Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• rappie_nl
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:59

rappie_nl

Gewoon doen

Topicstarter
We hebben een vrij laag energieverbruik, afgelopen jaren nog geen 1200 kWh. Toch de wens voor een paar zonnepanelen. Als Tweaker ga ik deze zelf installeren. Dat hoeft met onze woning gelukkig ook helemaal niet ingewikkeld te zijn.

Woonsituatie: woonark (18*5m), plat dak, boot ligt met lange kant op zuidwesten. Van het zuidoosten tot noordwesten alleen water, dus geen obstakels die voor schaduw zorgen. Optimizers lijken daarom mij niet nodig.

Op lange termijn willen we een nieuwe woonark. De insteek voor dit zonnepanelenproject is om daarom te gaan voor een voordelige mogelijke oplossing (zonder ons zelf te kort te willen doen). Zodat de terugverdientijd ook zo kort mogelijk is.

Na aardig wat topics te hebben doorgespit ben ik op de volgende onderdelen uitgekomen. Suggestie voor alternatieve onderdelen zijn zeer welkom :)

Panelen
[€ 110 p/s] 5x Canadian Solar 275 Wp Standard Poly

Omvormer
Ik twijfel tussen
[€ 300] Omnik Omniksol-1k-TL2-M
en
[€ 280 ] SolaX Zonne omvormer X1-Mini 0.7
Waarbij de eerste optie een ingebouwde DC werkschakelaar heeft. Wel zo handig.

Montage
Hier heb ik nog de meeste zorgen over. Omdat we op het (open) water wonen kan het flink spoken als het waait of stormt. De buurman heeft al een keer een paar van zijn panelen uit het water moeten vissen. Dat wil ik graag voorkomen.

[€ 265] Het Solarstell-connect ziet er uit als degelijk en robust systeem. Iemand ervaring mee?

Gewijzigde keuze na reacties

Paneel
[€ 100 p/s] 5x Canadian Solar KuPower CS3K-300P 300WP Poly

Omvormer
[€ 295 ] SolaX Zonne X1-Mini 1.1

Montage
[€ 265] Solarstell-connect

[ Voor 13% gewijzigd door rappie_nl op 12-08-2020 14:48 . Reden: Edit na input ]

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Je zou nog even kunnen narekenen of je voor een totaal systeem met betere panelen geen betere prijs per Wp kunt halen.

5 panelen is vrij weinig DC voltage maar die kleine omvormertjes moeten dat kunnen. Als je de kans hebt zou ik er een paar extra leggen, een klein overschot kun je tegenwoordig vrij gunstig verkopen als je de juiste energieleverancier hebt. Het zal qua tvt niet veel uitmaken.
De kosten voor de groep in de meterkast en kabel etc heb je toch al.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

rappie_nl schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:44:
We hebben een vrij laag energieverbruik, afgelopen jaren nog geen 1200 kWh. Toch de wens voor een paar zonnepanelen. Als Tweaker ga ik deze zelf installeren. Dat hoeft met onze woning gelukkig ook helemaal niet ingewikkeld te zijn.

Woonsituatie: woonark (18*5m), plat dak, boot ligt met lange kant op zuidwesten. Van het zuidoosten tot noordwesten alleen water, dus geen obstakels die voor schaduw zorgen. Optimizers lijken daarom mij niet nodig.

Op lange termijn willen we een nieuwe woonark. De insteek voor dit zonnepanelenproject is om daarom te gaan voor een voordelige mogelijke oplossing (zonder ons zelf te kort te willen doen). Zodat de terugverdientijd ook zo kort mogelijk is.

Na aardig wat topics te hebben doorgespit ben ik op de volgende onderdelen uitgekomen. Suggestie voor alternatieve onderdelen zijn zeer welkom :)

Panelen
[€ 80 p/s] 5x Canadian Solar 275 Wp Standard Poly

Omvormer
Ik twijfel tussen
[€ 300] Omnik Omniksol-1k-TL2-M
en
[€ 280 ] SolaX Zonne omvormer X1-Mini 0.7
Waarbij de eerste optie een ingebouwde DC werkschakelaar heeft. Wel zo handig.

Montage
Hier heb ik nog de meeste zorgen over. Omdat we op het (open) water wonen kan het flink spoken als het waait of stormt. De buurman heeft al een keer een paar van zijn panelen uit het water moeten vissen. Dat wil ik graag voorkomen.

[€ 265] Het Solarstell-connect ziet er uit als degelijk en robust systeem. Iemand ervaring mee?
Je hebt gezien dat die site met prijzen ex btw communiceert?

• busscherski
  • Nu online
Overigens als je de panelen min of meer richting zuid legt zul je ongeveer minstens een omvormer moeten kiezen van 80% van het aantal Wp. Dus die 0.7 kW omvormer is geen goed idee.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• rappie_nl
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:59

rappie_nl

Gewoon doen

Topicstarter
busscherski schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:42:
Je zou nog even kunnen narekenen of je voor een totaal systeem met betere panelen geen betere prijs per Wp kunt halen.
Bedankt. Heb m'n paneelkeuze gewijzigd naar Canadian Solar KuPower CS3K-300P 300WP Poly. Hogere opbrengst en lagere prijs :)
busscherski schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:42:
5 panelen is vrij weinig DC voltage maar die kleine omvormertjes moeten dat kunnen.
Het lage DC voltage hoeft geen groot probleem te zijn toch? De SolaX Zonne omvormers starten al bij 55V.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:49:
Je hebt gezien dat die site met prijzen ex btw communiceert?
Scherp, dat had ik inderdaad over het hoofd gezien. Heb mijn paneel keuze daarop aangepast.
busscherski schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:53:
Overigens als je de panelen min of meer richting zuid legt zul je ongeveer minstens een omvormer moeten kiezen van 80% van het aantal Wp. Dus die 0.7 kW omvormer is geen goed idee.
Dat was inderdaad geen goede keuze. Dan wordt het de x1.1 omvormer.

Verwijderd

rappie_nl schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

Bedankt. Heb m'n paneelkeuze gewijzigd naar Canadian Solar KuPower CS3K-300P 300WP Poly. Hogere opbrengst en lagere prijs :)

[...]

Het lage DC voltage hoeft geen groot probleem te zijn toch? De SolaX Zonne omvormers starten al bij 55V.

[...]

Scherp, dat had ik inderdaad over het hoofd gezien. Heb mijn paneel keuze daarop aangepast.

[...]

Dat was inderdaad geen goede keuze. Dan wordt het de x1.1 omvormer.
Houd er dus rekening mee dat je dan dus niet nog een btw kan terugvragen. En in vergelijk met andere aanbieders dat ze niet echt goedkoper zijn. Officieel mag men niet eens ex btw communiceren naar particulieren.

• busscherski
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:32:
[...]

Houd er dus rekening mee dat je dan dus niet nog een btw kan terugvragen. En in vergelijk met andere aanbieders dat ze niet echt goedkoper zijn. Officieel mag men niet eens ex btw communiceren naar particulieren.
Hoezo dat? Die btw betaalt TS toch wel gewoon en het komt toch ook op de factuur te staan?

Verwijderd

busscherski schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:29:
[...]

Hoezo dat? Die btw betaalt TS toch wel gewoon en het komt toch ook op de factuur te staan?
Tuurlijk. Ik verwoord het wat krom zie ik. Ik kan mij zo voorstellen dat je een rekensom voor jezelf maakt en denkt dat je daar dan nog de btw vanaf kan halen. Als je uiteindelijk betaald gaat dat kwartje wel vallen maar niet als je snel even een vergelijking maakt met een andere webshop.
Pagina: 1