise van het gebied in 2010 en de toeristische boost die het heeft gehad.

Paar dingen waar je op moet letten:

1) Als je iets in een gedeeld pand koopt zoals een appartement zit je met VVE vergaderingen en VVE bijdrages. Dit gaat heel formeel in Duitsland.

2) Veel gemeentes heffen een "zweitwohnsteuer". Een tweede woning belasting voor eigenaren die niet ingeschreven staan op het adres. De invulling en hoogte hiervan verschilt enorm per regio. In onze gemeente is het op de potentiele huuropbrengst gebaseerd en betalen we 4x zoveel aan Zweitwohnsteuer als aan de OZB. Hierdoor komen we jaarlijks op een fors bedrag, dit hadden we destijds niet voorzien.

3) Zoek eerst een makelaar en dan een huis. De courtage regels zijn in Duitsland nogal vaag. Huizen staan vaak te koop bij meerdere makelaars voor verschillende prijzen. Een makelaar heeft recht op courtage als jij het huis koopt wat hij je heeft laten zien (middels prospect is al voldoende). Als jij een pand ziet via makelaar A en hem koopt bij makelaar B ben je beide courtage schuldig.

Wij zijn nu aan het overwegen of we ons appartement gaan verkopen om de winst ten gelde te maken en een tweede huis met tuin aan te schaffen in een goedkopere regio.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:28
Persoonlijk stap ik snel heen over het nadeel: "Je raakt er op uit gekeken"
Als dat zo is, dan verkoop je de hele handel toch weer. En tot die tijd heb je er van genoten.

Houd rekening met ±10-12% kostenkoper. Wat op 100K nog wel mee valt, maar toch, dat je het ff weet ;)
Hypotheek min 30% uit eigenzak betalen is niet meer vanzelf sprekend. Je kan met goede financiele rugsteun ook voor 90% hypotheek krijgen. De rentes zijn dan alleen hoger.

[ Voor 23% gewijzigd door barry86 op 13-08-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Bedankt voor al jullie adviezen en meedenken :)

Sta er nog steeds positief tegenover en ga eens kijken of ik iets moois kan vinden wat me aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:47
Ik zou het niet als pensioenvoorziening zien, omdat je er waarschijnlijk ook behoorlijk wat kosten aan hebt en het eventuele rendement wel eens tegen kan vallen.

Misschien een gekke vergelijking, maar wellicht is het vergelijkbaar met het kopen van een caravan. Dat geeft een hoop kosten (eenmalig maar ook periodiek, voor bv stalling en voor een campingplaats) en is soms behoorlijk onhandig, maar het geeft je ook je 'eigen' plek en de relatieve vrijheid om te gaan waar, wanneer een hoe lang je maar wilt. Wat betreft kosten ben je waarschijnlijk voordeliger uit als je elke vakantie iets zou huren en je hebt dan ook minder de 'druk' om op vakantie met de caravan er op uit te trekken (in plaats van bv een vliegvakantie), maar toch is het voor een hoop mensen een goede keus.

Op dezelfde manier zal een eigen tweede huis puur economisch en wat betreft flexibiliteit niet de meest logische keus zijn. Maar het geeft wel je eigen plekje. En als het een gebied is waar je 'verliefd' op bent geworden, dan is het een prima idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb al 12jr inmiddels een huisje in het buitenland en ik vind het heel erg fijn.

Het argument dat je voor 100k heel vaak een huisje kan huren is natuurlijk waar maar die vergelijking klopt natuurlijk niet. Die 100k krijg je samen met evt overwaarde aan eind weer terug. Je moet dus naar de maandelijkse kosten kijken en die liggen bij mij in de grote van 200-300 euro / maand totaal.

Wat mij aanspreekt is dat je er altijd even langs kan, weekendje, weekje, ook in de hoogzomer of vakanties.

Daarnaast ga ik nog wel 2-3x naar andere bestemming op vakantie. Dat moet wel kunnen denk ik anders gaat wel vervelen.

Ik heb huisje samen gekocht met 2 familieleden, dat maakt ook dat kosten en onderhoud minder zwaar vallen en huisje ook vaker gebruikt wordt. Dat laatste zorgt ook voor minder druk om te moeten gaan. Samen kopen is mij goed bevallen en is iets om te overwegen denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 16-08-2020 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sethro schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:57:
Het argument dat je voor 100k heel vaak een huisje kan huren is natuurlijk waar maar die vergelijking klopt natuurlijk niet. Die 100k krijg je samen met evt overwaarde aan eind weer terug. Je moet dus naar de maandelijkse kosten kijken en die liggen bij mij in de grote van 200-300 euro / maand totaal.
Hierbij is het natuurlijk wel compleet afhankelijk van wat je wel en wat je niet in de maandelijkse kosten meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Welke regio's in de Eifel en Moezel? Ik kijk wel eens op immoscout24 en immonet en zie vooral (onredelijk duur) nieuwbouw aanbod. In dit soort regio's schrijf je huizen ook gewoon af, door de bevolkingskrimp en vergrijzing dus ik zou niet zomaar akkoord gaan met de huidige prijzen. Als je, zoals ons, rust en ruimte zoekt is dat niet erg maar wel iets dat je moet incalculeren en zeker niet op winst gaan rekenen. Sowieso zullen de woningmarken in het algemeen een andere tijd in gaan door de komende economische crisis en de vergrijzing.

Die oude huizen van <100k, als ze er al zijn moet je ook al snel een halve ton of meer in investeren om het bewoonbaar te maken. Ik zou liever eerst een tijdje iets gaan huren maar dan zie ik op de genoemde websites zo goed als geen aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:47
Sethro schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:57:
Dat is dan wel een heel goedkope deal, als je voor 200-300 euro per maand je huis kunt financieren (cq gemist rendement bij eigen vermogen) en onderhouden en de rekeningen voor de maandelijkse nutsvoorzieningen en de lokale belastingen kunt betalen. Of heb je niet alle kosten meegerekend? Of zijn dit al de kosten gedeeld door drie, omdat je het met drie mensen hebt gekocht?

Volgens mij zit je, als je alle kosten meeneemt, toch vaak wel op een heel wat hoger bedrag per maand. Ook als je er vanuit gaat dat je die ton weer terug gaat krijgen en daar niet op aflost/afschrijft. Maar ik laat mij graag verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:56
Of het "zinvol" is ligt helemaal aan de verwachtingen die je hebt. Zie je het als een vakantiebestemming, dan kan het zoals @Archie_T zegt mogelijk gaan vervelen. Echter, in ga al sinds mijn 3e levensjaar naar 1 vaste plek in het Sauerland (nu dus al 30 jaar), in de hoogtij dagen kwamen we (ik en mijn ouders) er 6 of 7 keer per jaar op vakantie. Tegenwoordig is dat heel wat minder, maar een keer of 2 per jaar kom ik er wel nog voor een lang weekend of een weekje, maar qua zomervakantie ga ik eigenlijk wel altijd ergens anders heen.

Wanneer je het hoofdzakelijk ziet als een investering, zou ik goed kijken naar wat de huizenprijzen in die regio gedaan hebben de laatste 10/15 jaar. Het kan best zijn dat de prijzen daar lang niet zo hard stijgen als hier.

Van wat ik van uit jouw verhaal begrijp zijn beide bovenstaande dingen echter niet het voornaamste doel; je zoekt meer een 2e thuis, om daar regelmatig wat tijd door te brengen en bepaalde activiteiten te doen. De vraag is alleen wil je dit/denk je dit te willen (lees: daar regelmatig heen gaan, daar motortochtjes te maken etc.) of doe je dat nu al regelmatig, maar is het alleen nu lastiger omdat je steeds dan daar iets moet huren of in een hotel/pension moet zitten? Indien je nu al vaak naar die regio toe gaat, daar motortochtjes maakt etc. en het alleen lastig vind om steeds vanuit daar weer enkele uren naar huis te moeten, dan zie ik het als een goede investering. Dit zeg ik puur om te voorkomen dat je straks iets koopt daar, maar er na een jaar toch achter komt dat je er (bijna) geen gebruik van maakt.

Mocht het lastig zijn om te bedenken wanneer je "genoeg" gebruik maakt van zo'n 2e woning, reken dan eens uit wat het je aan maandelijkse lasten kost over een heel jaar, hoe vaak je daar zou zitten en wat je dan per dag/week kwijt bent. Mocht dat bedrag erg hoog zijn, kan het misschien toch een betere optie zijn om iedere keer maar iets voor korte tijd te huren.

Ik heb de gedachte ook al eens laten spelen, in mijn geval zou het dan om het Sauerland gaan, het is alleen op dit moment voor mij niet haalbaar en ook verre van rendabel; wonen nog geen 2 jaar in een nieuw, groot huis waar ik genoeg in/aan wil verbeteren, er zijn nog geen kinderen, we reizen (dit jaar dan even niet) meestal naar vele verschillende landen en indien ik naar het Sauerland wil voor een paar dagen, kan ik altijd bij hetzelfde pension als waar ik al 30 jaar kom terecht. Indien ik helemaal gratis daar een huisje/appartement zou kunnen krijgn zou ik het natuurlijk meteen doen, maar zo werkt de wereld helaas niet :)
Wellicht dat ik over een jaar of 10 meer aan dit soort dingen ga denken, uiteindelijk gaat het er toch wel een keer van komen.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Pagina: 1