Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-04 19:37
Hallo allen,

Ik weet niet waar ik deze vraag moet stellen, dus doe het maar hier.

Zou graag jullie advies willen. We willen namelijk een satelietschotel hier in Duitsland gaan monteren die dan 4 kamers moet voorzien van beeld en geluid.
Daarbij wil ik de volgende landen kunnen ontvangen.
Nederland
Duitsland
Bosnie
Nu had ik in gedachten om een schotel te nemen van 80cm groot met die 3 LNB met allemaal 1 verteiler.
Zo behoudt ik de stand, en hoef ik niet telkens te wisselen.

En dat van iedere LNB 1 kabel naar een verdeler gaat en vanuit de verdeler weer verder naar andere ruimtes gaat. Zoals hier https://www.amazon.de/Axi...+vert%2Caps%2C158&sr=8-13

Maar wat voor schotel moet ik dan nemen, ik had dit in gedachten: https://www.saturn.de/de/...ax-65-cm-alu-1305650.html maar dan met een grotere schotel.
Alleen weet niet de benaming van de LNB voet niet, en ik hoorde dat de schotel zelf ook anders is dan een normale sat-schotel. Is dit waar ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Je zult waarschijnlijk meer reacties van ervaren schotelkijkers krijgen op www.sat4all.com

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 22:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Die verdeler waar je naar linkt gaat niet werken, dat is namelijk een apparaat om een ethersignaal (DVB-T) in de kabel te injecteren zodat je over dezelfde kabel ether en sat kunt leveren.

Voor een situatie als deze kun je een traditionele Diseqc-installatie bouwen of een moderne Unicable-installatie. Omdat je 3 satellieten wilt ontvangen en 4 kamers hebt, zou een traditionele Diseqc-installatie 12 kabels vanaf de schotel betekenen en dat is ook precies waarom we van Diseqc weg aan het stappen zijn.

Ik zou daarom een moderne Unicable II-installatie bouwen. De LNB die je daar voor kunt gebruiken is de Inverto IDLU-32UL40-UNBOO-OPP ( https://beta.inverto.tv/lnb/192/programmable-lnb-with-32-ub ). Je moet ze programmeren zodat we weten op welke satelliet ze gericht staan en daar is een programmeerapparaat voor nodig ( https://www.inverto.tv/ac...29/unicable-ii-programmer ). Je kunt dat programmeren door de winkel laten doen of zelf het programmeerapparaat aanschaffen of ik wil mijn programmeerapparaat eventueel wel ter beschikking stellen.

Vervolgens kun je de LNB's gewoon met T-stukken op één coaxkabel aan elkaar rijgen en coaxsplitters gebruiken om het signaal in al je kamers te krijgen. Ontvangers met meerdere tuners die kunnen opnemen zijn geen probleem, want je kunt Unicable overal in huis splitsen (net als kabeltv) en alle tuners aansluiten.

Een gewone 80cm offsetschotel waarin een multifeedhouder is bevestigd moet prima kunnen werken. Ik ben zelf wel te spreken over mijn Waverfrontier T55, die is meer gebouwd op het ontvangen van meerdere satellieten en is daardoor ondanks zijn 55cm in veel gevallen beter dan een 80cm, omdat hij een grotere hoek kan pakken dan een offsetschotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@dmantione ik ben geen expert op dit gebied, maar de IDLU apparatuur is niet moeilijk te programmeren?
Welke t stuk bedoel je dan heb je daar een voorbeeld van.

en hoe duur is zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Die IDLU LNB zou je voor onder de 50 euro per stuk moeten kunnen vinden. Programmeren is op zich heel simpel, je moet de LNB vertellen of hij op satelliet A, B, C of D gericht staat, dus het is even dat aanvinken in de configuratie en op de programmeerknop drukken. Het programmeerapparaat is het meest vervelende, je betaalt er vaak ruim boven de honderd euro voor en je gebruikt hem kort eenmalig waarna hij de kast in gaat, dus door de winkel laten doen is te overwegen.

Dit soort splitters bedoel ik:

https://nl.aliexpress.com/item/32914164428.html

• theduke1989
@dmantione heb ook maar direct daar me vraag gesteld. De IDLU LNB etc ben daar niet echt bekend mee.

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
theduke1989 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:59:

Ik weet niet waar ik deze vraag moet stellen, dus doe het maar hier.
Is de meest voor de hand liggende oplossing niet: Schotel en een quad LBN en verdere randapp.. Daar zitten 4 aansluitingen op voor elke kamer. Astra 1,2 en 3. Schotel 80 cm lijkt mij in orde.

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Heb je gecontroleerd of je wel 3 lnb nodig hebt? Voor de landen die je wil is erg grote kans dat die op dezelfde satelliet zitten. NL en DE zitten meen ik op de Astra satelliet en ik denk ook niet dat Bosnië zijn eigen tv satelliet heeft laten lanceren.

• theduke1989
NoahAmber schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:53:
[...]

Is de meest voor de hand liggende oplossing niet: Schotel en een quad LBN en verdere randapp.. Daar zitten 4 aansluitingen op voor elke kamer. Astra 1,2 en 3. Schotel 80 cm lijkt mij in orde.
Dat betekend 4 kabels per land? Dus vier aansluitingen in de muur ? Of zie ik dat verkeerd ?

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er zijn beslist drie LNB's nodig: Voor Nederland heb je 23 oost nodig, voor Duitsland 19 oost en voor Bosnië 16 oost.

Drie quad LNB's inzetten leidt tot resultaat, maar leidt zoals gezegd tot in totaal 12 kabels die getrokken moeten worden. Zoveel kabels trekken is ellende en dan nog heb je de beperkende situatie dat je in elk van die kamers alleen maar ontvangers met één tuner kunt gebruiken. Dat is de reden waarom je Unicable wilt, dan hoeft er maar één kabel naar de schotel en kan gewoon alles wat je ook maar wilt bedenken. Mijn advies blijft daarom staan.

• theduke1989
dmantione schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:08:
Er zijn beslist drie LNB's nodig: Voor Nederland heb je 23 oost nodig, voor Duitsland 19 oost en voor Bosnië 16 oost.

Drie quad LNB's inzetten leidt tot resultaat, maar leidt zoals gezegd tot in totaal 12 kabels die getrokken moeten worden. Zoveel kabels trekken is ellende en dan nog heb je de beperkende situatie dat je in elk van die kamers alleen maar ontvangers met één tuner kunt gebruiken. Dat is de reden waarom je Unicable wilt, dan hoeft er maar één kabel naar de schotel en kan gewoon alles wat je ook maar wilt bedenken. Mijn advies blijft daarom staan.
Kabels worden sowieso getrokken. We zijn bezig met verbouwing.

Maar met jou oplossing hoef ik maar 1 LNB te hebben? De schotel die jij hebt is prima? Maar voor mijn opstelling dus wat jij zegt 1 LNB hoef ik niet een speciale te hebben?

Daarnaast dit zou dan voldoende moeten zijn voor elke kamer
https://www.amazon.de/dp/..._r_em_apa_i_n4xnFbZYXMQXE 1 per kamer ?

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, je hebt gewoon drie LNB's nodig, want je moet drie satellieten ontvangen. Eén LNB per satelliet. Die drie LNB's kun je aan een enkele kabel bevestigen in plaats van dat je er 12 nodig hebt. Dat spaart een hoop ellende, maar maakt je installatie ook veel flexibeler.

Bijvoorbeeld mij Vu+ Ultimio 4K heeft 8 tuners. Dankzij mijn Unicable-installatie kan ik ze alle 8 gebruiken en bijvoorbeeld RTL4 kijken, tegelijk een opname op Nasa TV laten lopen en een picture-in-picture opzetten voor Nederland 1, zodat ik precies op het juiste moment kan zappen als het NOS-Journaal begint. Mijn LG OLED C7-televisie heeft verder nog een interne satelliettuner, omdat het Unicable is hoef ik niet moeilijk te doen: Splitter erop en gaan met de banaan (behalve dat LG alleen Unicable versie 1 ondersteunt waardoor ik een speciale config daarvoor in de LNB's heb moeten programmeren, maar dat is weer een ander verhaal). Ik kan dus ook nog de interne satelliettuner van de TV gebruiken zonder dat ik daar bij de bouw van de installatie een kabel voor gepland heb (dit is belangrijk, je installatie verbouwen als er een tuner bijkomt wil je niet, maar is wel nodig bij een klassieke installatie).

Dan heb ik op de slaapkamer mijn Vu+ Uno staan en daarmee kan ik op de slaapkamer TV kijken. Hij is verbonden met mijn oude Philips MG3-beeldbuisbakbeest. Dan heb ik ook nog doorgelust naar mijn PC, waar een satellietkaart in steekt.

Voorheen had ik een klassieke installatie met dual LNB's en Diseqc-schakelaars. Er liepen 8 kabels van de schotel naar de schuur, in de woonkamer had ik destijds een Vu+ Duo en op de slaapkamer dezelfde Vu+ Uno. Ik kon niet kijken en opnemen tegelijk, want maar één kabel in de woonkamer en datzelfde gold voor de slaapkamer. De ingebouwde satelliettuner van de TV werd niet gebruikt.

Het geeft je een idee van het verschil in gebruikservaring en geloof me, 12 dikke kabels trekken en netjes monteren en wegwerken is een rotklus.

De contactdoos waar je naar verwijst lijkt me een prima ding en inderdaad, je kunt er eentje per kamer monteren.

• PSU_freak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:09
In het verleden heb ik ooit gebruik gemaakt van fiber LNBs, dan hoeft er alleen fibers en voeding naar de LNBs. Vervolgens kun je dan een schakelkast maken waarbij de fibers weer worden omgezet naar coax met daarachter een diseqc switch. Deze schakelkast wordt een kast van behoorlijk formaat omdat de fiber wordt omgezet naar 12 kabels en vervolgens weer wordt omgezet naar een diseqc switch met voor elke settop box op zijn minst een aansluiting.

Als unicable echt goed volwassen is dan bespaart het je een hoop plaats, tijd en mogelijk ook geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Even een paar foto's, mijn schotel met 4 koppen, gericht op de Astra 1,2,3 en Hotbird:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jphCmMtAmd2GB8JCYV1N1npbxjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpQgNAhPDQOMH0uxTV0QvnBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de ene kabel die het huis in gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdZG7koyq4tJJBkHPWeUGjEVRak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcNwhtoVQRVD435vamAuImkp.jpg?f=fotoalbum_large

En hier zie je hoe ik ze met T-stukken aan elkaar heb geknoopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mj2s2UMx8wHDlrYnbrCUPm-RLTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcQsPxxOVFcC6aw0W4KgVMvD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit me trouwens te bedenken dat de Wavefrontier T-55 voor jou geen optie gaat zijn. De reden is dat de satellieten die je wilt ontvangen te dicht op elkaar zitten, met name 16,0 oost en 19,2 oost is een piepkleine hoek van slechts 3,2 graden. Op een Wavefrontier T55 zouden de koppen daardoor veel te dicht op elkaar komen te zitten.

Je zult een grotere schotel nodig hebben en ik denk dat het ook met een 80cm offsetschotel wel eens heel krap kan gaan worden. Dus dit moet je even goed uitzoeken voordat je tot aanschaf van de schotelantenne over gaat, het kan best wel eens zijn dat 80cm nog niet groot genoeg gaat zijn en je wellicht naar een schotel van een meter zit te kijken. In dat geval zou dat mij te groot worden en zou ik in plaats van zo'n bakbeest twee kleine schotels uitrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
theduke1989 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:28:
[...]

Dat betekend 4 kabels per land? Dus vier aansluitingen in de muur ? Of zie ik dat verkeerd ?
Wil je onafhankelijk van elkaar naar verschillende zenders kijken dan ontkom je niet aan kabels. Per satelliet een quad LBN en daar van af meteen 4 korte kabels naar de Disecq switch en vanaf de Disecq 1 kabel per kamer. Dus nodig: Schotel [doe maar een wat grotere] 3 of 4 Quad LBN [per satelliet één] , 4x Disecq [ met 4 ingangen en 1 uitgang] en 4 STB's. Dan heeft iedereen zijn eigen aansluiting en kan kijken en opnemen wat hij/zij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
NoahAmber schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:11:
[...]

Wil je onafhankelijk van elkaar naar verschillende zenders kijken dan ontkom je niet aan kabels. Per satelliet een quad LBN en daar van af meteen 4 korte kabels naar de Disecq switch en vanaf de Disecq 1 kabel per kamer. Dus nodig: Schotel [doe maar een wat grotere] 3 of 4 Quad LBN [per satelliet één] , 4x Disecq [ met 4 ingangen en 1 uitgang] en 4 STB's. Dan heeft iedereen zijn eigen aansluiting en kan kijken en opnemen wat hij/zij wil.
Om verwarring te voorkomen graag er wel even bijschrijven dat je het hebt over een klassieke Diseqc-installatie. En helaas, je kunt niet kijken en opnemen wat je wilt, omdat je per kamer nog steeds maar één aansluiting hebt. Je kunt wel in één kamer kijken en in de andere opnemen en dat zal in praktijk nog wel te organiseren zijn, maar tegelijk kijken en opnemen op één apparaat is bij een klassieke installatie met 1 aansluiting per kamer niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Wij hoeven niet op te nemen maar alleen kijken is voldoende.

Daarom dat ik dus dacht simpel 4 kabels trekken en dat zou prima moeten zijn.
Maar niet dus?

@NoahAmber we hebben gezien dat Nederland en Bosnie dus geen fta kanalen bijna meer hebben. en dus niet meer belangrijk is.

En we dus maar 1 LNB nodig zouden moeten hebben met 4 aansluitingen. Want het loont zich volgens mij niet om dingen te kopen waar er geen content voor is. dan zou ik dus met een schotel van 75cm prima uit de voeten kunnen neem ik aan ? en die disqc switches echt nog nodig hebben? zo ja welke zijn dat.

[ Voor 58% gewijzigd door theduke1989 op 14-08-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat verandert de situatie inderdaad aanzienlijk. Als je maar 1 satellietpositie wilt ontvangen (dat wordt voor Duitsland 19 oost) dan kun je een enkele quad LNB gebruiken, verbinden met al je ontvangers en klaar is kees. Diseqc niet nodig. Het enige Nederlandse FTA-kanaal, BVN, zit op 19 oost en ontvang je daar ook mee.

Je kunt overigens prima bij de beide Nederlandse aanbieders Canal Digitaal of Joyne een abonnement afsluiten en daarmee in Duitsland Nederlandse TV ontvangen, het is een kwestie of je het abonnement zijn geld waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@dmantione inderdaad het loont voor ons dan niet om dus speciaal extra dingen aan te schaffen.
Want op kingofsat hebben we gezein maar 3 totaal vrije kanalen voor beide landen. Dus is niks.

dus dit kopen.
https://www.ebay.de/itm/S...058860:g:EpAAAOSw3ktfGEH4

kabel 135Db hebben we al gekocht €18,- 100m via eBay.

dus zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
theduke1989 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:24:
@dmantione inderdaad het loont voor ons dan niet om dus speciaal extra dingen aan te schaffen.
Want op kingofsat hebben we gezein maar 3 totaal vrije kanalen voor beide landen. Dus is niks.

dus dit kopen.
https://www.ebay.de/itm/S...058860:g:EpAAAOSw3ktfGEH4

kabel 135Db hebben we al gekocht €18,- 100m via eBay.

dus zou voldoende moeten zijn.
Als de optie nu 1 quad LBN is voor 19.2 Oost, dan is dit idd een prima oplossing. Heb je wel nog 4 Stb's nodig om per kamer [4 kamers] het signaal te kunnen verwerken. Tenzij de tv's voorzien zijn van een DVB-S2 tuner. Dan is het helemaal met 2 vingers in je neus..

Wat ook nog een optie is een hele andere richting op. Ga er van uit dat je er 4 moet hebben vanwege kinderen, huiskamer en slaapkamer?

Je zou 1 hoofdaansluiting kunnen maken in de huiskamer met 1 Stb. Met een VuPlus 4K SE met Openpli b.v zouden je kinderen dan kunnen streamen via VU+Player HD De VU+ heeft een FCB tuner wat inhoudt dat er 8 virtuele tuners zijn die los van elkaar te gebruiken zijn. Is even wat instellen met OpenWebif. Enige wat ze dan nog nodig hebben is een smartphone en een Chromecast.

Maar goed dat laatste is denk meer wat een hobbyist.. ;)

Ergo dat setje wat je eventueel wilt kopen lijk mij in orde. Zelf zou ik opteren voor misschien een wat betere kwaliteit vooral van de QuadLBN. Advies heb ik niet voor zo'n ding, maar er zijn best wel die prima weten wat je het beste kunt kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
dmantione schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:09:
[...]

En helaas, je kunt niet kijken en opnemen wat je wilt, omdat je per kamer nog steeds maar één aansluiting hebt.
Hangt helemaal af van de Stb. VU+plus met zijn FCB tuner kan dat wel. Gelijk elke ander Stb met een Fcb tuner. Maar goed, maakt verder niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@NoahAmber wat is een stb?

Daarnaast wat zijn de betere ? Zodat ik geen miskoop doe.

Ik wil er vanuit gaan dat met of zonder ontvanger gewoon alles bekeken kan worden. Sluit ik het aan op de tv direct ik beeld heb en beeld heb wanneer ontvanger gekozen wordt..

In de woonkamer sowieso zonder ontvanger maar wel de mogelijkheid hebben voor beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
STB slaat voor "settopbox", maar ik stel voor om het gewoon te houden bij "satellietontvanger".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
NoahAmber schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:28:
Hangt helemaal af van de Stb. VU+plus met zijn FCB tuner kan dat wel. Gelijk elke ander Stb met een Fcb tuner. Maar goed, maakt verder niet uit
Alleen op een Unicable-installatie. Op een klassieke installatie gelden voor een FBC-ontvanger dezelfde beperkingen als op een gewone ontvanger met meer dan 1 tuner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
theduke1989 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:56:

Daarnaast wat zijn de betere ? Zodat ik geen miskoop doe.
Dat is afhankelijk van je wensen. Ik zou in ieder geval zeggen 4K. Of je nu interesse hebt in 4K of niet, de Duitse publieke omroep gaat vanaf 2021 H265 op satelliet introduceren en met een 4K-ontvanger ben je overal op voorbereid.

Voor de rest: Stel je de vraag of je een luxe ontvanger wilt met veel tuners, of een eenvoudige (dat hangt weer af van of je wilt opnemen e.d.). Wat betreft luxe ontvangers is de Vu+ Uno 4K momenteel wel het bommetje en biedt erg veel waar voor het geld.

Als het een eenvoudige ontvanger mag zijn zou ik zoeken op 4K-ontvangers en selecteren op prijs. Zgemma heeft leuke goedkope modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
theduke1989 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:56:
@NoahAmber wat is een stb?

In de woonkamer sowieso zonder ontvanger maar wel de mogelijkheid hebben voor beide.
Stb is een settopbox. Die heb je sowieso nodig, want je moet een tuner hebben. Als je tv een ingebouwde DVB-S2 tuner heeft is dat niet nodig. Als je Sky wil kijken of HD+ dan zou je toch een abbo en een smartcard moeten hebben. Wil je alleen maar FTA kijken, dan ben je snel klaar.

In de woonkamer dus geen stb maar gebruik maken van de ingebouwde tuner van je tv? Ok kabel trekken en aansluiten op je tv. Zenders zoeken ..klaar. Wil je HD+ of Sky.de erbij hebben dan wordt het een smartcard van Sky en die met een ci in je ci-slot en kijken. Wil je later alsnog een ontvanger kan dat altijd.

Datzelfde geldt dan ook voor de andere 3 kamers.

Wat de quad LBN betreft, is men hier goed over te spreken

[ Voor 7% gewijzigd door NoahAmber op 14-08-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
dmantione schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:13:
[...]

Dat is afhankelijk van je wensen. Ik zou in ieder geval zeggen 4K.
Volgens mij vroeg hij over dat betere naar de LBN, maar je hebt zeker gelijk, Een stb is ook iets om rekening meet te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Gelet op de aanwezige kennis, zou ik een bevriende satellietkijker/installateur mee laten kijken naar de voor jou geschikte keuzes als het gaat om LNB’s en de te ontvangen zenders.

Het afstellen van LNB’s op een rails op een nieuwe schotel is echt wel pittig als je dit nog nooit gedaan hebt.

Zo’n multi-LNB kop van Canaal Digitaal is inderdaad best handig, maar als de Astra 23.5 niet interessant voor je is, dan heeft dat hele ding eigenlijk geen zin meer aangezien hier voornamelijk commerciele (gecodeerde) zenders van CD op zitten + wat regionalen.

Maak een lijstje voor jezelf met de satellieten die je sowieso wilt ontvangen
-19.2
-16?
-28? (Veel gratis Britse tv..)

War ga je de schotel plaatsen? Gebruikt hiervoor de voetafdruk van de diverse satellieten om te kijken hoe/waarmee je alles kunt ontvangen. In Nederland is een 60CM zo’n beetje rock bottom.. 80CM raad ik meestal aan. Als je in het buitenland zit, dan heb je wellicht een grotere schotel nodig.

Met deze info ga je naar een satellietshop. Laat je adviseren over de diverse spullen en overweeg evt dingen professioneel te laten plaatsen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grobbel
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-03 18:08
Hartelijk dank voor de informatie in dit draadje, precies wat ik zocht!
Weet iemand ook toevallig een adres in de buurt van Eindhoven waar je unicable 2 lnbs met A/B programering kunt kopen? (of online natuurlijk)

Ik wil mijn huidige setup met 1 quad unicable lnb gericht op 39E uitbreiden naar een 2-tal unicable II lnbs gericht op 39E en 28E. Dat moet net op een rail passen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
We hebben een simpele FHD LNB met vier uitgangen genomen. De electro monteur die onze kabels in de complete woning heeft vernieuwd heeft dus via een speciale apparatuur de kanalen gevonden. Heeft een apparaat met daarop een tv schermpje en dan 1 kabel naar de LNB en zo dus de kanalen ontvangen. Momenteel hebben we voor 19.2 gekozen omdat daar de meeste "gratis" Duitse kanalen beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
grobbel schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:19:
Weet iemand ook toevallig een adres in de buurt van Eindhoven waar je unicable 2 lnbs met A/B programering kunt kopen? (of online natuurlijk)
Lijkt mij dat je i.v.m. lockdown verplicht bent om on-line te kopen. Ik zou een satellietwinkel kiezen en even een mailtje sturen of ze ze kunnen programmeren. Als het in de buurt was zou je mijn apparaat mogen gebruiken, maar helaas, ik zit in Purmerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWteK
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-04-2024
dmantione schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:55:
Even een paar foto's, mijn schotel met 4 koppen, gericht op de Astra 1,2,3 en Hotbird:

[Afbeelding]

Hier de ene kabel die het huis in gaat:

[Afbeelding]

En hier zie je hoe ik ze met T-stukken aan elkaar heb geknoopt:

[Afbeelding]

Ik zit me trouwens te bedenken dat de Wavefrontier T-55 voor jou geen optie gaat zijn. De reden is dat de satellieten die je wilt ontvangen te dicht op elkaar zitten, met name 16,0 oost en 19,2 oost is een piepkleine hoek van slechts 3,2 graden. Op een Wavefrontier T55 zouden de koppen daardoor veel te dicht op elkaar komen te zitten.

Je zult een grotere schotel nodig hebben en ik denk dat het ook met een 80cm offsetschotel wel eens heel krap kan gaan worden. Dus dit moet je even goed uitzoeken voordat je tot aanschaf van de schotelantenne over gaat, het kan best wel eens zijn dat 80cm nog niet groot genoeg gaat zijn en je wellicht naar een schotel van een meter zit te kijken. In dat geval zou dat mij te groot worden en zou ik in plaats van zo'n bakbeest twee kleine schotels uitrichten.
Ik wil deze opstelling ook gaan maken.
Hoe moet iedere LNB dan geprogrammeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zal hier ook even reageren, met persoonlijke berichten kan anders niemand anders ervan leren...

Met de software van het programmeerapparaat:

https://www.inverto.tv/ac...29/unicable-ii-programmer

Afbeeldingslocatie: https://www.dvbviewer.tv/forum/uploads/monthly_2018_08/1271289789_Unicablesetup.jpg.dfb8ed4769cd7aaddf69bd07ac60fcdb.jpg

... kun je in het menu een bepaalde satellietpositie (A t/m/ D) voor de LNB kiezen. Legacy-mode uit zetten, dat gaat niet goed met meerdere LNB's op dezelfde kabel. Dat is eigenlijk het belangrijkste dat je moet programmeren; de gebruikersbanden kun je op de standaardinstellingen laten staan.

Op de satellietontvanger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8klBYi-yMPkOy23_Lm84Ld2bcvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsoMBcKmIB5SU20JMhP1lKxh.jpg?f=fotoalbum_large

... zet de tunerconfiguratie van de betreffende tuner op "geavanceerd", en itereer vervolgens over alle satellieten die je wilt configureren. Per satelliet stel je de gegevens in, die kun je uit de schermfoto overnemen en aanpassen. De "positie" die je invult wordt op de kabel duurgestuurd om de LNB te kiezen en moet dus overeenkomen met wat je geprogrammeerd hebt, waarbij Enigma2 ze nummert met 0,1,2,3 terwijl Inverto het A/B/C/D noemt. De LNB3 in de schermfoto staat dus voor LNB C in de Inverto-configuratie.

Het kanaalnummer is de Unicable-gebruikersband waarop de betreffende tuner met de LNB communiceert, elke tuner in je schotel installatie moet op een andere gebruikersband communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWteK
Alle onderdelen zijn binnen, inclusief programmer van dmantione.
Nu nog tijd en hoogwerker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWteK
Hallo beste mensen,

Het heeft even geduurd voordat er een hoogwerker bij huis was, maar het is er nu eindelijk van gekomen.
Alles aangesloten zoals dmantione heeft aangegeven en het werkt echt perfect.

Ik zal even doorgeven hoe ik e.e.a. heb uitgevoerd zodat er meerdere wat aan hebben.

De 4 LNB's geprogrammeerd als resp. A, B, C en D en Legacy mode uit.

Deze LNB's met een korte kabel van ongeveer 2 m naar binnen gelegd en daar verbonden (zie foto's)
daarna via een splitter naar 3 STB's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vo64Yhmtzc3hoDwIAmDMn8DpI0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kydEzLKIS175yHDN24avtJk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2SI1Qv6PNiwZLOD4SXVpAuAUDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMZ7k5ZQ4YJZHq0mb7jpoZ8m.jpg?f=fotoalbum_large

Programmeren was nog wel een karwei, maar met knippen en plakken in etc\enigma2\setting toch allemaal gelukt.
Iedere STB heeft 8 unieke user bands een voor elke tuner.
Iedere tuner heeft 4 LNB's (in mijn geval 1=13, 2=19, 3=23, en 4=28)
3 virtuele tuners doorverbonden met fysieke tuner A en 3 met B.

Succes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWteK
Voor diegene die er gebruik van willen maken

Via telnet (poort 23) verbinding maken met de tuner.
Password root

Enigma stoppen met: init 4

Open bestand \\VU-...\root\etc\enigma2\settings
Vervang Nims gedeelte door onderstaand

Enige verandering is srcList
Gebruik voor tuner
1: 1 - 8
2: 9 - 16
3: 17 - 24
4: 25 - 32

Bestand weer opslaan

In telnet Enigma starten met: init 3