Installatiedraad of buitenkabel in schuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-04 21:11
Hoi allen,

In de tuin ben ik een schuur aan het bouwen en ik ben bijna zover dat ik het elektra ga voorbereiden.

Mijn eerste plan was om buitenkabel (door buizen) te gebruiken om de de elektra in de schuur aan te leggen. Echter ben ik nu aan het twijfelen of gewoon installatiedraad door buizen handiger is. Mocht er een ader ontbreken kan je nog makkelijk een nieuwe ader door de buis trekken.

Wat is handiger om te gebruiken? buitenkabel of installatiedraad?

wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:49
Wordt de installatie opbouw? Of inbouw?

Kabel in buis heeft als voordeel dat je buissysteem niet geheel gesloten hoeft te zijn en dat je dus open bochten kunt gebruiken, je kunt de buis een stukje voor de bocht laten stoppen en na de bocht weer verder. Installatiedraad moet helemaal omhuld zijn dus zul je bochten moeten buigen, of van die kant en klare bochten er tussen moeten lijmen.

Met kabel en geschikte componenten kun je ook een (spat)waterdichte installatie aanleggen, maar dat zal in de gemiddelde schuur niet nodig zijn. Alhoewel, als je de schuur als werkplaats zou gaan gebruiken en hout verwacht te bewerken, dan zijn stofdichte componenten wel prettig. ;)

Draad heeft inderdaad als voordeel dat je wat flexibeler bent en zelf kunt kiezen hoeveel en welke draden je trekt. Met kabel zul je wellicht verschillende soorten kabel moeten halen, al kun je met 3x2,5mm² en 5x2,5mm² wel zo'n beetje alles maken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb altijd in een heel ander gebied in de elektrotechniek gewerkt, hooguit een doodenkele keer er zijdelings bij betrokken geweest. Maar was het vroeger niet zo dat in gebouwen als schuren en stallen kabel verplicht was in combinatie met (spat)waterdicht materiaal zoals schakelaars, stopcontacten, lasdozen etc.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Techneut schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:46:
Maar was het vroeger niet zo dat in gebouwen als schuren en stallen kabel verplicht was in combinatie met (spat)waterdicht materiaal zoals schakelaars, stopcontacten, lasdozen etc.?
"Gebouwen als schuren en stallen"? Wow, daarin zit nogal een groot onderscheid he. ;) Er zit een verschil tussen een fietsenberging en een veestal.

Voor die laatste (meer precies: "Bedrijfsruimten voor landbouw, tuinbouw en veeteelt") zijn inderdaad aanvullende eisen, maar voor een "schuur" niet. Wel voor "vochtige ruimten" natuurlijk, maar ik kan nou niet zeggen dat mijn schuur een ruimte is "waarin moet worden gerekend met het, bij herhaling en gedurende langere tijd, optreden van vochtige oppervlakken".

Ik kan me ook geen regels van vroeger herinneren hierover, maar misschien ben ik te jong daarvoor. ;) Een schuur of garage werd ooit wel in de normen benoemd als ruimte waar contactdozen met aardcontact toegepast moesten worden, in de tijd <1997 dat dit nog niet overal moest. Meer schiet mij even niet te binnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
Kabel in buis heeft als voordeel dat je buissysteem niet geheel gesloten hoeft te zijn en dat je dus open bochten kunt gebruiken, je kunt de buis een stukje voor de bocht laten stoppen en na de bocht weer verder. Installatiedraad moet helemaal omhuld zijn dus zul je bochten moeten buigen, of van die kant en klare bochten er tussen moeten lijmen.
Dat is wel een hele goede. met een buitenkabel ben je meer flexibel.
Met kabel en geschikte componenten kun je ook een (spat)waterdichte installatie aanleggen, maar dat zal in de gemiddelde schuur niet nodig zijn. Alhoewel, als je de schuur als werkplaats zou gaan gebruiken en hout verwacht te bewerken, dan zijn stofdichte componenten wel prettig. ;)
stofdichte contactdozen zijn inderdaad wel handig. ik zal wel eens wat stof gaan maken ja.

wellicht toch voor buitenkabel gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Iruk1981 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:29:
[...]

stofdichte contactdozen zijn inderdaad wel handig. ik zal wel eens wat stof gaan maken ja.

wellicht toch voor buitenkabel gaan
Als je voor stof/(spat)waterdicht schakelmateriaal gaat, dan inderdaad kabel gebruiken! Kwestie van de materialen op elkaar afstemmen... Dergelijk schakelmateriaal heeft wartels of doorvoerrubbers welke bedoeld zijn om kabel in te voeren, niet voor een buis. Bovendien doe je de beschermingsgraad van het component natuurlijk teniet als je er een buis in zou steken, want dan kan het stof of vocht door de buis het component binnentreden. ;)

Dan natuurlijk ook fatsoenlijke kabeldozen met wartels gebruiken, niet de standaard IP20 lasdozen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iruk1981
@Xander hartstikke bedankt!

Er komt zeker degelijk spul in te hangen. het moet veilig zijn en voorlopig moet het gewoon werken.

Ik zal eens rondneuzen voor goed materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Iruk1981 ik heb "rioolbuis" gepakt, niet gelijmt (stom) en van schuur tot kruipruimte aangelegd met 45 graden bochten .. 3x YMVK kabel (3 aderig 2,5mm draad oid) + netwerk kabel(s)

12 "plekken" voor aardlek meuk, bekabeling is als volgt
- 1x verlichting
- 1x apparatuur
- 1x "reserve" als ik bv zonnepanelen op de schuur wil ..

van meterkast --> zitten ze elk op een 16A aardlek --> de aardlek(16A) zit ook in de schuur en daar gaat het door naar de verlichting/apparaat enzv .. ik zou de verlichting kunnen/willen splitsen naar 2x 10A maar goed keuzes ..

Amp x Volt = Watt

Met led verlichting kan je makkelijk af met een 230v/4A camping zekering oid .. dat je verlichting meer gaat verbruiken als 200W is al redelijk ondenkbaar ..
maar ik wil tuin/en schuur verlichting wel apart afgezekerd hebben zo is kortsluiting makkelijk te identificeren. en als ik aan het "klussen" ben wil ik niet in het donker zitten bij kortsluiting.

De reden van een buis die overgens 60cm a 80cm (tuin opgehoogt erna) onder de grond ligt is dat als men ooit besluit de tuin of schutting te gaan vernieuwen dat je niet zomaar de kabels door hakt .. (hopenlijk) ..
en mijn advies is leg onder en rond de buis die je verlijmt wat grind .. gewikkelt in worteldoek .. met zand eroverheen .. zo heb je gelijk je afwatering verbetert .. en iemand die gaat graven hakt de buis niet stuk.

foto om je wat beeld te geven (is work in progress)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/niAiZ5I.png

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-10-2024
Ik heb alles in het tuinhuisje gewoon met flexibele buis gedaan en installatiedraad erdoor. Stopcontacten zijn wel buitentypes bij mij. Grondkabel onder het straatwerk. In de tuin buitenkabel en hier heb ik 40mm rioolbuis met 3mm wand omheen gemaakt. In mijn vorige tuin net zo gedaan en dat werkt na 11 jaar nog prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:27
Als je kabel door buis wilt doen, neem dan wel 3/4" buis. Ik heb in mijn tuinhuis 2 meter kabel door 5/8" getrokken+geduwd,en dat is echt geen pretje, beetje spijt van.

Als je kabel door buis in de grond wilt leggen, kun je beter een mantelbuis gebruiken i.p.v. een rioolbuis. Het is makkelijker met leggen (je hoeft niet te lijmen) en je kunt je bochten zo vrij leggen als je wilt. Ga je je kabel zelf in de grond leggen (en dus niet door buis) kies dan absoluut voor een kabel met aardscherm; je "toekomstige ik" zal je dankbaar zijn als je er in de toekomst onverhoopt doorheen steekt met een schop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:33
voordeel van een (flinke) rioolbuis is natuurlijk wel dat je later redelijk eenvoudig nog wat er bij kan trekken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Iruk1981
De rioolbuis is een goede tip.

Zelf heb ik een mantel buis klaar liggen. Hier komt een glasvezel in te liggen om mijn netwerk naar de schuur te krijgen.

@vso ziet er erg goed uit. Zelf ben ik van plan om 5x6mm2 vanuit de meterkast naar de schuur te brengen. Ik heb een 3x25A aansluiting in de meterkast. In de schuur komen aparte groepen met aardlek. Ik wil ook alles apart afgezekerd hebben. Dan ik lekker het dak vol leggen met zonnepanelen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat de initiële vraag betreft ga ik akkoord met de anderen. Gewoon een kabel gebruiken in combinatie met spatwaterdichte stopcontacten/schakelaars.
vso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 01:06:
@Iruk1981 ik heb "rioolbuis" gepakt, niet gelijmt (stom) en van schuur tot kruipruimte aangelegd met 45 graden bochten .. 3x YMVK kabel (3 aderig 2,5mm draad oid) + netwerk kabel(s)

12 "plekken" voor aardlek meuk, bekabeling is als volgt
- 1x verlichting
- 1x apparatuur
- 1x "reserve" als ik bv zonnepanelen op de schuur wil ..
3x2,5 kan wel eens aan de lage kant worden op het einde van de rit. In dat opzicht maakt @Iruk1981 een betere keuze door voor 6mm² te kiezen. Zeker als je ooit ook zonnepanelen wenst. Geen idee hoe groot de schuur is, maar als daar wat vermogen op kan, moet je dat vermogen ook terug kunnen sturen over je kabel natuurlijk.
van meterkast --> zitten ze elk op een 16A aardlek --> de aardlek(16A) zit ook in de schuur en daar gaat het door naar de verlichting/apparaat enzv .. ik zou de verlichting kunnen/willen splitsen naar 2x 10A maar goed keuzes ..

Amp x Volt = Watt
Amp x Volt = Voltampere op wisselstroom. Het is enkel gelijk aan Watt indien je belasting zuiver resistief is, wat je nooit gaat hebben. En die fase verdraaing kan soms groot zijn, afhankelijk van het type belasting dat je er op zet.
Met led verlichting kan je makkelijk af met een 230v/4A camping zekering oid .. dat je verlichting meer gaat verbruiken als 200W is al redelijk ondenkbaar ..
maar ik wil tuin/en schuur verlichting wel apart afgezekerd hebben zo is kortsluiting makkelijk te identificeren. en als ik aan het "klussen" ben wil ik niet in het donker zitten bij kortsluiting.
Tenzij het je aardlek is die er uit vliegt natuurlijk. Ik zou, als je echt schrik hebt voor je veiligheid als het licht uitvalt, noodverlichting voorzien. Zelfs zwakke verlichting kan je een goed idee geven van wat er rondom jouw gebeurd.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-04 14:03
Ik heb recent ook de elektra in de schuur gedaan, en gekozen voor 2.5mm VD-draad in slagvaste buizen.
Dit inderdaad met het idee dat ik later eenvoudig nog draden bij kan trekken.

Het was een heel gedoe om alle buizen netjes op de lasdozen aan te sluiten. Ik kon nergens wartels vinden voor mijn lasdozen waar 19mm buis in paste, dus heb overal rubber nippels meer of meer op maat moeten snijden. Voor de aansluiting op de stopcontacten is eigenlijk te weinig ruimte voor 19mm buis, dus daar heb ik ook moeten improviseren.

Ik heb rondom 2 buizen waarvan 1 nog leeg, mocht ik later zonnepanelen op het schuurdak willen leggen.
Dat bijtrekken van draden klinkt overigens ook rooskleuriger dan het is, Een vierde schakeldraad kreeg ik er nu al nauwelijks doorheen ivm de bochten. Ik heb ongeveer elke 1,5m een lasdoos waar ik de kabels doorverbind en aftak naar stopcontacten/schakelaars.

Als ik het opnieuw zou doen zou ik het met XMVK 5x2,5 kabel doen zonder buizen. Dan kan je alles keurig sluitend maken met wartels, en heb je ook 2 draden vrij als bijv schakeldraad. Eventueel leg je 2 van die kabels rondom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FtPqA5szZPjGSDCh1lQOpzqQlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtItiDfq00yUrgPMiDbiEjfr.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIwzwhtAsIem6ThC8pXKiwcnVFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMm7cc1UWpH8feXdZKpyLIQp.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens de aanleg lag er nog geen EPDM op het dak. Dit is tijdens een regenbui, maar kan je beetje zien hoe de buis niet netjes aansluit op stopcontacten.Ik heb dit naderhand afgekit :z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svwznkfFxqgY8liQ-JsHjgF2mWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/HfcPLhjLntdgdGsWdXf0nF2r.gif?f=user_large

[ Voor 67% gewijzigd door frickY op 12-08-2020 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-04 08:31
Blokker_1999 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:45:
3x2,5 kan wel eens aan de lage kant worden op het einde van de rit. In dat opzicht maakt @Iruk1981 een betere keuze door voor 6mm² te kiezen. Zeker als je ooit ook zonnepanelen wenst. Geen idee hoe groot de schuur is, maar als daar wat vermogen op kan, moet je dat vermogen ook terug kunnen sturen over je kabel natuurlijk.
Voor een standaard groepenkast (16A afzekering) is 3*2,5 meer als voldoende om het vermogen aftevoeren.

Het probleem zit meestal in de spanningsval (of bij panelen de stijging) over de kabel, dit kan problemen veroorzaken.
Volgens mij raden ze vanaf 25M een hogere diameter aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:01
in de grond gewoon grondkabel gebruiken, desnoods in een mantelbuis om er nog iets bij te trekken. Je hebt ook voorbedrade flex PVC leidingen waar alle draden al in zitten, gewoon op de rol per 10 meter of meer te koop.

Benno

https://www.elektramat.nl...lB3s0zfpZxlhoCYBoQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

Blokker_1999

Full steam ahead

SjorsC schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:15:
[...]

Voor een standaard groepenkast (16A afzekering) is 3*2,5 meer als voldoende om het vermogen aftevoeren.

Het probleem zit meestal in de spanningsval (of bij panelen de stijging) over de kabel, dit kan problemen veroorzaken.
Volgens mij raden ze vanaf 25M een hogere diameter aan.
Dat klopt, ook al omdat mensen vaak denken dat als hun bijgebouw 25m achter de woning staat ze met 25m mogen rekenen, maar dat is ook niet correct natuurlijk. De draadlengte is een heel stuk langer. Net even een berekening bekeken. Stel je hebt een kabellengte van 50m en je wenst 16A aan te sluiten, dan kan dat nog net met 2,5mm² maar heb je al wel een spanningsverlies van ongeveer 11V over de draad. Wil je op diezelfde lengte 20A (niet zeker van Nederland, maar in België worden kringen met stopcontacten vandaag de dag meestal afgezekerd op 20A) dan ben je al verplicht om naar 4mm² te gaan op die afstand.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Blokker_1999 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:45:
Wat de initiële vraag betreft ga ik akkoord met de anderen. Gewoon een kabel gebruiken in combinatie met spatwaterdichte stopcontacten/schakelaars.

[...]

[...]

Amp x Volt = Voltampere op wisselstroom. Het is enkel gelijk aan Watt indien je belasting zuiver resistief is, wat je nooit gaat hebben. En die fase verdraaing kan soms groot zijn, afhankelijk van het type belasting dat je er op zet.

[...]
Tenzij het je aardlek is die er uit vliegt natuurlijk. Ik zou, als je echt schrik hebt voor je veiligheid als het licht uitvalt, noodverlichting voorzien. Zelfs zwakke verlichting kan je een goed idee geven van wat er rondom jouw gebeurd.
ik kan max 6 a 7 panelen kwijt, en de A x V= W doe ik vooral met camping meuk, in mijn situatie is het wellicht overkill ..

2,5 zal ruim voldoende zijn lees ik zo :) ik ga geen apparatuur gebruiken van 3000W of hoger :)

noodverlichting tja hmm zo donkere omstandig heden werk ik niet :) die kans is minder dan 0,01%, alleen het leek me erg wijs om gewoon de 2 groepen te scheiden, en 1 van de 2 wellicht extra met 2x 10A om onder te verdelen

Het idee is eigenlijk dat naar de meterkast te lopen beetje verleden tijd is als je stroom issues in de schuur/tuin hebt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Iruk1981 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:09:

Zelf heb ik een mantel buis klaar liggen. Hier komt een glasvezel in te liggen om mijn netwerk naar de schuur te krijgen.
Glasvezel naar je schuur? Je bent heel wat van plan daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
Voor mijn situatie ga ik wel voor dikke draad naar de meterkast.

in de meterkast zit een drie fase aansluiting (3x25A). Daarmee wil ik een "krachtstroom" aansluiting in de schuur aanleggen.

Voor de schuur en overkapping samen verwacht ik zo'n 20 zonnepanelen kwijt te kunnen.

@Anoniem: 310408 valt wel mee. Glasvezel is voor de galvanische scheiding. Er komt een AP, 3 camera's en wellicht nog een RPI om een omvormer uit te lezen

[ Voor 21% gewijzigd door Iruk1981 op 12-08-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:00:
[...]

"Gebouwen als schuren en stallen"? Wow, daarin zit nogal een groot onderscheid he. ;) Er zit een verschil tussen een fietsenberging en een veestal.

Voor die laatste (meer precies: "Bedrijfsruimten voor landbouw, tuinbouw en veeteelt") zijn inderdaad aanvullende eisen, maar voor een "schuur" niet. Wel voor "vochtige ruimten" natuurlijk,
Wat ik met schuren bedoelde zijn schuren van boerderijen. Wat ik daar observeer is dat alleen het woonhuis geïnstalleerd is zoals de meeste woningen, d.w.z. gewoon draden in 16mm (5/8") buis. Maar in de bedrijfsgebouwen schuur en stal steevast alles met kabel en waterdichte lasdozen, schakelaars en stopcontacten. Zal wel te maken hebben met het gemakkelijker combineren van kabel en waterdicht materiaal dan met draden in buis. Of is bij waterdicht materiaal kabel voorgeschreven?

Edit:
Ook in fabrieken en werkplaatsen zie ik eigenlijk alleen maar kabels etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 12-08-2020 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBND
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-04 16:37
Iruk1981 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:09:

@vso ziet er erg goed uit. Zelf ben ik van plan om 5x6mm2 vanuit de meterkast naar de schuur te brengen. Ik heb een 3x25A aansluiting in de meterkast. In de schuur komen aparte groepen met aardlek. Ik wil ook alles apart afgezekerd hebben. Dan ik lekker het dak vol leggen met zonnepanelen :).
Mee eens dat het er erg goed verzorgd uitziet.
Ik heb in de praktijk zowel mantelbuis als rioolbuis gebruikt. De mantelbuis werd eens niet opgemerkt door de grondboor en sindsdien pas ik ze toe afhankelijk van de plek:
- onder paden of andere vaste voorwerpen: mantelbuis want makkelijk en goedkoop.
- voor binnen-buiten doorvoeren en in borders gebruik ik toch bij voorkeur een stevige rioolbuis want iets meer beschermd.

Voor de garage is buitenkabel inderdaad makkelijk te gebruiken want er komen toch vaak bochten in, en dan wordt installatie draad lastig te trekken. Indien te kort aan aders, gewoon een andere ernaast leggen...
Het enige wat pleit voor installatie draad door buizen zijn muizen. Die houden af en toe van een toegankelijk draadje.

Ook eens met de tip die al genoemd is: stofvrije contactdozen. Stof kruipt echt overal in.

Success!

PS: Heb ooit eens gehoord in Engeland dat stof in contactdozen van oude huizen een significante oorzaak van brand is geweest. Geen flauw idee of dat ook klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:30
Interessant topic zeg. ik had dezelfde vraag gegoogled en kwam hierop terrecht.

Wij zijn een nieuwe schuur aan het bouwen en de muren worden geïsoleerd en afgetimmerd. Nu hebben we de mogelijkheid om alles (voor het aftimmeren) in te bouwen zoals we binnen in huis ook hebben (dus met inbouwdozen).

Ik zit alleen erg in twijfel, omdat je dan later niet zo makkelijk wat nieuws erbij kan plaatsen.

Heeft de voorkeur normaal altijd om electra in de schuur in het zicht te hebben zodat je overal makkelijk bij kan?

We gaan overigens ook een sauna plaatsen in de schuur en op het dak komen zonnepanelen te liggen (circa 8 stuks) er is een 40mm doorvoer gemaakt in het beton om alle kabels naar de meterkast door te trekken (circa 20 meter verderop) nu nog maar hopen dat alles door de 40mm buis kan, want achteraf gezien had deze best wat groter gemogen i.v.m. alle kabels die er doorheen moeten.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wachten... schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:00:
Interessant topic zeg. ik had dezelfde vraag gegoogled en kwam hierop terrecht.

Wij zijn een nieuwe schuur aan het bouwen en de muren worden geïsoleerd en afgetimmerd. Nu hebben we de mogelijkheid om alles (voor het aftimmeren) in te bouwen zoals we binnen in huis ook hebben (dus met inbouwdozen).

Ik zit alleen erg in twijfel, omdat je dan later niet zo makkelijk wat nieuws erbij kan plaatsen.

Heeft de voorkeur normaal altijd om electra in de schuur in het zicht te hebben zodat je overal makkelijk bij kan?
ik ben altijd wel voorstander dat er iets makkelijk kan worden aangepast, ik heb dan ook een stuk wandgoot maar als je zelf die behoefte niet hebt, kan het wel erg netjes zijn om het gewoon in te bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://hager.com/nl/catalogus/media/catalog/category/cache/380/435700_484.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
twain4me schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

ik ben altijd wel voorstander dat er iets makkelijk kan worden aangepast, ik heb dan ook een stuk wandgoot maar als je zelf die behoefte niet hebt, kan het wel erg netjes zijn om het gewoon in te bouwen.

[Afbeelding]
Ja helemaal mee eens, zeker in een schuur kan dit erg fijn zijn, en ook omdat we dan een heel stuk flexibeler later zijn m.b.t. de zonnepanelen en sauna plaatsing.

Dat gezegd hebbende, vind ik het wel echt mooier als je geen kabels e.d. ziet. Maar ja mooi en praktisch gaat zelden samen helaas ;)

Het scheelt me nu ook wel dat ik niet stel op sprong alle electra moet gaan doen voordat de wanden volgende week geplaatst gaan worden.

Mogen krachtstroom en normale buitenkabel etc trouwens door dezelfde 40mm buis, of zijn daar nog bepaalde regels voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wachten... schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:32:
[...]

Ja helemaal mee eens, zeker in een schuur kan dit erg fijn zijn, en ook omdat we dan een heel stuk flexibeler later zijn m.b.t. de zonnepanelen en sauna plaatsing.

Dat gezegd hebbende, vind ik het wel echt mooier als je geen kabels e.d. ziet. Maar ja mooi en praktisch gaat zelden samen helaas ;)

Het scheelt me nu ook wel dat ik niet stel op sprong alle electra moet gaan doen voordat de wanden volgende week geplaatst gaan worden.

Mogen krachtstroom en normale buitenkabel etc trouwens door dezelfde 40mm buis, of zijn daar nog bepaalde regels voor?
Ik kan echt geen enkele use case bedenken waarom je meer dan 1 stroom kabel naar een schuur zou willen trekken. Eenmalig 5x4mm of 5x6mm kabel trekken en je bent klaar. In de schuur plaats je dan een kleine onderverdeler waar je alles op aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wachten... schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:32:
[...]

je kan ook overdimensioneren zodat de kans klein is dat je iets tekort komt, zeker bij een beperkte ruimte kan dat redelijk te voorspellen zijn ( elke hoek en de voor de hand liggende werkplek bv)
Kabel mag bij elkaar mits die gebundeld mag worden YMVK mag dus wel samen en XMVK niet. wat wel weer jammer is omdat juist XMVK dunner is. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Sethro schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Ik kan echt geen enkele use case bedenken waarom je meer dan 1 stroom kabel naar een schuur zou willen trekken. Eenmalig 5x4mm of 5x6mm kabel trekken en je bent klaar. In de schuur plaats je dan een kleine onderverdeler waar je alles op aansluit.
Maar er moet een aparte groep komen voor de sauna en zover ik weet ook voor de zonnepanelen toch? Ik heb ook een zonnepanelenboer gesproken en die wilde 2 kabels naar de schuur hebben liggen.

Kun je het verder uitleggen hoe dit zit? Ik laat uiteindelijk wel gewoon een electricien komen hoor, maar ik leer er graag zelf ook wat van. Alle normale electra dingen doe ik altijd wel zelf, maar met de zonnepanelen en krachtstroom ga ik zelf niet lopen klooien ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 29-10-2022 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wachten... schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:45:
[...]

Maar er moet een aparte groep komen voor de sauna en zover ik weet ook voor de zonnepanelen toch? Ik heb ook een zonnepanelenboer gesproken en die wilde 2 kabels naar de schuur hebben liggen.

Kun je het verder uitleggen hoe dit zit? Ik laat uiteindelijk wel gewoon een electricien komen hoor, maar ik leer er graag zelf ook wat van. Alle normale electra dingen doe ik altijd wel zelf, maar met de zonnepanelen en krachtstroom ga ik zelf niet lopen klooien ;)
Mag hoor, dan krijg je gewoon een (pv) verdeler in de schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Wachten... schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:45:
[...]

Uiteindelijk heb je een hoofdaansluiting van 3x25A. Een 5x4mm2 kabel heeft meer capaciteit dan je aansluiting kan leveren. Je maakt dus volledige potentieel van de aansluiting beschikbaar in de schuur.

je zou er ook voor kunnen kiezen om in de meterkast van het woonhuis meerdere kabels aan te sluiten die naar de schuur lopen voor de verschillende gebruikers. Het alternatief is 1 kabel met voldoende capaciteit trekken en dan splitsen in de schuur. Dat laatste scheelt een boel kabel en brengt ook flexibiliteit.

In de schuur komt dan een onderverdeler (een meterkast) met wat componenten om alles veilig aan te sluiten.

Alleen met zonnepanelen moet je even opletten. Mogelijk is daarvoor extra automaat nodig om overbelasting uit te sluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door Sethro op 29-10-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Sethro @twain4me

Dank voor jullie uitleg. Dit maakt een hoop duidelijk en ik ga het dan ook op die manier doen (met 1 kabel). Ik vind het altijd wel fijn om flexibel te zijn. Een extra kast (onderverdeler) kost uiteraard ook wel wat, dus ik zal niet goedkoper uit zijn. Maar flexibiliteit is wel erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Wachten... schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:53:
@Sethro @twain4me

Dank voor jullie uitleg. Dit maakt een hoop duidelijk en ik ga het dan ook op die manier doen (met 1 kabel). Ik vind het altijd wel fijn om flexibel te zijn. Een extra kast (onderverdeler) kost uiteraard ook wel wat, dus ik zal niet goedkoper uit zijn. Maar flexibiliteit is wel erg fijn.
Die behuizing zelf kost je de kop niet en de componenten die erin zitten had je bijna allemaal ook nodig gehad alleen dan in de meterkast in het woonhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik zou als er de mogelijkheid is gewoon losse kabels leggen en alles vanuit 1 centraal punt verdelen.

Vanwaar toch altijd die neiging om een onderverdeler in de schuur te hangen? Doe je dat ook in de keuken waar je veel groepen nodig hebt? Op zolder? Waarom wint in die gevallen het leggen van meerdere leidingen meestal toch? In het geval van de schuur heb je het misschien over iets grotere afstanden maar dat valt bij de doorsnee woning ook wel mee.

Het scheelt ook weer een discussie over selectiviteit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Xander schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:34:
Ik zou als er de mogelijkheid is gewoon losse kabels leggen en alles vanuit 1 centraal punt verdelen.

Vanwaar toch altijd die neiging om een onderverdeler in de schuur te hangen? Doe je dat ook in de keuken waar je veel groepen nodig hebt? Op zolder? Waarom wint in die gevallen het leggen van meerdere leidingen meestal toch? In het geval van de schuur heb je het misschien over iets grotere afstanden maar dat valt bij de doorsnee woning ook wel mee.

Mij lijkt het wel handig dat je dan vanuit de schuur verder dingen kunt indelen en aansturen. Zeker als het ongeveer eventueel kost dan is de keus wel makkelijk dat je dan flexibel bent toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wachten... schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:00:
De reden dat het in schuren en garages vaak opbouw is komt omdat daar vaak enkelsteensmuren zijn of het hoeft allemaal niet zo netjes weggewerkt te worden zoals in je woning omdat het geen verblijfsruimte is.

Wanneer je bezig gaat met nieuwe betimmering, isolatie etc, zou ik kiezen door draad in buis in de muur weggewerkt. Je ziet dan alleen WCD's en schakelaars. Kabel in buis in een wand zou ik absoluut niet doen. Wanneer je een kabel door een bocht moet trekken heb je een helse klus om het te vervangen, met draad in buis kun je veel makkelijker draden vervangen om er een draad bij te trekken. (je trekt nooit één draad bij bestaande draden in met je trekveeer!)

Ik lees dat je iets met een sauna wilt. Het lijkt er op dat je van de schuur dus een soort verblijfsruimte gaat maken. Dan zou ik toch écht voor inbouw gaan omdat je elektrische installatie dan uit het zicht is. Staat gewoon een heel stuk mooier in zo'n ruimte. Je komt er tenslotte om te ontspannen en niet om naar je technische installatie te kijken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Xander schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:34:

@Sethro

Ik ben toch nog wel een beetje terug gekomen van het trekken van 1 kabel naar de schuur.
Mij is verteld door de zonnepanelen boer dat er sowieso een extra kabel getrokken moet worden naar de meterkast. Deze moeten namelijk met elkaar kunnen communiceren en moeten dus verbinding met elkaar maken.

Kortom, ook als ik een onderverdeler zou willen plaatsen in de schuur, dan moet ik (als ik het goed begrijp) sowieso nog een extra 4x2.5mm kabel trekken voor de zonnepanelen, omdat deze centraal komt in de meterkast.

Ik denk dus dat ik dan beter af ben om drie losse kabels te trekken naar de schuur.
Twee kabels van 4x2,5mm voor de sauna en zonnepanelen en één 2x2.5mm voor de verlichting en buitenverlichting.

Klopt het wat ik zeg, of zie ik dan nog wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Wat voor zonnepanelen ga je dan leggen en welke omvormer?

[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 23-11-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Sethro schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:37:
Wat voor zonnepanelen ga je dan leggen?
6x 410wp op de schuur, en ook circa 6x 410wp op de dakkapellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menara23
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-03-2024
Ik ben ook bezig een overkapping te plaatsen. Het skalet staat en ben nu een plan aan het maken voor de wanden en het dak. Het dak ga ik isoleren met pir. Hieronder wil ik wat leidingen leggen voor aansluiten plafondverlichting en spots (flexibele buis denk ik).

Het grootste deel van de wanden wordt dubbelzijdig. Ik wil hier de leidingen tussen de wanden afwerken en hier loop ik vast.

De wanden (douglas zweeds rabat) zitten uiteraard tussen 2 staanders en een ligger (15x15 cm). Aan de onderzijde stapelblokken van 15x15. Ik vraag mij af hoe ik de kabel van de ene wand naar de andere breng. Ik moet dan gat boren door staander of door de ligger. Gevoelsmatig komt dat niet ten goede van de sterkte van de overkapping, of is dit onterecht? Andere optie is om kabel binnenlangs of buitenlangs de staander te laten lopen, maar dat klinkt ook niet als de beste oplossing. Ik heb flink rondgezocht, maar kom er niet uit? Hoe kan ik dit het beste doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:50
Menara23 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:29:
Ik ben ook bezig een overkapping te plaatsen. Het skalet staat en ben nu een plan aan het maken voor de wanden en het dak. Het dak ga ik isoleren met pir. Hieronder wil ik wat leidingen leggen voor aansluiten plafondverlichting en spots (flexibele buis denk ik).

Het grootste deel van de wanden wordt dubbelzijdig. Ik wil hier de leidingen tussen de wanden afwerken en hier loop ik vast.

De wanden (douglas zweeds rabat) zitten uiteraard tussen 2 staanders en een ligger (15x15 cm). Aan de onderzijde stapelblokken van 15x15. Ik vraag mij af hoe ik de kabel van de ene wand naar de andere breng. Ik moet dan gat boren door staander of door de ligger. Gevoelsmatig komt dat niet ten goede van de sterkte van de overkapping, of is dit onterecht? Andere optie is om kabel binnenlangs of buitenlangs de staander te laten lopen, maar dat klinkt ook niet als de beste oplossing. Ik heb flink rondgezocht, maar kom er niet uit? Hoe kan ik dit het beste doen?
een balk van 15x15 kun je best een gaatje van 19mm in maken met een speedboor hoor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-04 22:09
Gewoon installatiedraad in desnoods slagvaste PVC buis. Buizen kun je stofdicht aansluiten met de juiste wartels maar dan moet je wel naar een webwinkel waar ze elektra materialen verkopen want die hebben ze niet bij de bekende bouwmarkten. Sowieso scheelt dat ook bijna de helft tov bouwmarkten. Nadeel van buitenkabel is dat het zeer stug is en daardoor lastig door de buisjes is te krijgen. Daarbij ligt zo'n buis ook meteen vol en kun je er later niet nog even een schakeldraad oid bij trekken. In de grond gebruik je gewoon grondkabel met de juiste aderdikte en die leg je golvend (dus niet strak gespannen) minimaal 60cm diep. Het is daarbij belangrijk om te weten dat de aarde daar in de omvlechting is verwerkt. Daar zit ook een ongeisoleerde draad tussen en dat is de aardlitze. In de lasdoos snij je de omvlechting af en de aardlitze isoleer je met groen/gele isolatietape. Aansluiten op aarde draden met harde kern doe je met Wago lasklemmen. Als je van plan bent om (later) zonnepanelen te plaatsen op de schuur is het verstandig om die kabel wat dikker uit te voeren.
Pagina: 1