Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:06
Goedemorgen!

Sinds een tijdje maak ik gebruik van een Netgear R7000. De laatste tijd ervaar ik echter steeds meer problemen en vooral mijn medegebruikers van het WiFi-netwerk klagen steen en been. De enige feedback die je uiteraard dan krijgt is "De WiFi doet het niet", nice.

Nu heb ik laatst eindelijk zelf een keer ervaren wat er gebeurt bij het uitvallen en er zijn 2 verschillende dingen die er op dit moment gebeuren:
  • Probleem 1: De WiFi verbinding blijft gewoon tot stand. Ik kan netjes pingen naar de router op 192.168.1.1 en die is stabiel. Ik kan ook pingen naar mijn KPN modem op 192.168.2.254, ook stabiel. Pingen naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 werkt ook, maar met 1 keer in de 20 seconden o.i.d. een uitschieter naar ergens boven de 1000ms. Als ik een nslookup doe dan blijft deze hangen
  • Probleem 2: Heel de WiFi verbreekt soms, waarbij soms zelfs heel het SSID uit de lijst verdwijnt. Als je dan na een tijdje weer probeert te verbinden dan krijg je de foutmelding "Wachtwoord onjuist".
Probleem 1 lijkt mij een DNS probleem. Ik heb nu verschillende DNS-instellingen geprobeerd op de router, van de KPN-servers, tot 1.1.1.1 en 8.8.8.8, maar allemaal met dezelfde problemen. Bijzonder.

Probleem 2 heb ik geen verklaring voor, iets in de router zelf?

Nu zie ik in andere topics veel mensen over het downgraden van de firmware. De router draait nu op 1.0.11.106, ik lees dat 1.0.9.42 een vrij stabiele firmware zou moeten zijn, maar dat lijkt me een flinke stap terug.

Ninja edit: Vergeten de rest van mijn set-up te posten: ik verbind via een KPN verbinding met het internet. Helaas is het niet mogelijk om de modem in bridge te zetten waardoor deze op 192.168.2.254 zit en de R7000 op 192.168.2.253, deze geeft vervolgens weer 192.168.1.x adressen weg aan mijn apparaten.

tldr; Zijn er mensen die deze draak van een router stabiel hebben kunnen krijgen? Ik zie ook dat er een hoop custom firmwares draaien op deze router. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

[ Voor 8% gewijzigd door Rotje333 op 12-08-2020 11:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zie wel dat je NAT achter NAT gebruikt (192.168.1.1 & 192.168.2.254)..

Dit hoeft verder geen probleem te zijn hoor, maar als je dit echt wilt, MOET je WEL de WAN-poort van de R7000 verbonden hebt met een LAN-poort op de KPN modem. Dat is nu zo?

Staat de WiFi op de KPN modem uit?

Overigens (als je geen spannende zaken doet op je R7000) kun je beter je KPN Modem gewoon de hoofdrouter laten zijn en de R7000 als AccessPoint inrichten. (ik neem aan dat de R7000 ergens anders staat t.b.v. WiFi bereik?).
HyperBart in "[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point"
(als je dit gaat implementeren ga je overigens weer WEL een lan-poort gebruiken op je R7000 om naar je KPN modem te gaan.

Dit zijn geen zaken die direct gerelateerd zijn aan je problematiek, maar je weet nooit. En sowieso is NAT achter NAT niet zo netjes...

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 12-08-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:39
Heeft allemaal niets met je DNS , dubbele NAT of router functionaliteit te maken.
Is gewoon een gevalletje brakke wifi.

Oorzaak is locatie (muren, afstand) en/of interferentie (buren wifi).

Veel mensen (jij ook dus) denken ik heb een connectie dus is wifi geen probleem.
Dat is gewoon niet het geval.

En uiteraard heeft @FreakNL gelijk dat je gewoon dat R7000 onding weg moet doen of beter nog elders plaatsen en als accesspoint inzetten.
Die Experiabox van KPN heeft beter wifi dan die R7000 maar dat zal je probleem niet oplossen. hooguit iets verbeteren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Ik heb zelf mijn R7000 twee jaar geleden vervangen nadat Netgear keer op keer brakke firmware bleef pushen. Het Netgear forum stond bomvol bij iedere release met nieuwe problemen. Wellicht dat dit hier ook aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje333
De Netgear als access point gebruiken is nog wel een goede inderdaad, dat zal ik vanavond eens even proberen.

Het gaat hier om een gelijkvloers appartement van <50m2 met dunne gipswandjes dus het leek mij niet echt een uitdaging om daar stabiele WiFi te krijgen maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:38
Hier ook de R7000 en ook alleen maar issues... Veel rebooten lijkt de enige oplossing te zijn met de huidige firmware..

Wil uiteindelijk kabels gaan trekken en fatsoenlijke access points ophangen, maar dat gaat nog wel ff duren. Dus ook erg geinteresseerd in een oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:52
Toen ik de netgear nog draaide met de originele firmware moest ik ook regelmatig rebooten om het werkend te houden.
Sinds een jaar of 2 draait de r7000 xwrt-vortex firmware en heb ik er geen omkijken meer naar. Tevens vervangt de r7000 nu de experiabox die stof ligt te happen in de kast.

http://xvtx.ru/xwrt/download.htm

[ Voor 13% gewijzigd door Blackouts op 12-08-2020 23:30 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-06 17:45
Ik had DDWRT op mijn R7000 draaien, was wel stabiel. Heb deze wel onlangs vervangen door een USG omdat ik graag wou overschakelen op Unifi.

• Rotje333
Ik heb hem nu ingesteld als access point, maar eens kijken of dat de oplossing is.

Anders inderdaad toch eens gaan kijken naar een DD-WRT of Xwrt-Vortex. Thanks voor de input!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Rotje333 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:56:
Ik heb hem nu ingesteld als access point, maar eens kijken of dat de oplossing is.

Anders inderdaad toch eens gaan kijken naar een DD-WRT of Xwrt-Vortex. Thanks voor de input!
Ik had hetzelfde. DD-WRT erop gezet, nu 0 problemen meer. En mijn backup verloopt ineens ook ontzettend veel sneller <shrug>

• Rotje333
dragon2 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:12:
[...]

Ik had hetzelfde. DD-WRT erop gezet, nu 0 problemen meer. En mijn backup verloopt ineens ook ontzettend veel sneller <shrug>
Dat klinkt op zich goed, mag ik vragen hoe jullie dit geïnstalleerd hebben? Ik las ergens dat het tegenwoordig niet meer mogelijk is om dit via de webinterface te doen. Klopt dat?

• Richard33
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-04 22:46
Heb hetzelfde probleem. Nog nooit last gehad van Wi-Fi problemen maar de laatste tijd keer op keer gedonder. Altijd goed bereik gehad maar moet hem nu elke week wel een keer resetten.

Gebruik firmware v1.0.9.88. Maar eens kijken of DD-WRT een oplossing is

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Rotje333 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:32:
[...]

Dat klinkt op zich goed, mag ik vragen hoe jullie dit geïnstalleerd hebben? Ik las ergens dat het tegenwoordig niet meer mogelijk is om dit via de webinterface te doen. Klopt dat?
Het was echt supersimpel. Ik had in januari dit jaar de toen nieuwste netgear firmware eropstaan en kon gewoon dit volgen: https://www.tweaking4all.com/hardware/netgear-r7000-dd-wrt/
Daarna nog wel dd wrt updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 17:07
Optioneel kan je nog naar FreshTomato 2020.5 kijken.

Ik heb jaren dd-wrt gedraaid op mijn R7000 maar had met de latere versies timeouts met wifi opnieuw verbinden. Met FreshTomato soepel en snel. Wel even goed lezen hoe je moet flashen voor je begint. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1