Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:46

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Mijn vraag

Ik probeer een clone te maken van mijn interne SSD, naar een vergelijkbare SSD in een casing. Het doel is niet om de clone in een andere laptop te gebruiken, maar ik heb veel software geïnstalleerd met diverse licenties en ik het kostte mij veel tijd om de laptop in te richten. Ik wil graag een clone als extra zekerheid in geval ik in een crash of ransom situatie verzeild raak. Ik heb diverse manieren geprobeerd maar het lukt mij niet om een volledige clone te maken. Mijn vraag is wat ik fout doe of wat mogelijke oorzaken zijn waarom het mij niet lukt.

Relevante software en hardware die ik gebruik

De laptop is een Dell E7270 met 256 GB SSD en operating system is Windows 10 (inmiddels update 2004). De interne SSD is een Micron MTFDDAV256TBN (SATA). Als clone heb ik gekozen voor de Samsung 860 EVO en ik heb een Akasa USB 3.1 M.2 gekocht als casing.

Ik heb de Samsung in de casing gedaan en binnen Windows 10 in schijfbeheer geïnitialiseerd, als GPT (beide SSD’s zijn dus GPT). Daarna werd de schijf zichtbaar als externe schijf. Aangezien ik alleen een clone wil maken en die in de kast wil leggen, heb ik geen uitgebreide performance testen gedaan, maar ik kan in een paar minuten 100 GB aan data op de schijf zetten (ca. 380 MBs) dus als externe schijf doet hij het prima. Toen werd het tijd om een clone te gaan maken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb in het verleden clones gemaakt met AOMEI Backupper daar dat is mij niet gelukt. Voor de volledigheid geef ik wel even de foutmeldingen die ik kreeg, omdat het relevant zou kunnen zijn. Omdat het niet lukte met AOMEI ben ik daarna met GParted aan de slag gegaan. Wil je alleen dat deel weten, kun je de volgende twee alinea’s overslaan!

Ik heb in het verleden clones gemaakt van 2,5”schijven met AOMEI Backupper Standard 4.0.4 en dat was ook onder Windows 10. Dat lukte toen prima, maar als ik dat nu doe met deze nieuwe hardware, dan krijg ik foutmeldingen. Als ik bij het clonen het vinkje bij optie “sector by sector” uit laat staan, dan krijg ik de fout code 34 “Failed to write sector (bad sector)”. Als ik het vinkje aan zet, dan krijg ik de fout “The Partition table on the disk was updated - Fail as other programs locked the partition table”. Verschillende foutmeldingen dus.

Om uit te sluiten dat er echte bad sectors op de (gloednieuwe) schijf zitten, heb ik het programma HD Tune een scan laten maken en daar kwamen geen bad sectors naar voren. Ik heb uiteraard ook een recente versie van AOMEI geprobeerd maar de nieuwe gratis versie kan alleen MBR clonen en als je GPT wilt clonen dan moet je een licentie kopen. Dat vind ik niet aanlokkelijk, ten eerste omdat ik gemiddeld maar eens per 6 jaar een clone maak (omdat ik ongeveer zo lang doe met een laptop). Maar ook heb ik twijfels of het met een licentie wel goed zou werken, omdat ik niet weet wat de oorzaak is waarom het NU fout gaat.

GParted

Een vriend die meer ervaring heeft van clonen dan ik, adviseerde mij om te clonen met GParted. Na wat research kwam ik er achter hoe het werkt. Met tuxboot (tuxboot-0.8.2.exe) en GParted Live (GParted-live-1.1.0-3-i686.iso) heb ik een opstart stickje gemaakt. Daarmee kan ik mijn laptop opstarten en na wat bevestigingen kom ik in de grafische omgeving, waar het programma GParted dan al is gestart (versie 1.1.0). Ik sluit de externe schijf aan, ik doe een Refresh en dan heb ik de keus uit 3 schijven.

Op basis van de volume namen en groottes weet ik dat ik “/dev/sda4” de C: partitie is, dus de bron. Ik selecteer die partitie en klik via het snelmenu op Copy. Ik zie dat “/dev/sdb” mijn opstart stick is en dus besluit ik dat ik een paste moet doen naar “/dev/sdc2”. Vervolgens start ik de taak en het clonen begint. De taak is dan uiteindelijk: ntfsclone -f --overwrite ‘/dev/sdc2’ ‘/dev/sda4’.

Ik zie in een paar minuten de progress bar gaan en dan stopt deze, zonder dat er een melding verschijnt Onder de progress bar kan ik details zichtbaar maken. Ik zie een aantal regels waaruit ik op kan maken dat bij alle stappen behalve de laatste een groen vinkje staat (calibrate /dev/sda4 gaat goed, calibrate /dev/sdc2 gaat goed, check file system for error etc. gaat goed, set partition type on /dev/sdc2 gaat goed). Als ik de regel van de daadwerkelijke Copy open (Copy file system from /dev/sda4 to /dev/sdc2) dan zie ik dat het scannen 100% is voltooid, maar bij cloning staat 43,51% completed. Verder gaat ie niet.

Het systeem als geheel loopt niet vast, de muiswijzer blijft actief en als ik uiteindelijk besluit te stoppen dan kan ik via Cancel het venster netjes sluiten en kan ik ook GParted netjes afsluiten. Dus de computer zelf loopt niet vast (ook niet binnen Windows 10) De blauwe LED op de casing blijft ook gewoon knipperen, dus ook als er al lang niets meer gekopieerd wordt. Als ik de laptop weer op normale wijze opstart, dan zie ik binnen Windows 10 dat er maar een deel van de C: is gekopieerd. Mijn drie pogingen leidden elke keer tot een ander deel, maar het nooit compleet (bijvoorbeeld 23 GB terwijl dat 48 GB zou moeten zijn).

Omdat GParted dus geen foutmelding geeft, heb ik geen idee wat er fout gaat. Ik krijg dus wel foutmeldingen via de AOMEI software, maar ik heb geen idee wat ik daarmee moet. Als ik de externe SSD na een poging weer herstel of formatteer, is deze onder Windows gewoon te gebruiken. Ik kan er in enkele minuten 100 GB naartoe kopiëren zonder problemen en HD Tune geeft dus geen enkele bad sector.

Wat zou ik anders moeten doen, wat kan ik nog proberen?
Of kan iemand mij een heel ander (freeware) programma adviseren?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Beste antwoord (via Mickey77 op 13-08-2020 10:40)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je op de Samsung site kijkt die ik linkte onder het kopje Data Migration, daar zou je de juiste software moeten kunnen downloaden, zie ook bijbehorende handleiding.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:58

Milmoor

Footsteps and pictures.

Niet gratis, maar deze hebben een goed support forum: https://www.terabyteunlimited.com/kb/category.php?id=6. Jaren geleden gekocht, nog steeds profijt van.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik heb de gratis versie van Acronis gebruikt om van SATA naar NVMe SSD te clonen. Uurtje of wat laten draaien, in het BIOS goedgezet, geen centje pijn.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Mickey77 Samsung levert volgens mij vaak cloning software bij hun SSD's of mogelijk van hun site te downloaden, dat zou prima moeten werken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah, die heb ik met mijn Dell laatst ook gehad. In mijn geval gebruik ik standaard Clonezilla.
Iirc moet je even in het BIOS de sata spullenboel op legacy zetten. Iig geen uefi gebruiken, want dan krijg je gezeik met safeboot. Zolang ie de disks herkend is er voor cloning niks aan de hand, na het clonen zet je de boel weer terug in het bios

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Windows 10 heeft gewoon standaard de functionaliteit aan boord om een image backups te maken dus ik snap niet wat je probleem is.

Start het control panel (via run)
Kies "System and Security"
Kies "Backup and Restoer (Windows 7)
Kies "Create System Image"

[ Voor 33% gewijzigd door Ben(V) op 13-08-2020 09:01 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Nog een ander pad: een Ubuntu (of andere linux distro) en dan klonen met dd. Je kopieert dan alles op blockniveau. Iets wat je misschien wel, misschien niet wilt. Dan wordt het iets van:

code:
1
dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=4096 status=progress

if= source
of = destination
bs = blocksize
En tot slot status=progress laat een voortgang zien

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Allen: bedankt voor je reactie! De reacties voor alternatieve software ga ik zeker bekijken, voor nu heeft het mijn voorkeur om eerst te weten waarom het nu niet lukt. Als dat een generieke oorzaak heeft dan geven alternatieven mij mogelijk hetzelfde resultaat.

@_Dune_ Ik zie Samsung een tool heeft genaamd Magician, maar op het eerste gezicht lijkt dat vooral te gaan om het checken van de 'health' van de disk. Ik zie het woord clone niet tussen de informatie. Weet je zeker dat met een Samsung tool een clone kunt maken?

@The Eagle Om op te starten van de stick maakte ik al eenmalig de keuze voor legacy en USB, ik heb dat nu ook echt in BIOS veranderd. Maar dat geeft hetzelfde resultaat. Bij het clonen is er ook geen sprake van meermaals opstarten, ik start met de stick en dan kom ik in GParted. Het lijk me dat de opstartroutine dan niet meer uitmaakt als je eenmaal bent opgestart, toch? De clone copy start gewoon maar stopt bij een willekeurig percentage (zojuist weer eerder dan gisteren). Ik heb geen idee waarom het stopt iig niet omdat er een herstart is ofzo, hij deed het zojuist al bij 16%

@Ben(V) Welke tool bedoel je als je zegt dat Windows 10 standaard een disk image tool heeft? Backups maken is natuurlijk iets anders dan disk images maken en dat is weer iets anders dan een clone maken. Ik ken geen Windows 10 tool die images of clones maakt. Als jij die wel kent dan hoor ik graag welke tool dat is. Als het een DOS tool zou zijn zoals diskpart dan zou ik dat ook wel willen proberen.

@Nilltris je bedoelt dat ik dan moet opstarten met een USB stick waar ubuntu op staat? Is dat dan een vergelijkbare procedure als ik al heb gedaan? Kun je met tuxboot zo een stick maken maar dan met een andere iso dan de GParted iso die ik nu heb gebruikt? Als dat zo is dan zou je me kunnen helpen door me in de richting te wijzen van een download pagina want ik heb geen linux of unbuntu ervaring en er zijn vast heel veel verschillende iso's...

Ik heb dus wel wat ervaring met disk images en clonen, maar niet al teveel. Ik vind het wel leuk om te weten hoe dingen werken, maar ik moet wel het gevoel hebben dat ik weet wat ik doe. Ik had eerst met tuxboot een stick gemaakt die clonezilla opstartte maar daar werden vragen gesteld wat ik wat onzeker van werd. Ik wil er wel zeker van zijn dat ik mijn interne SSD niet om zeep help. Ik wil graag een werkende clone maken (anders heb ik een dure USB stick) maar de C: is en blijft het belangrijkste.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je op de Samsung site kijkt die ik linkte onder het kopje Data Migration, daar zou je de juiste software moeten kunnen downloaden, zie ook bijbehorende handleiding.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:51
Inderdaad gewoon Samsung Data migration downloaden en uitvoeren, hier al talloze keren gebruikt bij het ombouwen van zakelijke laptops met HDD naar SSD, nog nooit een probleem mee gehad.

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:59

De Nelis

en anders maar niet...

Mickey77 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:30:
@Ben(V) Welke tool bedoel je als je zegt dat Windows 10 standaard een disk image tool heeft? Backups maken is natuurlijk iets anders dan disk images maken en dat is weer iets anders dan een clone maken. Ik ken geen Windows 10 tool die images of clones maakt. Als jij die wel kent dan hoor ik graag welke tool dat is. Als het een DOS tool zou zijn zoals diskpart dan zou ik dat ook wel willen proberen.
Je kunt in Windows 10 de oude Windows 7 back-up tool gebruiken, hier kun je een systeem kopie en systeem herstelschijf maken, dus een image die je met de herstelschijf terug kunt zetten. Dit is denk ik wat @Ben(V) bedoeld. Deze functionaliteit zit sinds dag 1 in Windows 10.

Maar wat hier al eerder gezegd is, gebruik de Samsung Data Migration tool.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Met lichte verbazing heb ik gezien dat Samsung Data Migration snel en probleemloos een clone maakt. Wow. Simpeler kan niet! Ik wordt zowel vrolijk van het feit dat ik nu (na veel geworstel) een werkende clone heb die ik in de kast kan leggen, als van de eenvoud van deze applicatie. Kudo's voor Samsung.

Ik heb in het verleden disk images gemaakt, mensen die meer functionaliteit nodig hebben moeten dus toch aan de slag met AOMEI, Acronis, etc. Maar voor iemand als ik die gewoon een 'spare' SSD in de kast wil hebben, is dit een perfecte oplossing. Veel dank aan @_Dune_ en anderen die daarna deze suggestie hebben aangereikt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Heb je wel getest of het werkt?

Je zal niet de eerste zijn die denkt iets in de kast te hebben waar je weer mee kan booten, maar als het nodig is het niet functioneert.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Jahoor, eerste keer opstarten deed de laptop een disk check en toen was het okee. De tweede keer opstarten had ik direct na 30 seconden een werkende laptop. Inmiddels zit de originele SSD er weer in en heb ik de Samsung in de kast gelegd.

(Naast het feit dat ik een clone wil voor crashes of ransom situaties, vind ik het ook fijn om te kunnen schakelen naar een sneller systeem als de laptop over drie jaar wat langzamer wordt. Maar laten we over die keuze of je nu de langzaamste of de snelste in de kast moet leggen maar geen discussie starten haha)

Bedankt allemaal!
Pagina: 1