Toon posts:

Ventilatie badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben een nieuwe woning gehuurd alleen is het zo dat de badkamer heel erg vochtig is en er geen afzuig of afvoer installatie is, wel zit er een kiep raam in en een deur uiteraard. Alleen helpt dit natuurlijk niks aan het verversen van de lucht in de badkamer.

Mijn vraag is of een verhuurder verplicht is ventilatie voorzieningen te regelen in dit soort ruimtes of dat een raam en deur volstaat?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:14
De verhuurder hoort er voor te zorgen dat het huis geen gebreken vertoond die het minder goed bewoonbaar maken. Terugkerende schimmel door het afwezig zijn van mogelijkheden om afdoende te ventileren is een dergelijk gebrek. De vraag is of dat bij jou zo is. Bijvoorbeeld, je kunt na het douchen een half uur het raam en de deur open zetten. Krijg je dan nog schimmel, heb je een case.

Volgens mij is het niet zonder meer zo dat er mechanische ventilatie aanwezig moet zijn.
Maar dat weet ik niet zeker.

Als je "huur huis badkamer ventilatie" googled geeft de eerste hit een relevante uitspraak van de huurcommissie.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 11-08-2020 22:10 ]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ventileren met een raam is voor een badkamer niet de beste manier, de temperatuur daalt (op normale dagen) te snel waardoor het vocht juist als condens neerslaat op de muren / plafond.
Dat is verder het probleem van de verhuurder maar voor jou natuurlijk ook vervelend omdat het er niet uit ziet.
Wat kan helpen is om de badkamer altijd zo warm mogelijk te houden, hoe warmer de ruimte hoe meer vochtige lucht er door het raam naar buiten gaat voordat de dauwpunttemperatuur bereikt is. Niet echt milieuvriendelijk maar dat zou in dit geval schimmel in elk geval een tijd kunnen voorkomen.

Verplichten van verhuurder is lastig, je kan het wel vragen maar als de verhuurder hierin mee gaat mag hij de huur ook verhogen met een paar euro. Voor jou de vraag of het je waard is. Is dit huurhuis een 'tussenstation' in afwachting van genoeg geld voor een koopwoning (<5 jaar) of het 'eindstation'? Als je 'binnenkort' voor een koopwoning gaat zou ik het lekker zo laten. Er zijn honderduizenden woningen zonder mechanische ventilatie.