We hebben een vrij laag energieverbruik, afgelopen jaren nog geen 1200 kWh. Toch de wens voor een paar zonnepanelen. Als Tweaker ga ik deze zelf installeren. Dat hoeft met onze woning gelukkig ook helemaal niet ingewikkeld te zijn.
Woonsituatie: woonark (18*5m), plat dak, boot ligt met lange kant op zuidwesten. Van het zuidoosten tot noordwesten alleen water, dus geen obstakels die voor schaduw zorgen. Optimizers lijken daarom mij niet nodig.
Op lange termijn willen we een nieuwe woonark. De insteek voor dit zonnepanelenproject is om daarom te gaan voor een voordelige mogelijke oplossing (zonder ons zelf te kort te willen doen). Zodat de terugverdientijd ook zo kort mogelijk is.
Na aardig wat topics te hebben doorgespit ben ik op de volgende onderdelen uitgekomen. Suggestie voor alternatieve onderdelen zijn zeer welkom
Panelen
[€ 110 p/s] 5x Canadian Solar 275 Wp Standard Poly
Omvormer
Ik twijfel tussen
[€ 300] Omnik Omniksol-1k-TL2-M
en
[€ 280 ] SolaX Zonne omvormer X1-Mini 0.7
Waarbij de eerste optie een ingebouwde DC werkschakelaar heeft. Wel zo handig.
Montage
Hier heb ik nog de meeste zorgen over. Omdat we op het (open) water wonen kan het flink spoken als het waait of stormt. De buurman heeft al een keer een paar van zijn panelen uit het water moeten vissen. Dat wil ik graag voorkomen.
[€ 265] Het Solarstell-connect ziet er uit als degelijk en robust systeem. Iemand ervaring mee?
Gewijzigde keuze na reacties
Paneel
[€ 100 p/s] 5x Canadian Solar KuPower CS3K-300P 300WP Poly
Omvormer
[€ 295 ] SolaX Zonne X1-Mini 1.1
Montage
[€ 265] Solarstell-connect
Woonsituatie: woonark (18*5m), plat dak, boot ligt met lange kant op zuidwesten. Van het zuidoosten tot noordwesten alleen water, dus geen obstakels die voor schaduw zorgen. Optimizers lijken daarom mij niet nodig.
Op lange termijn willen we een nieuwe woonark. De insteek voor dit zonnepanelenproject is om daarom te gaan voor een voordelige mogelijke oplossing (zonder ons zelf te kort te willen doen). Zodat de terugverdientijd ook zo kort mogelijk is.
Na aardig wat topics te hebben doorgespit ben ik op de volgende onderdelen uitgekomen. Suggestie voor alternatieve onderdelen zijn zeer welkom
Panelen
[€ 110 p/s] 5x Canadian Solar 275 Wp Standard Poly
Omvormer
Ik twijfel tussen
[€ 300] Omnik Omniksol-1k-TL2-M
en
[€ 280 ] SolaX Zonne omvormer X1-Mini 0.7
Waarbij de eerste optie een ingebouwde DC werkschakelaar heeft. Wel zo handig.
Montage
Hier heb ik nog de meeste zorgen over. Omdat we op het (open) water wonen kan het flink spoken als het waait of stormt. De buurman heeft al een keer een paar van zijn panelen uit het water moeten vissen. Dat wil ik graag voorkomen.
[€ 265] Het Solarstell-connect ziet er uit als degelijk en robust systeem. Iemand ervaring mee?
Gewijzigde keuze na reacties
Paneel
[€ 100 p/s] 5x Canadian Solar KuPower CS3K-300P 300WP Poly
Omvormer
[€ 295 ] SolaX Zonne X1-Mini 1.1
Montage
[€ 265] Solarstell-connect
[ Voor 13% gewijzigd door rappie_nl op 12-08-2020 14:48 . Reden: Edit na input ]