Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Agshlee
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-02 09:47
Allen,

Wij zijn momenteel aan het kijken naar de mogelijkheden voor het plaatsen van zonnepanelen. Onze achtertuin is op zuiden en op het dak valt geen schaduw, dus qua locatie zeer geschikt. Door een dakkapel aan de achterkant van het huis is er echter maar weinig ruimte om daadwerkelijk panelen te plaatsen. Wat plaatjes om het e.e.a. toe te lichten:

Bovenaanzicht van het huis (linker kant):

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0m5CYgL/Photo-House.png

Afmetingen:
  • Dakkapel: 495 cm (b) x 265-270 cm (d) inclusief rand. De rand zelf is zo'n 15 cm.
  • Rand onder de dakkapel: 500cm (b) x 110 cm (h; 4 dakpannen tot aan loodrand dakkapel).
  • Dak voorkant: ~ 500cm (b) x ~ 550cm (l). Let wel dat er twee dakramen aanwezig zijn, waar omheen gewerkt moet worden. De tweede staat nog niet op de foto, maar bevind zich zo'n 180cm rechts van het eerste dakraam.

Analyse van het potentieel van ons dak door zonatlas:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kcXn1R0/ZonAtlas.png

Zonatlas meent dat er op ons dak totaal geen ruimte is voor pannelen. Een lokale installateur meent er wel een aantal kwijt te kunnen (4 op de dakkapel en 2 er voor), en heeft hiervoor de volgende offerte uitgebracht:

Paneelsoort      : Longi Solar LR4-60HPB 350 Full Black
Aantal           : 6 stuks
Totaal vermogen  : 2100 wattpiek
Omvormer         : Solar Edge SE 2200 HD Wave
Optimizers       : Solar Edge P505 (6x)
Installatiewijze : Op schuin dak voorzien van dakpannen en plat dak voorzien van bitumen
Oriëntatie:      : Zuid, staand, 15°, rij van 4 (dakkapel), 1 rij van 2 liggend (met tussenruimte)

Kosten: € 3267 (inclusief BTW a € 567)

Ik heb een aantal vragen, waar ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen:

1 - De offerte gaat uit van een SolarEdge omvormer + optimisers. Ik begrijp dat dit alleen nuttig is als er schaduw op de panelen valt; dit is bij ons niet het geval. Heeft dit nog wel een functie om de panelen onder en op de dakkapel beter met elkaar te laten werken?

2 - Ik heb gelezen dat je minimaal rond de 4000 wattpiek wil leggen, wil het de moeite waard zijn. Zoals je in de offerte ziet, zitten we daar bij lange na niet aan. Is het plaatsen van een aantal panelen op de voorkant van het huis (richting Noorden) zinvol?

3 - Hebben jullie nog ander advies t.a.v. onze specifieke situatie? Zijn er tweaks denkbaar waardoor we er iets mee kunnen, of moet ik accepteren dat ons huis nu eenmaal niet zo geschikt is?

N.B. Ons verbruik ligt op dit moment op 2500 kWh, wat bovenstaande configuratie niet eens produceert. Ik heb bij de installateur in ieder geval de vraag neergelegd voor het plaatsen van panelen met een hogere wattpiek; 6x 410 komt in ieder geval al in de richting.

N.B.2 We hebben momenteel nog een Ferraris draaischijfmeter, zonder terugloopblokkering, dus zouden graag van de "features" van deze meter gebruik willen maken! :*)

Alvast bedankt voor het meedenken!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou net als mijn buren doen.

3 onder de dakkapel en 4 (of 6) op de dakkapel.
https://www.winkelman-zon...an-p/51646/?display=tiles
1590 x 1059

Dat kan op een normale stringomvormer met 2 mppt ingangen zonder optimizers.
Panelen leveren 59 Vmpp per stuk, dus valt binnen het mpp bereik met 3 stuks in 1 string.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soY38GqFmI_lIPesCxjWRbm9BVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87NW3gnKC7mCRMIo4gRL5zFp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVq8Iv7Ps4bYeI9wGwjQQNCMuQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXDzrOCgSlITC19TReLLum7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYfdqrmyJGICF5mk7IfRhq2hD4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlkcRkeQpWbZAerJWlRlWXlC.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zie geen hellingshoek van het dak staan, dus ik hou 35 graden aan en 10 voor de betonvoeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kwNeDU3TkV6p1Q8JswbpyJn67o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11oP8xSIaYbN0FTKGdShY4F6.jpg?f=fotoalbum_large

Het kan ook op een SMA 3.0, maar prijsverschil is weinig met een 3.6
Enige tips, mits je handig bent:
- als je in de buurt van wijlre (limburg) woont.
- Zelf betonvoeten maken. Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen
- Als je alles vol wilt gooien, kun je ook voor enphase IQ7X gaan. Wordt het wel helemaal duur voor een beetje meer opwek.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2020 17:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Agshlee
@AUijtdehaag Dank voor de uitgebreide reactie! Excuses voor de trage reactie van mijn kant; ik wilde voor het reageren nog wat dingen op het dak nameten, maar het huidige weer leent hier zich niet zo voor.

Hoe dan ook, nog wat extra informatie:
  • Ik kom (van binnen) uit op een hoek van 34°; de 35° waar jij mee gerekend hebt lijkt me wat dat betreft representatief. Ik neem aan dat de hoek aan de achterkant identiek is, al heb ik dit (nog niet) nagemeten.
  • Mijn huis staat in de strook met een instralling van 1025 (kWh / (m2 * jaar), op basis van de afbeelding in het PV topic), mocht dat relevant zijn.
  • Mijn buurman laat binnenkort ook zonnepanelen plaatsen. In zijn geval worden er vier panelen in portrait mode geplaatst; hier zal ik qua schaduw mogelijk rekening mee moeten houden (al hoop ik de installateur te overtuigen de panelen zo ver mogelijk tegen de andere kant van het dak van de buurman te plaatsen, zodat we elkaar niet in de weg zitten. Hij is ook de persoon die eerdergenoemde offerte heeft uitgebracht voor installatie op mijn dak).
Ik zie niet helemaal hoe ik zes panelen op het platte dak kan plaatsen, echter, als ik ook minimaal 50 centimeter afstand tot de rand moet overhouden. Als ik de panelen zo ver mogelijk naar achteren plaats heb ik maar 1 rand om rekening mee te houden, maar kom alsnog op een bruikbare ruimte van 445 cm (uitgaande van een afstand van 50 cm) of 430 cm als de afstand vanaf het binnenste punt van de rand moet zijn. Mis ik iets?

Mocht zes inderdaad niet haalbaar zijn, zijn er dan bepaalde panelen met een hoger wattpiek die je zou aanraden? Gezien het beperkte aantal panelen zou ik er zo veel mogelijk (within reason) uit willen halen.
Edit: Een betere vraag is wellicht: waar moet ik op letten bij het bekijken/beoordelen van pannelen? Als ik puur naar wattpiek kijk kom ik op solar-bouwmarkt.nl bijvoorbeeld uit op de Longi Solar LR4 435 WP Perc LR4-72HPH-435; wat zijn vervolgens zaken om op te letten om de "waarde" van dit (en willekeurige andere) pane(e)l(en) te bepalen?

Als laatste, is er iets te zeggen over de efficientie van panelen die op de noordkant worden geplaatst (zeg: 60%)? Uiteraard zou dit een langere terugverdientijd betekenen, maar wellicht dat op die manier toch nog wat meer productie te realiseren valt. :?

[ Voor 8% gewijzigd door Agshlee op 13-08-2020 20:00 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik keek naar hogere Vmpp panelen van panasonic en een maat die past op je dak (1590 x 1053), zodat het op een simpele string omvormer kan.

Als je echter perse grotere panelen wilt (ik zie niet in hoe dat past onder je dakkapel. dat is al 1 paneel minder) dan zul je uit moeten wijken naar micro omvormers of solaredge. Want die grotere panelen leveren te weinig Vmpp voor op een stringomvormer.
Maar bij Solaredge geld ook een minimum aantal panelen in de zon.

De noordpanelen doen ong 55% per jaar (ten opzichte van zuid) verwacht ik.
Maar je hebt ook nog een platdak aan de achterkant?

Het verhaal met je buurman is niet helemaal duidelijk. Op de foto rechts?
Die heeft dan toch geen last van je?

Duidelijke fotos is toch wel belangrijk. Nu is het steeds gokken.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2020 20:07 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Je installateur biedt SolarEdge aan zodat de panelen op de dakkapel en die erboven samen in een string kunnen. Geen onzin.

Voor pannendaken wordt ook wel 30 cm afstand tot de rand aangehouden als minimum, ondanks dat je in de buurt van de kust woont. En genoeg installateurs gaan nog krapper.
Je huidige aanbieding plaatst bijvoorbeeld een paneel van 1052 mm breed onder de dakkapel.

Je hebt ook nog een stukje plat dak in de tuin, hoe is die qua zon?

Het noord dak is het makkelijkst qua hardware, daar zou je bijvoorbeeld 6 panelen van 2 meter lang kunnen nemen met een vrij lichte string omvormer. Nadeel is dat de opbrengst per paneel wat minder is.

Op je zuid dak ben je wat meer kwijt aan bijvoorbeeld iets duurdere Panasonic hoog voltage panelen of micro omvormers. Maar ze liggen dan wel mooi in de zon.

Het kan allebei dus. En als je je eigen verbruik wilt opwekken heb je denk ik ook allebei nodig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Agshlee
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:04:
Ik keek naar hogere Vmpp panelen van panasonic en een maat die past op je dak (1590 x 1053), zodat het op een simpele string omvormer kan.

Als je echter perse grotere panelen wilt (ik zie niet in hoe dat past onder je dakkapel. dat is al 1 paneel minder)
Mijn idee was om drie van de eerder door jou voorgestelde panelen (Panasonic VBHN330KJ01) onder de dakkapel te plaatsen. Omdat er op de dakkapel maar plaats is voor vier, zou ik daar wel grotere willen plaatsen, om zo toch nog wat meer productie te realiseren. Of het combineren van verschillende panelen handig is en of de eventuele nadelen opwegen tegen de extra productie weet ik op dit moment nog niet.
De noordpanelen doen ong 55% per jaar (ten opzichte van zuid) verwacht ik.
Maar je hebt ook nog een platdak aan de achterkant?
Klopt, die heb ik. Hier zou ik - als ik de hekken weg zou halen; zie foto's verder naar beneden - wellicht nog vier extra panelen kunnen plaatsen. Mijn vrouw is op dit moment nog niet zo enthousiast over het idee om dat dak voor panelen te gebruiken.
Het verhaal met je buurman is niet helemaal duidelijk. Op de foto rechts?
Die heeft dan toch geen last van je?
Op de foto rechts, inderdaad (zeg maar ten oosten van mijn huis). Hij zal geen last van mij hebben, maar mogelijkerwijs heb ik wel last van hem als ik mijn panelen op die betonnen voeten leg terwijl zijn panelen redelijk hoog staan? Misschien ook niet hoor.
Duidelijke fotos is toch wel belangrijk. Nu is het steeds gokken.
Begrijp ik. Ik merk dat het lastig is om jullie niet met een startpost van 4 a4-tjes te overladen, maar toch genoeg informatie te geven. Ik heb hieronder een aantal foto's toegevoegd om e.e.a. te verduidelijken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

busscherski schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:29:
Je installateur biedt SolarEdge aan zodat de panelen op de dakkapel en die erboven samen in een string kunnen. Geen onzin.

Voor pannendaken wordt ook wel 30 cm afstand tot de rand aangehouden als minimum, ondanks dat je in de buurt van de kust woont. En genoeg installateurs gaan nog krapper.
Je huidige aanbieding plaatst bijvoorbeeld een paneel van 1052 mm breed onder de dakkapel.
Duidelijk, dank. Zelfs met 30 centimeter passen 6 panelen niet (minimaal 477, exclusief ruimte er tussen), maar goed om te weten dat dit niet zo precies komt.
Je hebt ook nog een stukje plat dak in de tuin, hoe is die qua zon?
Klopt; zie foto's hierboven. Deze staat ook de hele dag in de volle zon, en het achterste stuk wordt zoals gezegd niet gebruikt. Hier panelen plaatsen heeft echter geen hoge WAF (ik zou haast zeggen geen :P).
Het noord dak is het makkelijkst qua hardware, daar zou je bijvoorbeeld 6 panelen van 2 meter lang kunnen nemen met een vrij lichte string omvormer. Nadeel is dat de opbrengst per paneel wat minder is.

Op je zuid dak ben je wat meer kwijt aan bijvoorbeeld iets duurdere Panasonic hoog voltage panelen of micro omvormers. Maar ze liggen dan wel mooi in de zon.
Het dak op het noorden heeft ook by far het grootste oppervlak en is, zoals je zegt, inderdaad qua installatie eenvoudig(er). Wat me nog niet helemaal duidelijk is, echter: waarom zijn op het zuiden hoog voltage panelen nodig, terwijl dat op het noorden niet hoeft? Puur om optimaal gebruik te kunnen maken van de "zuidelijke" plaatsing? Qua micro-omvormers: deze zijn dan nodig om de panelen onder de dakkapel geen belemmering te laten zijn voor de panelen OP de dakkapel, of bedoel je dat je deze omvormers nodig zou hebben als je ook panelen op het noorden erbij legt?
Het kan allebei dus. En als je je eigen verbruik wilt opwekken heb je denk ik ook allebei nodig.
Daar ben ik ook een beetje bang voor. Het betreft een jaren dertig woning welke momenteel relatief veel gas verbruikt (1800 m3 per jaar voor een hoekhuis van ~110 m2, waarbij de verwarming op 18,5 - en eigenlijk alleen 's avonds aan - staat. Er zijn uiteraard oplossingen voor in de vorm van bijv. een warmtepomp, maar deze oplossingen vragen veelal veel stroom. Ik zou bij voorkeur een groot deel van deze stroom zelf opwekken.

Qua isolatie is het meeste wel gebeurd; er zijn alleen nog 5 glas-on-lood raampjes beneden welke moeten worden aangepakt. Daarnaast zou ik, indien mogelijk, voor de installatie van de zonnepanelen het dak van de dakkapel nog van buiten willen isoleren (er is nog 1 rij dakpannen ruimte, voor we te hoog komen), aangezien de isolatie van en de temperatuur in de dakkapel at best suboptimaal genoemd kan worden.

Beiden dank voor de bijdrages en het meedenken, in ieder geval! Erg blij mee. _/-\o_

• busscherski
Een paneel met hoog voltage (Panasonic) gebruik je als je een string omvormer (geen SolarEdge of micro's) wilt gebruiken en maar heel weinig panelen in die richting hebt.

1) Een string omvormer heeft meestal 1 of 2 mppt's. Bijvoorbeeld een 3 kW omvormer heeft vaak 2 mppts en daar kun je dan 2 strings op aansluiten. Elke string bestaat in principe uit een groep panelen van hetzelfde type die allemaal dezelfde kant op kijken.

2) SolarEdge is een uniek systeem, kruising tussen parallel en serieel. Het kost ongeveer 50 euro per paneel extra vergeleken met een string omvormer. Veel installateurs zijn er gek op. De design regels zijn iets ingewikkelder maar zolang je altijd minstens 6 panelen ruwweg in dezelfde richting in de zon hebt liggen werkt het goed. Zelfs met minder dan 6 werkt het nog, maar minder efficiënt.
De optimisers gaan nog wel eens kapot maar er zit wel 25 jaar garantie op. Je zit verder wel vast aan SolarEdge als je niet het dak op wilt om de optimisers weg te halen (Een string omvormer kun je bijvoorbeeld vervangen door 10 andere merken)

3) Micro omvormers (Enphase) kost ongeveer 75 euro per paneel extra vergeleken met een string omvormer. Echter met een klein en complex dak als dat van jou kan het een goede keuze zijn.
Er zijn vrijwel geen design regels.

Eigenlijk vind ik alle 3 opties wel oké voor jouw daken.
Als je het zelf gaat aanleggen dan zou ik wellicht kiezen voor string omvormers met 3 Panasonic panelen. Niet iedere installateur biedt die panelen aan.
SolarEdge is makkelijk omdat je installateur er gek op is.
Enphase kan ook heel goed voor een klein en complex systeem.

Waarvoor gebruik je dat omheinde dakje?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:04
Staar je niet blind op de exacte hoek; met een verschil van 19° (34 voor schuine dak, 15 voor platte) scheelt het 3% aan opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hBAQZegRW-6_BL_sUqKE6lf-ZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zf468ipBWBFulAfy5Zu1bMZW.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt dus eigenlijk zonder problemen vier panelen op je dakkapel combineren met twee panelen ervoor in een enkele string zonder dure panelen of optimizers, dat kost je namelijk flink veel geld voor maar 3% winst.

• busscherski
@PeeVv
Je refereert aan een tabel die jaaropbrengsten vergelijkt.

In werkelijkheid gaat het erom hoe dichtbij een string omvormer bij het MaxPowerPoint (MPP) komt in dit geval.

Overigens zou dat best alsnog een verlies van 3% kunnen opleveren. Het zou dus wel een oplossing kunnen zijn. Ik wijs alleen je redenatie af.

• Agshlee
busscherski schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:05:
Een paneel met hoog voltage (Panasonic) gebruik je als je een string omvormer (geen SolarEdge of micro's) wilt gebruiken en maar heel weinig panelen in die richting hebt.
Ok, duidelijk. Ter controle (aangezien de specsheets van beide panelen niet daadwerkelijk Vmpp of Maximum Power Point Voltage benoemen): de Vmpp voor zo'n eerdergenoemd Panasonic paneel paneel is dan 59,2 V (Vpm) voor de 325 wattpiek variant, tegenover 40,2 V (STC) voor een Longi paneel van 420 wattpiek.

Als ik het goed begrijp geldt hierbij dat het niet (per se) gaat om de Vmpp van een paneel, maar dat de totale string een bepaald minimum moet halen (en, omdat ik minder panelen kan plaatsen, de afzonderlijke panelen dus een hogere Vmpp moeten hebben)?
1) Een string omvormer (...)

2) SolarEdge is een (...)

3) Micro omvormers (...)

Eigenlijk vind ik alle 3 opties wel oké voor jouw daken.
Als je het zelf gaat aanleggen dan zou ik wellicht kiezen voor string omvormers met 3 Panasonic panelen. Niet iedere installateur biedt die panelen aan.
SolarEdge is makkelijk omdat je installateur er gek op is.
Enphase kan ook heel goed voor een klein en complex systeem.
Check. Ik zie het voordeel van een string (simpelere installatie, minder onderdelen die stuk kunnen gaan), maar snap ook dat mensen (in het PV topic) zich afvragen wat je met een installatie moet waneer een van de panelen in deze string het begeeft. Er zit een lange garantie op, maar als het paneel niet meer gemaakt wordt kan je niet zonder meer het paneel vervangen.
Waarvoor gebruik je dat omheinde dakje?
Het achterste - iets lagere - stuk wordt helemaal nergens voor gebruikt. Het is ook niet een heel groot stuk (260 cm breed bij 270 cm lang, inclusief rand), maar je zou er toch weer een paar panelen kunnen plaatsen. Helaas is mijn vrouw redelijk fel tegen het idee om dit te doen (ze heeft - al redelijk lang - ideeën over wat je er mee zou kunnen doen.) Ik hoop haar om te kunnen praten, maar dat zou ook best eens niet kunnen lukken. :9

PeeVv schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:21:
Staar je niet blind op de exacte hoek; met een verschil van 19° (34 voor schuine dak, 15 voor platte) scheelt het 3% aan opbrengst:
[Afbeelding]

Je kunt dus eigenlijk zonder problemen vier panelen op je dakkapel combineren met twee panelen ervoor in een enkele string zonder dure panelen of optimizers, dat kost je namelijk flink veel geld voor maar 3% winst.
Goed punt. In dat geval zouden alle panelen op het "hoge" dak in een string kunnen, en zouden eventuele extra panelen (op het lage platte dak achter) op een tweede string kunnen, mocht ik voor een string setup kiezen.

Ik ga even wat zaken op een rijtje zetten qua configuraties, opbrengst en kosten. To be continued!

• busscherski
http://shop.winkelman-zon...asonic/panasonic_kuro.pdf

Spanning bij maximaal vermogen (Vpm) 59,2 V bij 25 graden paneeltemperatuur en 1000 W/m2

Hier gaat nog -0,258%/°C vanaf. Dus bij hogere temperaturen is het voltage ruim 50 V. Stringspanning minstens 3 x 50 V = 150 V. Daar werken veel enkelfase string omvormers wel op. Met 3 x 30 V van een normaal paneel lukt het alleen sommige kleine omvormers.
Als ik het goed begrijp geldt hierbij dat het niet (per se) gaat om de Vmpp van een paneel, maar dat de totale string een bepaald minimum moet halen (en, omdat ik minder panelen kan plaatsen, de afzonderlijke panelen dus een hogere Vmpp moeten hebben)?
Correct.

• Agshlee
@AUijtdehaag Ik heb de verschillende opties bekeken en neig het meeste naar een string inverter, zoals door jou voorgesteld. Ik heb in SunnyDesignWeb e.e.a. in elkaar gezet (of eigenlijk, jou config als basis genomen en daar 4 panelen aan toegevoegd :P), zie hieronder.

N.B. Ik overweeg om - in ieder geval voor het schuine dak - de VBHN335KJ01 willen gebruiken, i.p.v. de VBHN330SKJ01, maar deze kon ik in SDW niet vinden dus toont de screenshot de 330 versie.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YDcG0QC/sdw-3-strings-11-panels-thumbnail.png

De vier extra panelen worden geplaatst op het achterste platte dak. Mijn plan is op dit moment om die ook op een betonnen voet te plaatsen, gelijk aan de voet op de dakkapel. Omdat deze panelen in aantal, richting en hoek gelijk aan elkaar zijn heb ik ze middels een "polystring" aan dezelfde mppt ingang gehangen. De tweede ingang gebruik ik dan voor de drie panelen op het schuine dak.

Een paar nieuwe vragen over bovenstaande config:
  • Zijn er reden om wel - of juist niet - gebruik te maken van een dergelijke "polystring" configuratie?
  • Ik begrijp dat string inverters een bepaald minimum vmpp moet halen om goed te kunnen werken, waarvoor jij voor Panasonic panelen met een hoog voltage bent gegaan. Kan ik ergens uit de specs van deze - of een andere - inverter halen wat het minimum is? SDW geeft aan "minimum DC 100 V", maar @busscherski spreekt in de post boven mij over een minimum van 150.

Nu ik meer panelen kwijt kan, is er wellicht ruimte om de 8 panelen op de platte daken te vervangen door panelen met een hogere wattpiek; ik zou dit graag zelf willen kunnen berekenen, i.p.v. jullie te moeten vragen. :+
Wederom bedankt voor alle hulp! _/-\o_|

[ Voor 6% gewijzigd door Agshlee op 31-08-2020 08:55 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
De polystring kan prima zo te zien.

De 4 panelen hoeven niet eens dezelfde richting en hellingshoek te hebben dan de andere 4, omdat het parallel is. Maar wel dezelfde Vmpp moeten ze hebben dan de andere 4.

In de datasheet (google) van de omvormer kan je minumum en maximum ook vinden.
Daarbij blijf je het liefst boven de minimale Mppt range (start spanning ligt lager), omdat de omvormer ook nog moet kunnen regelen.

Ook niet iedere omvormer kan de polystring aan, de SMA is geschikt voor 15A, maar er zijn er ook bij die tot 10 of 11 amp gaan. Parallel is verdubbeling van stroom op die ingang.

De 8 panelen op de platte daken zullen dan weer op een apart systeem moeten komen, dat past hier niet meer bij.

Als je het 1 universeel systeem wilt maken kun je kijken naar enphase.
Wellicht ben je dan goedkoper uit in panelen, maar duurder met de micro omvormers

• Agshlee
AUijtdehaag schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:04:
(...)
Als je het 1 universeel systeem wilt maken kun je kijken naar enphase.
Wellicht ben je dan goedkoper uit in panelen, maar duurder met de micro omvormers
Het prijsverschil hierbij is echter een stuk kleiner, dan ik had verwacht. Als je bijvoorbeeld uitgaat van een paneel als de Longi LR4-72HPH (of je dit paneel wilt gebruiken daargelaten) voor de platte daken en de panasonics voor het schuine dak (ik heb nog geen andere panelen gevonden die kort genoeg zijn om drie te kunnen plaatsen) dan kom ik inclusief 3x IQ7X en 8x IQ7+ op zo'n € 3400, tevenover € 3730 voor volledig Panasonic plus de Sunny Boy . :?

Uiteraard ben ik nog verschillende (kleine) bits and bobs vergeten. Desalniettemin niet het resultaat dat ik had verwacht qua prijs (nog los van het feit dat je het over 3685 Wp bij de Panasonics vs 4565 Wp bij de micro-omvormers hebt).

(Op basis van het Wp van de Longi panelen zou ik ook een IQ7A verwachten, maar het advies op de Solar-Bouwmarkt website is IQ7+, dus dat heb ik aangehouden.)

[ Voor 7% gewijzigd door Agshlee op 31-08-2020 09:50 ]

• busscherski
Je hebt 8 panelen in dezelfde richting + 3 panelen die wat steiler staan.
Dan zou ik 8 normale panelen nemen plus 3 Panasonics.
Die 8 komen dan gewoon in 1 string.

• Agshlee
busscherski schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:21:
Je hebt 8 panelen in dezelfde richting + 3 panelen die wat steiler staan.
Dan zou ik 8 normale panelen nemen plus 3 Panasonics.
Die 8 komen dan gewoon in 1 string.
Ik gaf hierboven onterecht aan er 4 kwijt te kunnen op het platte dak achter; dit past helemaal niet. Ik zou hier wel twee panelen kwijt kunnen. In totaal komen we dan op 6 normale panelen, plus inderdaad de 3 panasonics.

Deze 6 panelen zouden volgens mij prima een string kunnen vormen, ware het niet dat de meest logische - en eigenlijk enige praktische - plek voor de omvormer (op zolder, onder/in de dakkapel) nu al vrij warm wordt. Ik zou daar bij voorkeur niet nog een warmte-genererend apparaat aan toevoegen. De gedachte is dat ik, door voor deze 6 panelen gebruik te maken van micro-omvormers, de warmte die vrij komt bij het omzetten van de stroom buiten mijn huis houd.

Het kan zijn dat ik me verkijk op hoeveel warmte zo'n apparaat produceert, though. Daarnaast had ik er nog niet aan gedacht een combi van string + micro's voor de 3 Panasonic panelen toe te passen; dit scenario zal ik nog even doorrekenen.

Voor de micro-omvormers kom ik op dit moment uit op € 0,91 (2670 wp) voor 6 panelen (alleen platte daken), € 1,00 (2770 wp) voor 7 panelen en € 0,98 (3660 wp) voor 9 panelen wanneer ik de installatie zelf zou doen. Ik ga hierbij uit van installatie middels het ValkDouble systeem voor de platte daken; als ik dit met de eerdergenoemde betonnen voeten af zou kunnen wordt het minder (dat Valk systeem is duur!).

• busscherski
Micro omvormers is ook prima, dan hoef je geen Panasonics.

• Agshlee
busscherski schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:24:
Micro omvormers is ook prima, dan hoef je geen Panasonics.
Als ik gebruik maak van micro's hoef ik qua voltage geen Panasonics te gebruiken, eens. Ik heb ze nu nog op de lijst staan vanwege hun formaat; ze zijn 159 cm lang en hierdoor passen er drie panelen op het schuine stukje dak, in plaats van twee. Ik heb nog geen andere panelen gevonden die even kort zijn.

Nu ik het echter doorreken is het verschil in wattpiek mogelijk niet de extra kosten waard. Met drie van de Panasonic panelen kom ik namelijk uit op 1005 wp voor het schuine dak voor €777 ; plaats ik hier ook twee Longi Solar LR4-72HPH-445 panelen dan kom ik uit op 890 wattpiek voor € 338 (beide inclusief BWT). Ik heb me denk ik te veel blind gestaard op het maximaal aantal panelen voor dit dak. 8)7

• AUijtdehaag
  • Niet online
Enige verschil is dat je nooit de 445 Wp (watt) zal halen uit de micro omvormer.
Welke micro omvormer heb je op het oog?

Een IQ7X doet 320 VA en een IQ7A is niet te verkrijgen.

Edit: toch wel eindelijk... https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7a-micro-omvormer.html

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Agshlee schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:18:
[...]

Als ik gebruik maak van micro's hoef ik qua voltage geen Panasonics te gebruiken, eens. Ik heb ze nu nog op de lijst staan vanwege hun formaat; ze zijn 159 cm lang en hierdoor passen er drie panelen op het schuine stukje dak, in plaats van twee. Ik heb nog geen andere panelen gevonden die even kort zijn.

Nu ik het echter doorreken is het verschil in wattpiek mogelijk niet de extra kosten waard. Met drie van de Panasonic panelen kom ik namelijk uit op 1005 wp voor het schuine dak voor €777 ; plaats ik hier ook twee Longi Solar LR4-72HPH-445 panelen dan kom ik uit op 890 wattpiek voor € 338 (beide inclusief BWT). Ik heb me denk ik te veel blind gestaard op het maximaal aantal panelen voor dit dak. 8)7
En waar wil je die longi 445 op aansluiten dan? Micro omvormers gaan lang niet zo hoog.
Je kan ook overal een tigo optimizer Ts4-A-O onder doen en alles op een gewone goodwe omvormer met tigo ondersteuning, die gaan tot 475W.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Agshlee
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:22:
Enige verschil is dat je nooit de 445 Wp (watt) zal halen uit de micro omvormer.
Welke micro omvormer heb je op het oog?

Een IQ7X doet 320 VA en een IQ7A is niet te verkrijgen.

Edit: toch wel eindelijk... https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7a-micro-omvormer.html
Ik ben uitgegaan van de aanbevelingen van solar-bouwmarkt; die geven voor het 445 paneel de IQ7+ aan (i.p.v. de IQ7A, terwijl ik die ergens verwacht had). Het idee is volgens mij dat je die 445 in de praktijk sowieso niet gaat halen en dat het beter is als de omvormer meer, rather than minder te doen heeft.

Edit: Dit beschrijft wat hun gedachte is bij het kiezen van een micro; dit zal ook de reden zijn voor hun aanbeveling bij het genoemde paneel: https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/.

[ Voor 26% gewijzigd door Agshlee op 12-09-2020 22:26 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Iq7+ doet 295 WpVA.
In mijn ogen beetje weggooien van de extra capaciteit vh paneel
Ik zou wachten op de IQ7A

Of toch knallen met de panasonics

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2020 22:26 ]

• busscherski
Ik heb toevallig 440 Wp panelen op micro omvormers die 300 W per input aankunnen.
Het verlies aan opbrengst wordt op jaarbasis nooit meer dan enkele procenten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er is al 470 Wp
https://www.sun-solar.nl/...6-euro-incl-btw-sunsolar/

@busscherski Op een ideaal dak op zuid met perfecte helling, moet je niet beperken...
Eigenlijk zegt solar-bouwmarkt sorry, we hebben ff niks beters... Als ze bedoelen aftoppen is niet erg... ;)
En dat beters komt er nu wel aan, de IQ7A.
Al dat andere op een lager dak of platdak, daar is het niet belangrijk.

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2020 22:45 ]

• Agshlee
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:33:
Er is al 470 Wp
https://www.sun-solar.nl/...6-euro-incl-btw-sunsolar/

@busscherski Op een ideaal dak op zuid met perfecte helling, moet je niet beperken...
Damn, dat is veel :9. In het geval van 470 Wp wil je waarschijnlijk wel gebruik gaan maken van de IQ7A; in dat geval kom ik uit op € 2789,48 ex BTW voor 2820 Wp, oftewel € 0.99 p/Wp. Hier staat € 2382.89 voor 2670 Wp tegenover als ik gebruik maak van de 445 Wp panelen (oftewel € 0.89 p/Wp). Ga ik voor deze panelen ook uit van de IQ7A dan wordt het € 0.96 p/Wp.
Eigenlijk zegt solar-bouwmarkt sorry, we hebben ff niks beters... Als ze bedoelen aftoppen is niet erg... ;)
En dat beters komt er nu wel aan, de IQ7A.
Al dat andere op een lager dak of platdak, daar is het niet belangrijk.
Bedoel je dat je op het schuine dak de IQ7A zou gebruiken, maar op de platte daken (10 graden hoek) de IQ7+?

[ Voor 19% gewijzigd door Agshlee op 12-09-2020 22:48 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Agshlee Een paar maanden langer TVT ga je niet merken.
Aftoppen kost je je nachtrust. ;) .

Edit: dat bedoel ik inderdaad.
Platdak is zomerset, daar is max opbrengst minder belangrijk.
Schuindak is winter/voor en najaar set, daar is max opbrengst wel belangrijk = je direkte verbruik als salderen afgelopen is.
Maar als er een keuze is... neem de beste...

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2020 22:52 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

busscherski schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:32:
Ik heb toevallig 440 Wp panelen op micro omvormers die 300 W per input aankunnen.
Het verlies aan opbrengst wordt op jaarbasis nooit meer dan enkele procenten.
Weet je het zeker?
Ik denk dat het meer is dan je denkt, jouwe zijn nog 30W meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evleqKyIEPbGQhaqcnlyydY1YnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OX9BVEeLopb8FORmnw1uTtwA.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Agshlee
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:47:
@Agshlee Een paar maanden langer TVT ga je niet merken.
Aftoppen kost je je nachtrust. ;) .

Edit: dat bedoel ik inderdaad.
Platdak is zomerset, daar is max opbrengst minder belangrijk.
Schuindak is winter/voor en najaar set, daar is max opbrengst wel belangrijk = je direkte verbruik als salderen afgelopen is.
Maar als er een keuze is... neem de beste...
Duidelijk. Wat dat betreft heb ik sowieso nog een lastige keuze om te maken; ik heb nu een 1-fase aansluiting met nog een oude (terugdraaiende) meter. De meterkast moet echter vervangen worden, dus qua BTW een gunstig moment om naar 3-fase te gaan. Maar... dan nemen ze natuurlijk ook m'n mooie meter mee! :9 Anyhow, dat staat verder los van de discussie at hand.

Een laatste factor om over na te denken is dat de 470 fullblack zijn, vs de 445 die dat niet zijn. Solar-bouwmarkt geeft aan dat fullblack panelen een stuk warmer worden en hierdoor - in de volle zon - zo'n 3-4.5% rendement inleveren. Hiermee zouden ze dan effectief op hetzelfde uitkomen als de 445 (448,85). In alle overige scenarios leveren de 470 panelen wel daadwerkelijk meer. Keuzes, keuzes!

• AUijtdehaag
  • Niet online
In 2023 moet je de meter toch inleveren. (Om hem afgevoerd zien worden doet zeer, ik weet het)

De verschillen tussen 445 en 470 zullen niet groot zijn inderdaad.
Maar het is niet altijd 25 graden buiten.

Panasonic is daar weer goed in.
Maar duur. (Ben er nog prima tevreden mee)

• busscherski
Naast string en micro omvormers kan SolarEdge ook he. Dat kan ook prima zijn.

Mijn panelen liggen inderdaad een stuk minder gunstig dan die van jou.

Even een Sunnydesign simulatie gedaan met een 10x groter systeem 445 Wp Longi solar met jouw orientaties. Qua aftopping schaalt dat naar een systeem met 2 Enphase omvormers van 295 W per stuk.
Solar-bouwmarkt heeft inderdaad geen grotere Enphase micro's maar alsnog blijft het verlies op jaarbasis beperkt tot 2.8%. (en mijn ervaring is dat de Sunnydesign simulaties wat dat betreft nauwkeurig zijn).

Als je tegen 2.8% verlies op jaarbasis kunt zijn micro's gewoon een optie. Rationeel gezien zou het de beste optie kunnen zijn.
Let wel op dat er een paar dagen bij zijn waarop het lijkt of je wel 1/4 van de dagopbrengst aftopt, maar dat zijn enkele dagen per jaar en het middelt zich uit naar 2.8% op jaarbasis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRl8phB4V_Mg8HDov2jBxZlJ8xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3qgAHA7onH9hmIsta8tZqa7F.png?f=fotoalbum_large

Nu kun je zelf de kosten van beide gevallen berekenen en kijken wat de beste deal is.
Persoonlijk zou ik het wel het mooist vinden als je alle panelen op hetzelfde type omvormer aansluit. Als je ene deel string en een deel micro zou doen heb je weer twee apps op je telefoon etc. (maar dat is mijn voorkeur en ook niet echt rationeel wellicht)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Simpele vraag:

Wat levert meer op denk je?
- 3x 320 VA enphase
- 2x 295 VA enphase

Als TS niet wil wachten op de 2x IQ7A, dan neem je panasonic met 3x IQ7X.
Ik snap je plaatje niet, hij kan er geen 20 kwijt, maar 2 op het schuine dak

• busscherski
@AUijtdehaag dat plaatje was alleen om de hoeveelheid aftoppen te bepalen.

De duurdere optie levert ongeveer 15% meer op dan de goedkopere. TS mag beslissen of dat het waard is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
960 vs 590 is 60% meer vermogen
Hoe kom je maar aan 15%?

Maar eindeloze discussie dit.
Misschien wil niet iedereen maximaal opwekken.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2020 13:43 ]

• busscherski
@AUijtdehaag Komop Alphons, jou hoef ik toch niet uit te leggen dat 60% meer max AC vermogen geen 60% extra jaaropbrengst geeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UT2UZ6u1uA8CpDGhoWxcMitYgOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x0BK8eMNBEm0oS0BpBCLhll8.png?f=fotoalbum_large

Volgens Sunnydesign:
2 x 445 Wp op 0.59 kW omvormer maakt ongeveer 822 kWh / jaar (een tiende van het vorige screenshot)
3 x 335 Wp op 0.96 kW omvormer maakt ongeveer 924 kWh / jaar

(924 kWh - 822 kWh) / 822 kWh * 100 = 12.4%.
Dat heb ik naar boven afgerond naar 15% omdat Panasonics een betere temperatuurcoefficient hebben.

edit:
Zie volgende post voor correctie. Ik had beide met een 10x groter systeem moeten simuleren, dan heb ik in het resultaat geen invloed van schaalgrootte.

[ Voor 9% gewijzigd door busscherski op 13-09-2020 20:52 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoe creeer je een 0,59 kW aftoppende omvormer met sunnydesignweb?

Je zegt 0,59 kW omvormer = 822 kWh/jaar dus veel meer dan 1000 Wh/Wp
en 0,96 kW omvormer = 924 kWh/jaar dus minder dan 1000 Wh/Wp

Daar gaat iets mis denk ik in de vergelijking. Hebben we het nog over aftoppende micro omvormers?
2x 445 Wp op een sma start niet eens. (vandaar heb je hem maar weggelaten?)
Je zet met 3x panasonic op een stringomvormer ook een slechter rendement weg, dus die vergelijking gaat ook mank.

Maar je hebt helemaal gelijk hoor.......

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2020 20:24 ]

• busscherski
@AUijtdehaag
Hoe creeer je een 0,59 kW aftoppende omvormer met sunnydesignweb?
0.59 kW is twee Enphase omvormers van 0.295 kW.
Je zegt 0,59 kW omvormer = 822 kWh/jaar dus veel meer dan 1000 Wh/Wp
en 0,96 kW omvormer = 924 kWh/jaar dus minder dan 1000 Wh/Wp
Je hebt nu de jaaropbrengst gedeeld door het omvormervermogen? Dat is geen berekening waar je iets aan hebt. De eenheden van de uitkomst heb je overigens wel correct. Je had dus de jaaropbrengst moeten delen door het aantal Wp (niet het omvormervermogen).
2x 445 Wp op een sma start niet eens. (vandaar heb je hem maar weggelaten?)
Dat start inderdaad niet, daarom met 20 gesimuleerd.
Je zet met 3x panasonic op een stringomvormer ook een slechter rendement weg, dus die vergelijking gaat ook mank.
Ja klopt dat was geen goede vergelijking. Hieronder de correctie.

Het eerste plaatje met de 20 445 Wp panelen had het schaalvoordeel van een relatief grote omvormer, dat is geen eerlijke vergelijking met een slechts 3 Panasonics. Ik had ze allebei als 10x groter moeten simuleren. Hierbij de correctie met 30 Panasonics op een 9.6 kW omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M87NAx7Asf5rufXS13ZTgEy7lsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nivgcGb0LWbthmQkHuGd6Qwm.png?f=fotoalbum_large

2 x 445 Wp op 0.59 kW omvormer maakt ongeveer 822 kWh / jaar (een tiende van 8217 kWh)
3 x 335 Wp op 0.96 kW omvormer maakt ongeveer 961 kWh / jaar (een tiende van 9614 kWh)
De opbrengst heb ik even berekend met Sunnydesign omdat ik die erg gebruiksvriendelijk vind. Met 2 Longi's werkt een SMA inderdaad niet, daarom heb ik 10x grotere systemen gesimuleerd. (het gaat om het verschil, niet om de absolute waarde)

Dan heb je het over 923 kWh / kWp om 957 kWh / kWp (staat gewoon in de screenshots, hoef je niet zelf te berekenen). (De Panasonics halen per Wp 3.7% meer kWh, het verschil grotendeels veroorzaakt door het aftoppen van de Longi's)

(961kWh - 822 kWh) / 822 kWh * 100 = 16.9%. (oke dit is wel net iets meer dan 15% maar ik zat in de buurt van wat ik had geschat zonder te simuleren)

• Agshlee
Even een update. Met dank aan @AUijtdehaag voor een goede prijs drie SunPower X22-360 panelen kunnen scoren voor op het schuine dak. De (voor nu) definitieve configuratie is daarmee de volgende geworden:
  • Dakkapel: 4x Longi Solar LR4-72HPH-445 (Enphase IQ7+)
  • Schun dak: 3x SunPower X22-360 (Enphase IQ7X)
Ik heb voor mijzelf onderstaande lijst gemaakt qua benodigdheden; mocht ik nog iets vergeten zijn, laat het dan vooral even weten.

#CategoryProductPrijs (ex BTW)Subtotaal
4PanelenLongi Solar LR4 445 WP Perc LR4-72HPH-445€ 139,67€ 558,68
1PanelenSunPower X22-360N/AN/A
4OmvormersEnphase IQ7+ Micro Omvormer€ 94,21€ 376,84
3OmvormersEnphase IQ7X Micro Omvormer€ 101,65€ 304,95
1BevestigingClickfit Evo Montageset 3 Panelen Landscape € 99,27€ 99,27
1BevestigingSolarstell Connect 4 Panelen Portrait € 246,57€ 246,57
1ToebehorenEnphase Q-Relay 3 fase€ 147,93€ 147,93
1ToebehorenEnphase IQ Envoy S€ 164,46€ 164,46
3ToebehorenEnphase Data Filter Ferriet Ring € 8,22€ 24,66
4ToebehorenEnphase Q-Cable 3 fase Landscape 2.3m (zie N.B. onder tabel)€ ??,??€ ??,??
3ToebehorenEnphase Q-Cable 3 fase Landscape € 22,73€ 68,19
2ToebehorenEnphase Q-Cable Einddop voor 3-fase kabel€ 14,46€ 28,92
1ToebehorenEnphase Q-Cable Ontkoppel gereedschap€ 2,69€ 2,69
1ToebehorenSB-AB Kabel-Stripmes€ 12,36€ 12,36
2BekabelingEnphase Gietmofpakket€ 15,69€ 15,69
10BekabelingNeopreen Kabel 3-fase 5x4mm² 1m€ 5,69€ 56,94
Totaal€ 2.108,15

N.B. Ik zie dat er voor de 1-fase Q cables ook landscape varianten zjin specifiek voor panelen van 2 meter (bijv. deze); voor 3-fase kan ik deze echter niet vinden. Bestaan deze kabels simpelweg niet? Ik weet dat je ook 1-fase kabels kan gebruiken i.c.m. een 3-fase aansluiting, maar zou liever 3-fase kabels gebruiken.

N.B.2. Qua montage op het platte dak twijfel ik nog tussen Solarstell (duur, maar 13 graden i.p.v. 10), ValkDouble (ook duur, welk plek voor cable mangement en de micro) of een vijftal betonnen voeten. Voor nu Solarstell opgenomen in het overzicht.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hebt nu IQ7+ en IQ7A geselecteerd in je boodschappenlijstje.
Moet dat niet zijn IQ7A (voor de 445 WP, 72 cell) en IQ7X (voor de sunpower, 96 cell)?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/252094/files/334734796/iq7-keuze-v2.png

En geen dank ;)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2020 16:34 ]

• busscherski
Ik heb het hele topic niet meer in mijn hoofd, maar waarom niet een stringomvormer? (vergeef me als de vraag al beantwoord is)

https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000d-ns-wifi.html
met
https://www.solar-bouwmarkt.nl/ethernet.html

• PeeVv
Kijk ook eens naar de GoodWe XS serie. Die doen het al vanaf 40/50 volt afhankelijk van het type en zijn verkrijgbaar van 700W tot 3000W voor een lagere prijs dan micro-omvormers.

• busscherski
@PeeVv
Er zijn nu 3 panelen met 96 cellen en 4 panelen met 144 halve cellen.
Dat snapt elke moderne enkelfase omvormer prima hoor.

• PeeVv
busscherski schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:34:
@PeeVv
Er zijn nu 3 panelen met 96 cellen en 4 panelen met 144 halve cellen.
Dat snapt elke moderne enkelfase omvormer prima hoor.
Ah, had even niet door dat het allemaal grotere panelen waren. Maar dan zou een 3000D-NS kunnen inderdaad, scheelt je €800.

• Agshlee
AUijtdehaag schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:32:
Je hebt nu IQ7+ en IQ7A geselecteerd in je boodschappenlijstje.
Moet dat niet zijn IQ7A (voor de 445 WP, 72 cell) en IQ7X (voor de sunpower, 96 cell)?

[Afbeelding]

En geen dank ;)
Klopt, ik zat niet op te letten. De SunPowers hebben inderdaad een IQ7X nodig; ik zal het overzicht zo even updaten. T.a.v. de 445 WP panelen heb ik wel bewust voor de IQ7+ gekozen, n.a.v. de eerdere discussie over hoe nuttig de A was t.a.v. de + gezien de hellingshoek. Het helpt ook niet dat de As een stuk duurder, maar vooral ook veel minder (snel) leverbaar zijn.
busscherski schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:45:
Ik heb het hele topic niet meer in mijn hoofd, maar waarom niet een stringomvormer? (vergeef me als de vraag al beantwoord is)

https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000d-ns-wifi.html
met
https://www.solar-bouwmarkt.nl/ethernet.html
Snap ik. De belangrijkste redenen om voor micro's te gaan i.p.v. een string is dat ik dan de warmte die bij het omzetten van DC naar AC ontstaat buiten m'n huis houdt, flexibeler ben qua aansluiting (en toekomstige plaatsing van dingen als een warmtepomp; ik heb maar beperkte ruimte op zolder) en ik de mogelijkheid behoudt om middels hetzelfde systeem ook een aantal panelen op de noordkant van het huis te plaatsen.
Pagina: 1