Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 18:08
Ik ben geïnteresseerd in het middenformaat, maar dan wel met chemische film.

De reden is tweeledig. Ik wil graag de resolutie eens zien. Maar vooral omdat het formaat zoveel afwijkt van wat ik nu heb en je dus totaal andere perspectiefwerking en scherptediepte krijgt.

Ik heb geen vergroter en ga die spullen ook echt niet meer aanschaffen. Been there, done that. Ik vind digitale nabewerking toppie.

Maar heeft er iemand ervaring met een 6x6, of 4.5 x 6 negatief digitaliseren?
Ik zie twee mogelijkheden: Met een camera, het negatief in een houder, egaal licht erachter en dan fotograferen. Dan heb ik ongeveer 20MP resolutie, dus dat kan slechter.
Of met een 6x6 negatiefscanner. Maar die wil ik niet kopen, daarvoor is het experiment waarschijnlijk te kort.
Heeft iemand ervaring met een scan-dienst; gaat het goed, en wat voor soort scans (formaat, pixels) krijg je dan terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
ja @LiM_Louise is hier veel mee bezig en ze is niet altijd hier aanwezig maar heeft zeker veel ervaring mee. Ik heb haar bericht gestuurd, Maar wat je met die camera voorstelt is geen optie lijkt me want me lichtval etc zie ik dat niet goed zitten.

Ze heeft zeer veel dias gescand maar weet niet precies onder welke scanner ze die heeft gelegd. Dat kan wel maar moet wel een beetje goede zijn. Verder kunnen negatieven wellicht verouderd of verkleurd zijn maar als ze droog en in donker waren opgeslagen denk ik dat het niet zo even beschadigd is,maar uitsluitrn kan ik niet want ligt aan wat meer omstandigheden.

Even afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 16:37
LucyLG schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:53:

Maar wat je met die camera voorstelt is geen optie lijkt me want me lichtval etc zie ik dat niet goed zitten.
:? Wat voor problemen denk je te zien..?

Negatieven scannen/fotograferen met een camera kan prima, zolang je beetje weet wat je doet. Er is zat over te vinden met een beetje zoeken, bijvoorbeeld: https://fstoppers.com/edu...slr-scan-negatives-137248

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:22

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Tarquin even een schopje naar workflow, daar past hij beter. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Hahn schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:57:
[...]

:? Wat voor problemen denk je te zien..?

Negatieven scannen/fotograferen met een camera kan prima, zolang je beetje weet wat je doet. Er is zat over te vinden met een beetje zoeken, bijvoorbeeld: https://fstoppers.com/edu...slr-scan-negatives-137248
lichtval en reflectie maar de expert gaat morgen posten ze heeft gescand met fotoscanner geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
LucyLG schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:19:
[...]

lichtval en reflectie maar de expert gaat morgen posten ze heeft gescand met fotoscanner geloof ik
Reflectie heb je zelf in de hand en kan je makkelijk voorkomen. En prima dat je iemand anders tagt, maar als je er zelf weinig verstand van hebt, dan is het misschien handig om er dan zelf niet op in te gaan, waardoor je mogelijk foutieve informatie verspreidt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Nou valt mee maar over fotograferen kan wel maar echt als je goed wilt doen moet die ook plat liggen en is moet goede lamp zijn. negatieven trekken bol soms althans dat is mijn ervaring en deze methode kan wellicht ,aar is lastiger ivm lich en gedoe om reflectie te voorkomen en de fotoscanner is niet heel duur.

Een fotoscanner is meer mijn aanrader. Ik presenteer me niet als orakel.Ik hou niet van opscheppen. Met photoshop haal je de foutje of haartjes eraf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
LucyLG schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:29:
Nou valt mee maar over fotograferen kan wel maar echt als je goed wilt doen moet die ook plat liggen
Leg het op de grond, hopelijk is je vloer vrij plat.
en is moet goede lamp zijn.
Valt wel mee, zolang je licht vrij egaal is kan je met kleurbalans veel goedmaken.
negatieven trekken bol soms althans
Daarom is een glasplaatje erop handig, wat bijvoorbeeld aangeraden wordt in de link die ik gaf.
dat is mijn ervaring en deze methode kan wellicht ,aar is lastiger ivm lich en gedoe om reflectie te voorkomen en de fotoscanner is niet heel duur.
3e keer dat je reflecties noemt, maar die zijn echt niet zo lastig te voorkomen. Desnoods gooi je even een handdoek over je camera heen.

En een fotoscanner is misschien niet duur, maar een camera die je al hebt kost je niks.
Een fotoscanner is meer mijn aanrader. Ik presenteer me niet als orakel.Ik hou niet van opscheppen. Met photoshop haal je de foutje of haartjes eraf
Je mag ook zeker een fotoscanner aanraden, maar je zei letterlijk 'camera is geen optie lijkt me', maar dat is het wel.

Geen idee waarom je over orakel/opscheppen begint overigens, mijn punt is vooral dat je een optie al direct uit lijkt te sluiten, terwijl dat nergens voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
op de grond? nou is stop met dit want als je op grond legt is er geen licht. Ik hou hier niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
LucyLG schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:36:
op de grond? nou is stop met dit want als je op grond legt is er geen licht. Ik hou hier niet van.
Een LED-lamp op de grond, en daar je negatieven op leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Hahn schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:39:
[...]

Een LED-lamp op de grond, en daar je negatieven op leggen...
Ja een goede lichtbak kan, led lamp zou ik niet doen want dat os erg zichtbaar. Dus wat TS wil ik ga hier geen ruzie maken iedereen heeft mening en met die scanner met goede belichting ligt foto plat, geen reflectie.

Verder kan je negatief met photoshop omzetten naar de foto, als je fotografeert is het gewoon lastiger. Zeker met een led eronder is dat erg zichtbaar. De ledlamp wordt niet warm maar er onstaat een kleurverschil dat je wel wat kan aanpasen in photoshop maat gaat veel tijd kosten
en wordt niet meer wat het negatief was en ik vind zonde.

Photoshop kan je best wat aanpassen maar geen wonderen verrichten. Ook met scanner kan je last hebben van stof en haartjes. Dus perfect nee.

De lichtbakken zijn inmiddels weg omdat het niet lekker werkte en we de kleuren niet mooi vonden. Maar dat is smaak. Ik vond de lichtbakken erg geel licht qua licht. En die waren wat ouder maar die wil je nu niet kopen. Scanner kost niet zo heel veel.

Verwacht verder niet teveel die oude negatieven kun je niet upgraden naar hoge resolutie en ik vind zelf niet mooi om er teveel aan te zitten.

Kijk indien je 1 foto hebt kun je best wat proberen maar die negatieven zijn denk ik niet meer dan 300 dpi dus het gaat niet topkwaliteit worden en een gemiddelde scanner kan dit prima aan mits genoeg licht. Scheelt veel tijd en gedoe.

Het is prima dat anderen mening hebben. Dit is gewoon mijne en ja iedereen kan kiezen voor iets dat ze zelf goed of mooi vinden

Even niemand is hier achterlijk. Het is beide een methode en ik vind deze fijn. Die 20 MP had je vroeger niet dat is je camera. Foto wordt niet beter dan wat het is. Die oude negatieven hebben die resolutie niet

Ik heb wat voorbeelden van de scans. En de kwaliteit is wat het is. Maar die gele gloed kan je wel wat aanpassen maar het wordt niet mooier op

Ik zal er zo eentje plaatsen, eentje uit jaren 60 Rotterdam de Westersingel, het deel wat net buiten de brandgrens lag en niet gebombardeerd is cq vernield

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tZKZxAD0_6YIE9J6_O7P7Yz7LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsZoTL9Xh9b1c4ZNfvVvYLdr.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk zie je de haartjes? Maar ik vind het resultaat best ok. Er was redelijk wat schade al en dat zie je in de lucht

Wat is bij een klein plaatje vrees maar dat weet ik niet zeker dat je scherpte diepte kan kwijtraken want je moet goed scherp kunnen stellen en er je kan niet altijd te dichtbij komen even een twijfelpunt want denk dat per lens kan verschillen. Deze fotos is met een vrij simpele scanner gemaakt al heel lang geleden en denk een canon van rond 100 euro. Verder heb je daarna een mooie scanner toch. De camera was denk ik een leica ooit

Je kan best lichtbak doen maar die oudere geven geler resultaat en foto tegen iets aanhouden is vaak zichtbaar. Stuctuur schijnt door van een paper. Dus tja

[ Voor 83% gewijzigd door LucyLG op 12-08-2020 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Het NIDF zegt hier het een en ander over: klik

Volg daar vooral de link naar de uitgebreidere uitleg, daar staat ongeveer alles wat je altijd al wilde weten over dit onderwerp netjes in een PDF :)

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Even voor de goede orde, het gaat mij om het fotograferen zelf en het verwerken van het resultaat daarvan. Ik heb dus geen stapels 6x6 negatieven liggen die ik moet verwerken.
Een Epson fotoscanner (V600) die dit kan kost 250-280 euro. Dat is natuurlijk veel te veel geld voor een experimentje.

Ik denk dat ik het zo ga aanpakken: Ik huur een camera, met rolletje en laat die ontwikkelen. Die ontwikkelaar kan zelf negatieven scannen. Ik heb daarnaast ook op internet een paar services gevonden die met professionele scanners kunnen inscannen, voor ongeveer een euro per negatief. Bijvoorbeeld trigger.nl of digital-scan.nl.

Dat zijn bedragen waarvoor ik wel eens op middenformaat kan fotograferen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvanS
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:59
Ik kan je helpen met de Reflecta MF5000 scanner. Kom een keer langs of stuur een negatief op.

• Tarquin
MvanS schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:07:
Ik kan je helpen met de Reflecta MF5000 scanner. Kom een keer langs of stuur een negatief op.
Dat is een mooi aanbod!
Moet ik wel eerst die 6x6 camera gaan huren en daar heb ik nog geen haast mee gemaakt!
Bedankt!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Koop niet te goed film, als je kleur schiet op bijv. Velvia 50 of zwart wit op tmax 100 of de ilford delta 50 of 100, dan heb je gewoon een hele goede scanner nodig om alles er uit te halen, niet alleen in resolutie, maar ook een hoge D max. Fotograferen van dia en negatief is leuk voor een experiment of wanneer je heel veel consumenten film wilt digitaliseren, maar niet bij goede film waar je wellicht soms het uiterste eruit wil krijgen.
Pagina: 1