1 fase op 5x2,5mm2 kabel voor minder verlies omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:14
Ik verwacht eigenlijk totaal niet dat het mag of überhaupt kan, maar zou je een 5 aderige 2,5mm2 kabel volledig kunnen gebruiken voor 1 fase? Dus bruin+zwart voor L1, blauw+grijs voor N en groengeel aarde?

Ik heb namelijk reeds een 5x 2,5mm2 kabel door de grond naar mijn tuinhuis liggen waar ik binnenkort zonnepanelen op ga plaatsen. 12x 340Wp, oost-west op een 3kW Growatt omvormer.
Nu is de afstand tussen omvormer en meterkast best groot, geschat tussen de 25 en 35 meter, waardoor is dus best wel wat verlies heb. Aangezien er toch een 5 aderige kabel ligt en ik de schakeldraad nergens anders voor ga gebruiken kwam ik op dit (misschien wel erg domme 8)7 ) idee.

Graag jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:07

martijn v o

Certified by Enphase.

Is niet nodig kan wel 20 ampere door een 2,5 mm2 en dat haal je niet denk ik.
Oost-West opstelling:

Smorgens Oost 6 panelen volle bak is 6*340*0,9 is 8 Ampere.
1300 uur alle panelen halve bak is 8 Ampere
Smiidags West 6 panelen volle bak is 8 Ampere.

Je geeft het zelf al aan 3kw omvormer kan makkelijk op 2,5mm2. Als je max 16 Ampere zou aanhouden zit je op 3800 Watt. Zelfs als alle panelen op volle bak zouden draaien dus bijvoorbeeld allemaal Oost of West zit je nog onder het maximum.

Bij afstanden van 50 meter moet er aan gerekend worden. Meestal vanaf 70 meter ga je het merken.

En nee het mag ook niet van de NEN. Wat je wel moet doen is in het tuinhuis een PV verdeler plaatsen zodat je daar ook electra kan gebruiken zoals een lampje of een koelkast of een fietslader ook voor de toekomst.

[ Voor 15% gewijzigd door martijn v o op 11-08-2020 16:55 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er zijn prima klemmen kastjes te koop om de aders op een veilige manier bij elkaar te knopen.
Ik zie niet zo het probleem...
*auijtdehaag heeft het ook wel eens gedaan, direkt in een omvormer stekker. foei
Geeft de aders wel even een andere kleur met krimpkous. (blauw = nul, grijs moet je dan ook blauw maken aan beide kanten)
Ook abb heeft aardlekautomaten met dubbele klemmen per fase / nul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8Bnid3gj285VOPiavV7fFD-BQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZ3sRVquMllq2w1G8Zmhhc9L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2020 17:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 15:57
Kan wel, zie boven.

Mag niet, stel dat een van de nullen los komt... Stel dat je je huis verkoopt, stel dat je huis af fikt door reden X....

Ik zou het lekker op 1 set aders aansluiten met een 3kw omvormer overigens.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Gieliovd520 Een kookgroep is toch ook 5 aders en op 1 fase en nul?
Dat mag ook niet?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Een kookgroep zijn 2 gekoppelde automaten met 2 fasen en 2 nullen tot de groepenkast.

Een krachtgroep is weer anders, maar dat komt door de fase verschuiving.

[ Voor 30% gewijzigd door Gieliovd520 op 11-08-2020 18:15 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Gieliovd520
Nee hoor. Een kookgroep zit op dezelfde fase en dezelfde nul met 2 automaten.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2020 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Mag vooral niet omdat je aarde dan niet dezelfde diameter heeft als je fase en nul.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het zal wel een ymvk-as kabel zijn, anders moet hij er sowieso uit.
Daar gebruik je de mantel als aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 16:49

Exigence

dnkroz

AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:42:
Het zal wel een ymvk-as kabel zijn, anders moet hij er sowieso uit.
Daar gebruik je de mantel als aarde.
Nee, de litze. En die heeft dezelfde dwarsdoorsnede als de overige aders, dus ook 2,5 mm².

@emot Vaak is het echt niet nodig om over die relatief korte lengtes en met 3 kW naar een groter dwarsdoorsnede dan 2,5 mm² te gaan hoor. Spanningsverhoging door je omvormer zal denk ik in de ordegrootte van 3 Volt zitten. Dus tenzij je nu al last hebt van een hoge netspanning zal 2,5mm² echt geen problemen opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik zou het gewoon doen.

Zoals gezegd, mag het met een enkele ader als fase en een enkele ader als nul ook al.

De fasedraad en de nul dubbel uitvoeren zorgt voor minder weerstand en dus minder spanningsval over de kabel.

Het zou wat anders zijn als je probeert 32A door 2 x 2,5mm2 te voeren. Dat gaat namelijk ook prima, maar als in de loop van de tijd 1 van de 2 aders onderbroken wordt, of een slechte connectie krijgt, krijgt de andere ader 32A voor zijn kiezen. Maar dat kan bij jou niet gebeuren, dus (in dit specifieke geval) gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Dank voor jullie feedback. Het idee kwam bij mij op toen ik fritss.nl de kabelverlies calculator invulde en boven de 1% jaarverlies uit kwam.

Ik ga er eens over denken maar ben blij dat het eventueel wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04 18:19
@emot
ik zou de kabels niet bij elkaar voegen.
(niet dat het gevaarlijk is of problemen veroorzaakt, het is gewoon niet de afspraak om het zo te doen en daar kunnen vreemde situaties door ontstaan. dus ik zou dat laten.)

maar 30 meter is toch niet zo lang?
zou toch moeten kunnen met 3x2,5mm en ruim onder de 16A.

2x6x340Wp en oost-west.
zie mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dan is een 3kW omvormer nog aardig groot, dit kan ook op een 2,5kW omvormer.
(je hebt geen 2x mpp nodig, kunt gewoon 2x parallel op 1 mpp doen omdat je 2x6 wil. ;)
wel oppassen welke omvormer je dan gebruikt.(max Isc is een puntje) )

verder 340Wp panelen hebben meestal 33Vmpp.
dit 6x is voldoende voor omvormers, maar niet optimaal. (het kan dus wel!, voordat iemand er over piept.)
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
6x33Vmpp = in de extremen maar 175V, aardig eind uit het optimum van de omvormer. ;)

als je daar 6x panasonic van maakt dan is je Vmpp een stuk hoger, dus hoger rendement.
en dat levert als extra bonus nog een extra 8% kWh per Wp op.
zie ook wanneer ik voor Panasonic heb vervangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxyUF3i9qhWZjz8OGrnifT9mM0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large
ik schoot van 750kWh/kWp naar 850kWh/kWp.
is toch wel prettig, maar het hoeft niet. ;)

pas wel op met welke omvormer je gebruikt.
er zijn omvormers met 2x mpp, die maar iets meer per mpp kunnen als de helft.
zo als de oude omniksols (de TL serie), die deden maar 1700W per mpp.
en het ergste was altijd dat de fabrikant het niet eerlijk vermeld in de specs.

de overige tips die ik geef hebben meer effect als je kabel probleem. :P

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Als je een vijfaderige kabel hebt liggen; heb je misschien ook driefase in je meterkast? Als je nog niet je omvormer in huis hebt dan kun je ook alles driefase aansluiten. Dan is het verlies je in kabel zeer laag én gebruik je alle aders van je kabel, en ook nog op de correcte wijze.

Je geeft aan dat je geschat kabelverlies bij enken 2x2.5mm gebruik ongeveer 1% is.Ofwel zo'n 40 kWh per jaar. Gebruik je vier aders (twee fase en twee nul) dan is je verlies nog steeds 0.5%; rond de 20 kWh per jaar; het is niet in één keer weg.

Ondanks dat het nobel is om die 20 kWh op jaarbasis te besparen kun je ook kijken of je in huis op een andere manier 20 kWh per jaar kan besparen. Als je kritisch zoekt dan zijn er makkelijkere zaken te vinden om jaarlijks 20 kWh te besparen dan het incorrect aansluiten van een omvormer :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
migjes schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:11:
@emot
ik zou de kabels niet bij elkaar voegen.
(niet dat het gevaarlijk is of problemen veroorzaakt, het is gewoon niet de afspraak om het zo te doen en daar kunnen vreemde situaties door ontstaan. dus ik zou dat laten.)

maar 30 meter is toch niet zo lang?
zou toch moeten kunnen met 3x2,5mm en ruim onder de 16A.

2x6x340Wp en oost-west.
zie mijn oost-west:
[Afbeelding]
dan is een 3kW omvormer nog aardig groot, dit kan ook op een 2,5kW omvormer.
(je hebt geen 2x mpp nodig, kunt gewoon 2x parallel op 1 mpp doen omdat je 2x6 wil. ;)
wel oppassen welke omvormer je dan gebruikt.(max Isc is een puntje) )

verder 340Wp panelen hebben meestal 33Vmpp.
dit 6x is voldoende voor omvormers, maar niet optimaal. (het kan dus wel!, voordat iemand er over piept.)
zie ook:
[Afbeelding]
6x33Vmpp = in de extremen maar 175V, aardig eind uit het optimum van de omvormer. ;)

als je daar 6x panasonic van maakt dan is je Vmpp een stuk hoger, dus hoger rendement.
en dat levert als extra bonus nog een extra 8% kWh per Wp op.
zie ook wanneer ik voor Panasonic heb vervangen:
[Afbeelding]
ik schoot van 750kWh/kWp naar 850kWh/kWp.
is toch wel prettig, maar het hoeft niet. ;)

pas wel op met welke omvormer je gebruikt.
er zijn omvormers met 2x mpp, die maar iets meer per mpp kunnen als de helft.
zo als de oude omniksols (de TL serie), die deden maar 1700W per mpp.
en het ergste was altijd dat de fabrikant het niet eerlijk vermeld in de specs.

de overige tips die ik geef hebben meer effect als je kabel probleem. :P
Dank voor deze nuttige info!
Panelen en omvormer heb ik al liggen. Dit zijn Jinko panelen en een Growatt min 3000TL-XE. Panasonic etc vind ik persoonlijk veel te duur. Ik ben voor een zo goedkoop mogelijk setje gegaan met een zo kort mogelijke terugverdientijd. Meer dan 12 panelen gingen helaas niet op het dak.

Het plan was inderdaad om 2 strings van 6 panelen te leggen met ieder een eigen mppt. De panelen komen onder een hoek van 10 graden, vandaar dat ik toch voor de 3kw gegaan ben ipv 2,5.

Maar hoe bedoel je 2x 6 panelen parallel op 1 mppt? Dan verdubbeld je stroom toch? De maximale A input va de omvormer is 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Theo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:41:
Als je een vijfaderige kabel hebt liggen; heb je misschien ook driefase in je meterkast? Als je nog niet je omvormer in huis hebt dan kun je ook alles driefase aansluiten. Dan is het verlies je in kabel zeer laag én gebruik je alle aders van je kabel, en ook nog op de correcte wijze.

Je geeft aan dat je geschat kabelverlies bij enken 2x2.5mm gebruik ongeveer 1% is.Ofwel zo'n 40 kWh per jaar. Gebruik je vier aders (twee fase en twee nul) dan is je verlies nog steeds 0.5%; rond de 20 kWh per jaar; het is niet in één keer weg.

Ondanks dat het nobel is om die 20 kWh op jaarbasis te besparen kun je ook kijken of je in huis op een andere manier 20 kWh per jaar kan besparen. Als je kritisch zoekt dan zijn er makkelijkere zaken te vinden om jaarlijks 20 kWh te besparen dan het incorrect aansluiten van een omvormer :P
Ik begrijp je punt. Ik dacht meer zo van; het kost in principe niets om de kabels bij elkaar te voegen. Ik gebruik ze verder toch niet.

Drie fase ga ik niet aan beginnen. Heb inmiddels genoeg geïnvesteerd voor een eengezinswoning met kleine tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
@migjes Zou je misschien nog eens willen kijken naar mijn vraag betreffende het parallel aansluiten op 1 mppt? Niet dat ik opdringerig wil zijn, maar we willen deze week verder met het installeren van de panelen. Het zelfgemaakte montagesysteem ligt op de zaak klaar om nog even gehecht te worden en dan kan ik verder. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:19
Polystring is voor steiler oost-west een optie, maar is wel net iets minder efficient dan iedere string z`n eigen mppt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plh2_DWr0Y4ZFkrgF5BCVw0lbPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hckzA8rV6o8G7gyOwMpdpVby.png?f=fotoalbum_large

Met jou lage hoeken heb je helaas een omvormer nodig met max kortsluitstroom van meer dan 21.1 A.
Dat betekend minstens een 8 kW SMA 3 fase omvormer.

Maar goed, je Growatt is prima want die heeft 2 inputs, dan gaat het prima. En ook nog een fractie efficienter dan een polystring opstelling.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
Duidelijk, dan wordt het gewoon 2 x 6 panelen op ieder een eigen mppt. Bedankt!
Pagina: 1