Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 17:00
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Laptop zal voornamelijk gebruikt worden voor internetten, soms iets zwaardere excel berekeningen en foto boeken maken.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
700 - 900 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Hij wordt voornamelijk thuis gebruikt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Geen specifieke voorkeuren.

Ik zit te denken aan een laptop met AMD Ryzen 4xxx processer. Met mijn lage systeem eisen zou ik voor een wat meer budget laptop kunnen gaan, maar wat ik belangrijk vind is dat het laptop langer meegaat qua specs (huidige laptop is 4 jaar in gebruik).

Ik zit nu te denken aan Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20073MH) of de Lenovo IdeaPad 5 14ARE05 (81YM009VMH), momenteel zelfde prijs. Grootste verschillen zijn dat de Slim een iets "mindere" processor heeft (AMD Ryzen 5 4500U vs AMD Ryzen 7 4700U), maar betere aansluitingen (HDMI 2 / DP 2.1).

Beide laptops zullen nu ruim voldoen aan mijn wensen, maar welke zou meer toekomst bestendig zijn, ik neig in mijn situatie dat dat de IdeaPad 5 zal zijn, ik ben niet van plan om externe schermen te gebruiken dus denk dat de snellere processor in de toekomst (iets) zal helpen.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Beste antwoord (via lost95 op 20-08-2020 09:41)

• 4myra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Beide laptops zullen nu ruim voldoen aan mijn wensen, maar welke zou meer toekomst bestendig zijn, ik neig in mijn situatie dat dat de IdeaPad 5 zal zijn, ik ben niet van plan om externe schermen te gebruiken dus denk dat de snellere processor in de toekomst (iets) zal helpen.
Toekomstbestendig kan meerdere dingen betekenen:
* meer cpu power
* betere bouwkwaliteit
* meer uitbreidingsmogelijkheden zoals geheugen en diskruimte

Ik ken jouw smaak niet, maar als je de laptop alleen thuis gebruikt, krijg je meer waar voor je geld [betere cpu en hardware] en ook meer toekomstbestendigheid [uitbreidbaarheid] bij een zwaardere gaming laptop zoals de Legion 5.

Vanwege hyperthreading [12 threads] en hogere powerlimiet [15 vs 45W] zal de 4600H ook voor excel beter presteren dan de 4700U. Mocht je naar supergrote excelbestanden gaan, dan is de uitbreidbaarheid tot 64GB ook misschien niet onbelangrijk. Mocht je je hobby willen uitbreiden naar foto- en videobewerken, dan is het hebben van een discrete grafische kaart ook geen gemis.

[ Voor 5% gewijzigd door 4myra op 20-08-2020 04:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermario1231
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 12:28
Yoga Slim 7 heeft een 100% srgb scherm, als je dat belangrijk vindt

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 4myra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
* meer cpu power
* betere bouwkwaliteit

Ik ken jouw smaak niet, maar als je de laptop alleen thuis gebruikt, krijg je meer waar voor je geld [betere cpu en hardware] en ook meer toekomstbestendigheid [uitbreidbaarheid] bij een zwaardere gaming laptop zoals de Legion 5.

Vanwege hyperthreading [12 threads] en hogere powerlimiet [15 vs 45W] zal de 4600H ook voor excel beter presteren dan de 4700U. Mocht je naar supergrote excelbestanden gaan, dan is de uitbreidbaarheid tot 64GB ook misschien niet onbelangrijk. Mocht je je hobby willen uitbreiden naar foto- en videobewerken, dan is het hebben van een discrete grafische kaart ook geen gemis.

[ Voor 5% gewijzigd door 4myra op 20-08-2020 04:15 ]

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 17:00
4myra schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 04:11:
[...]

* meer cpu power
* betere bouwkwaliteit

Deze had ik over het hoofd gezien, is inderdaad ook een goede optie! Dank.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.