Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-02 00:25
Beste Tweakers,

ik ben op zoek naar een laptop voor mijn studie. Deze zoektocht gaat me redelijk goed zelf af, echter loop ik vast bij het dilemma zoals de titel luidt: "een AMD Ryzen 7 4800U (zonder aparte videokaart) of Intel i7 10510U met MX350?". Er wordt door de studie aangeraden een discrete videokaart te nemen, maar ik betwijfel of dat nog steeds opgaat met de mijns inziens goede videokaart in de Ryzen 7 serie en het feit dat de AMD processor beter schijnt te zijn dan de Intel. Dat eerste is aan de andere kant ook maar een aanname van mij.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wordt gebruikt voor de studie Civiele Techniek en ik wil ook in staat zijn soms even een spelletje te doen, bijvoorbeeld Minecraft of Farming Simulator en als dat mogelijk is ook GTA5.

Wat is je budget?
Ik kijk zelf naar laptops van 1000 à 1500 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, in het OV dan vooral. En met de fiets. Mede daardoor wil ik graag een dun/licht model.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Hoewel het me meer om de keuze uit de titel gaat, kan ik wel noemen waar ik tussen twijfel. Het gaat tussen de volgende twee laptops:
- pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20087MH)
- pricewatch: HP Envy 13-ba0450nd (eventueel pricewatch: HP Envy 13-ba0555nd)

Meer in het algemeen:
- Lenovo Yoga Slim 7 serie
- HP Envy serie

Ik hoop dat jullie me bij deze keuze kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Menno

Beste antwoord (via Menno02 op 12-08-2020 15:02)

• 4myra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Hallo Menno,

* onder lage last zoals netflix kijken zul je het niet direct merken, behalve dat de Ryzen laptop koeler is en minder vaak de fan aanslaat. Dit is ook een voordeel van de 4800U zonder een discrete kaart, want totaal zal het altijd minder verbruiken dan een i7 met MX350.

* bij heel veel multitasken, hoge cpu of gpu last, zoals compileren, gamen, foto/video bestand converteren of foto- of video editen zoals renderen e.d. zul je het absoluut merken in termen van wachttijd/snelheid, warmte en lawaai. Met video editen vanaf 4k is het wel handig om een discrete kaart te hebben

Deze youtube review laat het goed zien, zelfde laptop met zelfde chassis en discrete kaart, maar verschil in cpu [AMD vs Intel].

Als je bij een vertrouwde merk wilt blijven, dan kun je de volgende laptops overwegen:
* Yoga Slim 7 4800U of Ideapad S540-13ARE 4800U, de laatste heeft een hogere resolutie en betere koeling
* Asus G14, als de goedkopere 4600HS versie in NL beschikbaar is
* Asus Zenbook UM433IQ met MX350, als deze versie in NL beschikbaar komt. Deze heeft betere grafische prestaties dan de Lenovo's. echter de koeling is gemiddeld

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:06
De MX350 zal wel wat beter zijn qua grafische performance dan de 4800U. Maar je zal het zeker ook merken in CPU performance. Die is vele malen beter bij de 4800U. Daarnaast moet je veel batterijduur inleveren.

Je moet dus afwegen wat je het belangrijkst vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Oké bedankt. Ik wacht eerst nog even andere reacties af, misschien dat iemand nog wat weet.

Weet iemand nog waar ik wellicht een recensie kan vinden over die nieuwe HP's? De Lenovo was al zeldzaam, maar kan van deze HP's eigenlijk niks vinden. Is die misschien vergelijkbaar met een andere HP laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
https://www.ultrabookrevi...enbook-14-um425ia-review/

Lijkt mij stuivertje wisselen tussen r7 vega 8 en mx350

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 09:21
Heb je een idee wat je zal moeten doen op de laptop.
Eventueel via kenis of leraar op de opleiding.
Vaak is er een algemene specsheet die ze voor elke opleiding doorgeven.
En ook opgesteld voor laptops van jaren geleden.
Zo is de igpu van een ryzen 4xxx als vaak sneller dan de gemiddelde dedicated gpu van een paar jaar terug

Als wij weten wat voor programmas je moet gaan draaien, kan er ook beter advies worden gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
@Boeryepes bedankt voor het alternatief. Ik kan deze echter nog niet vinden in een Nederlandse webshop.

Misschien dat de vereisten nog duidelijkheid kunnen geven in welke keuze beter is. Dit zijn de vereisten, @Brandonvds:
- Geschikt voor Windows 10 (64-bits)
- Een multicore (quadcore) processor
- Een discrete (dedicated) grafische kaart*
- Tenminste 8 GB RAM (aanbevolen 16 GB)
- Tenminste 256 GB opslag (aanbevolen 512 GB)
- Minimaal 15” Full HD scherm (1920 x 1080)

De vereisten qua processor lijken wat minder belangrijk dan die van de videokaart.
(Ik weet dat deze laptops geen 15" zijn, maar dat is iets wat ik naar mijn mening door de vingers kan zien.

Edit: misschien dat dit ook nog handig is: https://www.tudelft.nl/studenten/ict/software/.

[ Voor 6% gewijzigd door Menno02 op 11-08-2020 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 09:21
Ik heb mij toevallig voor dit jaar ook ingeschreven maar dan voor technische informatica opleiding.
Hogeschool rotterdam heeft zo ongeveer precies dezelfde eisenlijst staan voor de laptop.

Ik heb vorige maand een studiekeuzegesprek gehad met een leraar op deze opleiding en gevraagd hoe het zit met een laptop.
Die had aangegeven dat mijn 4 jaar oude laptop met een i3 processor in principe al genoeg is voor het grootste deel van de opleiding.

Uiteindelijk alsnog voor gekozen om een nieuwe laptop aan te schaffen met een ryzen 4500u

Maar dit laat al zien dat de gestelde eisen zoals deze op de website staan vaak niet overeenkomen met hetgeen je de laptop daadwerkelijk ook echt voor gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Ah oké, dankjewel voor je ervaring.
Als ik dat kleine risico neem en het loopt niet goed af, kun je toch altijd nog je laptop retour doen? Of krijg je dan een deel terug of mag dat alleen als hij nog in de doos zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4myra
hallo Menno,

ik snap je dilemma, hier een paar feiten:

* de 4800U wordt vergeleken met de MX250 en zal grafisch gezien het afleggen tegen een MX350
* de 4800U is superieur tov Intel i7 mbt performance, temperatuur en energieverbruik.
* Met betrekking tot batterijduur, omdat het energie efficient is, zal het met dezelfde batterij meer werk kunnen doen. Alleen in connected standby mode zal de batterij het bij Intel het langer volhouden

Dus ik denk dat je met een Ryzen laptop heel ver komt, maar dan moet je wel eentje hebben met een goede koeling, want de Ryzens presteren het best als de koeling goed is.

Bijvoorbeeld de Lenovo's [Ideapad of Yoga Slim, niet de Thinkpads] hebben een veel betere koeling - tdp 15-35W - dan de dunne HP's, Acers of Asus - tdp 15-18W.

Ik heb zelf een Flex 5 4500U zonder discrete kaart [tdp 15-25W] en een 14" Tongfang met 4600H zonder discrete kaart [tdp 15-54W], allebei met goede batterijduur en koeling. Zoals je ziet is de Tongfang superieur tov de Lenovo, die wat koeling al beter afsteekt dan de gemiddelde Ryzen laptop. Bij idle of lage last verbruikt de 4600H net zo weinig [0.4-1.6W] als de 4500U en is de ventilator uit of nauwelijks hoorbaar.

Gezien je budget, zou ik je de volgende laptops willen aanbevelen:
  1. voor de beste koeling, heb je een Tongfang Ryzen laptop nodig. Daarnaast is het relatief licht, heeft het een scherm met goede kleurweergave [100% sRGB], is het geheugen tot 64GB uitbreidbaar en bij de versie met discrete kaart heb je ook 2 nvme slots
  2. met discrete kaart is de beste de Tongfang GK5N, in de EU te krijgen via XMG [XMG Core 15 AMD]. Reviews vind je onder de naam Eluktronics RP-15. Het is 15" rond 1.9kg zwaar
  3. wil je eentje zonder discrete kaart, dan heb je meerdere opties, w.o. in NL, als Schenker Via 15 Pro, als Tuxedo Pulse 15 of als KDE Slimbook 15. Het is 15", 1.5kg en heeft een hele dikke batterij van 91Wh. Hier een review van de Chinese versie
Je kan ook een 14" versie van de Tongfang hebben zoals wat ik heb, heel licht 1.1kg maar wel met een kortere batterijduur dan de 15" Tongfang. Deze is ook tot 64GB uitbreidbaar.

Tenslotte wat ook een mooie laptop is, is de Asus G14 met discrete kaart en een heel mooi 120Hz scherm, goede speakers en goed toetsenbord, helaas geen webcam. De koeling van de G14 is ook minder dan die van Tongfang, echter je kunt hem met hulp van de G14 community /r/ZephyrusG14 goed temmen. Er is ook een tool Renoir Mobile tuning, waarmee je de max cpu temp omlaag kan brengen, want de Ryzen cpu performance is toch altijd teveel dan je in de regel nodig hebt.

Succes met je keuze!

[ Voor 4% gewijzigd door 4myra op 12-08-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Bedankt voor je antwoord @4myra. Ik zie het daarentegen niet echt zitten om iets uit het buitenland te halen en blijf dan ook liever bij de "vertrouwde" merken eigenlijk.

Over de keuze uit de titel: er wordt wel gezegd dat een i7 minder goed is dan een R7, maar dat zegt natuurlijk niks over de praktijk. Zul je die extra rekenkracht van de R7 wel merken?

Aan de andere kant gaat een volle accu wel weer langer mee met een R7 als ik het goed begrijp en lijkt een MX250 mij ook prima te doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 4myra
Hallo Menno,

* onder lage last zoals netflix kijken zul je het niet direct merken, behalve dat de Ryzen laptop koeler is en minder vaak de fan aanslaat. Dit is ook een voordeel van de 4800U zonder een discrete kaart, want totaal zal het altijd minder verbruiken dan een i7 met MX350.

* bij heel veel multitasken, hoge cpu of gpu last, zoals compileren, gamen, foto/video bestand converteren of foto- of video editen zoals renderen e.d. zul je het absoluut merken in termen van wachttijd/snelheid, warmte en lawaai. Met video editen vanaf 4k is het wel handig om een discrete kaart te hebben

Deze youtube review laat het goed zien, zelfde laptop met zelfde chassis en discrete kaart, maar verschil in cpu [AMD vs Intel].

Als je bij een vertrouwde merk wilt blijven, dan kun je de volgende laptops overwegen:
* Yoga Slim 7 4800U of Ideapad S540-13ARE 4800U, de laatste heeft een hogere resolutie en betere koeling
* Asus G14, als de goedkopere 4600HS versie in NL beschikbaar is
* Asus Zenbook UM433IQ met MX350, als deze versie in NL beschikbaar komt. Deze heeft betere grafische prestaties dan de Lenovo's. echter de koeling is gemiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Bedankt voor de adviezen! Die Asus UM433IQ lijkt me ook wel wat.

Die YouTubevideo maakt ook wel een hoop duidelijk, een Ryzen 7 is dan toch veel fijner om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Even terugkomend op de Asus: heeft iemand enig idee wanneer die uitkomt in Nederland? Ik heb namelijk wel een laptop nodig voordat september begint.

Als de Asus dan waarschijnlijk nog niet beschikbaar is, ga ik voor de Yoga Slim 7 4800U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Heb net vrij snel de Asus Zenbook UM433QI met Ryzen 7 4700U en MX350 kunnen vinden op de Duitse Amazon, ik gok dat ik die ga halen. Dat is weliswaar in het buitenland, maar Amazon zit ook in Nederland en Asus is uiteraard een merk dat ik ken. Deze review noemt ook nauwelijks grote minpunten, dus het lijkt me helemaal prima. Er wordt wel gezegd dat het scherm warm kan worden door de uitgang van het koelsysteem daaronder, maar de temperaturen zelf zijn gewoon goed.

Bedankt iedereen voor het helpen!
Ik heb nog niet besteld dus laat me weten als ik iets over het hoofd zie ;)

Edit 12m later: in Duitsland werken ze natuurlijk met QWERTZ... :/
Dat kun je weliswaar veranderen maar de toetsen blijven zo. Een Franse recensie op de website van Amazon zegt echter wel dat een Intel model een QWERTY-toetsenbord heeft. Dat geeft hoop.

[ Voor 13% gewijzigd door Menno02 op 12-08-2020 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4myra
hallo Menno,

* hier nog meer reviews om je je beter voor te bereiden. De Q407IQ is exact dezelfde laptop als de UM433IQ, alleen heeft het een 4500U en langzamere ssd en wordt ie alleen in de VS uitgebracht
* sommige duitse resellers op amazon.de leveren niet uit naar een NL adres
* deze Asus G14 is direct leverbaar uit NL, is veel krachtiger [zowel cpu als gpu] en is wat betreft scherm, toetsenbord en speakers absoluut de meerdere tov de Zenbook. En het heeft een normale US keyboard. Jammer dat ie 300 euri duurder is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Hey,

het valt mij mee dat ondanks het feit dat die G14 een gaming laptop is, 't is immers een ROG, de laptop er nog vrij clean uitziet net als bijv. de Zenbook en HP Envy's. Maar ik ben toch bang dat ik die laat liggen door de 300 euro meerprijs en ik eigenlijk geen gaming laptop zoek. Dat scherm aan de achterkant is daarentegen wel weer heel vet. :D

Thanks voor die reviews, en de verkoper van die laptop op Amazon is daadwerkelijk Amazon, dat scheelt gelukkig. Onder een YouTubereview van de Asus Zenbook zag ik echter wel een probleem met fans. Moet ik me daar zorgen om maken qua retourneren o.i.d.? Of is de kans dat ik dat probleem ook krijg klein omdat die laptop een ander model is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4myra
Weet ik niet of het dezelfde bios versie heeft. Je kan kijken naar de support site van Asus en zoeken naar de bios versies van beide modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Menno02 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:00:

Edit 12m later: in Duitsland werken ze natuurlijk met QWERTZ... :/
Dat kun je weliswaar veranderen maar de toetsen blijven zo. Een Franse recensie op de website van Amazon zegt echter wel dat een Intel model een QWERTY-toetsenbord heeft. Dat geeft hoop.
Tegenwoordig halen ze ook reviews erbij van andere landen, dat een Franse recensie het over een QWERTY toetsenbord heeft op de Intel variant wil niet zeggen dat deze van de Duitse Amazon afkomstig is (zie net de/ een Franse review bij de UX433FLC-A5279T met MX250 die het over QWERTY heeft en zal haast wel op de Franse Amazon gekocht zijn). De meeste klachten zijn echter dat het geen Azerty is of wel een QWERTZ ipv een QWERTY.

[ Voor 15% gewijzigd door apis29 op 12-08-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Het kan aan mij liggen maar ik kan nergens een BIOS versie vinden. Heb bijvoorbeeld hier gekeken. En neem aan dat je een nieuwe krijgt als je dat ongeluk krijgt.

Ah oké bedankt @apis29. In Frankrijk gebruiken ze echter AZERTY begreep ik dus in Frankrijk was het voor hen niet-gebruikelijke QWERTY geleverd, misschien dat Amazon DE dan ook QWERTY bezorgt. Ach, zo erg is dat ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Menno02 op 12-08-2020 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Menno02 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:45:
Het kan aan mij liggen maar ik kan nergens een BIOS versie vinden. Heb bijvoorbeeld hier gekeken. En neem aan dat je een nieuwe krijgt als je dat ongeluk krijgt.

Ah oké bedankt @apis29. In Frankrijk gebruiken ze echter AZERTY begreep ik dus in Frankrijk was het niet-gebruikelijke QWERTY geleverd, misschien dat ik dat ook krijg. Ach, zo erg is dat ook niet.
In de beschrijving staat er 'Allemand QWERTY' maar ze krijgen dus gewoon een QWERTZ, hier eentje met tenminste een foto ervan: https://www.amazon.fr/ASU...U-Allemand/dp/B083SXFQC4/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:54
Zelf heb ik inmiddels de Lenovo yoga slim 7 met 4800u aangeschaft. Heb er ze zelfs shadow of the Tomb Raider mee kunnen spelen, ik denk dat de games die je noemt geen probleem moeten zijn voor deze laptop. Met de grote batterij die er in zit haal ik ook prima accuduur.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Hmm dat is dan ook weer apart, @apis29. Die review die ik had gezien gaat over een Fransman die QWERTY krijgt.

@Ramon thanks. Dus GTA5 zou zelfs mogelijk moeten zijn?

Haha ik wissel nog steeds weer van keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
@Menno02 niet geprobeerd maar hier lijkt het aardig soepel te gaan: YouTube: Grand Theft Auto V (GTA 5) | AMD Ryzen 7 4800U APU | Vega 8 | 1080p ...

Wel kiezen voor de 4800u die heeft een extra grafische core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Ah nice, bedankt voor die video. Dat ziet er veelbelovend uit!

Dan kies ik zeker voor de 4800U, de 4700U is immers ook niet verkrijgbaar (of in ieder geval niet via de Pricewatch).

Iemand enig idee hoe ik weet dat ik te maken heb met een versie met vingerafdruklezer? Nou zal mijn aankoop daar niet van afhangen, maar is wel een leuke toevoeging.

[ Voor 31% gewijzigd door Menno02 op 12-08-2020 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4myra
Menno02 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:45:
Het kan aan mij liggen maar ik kan nergens een BIOS versie vinden.
Een beetje late reactie. Ja je moet een beetje verder klikken om bij de support pagina te komen.
Zoals je ziet zijn het exact dezelfde laptops met hetzelfde moederbord en BIOS versie. Aan de datum van de laatste bios te zien, hebben ze het probleem dus nog niet [in de bios] verholpen.

De Yoga is zeker een goede keuze, grafisch iets minder, maar overall performance beter en kwa degelijkheid op gelijke hoogte als de Zenbook of de HP Envy x360.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSCkRnoeSm44qBU980BzG1-YuKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGE9WDE8m1JGlqQ8OB0dbd0I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N92farLqNEtZ7L0e4hXFlV0cWNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A80MDbVwBHkZ0X9NazOATtR7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Ah oké, bedankt voor het antwoord. Ik heb inmiddels de Yoga Slim 7 besteld, maar bedankt voor de verduidelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Ik krijg net te horen dat mijn laptop helemaal niet morgen (of wat ze eerst zeiden: dinsdag) komt, maar pas 5 september... Zo lang kan ik niet eens wachten en wilde eigenlijk de laptop gewoon morgen in huis hebben.

Zou de Asus Zenbook dan nog een goede optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Ik heb nog eens gekeken naar de laptops die je kunt aanschaffen via de uni. Zo gek zijn die deals nog niet. [Deze HP met Quadro P2000 voor 1350 euro. Enige minpuntjes die ik zo kan verzinnen is dat deze iets zwaarder en groter is, wat duurder is en een mindere CPU heeft. Is dat geen veel betere koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
1920*1080 op een 15,6" scherm is wel een beetje pixels tellen vind ik, maar verder is de GPU van die HP iets sneller dan een 1650 dus gamen zal daar wel beter op gaan. Accu is ook groot dus batterij zal denk ik ongeveer zelfde meegaan. De CPU is wat minder maar nog steeds snel zat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Oké bedankt. Zal dan nog even kijken of er toch een alternatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callofduty
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 09:17
Allemaal leuk en aardig maar heb nu de Zenbook UM425 met ryzen 5000 cpu en die heeft toch veel lawaai hij blijft zelfs in idle stand op 100% fanspeed, iemand zelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
callofduty schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:58:
Allemaal leuk en aardig maar heb nu de Zenbook UM425 met ryzen 5000 cpu en die heeft toch veel lawaai hij blijft zelfs in idle stand op 100% fanspeed, iemand zelfde probleem
Ik denk dat je hiervoor beter een nieuw topic aan kan maken. Heeft met dit gesprek niet heel veel te maken (ik heb die laptop ook niet).
Pagina: 1