Ventilator die afhankelijk van temperatuur aanzuigt/afvoert

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 09:11
Ik heb een jaren 30 huis dat flink warm kan worden. Zeker de afgelopen dagen. Boven mijn openslaande deuren zit een raam van ca 80x30 dat open en dicht kan. Ik speel momenteel even met het idee om daar ventilatoren in te hangen die afhankelijk van het temperatuurverschil lucht naar buiten afvoeren of naar binnen zuigen.

Iemand bekend met dergelijke constructies? Misschien ervaringen of dit wel of geen zin heeft...

Voor mijn camper heb ik hier een kortgeleden een oplossing voor gebouwd met een simpel PWM regelaartje en een 3 computer ventilatoren van 200mm. Deze waren erg stil en zouden volgens de specificaties een luchtverplaatsing van ca. 125m3/h hebben. Met 3 of 4 fans kan je dan best aardig wat lucht verplaatsen.

Via een binnen en buiten temperatuur meting (beschikbaar via domoticz via bijvoorbeeld mysensors) kan ik de ventilatoren sturen om bij een lagere buitentemperatuur (vooral nachts) koele lucht aan te zuigen, of is warme lucht afvoeren juist beter?

Iemand enig idee of een dergelijke setup verschil kan maken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:31
Als je lucht naar buiten blaast, creer je onderdruk in huis, waardoor er langs alle kieren etc lucht van buiten naar binnen gaat stromen. Ergo: je schiet er denk ik niet veel meer mee op...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Je kunt het simpel en kosteloos testen denk ik. Laat je afzuigkap eens een paar uur aanstaan.

NB: Moet je geen recirculatiekap hebben uiteraard.
NB2: Geef je weinig kans op succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik heb een huis uit 1900 met hoge ramen en temperatuur kan zeer oplopen. Ik heb een kleine airco met goed energielabel dat net genoeg is. Ik ben er happy mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:27

de Peer

under peer review

Gaat vrijwel geen verschil maken, debiet is veel te laag.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Beste is eerst te zorgen dat je huis niet opwarmt, dus je ramen blinderen vanaf buitenaf, raamfolie is een 2de goeie alternatief .. en in de avond de natuurlijke tocht door ramen tegen elkaar open te zetten

je kan lastig warme lucht in een "dichte" doos blazen of afzuigen.. die lucht in die doos moet ergens naar toe en dus vervangen worden door een andere bron .. maar als de andere bron ook (meer) wamte bevat moet je dus extra veel moeite doen.

Meest werkbare is het volgende ritme aan te houden.
- Tussen 06:00 en 08:00 alles "blinderen" hoe donkerder hoe beter, bij voorkeur van buitenaf.
- deuren dicht houden en ventilatoren die op de laagste stand lucht circuleren, veel drinken
- wanneer het "donker" begint te worden ramen openen (mits het koeler is buiten dan binnen) en alles door laten luchten .. warmte zal vanzelf ontsnappen. (geen ventilatoren nodig) ..

herhaalt totdat warme periode over is,

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
de Peer schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:13:
ja dat klopt want de temperatuur gaat niet in een grote ruimte echt omlaag maar de frisse wind is fijn. Jet is een mobiele airco en meer dan 25 m3 kan hij niet aan. Dat wist ik wel maar dit is prima zo, Ik zet hem goed neer en de hitte is toch minder.

Mijn huis heeft geen topisolatie gezien er geen dubbel glas aan voorkant in mag en zou dat met een forse airco niet moeten willen. Dit is de middenweg.

[ Voor 10% gewijzigd door LucyLG op 12-08-2020 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LucyLG schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:58:
[...]

ja dat klopt want de temperatuur gaat niet in een grote ruimte echt omlaag maar de frisse wind is fijn. Jet is een mobiele airco en meer dan 25 m3 kan hij niet aan. Dat wist ik wel maar dit is prima zo, Ik zet hem goed neer en de hitte is toch minder.

Mijn huis heeft geen topisolatie gezien er geen dubbel glas aan voorkant in mag en zou dat met een forse airco niet moeten willen. Dit is de middenweg.
Oh mijn post was eigenlijk aan TS gericht en ging niet over jouw situatie. ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Dank allemaal voor de reacties!
caspervc schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:07:
Als je lucht naar buiten blaast, creer je onderdruk in huis, waardoor er langs alle kieren etc lucht van buiten naar binnen gaat stromen. Ergo: je schiet er denk ik niet veel meer mee op...
Uiteraard snap ik dat er toch buitenlucht naar binnen zal stromen als ik de binnenlucht afvoer. Uit jouw opmerking begrijp ik echter dat dit een minder goed resultaat geeft. Ik kan mij voorstellen dat lucht die via allemaal kieren wordt aangezogen opwarmt en daardoor de (lucht)temperatuur minder laat dalen in een specifieke kamer. Is dat wat je bedoeld?
AllesKan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:29:
Je kunt het simpel en kosteloos testen denk ik. Laat je afzuigkap eens een paar uur aanstaan.

NB: Moet je geen recirculatiekap hebben uiteraard.
NB2: Geef je weinig kans op succes.
Onze afzuigkap doet het niet zo fantastisch, en zit ook in een afgesloten keuken.
LucyLG schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:33:
Ik heb een huis uit 1900 met hoge ramen en temperatuur kan zeer oplopen. Ik heb een kleine airco met goed energielabel dat net genoeg is. Ik ben er happy mee.
Ik wil eigenlijk geen airco. Hadden we wel maar deze ook weer weg gegaan. De koeling was niet voldoende in verhouding tot het lawaai, het ongemak van de dikke afvoerslangen, en het energie verbruik. Wellicht is een split unit wel een oplossing, maar ik vindt dat toch wat te veel van het goede.
de Peer schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:13:
Welke ordergrootte moet ik dan wel aan denken om een verschil te maken? Ik denk aan een temperatuur verschil van 2 tot 10 graden voor de de binnenkomende lucht. Ik heb hier absoluut geen ervaring mee.
vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 00:50:
Beste is eerst te zorgen dat je huis niet opwarmt, dus je ramen blinderen vanaf buitenaf, raamfolie is een 2de goeie alternatief .. en in de avond de natuurlijke tocht door ramen tegen elkaar open te zetten

je kan lastig warme lucht in een "dichte" doos blazen of afzuigen.. die lucht in die doos moet ergens naar toe en dus vervangen worden door een andere bron .. maar als de andere bron ook (meer) wamte bevat moet je dus extra veel moeite doen.

Meest werkbare is het volgende ritme aan te houden.
- Tussen 06:00 en 08:00 alles "blinderen" hoe donkerder hoe beter, bij voorkeur van buitenaf.
- deuren dicht houden en ventilatoren die op de laagste stand lucht circuleren, veel drinken
- wanneer het "donker" begint te worden ramen openen (mits het koeler is buiten dan binnen) en alles door laten luchten .. warmte zal vanzelf ontsnappen. (geen ventilatoren nodig) ..

herhaalt totdat warme periode over is,
Thx voor de tips. Er is zeker veel wat ik kan doen om opwarming te voorkomen, maar ik dit idee met de ventilatoren was gewoon iets waar ik even mee aan het spelen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SuperKris schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:03:
Dank allemaal voor de reacties!

Welke ordergrootte moet ik dan wel aan denken om een verschil te maken? Ik denk aan een temperatuur verschil van 2 tot 10 graden voor de de binnenkomende lucht. Ik heb hier absoluut geen ervaring mee.
Dan moet je eerder denken aan volledige deuren/ramen die open staan en waar de (natuurlijke) wind goed doorheen blaast. Qua debiet is dat tientallen keren hoger dan een ventilator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-04 11:38
SuperKris schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:04:
Ik heb een jaren 30 huis dat flink warm kan worden. Zeker de afgelopen dagen. Boven mijn openslaande deuren zit een raam van ca 80x30 dat open en dicht kan. Ik speel momenteel even met het idee om daar ventilatoren in te hangen die afhankelijk van het temperatuurverschil lucht naar buiten afvoeren of naar binnen zuigen.

Iemand bekend met dergelijke constructies? Misschien ervaringen of dit wel of geen zin heeft...

Voor mijn camper heb ik hier een kortgeleden een oplossing voor gebouwd met een simpel PWM regelaartje en een 3 computer ventilatoren van 200mm. Deze waren erg stil en zouden volgens de specificaties een luchtverplaatsing van ca. 125m3/h hebben. Met 3 of 4 fans kan je dan best aardig wat lucht verplaatsen.

Via een binnen en buiten temperatuur meting (beschikbaar via domoticz via bijvoorbeeld mysensors) kan ik de ventilatoren sturen om bij een lagere buitentemperatuur (vooral nachts) koele lucht aan te zuigen, of is warme lucht afvoeren juist beter?

Iemand enig idee of een dergelijke setup verschil kan maken?
Wij hebben hetzelfde probleem. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een airco maar niet in de traditionele zin met units in alle kamers. Bij ons hangt een grote ±6KW airco in het trappenhuis. Hiermee blazen we met deze temperaturen aan het einde van de dag in een uur het huis vol en halen net de paar graden er uit die het ongemakkelijk maakt. We waren met een Panasonic Split unit en installatie €2300 kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Klassieke plafond ventilatoren doen wonderen, zijn stil en zuinig ook nog. Natuurlijk niet “wonderen” in de zin van ventileren maar zweet-koeling.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
SuperKris schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:04:
Ik speel momenteel even met het idee om daar ventilatoren in te hangen die afhankelijk van het temperatuurverschil lucht naar buiten afvoeren of naar binnen zuigen. Iemand bekend met dergelijke constructies? Misschien ervaringen of dit wel of geen zin heeft...
Om genoeg lucht door je woning te trekken heb je wel behoorlijke fans nodig, zie bijvoorbeeld dit topic: Koelen door onderdruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nielson schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:40:
[...]
Om genoeg lucht door je woning te trekken heb je wel behoorlijke fans nodig, zie bijvoorbeeld dit topic: Koelen door onderdruk
Ja en ik denk dat dat nog véél te klein bemeten is. We zien helaas ook geen resultaten in dat topic. Ik denk dat het niet veel gaat doen. Te laag debiet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47

Theo

moederbord

Als je gaat rekenen dan schiet je er niks mee op..

Stel, buiten is het 25 graden, en binnen is het 30 graden. Je wil dan de lucht van binnen naar buiten blazen. Er komt dan een onderdruk in je woning waarbij twee dingen kunnen gebeuren:
1) Er komt een absoluut vacuüm in je woning, waarbij mogelijk de muren zullen imploderen
2) Door de onderdruk komt er via de kieren in je woning dezelfde hoeveelheid lucht naar binnen. Deze lucht is qua termperatuur gelijk aan de buitenlucht.

Optie 1) komt nooit voor :P Daar heb je een gas en drukdichte ruimte voor nodig met een zware compressor ipv een ventilator. Ofwel, de lucht die jij naar buiten blaast komt elders dus ook je woning weer binnen. Andersom geldt hetzelfde, als jij met die ventilator de lucht naar binnen zal blazen dan zal dezelfde debiet ook weer via de kieren je woning verlaten.
Idealiter maak je zo hoog mogelijk in je woning een luchtuitvoer EN zo laag mogelijk in je woning (aan de schaduwzijde) een luchtinvoer. Warme lucht stijgt immers, en laag aan de grond aan de schaduw/noordzijde is de lucht het mist warm. Dan is de luchtstroom is huis bepaald, ipv dat er door over/onderdruk overal en nergens luchtverplaatsing is door kieren en roosters.

Maar hoeveel effect zal het hebben? Een kuub lucht één graad opwarmen kost ongeveer 1 kilojoule aan energie. Stel je gebruikt een echt stevige ventilator (geen computerfannetje maar een 80 watt energiezuinige woonhuisventielatiebox) dan kun je 250 kuub per uur aan luchtverplaatsing hebben. Als het binnen 5 graden warmer is dan buiten is je koelcapaciteit (5 °C x 250 M3/h x 1kJ/m3 = ) 1.250 kJ per uur. Dit is een koelcapaciteit van 300 watt.
De fan gebruikt stroom, en deze deze om in (bewegingenergie, en daarna weer in) warmte. Die 80 watt welke deze fan gebruikt wordt dus aan warmte aan je woning toegevoegd. Effectief koel je je woning dan dus met maar 220 watt.

Die 220 watt is het equivalent van je tv overdag uit houden (ipv aan), het equivalent van 2 personen die slapen (personen stralen ook warmte uit), of het equicvalent van elke uur met de waterkoker 2 liter water koken. Deze drie zaken warmte een huis niet echt op, omdat 220 watt aan warmte gewoon niks doet in een oude woning. Die 220 watt aan koeling zal dus ook niks doen qua koeling. Wel zal het wat doen aan herrie in huis :P

Wil je de warmte uit je woning houden/krijgen zul je dus moeten kijken naar zaken die wél werken. Zorg dat de warmte niet je woning in komt; dek ramen waar de zon op valt aan de buitenkant af (niet aan de binnenkant!). Heb je geen zonwering? Plak dan radiatorfolie tegen het raam (of karton met daarop wat alufolie); dan zorg je al dat er al snel 220 wat aan warmte per ruit je woning niet binnen komt.

Een mobiele airco kan daadwerkelijk warmte uit je woning halen, en kan dit doen met 2.000 watt aan warmteverplaatsing (dit is niet het stroomverbruik, dat ligt rond de 700 watt)

Dus:
- Ventilatoren: 80 watt aan stroom om 220 watt aan warmte af te voeren
- Ruiten uit de zon houden: 220 watt per ruit aan warmtebesparing.
- Mobiele airco: 2.000 watt aan warmteafvoer met 700 watt aan stroomverbruik.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Familie van mij heeft in het bedrijf een ventilatiesysteem dat 's nachts de warme binnenlucht vervangt door de koelere buitenlucht. Bovenin de werkplaats wordt de warme lucht afgezogen en onder wordt koele buitenlucht via een buizenstelsel verspreid door het gebouw ingelaten.
Met een luchtverversing per uur van 10x de inhoud van de binnenruimte is 's ochtends de binnentemperatuur ongeveer gelijk aan de buitentemperatuur op dat moment. Er is geen elektronische regeling, dus dat zou het resultaat misschien nog iets kunnen verbeteren.

Met een temperatuur-verschilschakeling (is als bouwpakket te koop bij b.v. Conrad) en wat relais is het niet moeilijk om een elektronische regeling te maken. Ik ben hiermee bezig voor mijn werkplaats, maar kan nog geen resultaten vermelden.

Belangrijk is dat je het systeem al in werking moet stellen voordat het binnen al te veel is opgewarmd. Dus al een paar dagen voordat een warme periode begint het systeem aanzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 12-08-2020 11:42 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Bedankt allemaal. Zeker op basis van de laatste reacties zie ik in dat de airflow van dergelijke ventilatoren niet snel voldoende zal zijn.

Daarmee is het doel van dit topic voor mij bereikt. Wellicht in de toekomst eens met een krachtige centrale afzuiging op zolder aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@SuperKris ik vind het ook wel intressant want zet wel tot nadenken ..

ps ik heb 2 ventilatie boxen .. en gisteren was het redelijk afgekoeld .. kan je zeggen dat afzuigen met die boxen niet echt goed helpt (ze pompen op vol vermogen het "gehele" huis 2x zo snel leeg) .. maar de plekken waar die afzuigt hmm zijn warm gebleven (wc/badkamer etc ..) terwijl de ruimte(s) eromheen wel koeler zijn .. door dat beetje natuurlijk tocht(ramen open)

de 45cm ventilator koelt de ruimte(s) sneller af door lucht te circuleren .. / naar binnen te trekken ..

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 12-08-2020 13:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:38

mjl

Ugh

Ik zat zelf aan een systeem te denken dat de ramen dicht en open doet zodra het buiten warmer of kouder is dan binnen, maar dit kan natuurlijk ook... een ventilator kost natuurlijk meer stroom dan natuurlijke tocht...

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
Ik heb hier een portable airco staan die ik in de avond aanzet om de temperatuur binnen wat behaaglijker te maken.
Zodra ik die aanzet (en alle ramen en deuren dicht heb) merk ik zodra ik een deur open heel duidelijk een zuigende werking die de buitenlucht naar binnen zuigt.
Je trekt dus warme buitenlucht naar binnen waardoor die ook nog eens gekoeld moet worden.
Met alles dicht merk ik het ook door de ventilatie openingen dat daardoor lucht naar binnen gezogen wordt.

Bij mijn vorige chalet wel eens zitten denken aan een stalventilator (die verplaatsen tenminste echt wat lucht) te plaatsen maar dat doet al wat ik zeg, gewoon verplaatsen van de lucht.
Om door te blazen werkt het wel weer goed :-P
Krijg je zoiets wat de brandweer ook gebruikt om woningen te luchten.
Zolang de buitenlucht niet koeler is dan de binnenlucht los je daar niet veel mee op.
Slaapkamer een plafondventilator en dat werkt nog het beste voor de gevoelstemperatuur naar beneden te brengen.
zit er in de huiskamer ook aan te denken, je hebt tegenwoordig best leuke (een beetje moderne uitstraling) die je ook dmv bv Google Home kan bedienen meen ik.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ad de Jong schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:25:
Ik heb hier een portable airco staan die ik in de avond aanzet om de temperatuur binnen wat behaaglijker te maken.
Zodra ik die aanzet (en alle ramen en deuren dicht heb) merk ik zodra ik een deur open heel duidelijk een zuigende werking die de buitenlucht naar binnen zuigt.
Je trekt dus warme buitenlucht naar binnen waardoor die ook nog eens gekoeld moet worden.
Met alles dicht merk ik het ook door de ventilatie openingen dat daardoor lucht naar binnen gezogen wordt.

Bij mijn vorige chalet wel eens zitten denken aan een stalventilator (die verplaatsen tenminste echt wat lucht) te plaatsen maar dat doet al wat ik zeg, gewoon verplaatsen van de lucht.
Om door te blazen werkt het wel weer goed :-P
Krijg je zoiets wat de brandweer ook gebruikt om woningen te luchten.
Zolang de buitenlucht niet koeler is dan de binnenlucht los je daar niet veel mee op.
Slaapkamer een plafondventilator en dat werkt nog het beste voor de gevoelstemperatuur naar beneden te brengen.
zit er in de huiskamer ook aan te denken, je hebt tegenwoordig best leuke (een beetje moderne uitstraling) die je ook dmv bv Google Home kan bedienen meen ik.
je vergeet vrij snel dat je "huis" een batterij is .. die opgeladen word met warmte het koelen van de ruimte binnen is niet voldoende om de warmte eruit te halen .. zeker als je net zoals ik het huis goed geisoleerd hebt .. dan blijft die warmte nog langer hangen wat op deze dagen erg funest is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:06:
[...]

je vergeet vrij snel dat je "huis" een batterij is .. die opgeladen word met warmte het koelen van de ruimte binnen is niet voldoende om de warmte eruit te halen .. zeker als je net zoals ik het huis goed geisoleerd hebt .. dan blijft die warmte nog langer hangen wat op deze dagen erg funest is ..
Die traagheid heeft niet enkel te maken met de isolatie, maar ook de massa is zeer belangrijk.
Een volledig houten woning met veel glaswol aan isolatie zal sneller koel te krijgen zijn door de ramen open te zetten dan een matig geïsoleerde woning met stenen muren en betonnen vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
In bepaalde scenario's werkt het concept wel wij hebben in de woning vloerverwarming met koeling dit systeem werkt in de basis prima echter omdat de kelder ook meedoet qua zones en meer oppervlak heeft dan de bovenliggende etages acteert het systeem in extreem warme te traag. Op dit moment is het in de kelderruimtes 19.5 graden en boven piekte het rond 27.0 graden.

De woning heeft ook centrale ventilatie met per verdieping een aantal ruimtes met inkomende luchtstroom en minder ruimtes met uitgaande stroom (overdruk).
Het nadeel hiervan was de afgelopen tijd dat boven warme lucht van buiten naar binnen kwam en opgewarmde lucht van beneden naar boven ging. Door de inkomende ventilatie boven uit te schakelen en in het trappenhuis staande ventilatoren te plaatsen is er meer trek in de woning en houden we de temperatuur boven nu toch op 25 graden. De onderscheidende factor hierin is echter de kelder die ook in de zomer van nature koel blijft en via een open trappenhuis is verbonden met de rest van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

cadsite schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:22:
[...]

Die traagheid heeft niet enkel te maken met de isolatie, maar ook de massa is zeer belangrijk.
Een volledig houten woning met veel glaswol aan isolatie zal sneller koel te krijgen zijn door de ramen open te zetten dan een matig geïsoleerde woning met stenen muren en betonnen vloeren.
dat lijkt me ook logisch ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:07
@SuperKris
Ik wil eigenlijk geen airco. Hadden we wel maar deze ook weer weg gegaan. De koeling was niet voldoende in verhouding tot het lawaai, het ongemak van de dikke afvoerslangen, en het energie verbruik. Wellicht is een split unit wel een oplossing, maar ik vindt dat toch wat te veel van het goede.
Hier in huis (woonkamer 60 m3) hebben de slaapkamer en woonkamer een cassetteairco. Beide koelen met ongeveer 4,5 kW en dat is bijna overkill. Oftewel zeg ik hiermee dat je zulke vermogens niet snel nodig zult hebben. Als de COP-waarde 4,2 is betekend dat dat de airco zelf net een kW aan vermogen trekt uit het net (0,25 euro/uur). Onze woonkamer staat op het zuiden met vrij grote ramen en er is ook mechanische ventilatie die alleen later in de avond even open staat, anders staat deze op laag.

Wij zijn zeer te spreken over onze Mitsubishi airco die vrijwel geruisloos is in werking. Hij staat zelfs met deze hitte op de laagste stand en dat is genoeg. Er zit ook een condens pomp in die wij niet horen. De prijs is wel een dingetje. Met alle kosten eraan en erbij moet je rekenen op een investering van 5.000 euro. Hiermee heb je dus kans dat de waarde van je huis ook stijgt dus je hebt er meer voordeel bij dan alleen de extra-overwaarde en de directe kosten. Je doet vele jaren met de units en aan de muur zit een touchscreen control unit welke fijn is in bediening en ook erg eenvoudig. De extra meerkosten bestaan uit een jaarlijkse controle door een STEK-monteur.

Het comfort van het wonen gaat gewoon drastisch omhoog. Je blijft vitaler en je voelt je veel beter. Wij hebben geen spijt van de montage en we kunnen niet meer zonder. Moeiteloos met deze hittegolf is het binnen 22 graden. Je kunt ook de uitstroom regulieren per klep (van de 4) en zo een lekker briesje genereren.

Kijk maar eens rond en dit zou wel eens een hele goede uitgave kunnen zijn die je misschien terugverdiend door overwaarde en huisartsbezoekjes omdat je klachten krijgt door de hitte.

Als er vragen zijn, stel ze gerust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:06:
[...]

Inderdaad, dat komt er ook nog bij.
De warmte eenmaal binnen dan heb je die er niet zomaar uit.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47

Theo

moederbord

Ad de Jong schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:01:
[...]

Inderdaad, dat komt er ook nog bij.
De warmte eenmaal binnen dan heb je die er niet zomaar uit.
Een beetje woning weegt al snel een half miljoen kilo. Als je een half miljoen kilo aan hout, steen en metaal hebt dat (laten we zeggen) 30 graden is, dan koel je dat echt niet zomaar af door er eventjes wat lucht van 20 graden langs te laten gaan. De thermische massa is enorm, en de thermische traagheid is gigantisch lang wanneer je het afkoelt met lucht van 20 graden. Ter ilustratie; een beetje vloer met vloerverwarming weegt al snel 5.000 kilo, en wordt effectief met water vanuit binnen opgewarmd. Het duurt dan nog steeds uren om de vloer op te warmen. Stel je gebruikt geen water maar lucht, en stel je warmt niet vanuit binnen op, dan duurt het ook een eeuwigheid om de vloer op te warmen.

AIs overdag je woning dus 'lekker' opgewarmd door de zon, en is die halve miljoen kilo lekker warm,. dan krijg je dat niet zomaar eventjes afgekoeld. Je kan de lucht wel koelen met een dikke ventilator, maar de muren, vloer en plafond blijven gewoon warm. Zodra de ventilator dan uit is zullen de (nog) warme muren gewoon de warmte weer afgeven aan de binnenlucht.

Wil je dus je woning koel houden dan moet je ervoor zorgen dat deze niet op kan warmen (heel veel isolatie, vloerkoeling), zodat die halve miljoen kilo aan steen, hout en staal koel blijft. Lukt dat niet dan zul je continu de lucht actief moeten koelen (airco), want die massa koelt niet zo heel snel af...

7400 Wp op het dak

Pagina: 1