Prikkabel op (buiten)lichtpunt aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-06 09:41
Hi,

Mijn (nieuwbouwwoning) heeft een lichtpunt buiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOXUuEQVR-o7ZObTNhCBLktfGno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q9Uqs6uidfbTgwsi5dcooQrR.jpg?f=user_large

Dit lichtpunt is te bedienen met een drukschakelaar die binnen zit.

Ik wil op dit lichtpunt graag een prikkabel aansluiten. Je weet wel; zo’n snoer vol stringlights.

Hoe doe ik dit nou het beste? Ik dacht er zelf aan om het lichtpunt om te bouwen naar een (buiten)stopcontact. Dat zou werken, maar dan kan ik de schakelaar nooit vervangen door een dimmer, en dat zou ik wel graag willen.

Hebben jullie enig idee voor een slim alternatief?

Thanks!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 18:41
Blijft de Prikkabel permanent hangen?

Lost In Music

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
de prikkabel van bv in-lite heeft een normale stekker volgens mij anders geen 12V. dus gewoon een waterdicht opbouw doos plaatsen

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 00:24
acehighhugo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:00:
Dat zou werken, maar dan kan ik de schakelaar nooit vervangen door een dimmer, en dat zou ik wel graag willen.
Waarom zou dat niet kunnen dan? Tuurlijk, officieel mag het niet, want een stopcontact achter een dimmer is not done. Het gaat er dan vooral om dat het in theorie mogelijk is dat er apparatuur op aangesloten wordt dat teveel stroom gaat vragen, maar als je het stopcontact heel duidelijk markeert dat het alleen voor dimbare verlichting gebruikt mag worden van een bepaald maximaal vermogen, dan zou het moeten kunnen toch? Dit is allemaal niet in lijn met NEN1010, dus als je daar waarde aan hecht dan moet je het niet doen.

Wil je het wel volgens de regeltjes doen? Je kan dan een losse dimmer in een waterdichte doos plaatsen met een stekker die je weer in het stopcontact doet. Uit die doos komt dan weer je prikkabel. Voorr een schakelbaar stopcontact moet je dan trouwens we een 2.5mm² schakeldraad hebben. Het voordeel hiervan is dat je dan altijd het stopcontact als een stopcontact kunt gebruiken.

Je moet trouwens wel even met de metselaar praten, hij heeft alle stenen rechtop gemetseld! 7(8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Raling op 13-08-2020 20:20 ]

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Raling schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:18:
[...]

Je moet trouwens wel even met de metselaar praten, hij heeft alle stenen rechtop gemetseld! 7(8)7
Ach, soms moet je even je creativiteit kwijt, ook als metselaar. In plaats van in een saai huis leef je zo in een ku(ns)twerk :+

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Is het een optie om een schakeldraad erbij te trekken zodat je binnen 2 schakelaars hebt (een dimmer en een gewone) en zodat je buiten een normale schakeling hebt en eentje die je kan dimmen?

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:22
Lanfear89 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:31:
[...]

Ach, soms moet je even je creativiteit kwijt, ook als metselaar. In plaats van in een saai huis leef je zo in een ku(ns)twerk :+
Dit heb ik van de week in eigen huis en tuin gezien. Dit zijn smalle steentjes. Helemaal de hype in 2021. :9

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-06 09:41
__R__ schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:36:
[...]

Dit heb ik van de week in eigen huis en tuin gezien. Dit zijn smalle steentjes. Helemaal de hype in 2021. :9
Ik moet jullie teleurstellen jongens: de foto is 90 graden gedraaid 😂
Pagina: 1