Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Verwijderd
Als ik iets Kwaad doe, doe ik dat meestal om er zelf beter van te worden...
En ik doe niet bewust kwaad omdat ik daar een of ander pervers genot uit kan persen.
Jij noemt kwaad een relatief iets, en dat is tot op zekere hoogte zeker waar, maar de Duivel doet Kwaad, niet omdat hij denkt dat ie goed doet, maar omdat ie Kwaad Wil doen...
bleh, wat een brak stukkie text, hoop dat het idee duidelijk is
Wat is hier nou anders aan?
Die andere gaat erover dat gelovigen wel een voor de gek gehouden zouden kunnen worden door hun god.Op donderdag 09 augustus 2001 08:09 schreef Elvhenk het volgende:
Aaargh, je had al een topic lopen over dit onderwerp eigenlijk en ik heb net een andere gesloten met ook deze strekking.
Wat is hier nou anders aan?
deze gaat erover dat imho niemand, zelfs de duivel niet, kwaad doet, maar hooguit een 'verkeerd' beeld van goed heeft.
Goed en Kwaad bestaan niet. Het zijn slechts attributen die door ons mensen worden toegekend aan handelingen van andere mensen. Op de natuur, op dieren en op planten zijn die attributen niet van toepassing. De natuur is namelijk neutraal. Iets in de natuur wat je als goed kunt zien, heeft altijd ook een kwade kant. En iets wat je als kwaad kunt zien, heeft ook altijd een goede kant. Of, in de onsterfelijke woorden van het Moderne Orakel, Johan Cruijff: "Elk voordeel heeft zijn nadeel."
Laten we voor de discussie aannemen dat er een God bestaat die puur Goed is, en een Duivel die puur Kwaad is. God heeft, volgens de overlevering, het hele universum geschapen. God is tijdloos - weet alles wat er is gebeurd, en wat er nog gaat gebeuren. God wist dus, toen Hij de Aarde creërde, dat er veel kwade dingen op aarde zouden gaan gebeuren zoals oorlogen, hongersnood, en vernietiging van de natuur.
Zelfs al neem je de uitweg dat al dat kwaad door de Duivel wordt veroorzaakt - God wist ook dat de Duivel bestond. Hij heeft de Duivel zelfs zelf gecreërd door die opstandige engel te verbannen, en is daarmee dus zelf mede verantwoordelijk voor al het kwaad in de wereld - en kan daardoor niet puur Goed zijn.
Als God niet puur Goed is, zal Satan ook wel niet puur Slecht zijn, omdat Satan Gods spiegelbeeld is. Hoewel je natuurlijk ook kunt redeneren dat er tegenwoordig meer kwaad dan goed in de wereld is omdat Satan wel puur Kwaad is, maar God niet puur Goed
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Verwijderd
dan moet je ook in staat zijn om het kwaad te ervaren..
en die taak om ons kwaad te laten ervaren is dus toebedeeld aan de duivel
God is de oorzaak van alles dus ook van kwaad maar wij hebben er zelf om gevraagd..
kan ik me anders niks van herinneren.Op donderdag 09 augustus 2001 14:33 schreef Flamez het volgende:
wij hebben er zelf om gevraagd..
Ja Reyn, ik weet dat die visie redelijk algemeen geldend is onder wiccans, maar ik vind het te naief om gemakshalve te stellen dat er geen duivel/kwaad is in de wereld, behalve "in the eye of the beholder".
Ja natuurlijk is alles relatief, maar er is wel degelijk kwaad in de wereld. In mijn optiek is god/hoger wezen/het licht (hoe je het maar noemen wil) een allesomvattend iets, wat zowel goed als kwaad behelst. Het IS. Op die manier is er een precaire balans tussen goed & kwaad, die dus beiden van god afkomen. Wij mensen mogen als bofferds (want polair wezen) van beide kanten proeven. Geef toe: is wel veel gevarieerder dan alleen het één of het ander!
Inzichtelijk boek in dit kader "Stemmen uit de schaduw" van Pieter Wierenga.
Ten eerste ben ik geen Wicca. Wel ooit geweest, en het is inderdaad Wicca dat me naar deze kant van het religieuze spectrum heeft getrokken, maar ik ben het nu niet meer, omdat ik een aantal van de basisbeginselen van Wicca naar rijp beraad naast me neer heb gelegd. Maar dat terzijde.Op donderdag 09 augustus 2001 14:44 schreef Elvhenk het volgende:
Ja Reyn, ik weet dat die visie redelijk algemeen geldend is onder wiccans, maar ik vind het te naief om gemakshalve te stellen dat er geen duivel/kwaad is in de wereld, behalve "in the eye of the beholder".
Er is wel degelijk goed en kwaad in de wereld, maar al het goed en kwaad wordt veroorzaakt door mensen. Alles in de natuur is verder neutraal.
Een vulkaanuitbarsting of een bosbrand lijkt heel erg kwaad, maar na de uitbarsting is er een heleboel onbenutte vruchtbare grond, en is er een deel van het CO2 dat in de aarde cq in de bomen was opgeslagen weer gerecycled terug naar de atmosfeer. Die recycling van CO2 dmv vulkanische activiteit en bosbranden is een deel van het natuurlijk evenwicht op aarde, die door menselijke activiteit slechts versneld wordt.
Nog een ander voorbeeld in die richting is dat in Amerika tegenwoordig niet meer wordt opgetreden tegen bosbranden, tenzij ze door mensen zijn aangestoken, of een bewoond gebie bedreigen. Een door droogte en bliksem ontstane bosbrand laat men gewoon uitwoeden, omdat dat nou eenmaal zo hoort. Oude bomen sterven, zodat jonge bomen de kans krijgen. Er is zelfs een boomsoort die daar op leeft. De zaadjes van die bomen komen pas uit als er een bosbrand is geweest...
Voor overstromingen en stormen enzo geldt het zelfde. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal heel kwaad, maar er zit een even grote hoeveelheid goed aan. Om iets te creëren moet er iets anders vernietigd worden. Om iets te beginnen moet iets anders eindigen. Zonder kwaad is er geen goed.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Over dat laatste zijn we het dan eens. Ik bedoel met kwaad ook niet zozeer de natuur, maar mensen onderling: getreiter, oorlogen, kindermishandeling etc.Er is wel degelijk goed en kwaad in de wereld, maar al het goed en kwaad wordt veroorzaakt door mensen. Alles in de natuur is verder neutraal.
En inderdaad is kwaad nodig voor de balans, zonder donker is er geen licht.
Maar het valt me altijd op dat het bestaan van engelen door gelovig/spiritueel ingestelde mensen zonder pardon wordt omarmd, terwijl de tegenhanger - de duivel(s) - snel uit beeld worden gedrukt. Kijk maar naar de onbenullige hoeveelheid lectuur over engelen, het licht etc. Duivels hebben gewoon een PR-probleem.
Misschien dat ik de vertaling van bovengenoemd boek eindelijk eens af krijg, dan hebben de duivels er weer wat PR in het engels bij.
Onder het motto, Satan isn't evil - he's just misunderstoodOp donderdag 09 augustus 2001 15:29 schreef Elvhenk het volgende:
Duivels hebben gewoon een PR-probleem.
In mijn optiek is dat zijn bestaansrecht, als eenpolig wezen.NEways, wat schiet de duivel er nou mee op om een beetje ellende te maken in onze wereld ?
m.a.w. wat zijn de beweegredenen van de duivel om er hier zo'n zooitje van te maken ?
You betcha! Hij weet hoe het hoort: lekker stoken. En nog met veel lol ook.en weet de duivel zelf dat ie KwaadTM doet ?
Satan is being blocked out, daarom heeft ie zoveel invloed. Iedereen heeft het te druk met net doen alsof ie er niet is.Op donderdag 09 augustus 2001 15:31 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
[..]
Onder het motto, Satan isn't evil - he's just misunderstood
Als mensen hun eigen duiveltje in zichzelf zouden accepteren, dat ze nu eenmaal goed EN kwaad hebben en dat dat okay is, dan is er niks engs aan de duivel.
Laat de kerk hem maar dankbaar zijn trouwens, de kerk heeft altijd veel macht gehad dankzij de angst voor de duivel.
Ik zou het geen "invloed" willen noemen. Iemand die je negeert krijgt over het algemeen steeds minder invloed (vgl. Janmaat en kornuiten). "Aanwezigheid" lijkt me een betere omschrijving. Als je een klein kind dat om aandacht vraagt negeert, zal het kind steeds harder om aandacht gaan vragen.Op donderdag 09 augustus 2001 15:33 schreef Elvhenk het volgende:
[..]
Satan is being ignored, daarom heeft ie zoveel invloed.
Die er al vanaf de geboorte in geramd is. De mens is van nature onder invloed van de duivel of slecht (heeft iets met erfzonde te maken geloof ik), en alleen de kerk kan je redden.Laat de kerk hem maar dankbaar zijn trouwens, de kerk heeft altijd macht gehad dankzij de angst voor de duivel.
Helemaal mee eens. Op het kwaad dat een mens kan doen zit toch een natuurlijke rem: Als je iemand kwaad doet, wordt deze kwaad, en krijg je kwaad terug.Als mensen hun eigen duiveltje in zichzelf zouden accepteren, dat ze nu eenmaal goed EN kwaad hebben en dat dat okay is, dan is er niks engs aan de duivel.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Over dat negeren van Janmaat enzo en dat ie dan minder invloed krijgt, daar ben ik niet mee eens. Kijk maar naar het Vlaams Blok in Vlaanderen, elke keer stemmen er weer meer mensen op en steeds komt Vlaams Blok niet in het bestuur van bijvoorbeeld Antwerpen. Daarom krijgen steeds meer mensen de behoefte dat geluid te laten horen, ze worden nl. niet gehoord.
Dat de CP hier niet zoveel succes heeft, komt naar mijn idee omdat Janmaat zo'n onbenul is. Die leider van Vlaams Blok (even naam ontschoten) is behoorlijk slim, en die profileert zich veel beter.
Verwijderd
De mens zoekt altijd overal een verklaring voor en je hoeft alleen de bijbel maar te lezen en de verklaringen vliegen in het rond.
De meeste verhalen die in de bijbel staan zijn trouwens eeuwen later pas op papier gezet. Dus de mensen hebben zelf hun eigen verklaringen er aan kunnen geven.
Dan waren we tegelijkertijd bezig... Zoals het er nu staat heb je (alweer) gelijk.Op donderdag 09 augustus 2001 16:10 schreef Elvhenk het volgende:
Koboy, ik had dat "ignored" net veranderd in "blocked out", en dat blijft wel degelijk een rol spelen.
Janmaat heeft ook zijn uiterlijk niet echt mee. Dat buiten beschouwing gelaten blijft het een kwestie van PR (van welke kant dan ook) en geld. Maar misschien is het een verkeerd voorbeeld. Nieuwe poging:Over dat negeren van Janmaat enzo en dat ie dan minder invloed krijgt, daar ben ik niet mee eens. Kijk maar naar het Vlaams Blok in Vlaanderen, elke keer stemmen er weer meer mensen op en steeds komt Vlaams Blok niet in het bestuur van bijvoorbeeld Antwerpen. Daarom krijgen steeds meer mensen de behoefte dat geluid te laten horen, ze worden nl. niet gehoord.
Dat de CP hier niet zoveel succes heeft, komt naar mijn idee omdat Janmaat zo'n onbenul is. Die leider van Vlaams Blok (even naam ontschoten) is behoorlijk slim, en die profileert zich veel beter.
Er zijn genoeg muziekgroepen die niet gedraaid worden wegens hun "foute" teksten. Toen dit begon was er een hoop ophef over, en waren deze groepen ineens "cool" onder de jeugd. Nu hoor je niemand meer over deze praktijken, en kent bijna niemand deze groepen meer.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Verwijderd
Voordeel van geouwehoer over geloof is dat de zaak nooit never niet tot een einde komt dus je kostje is gekocht en je kunt rustig in je leustoel achterover leunen terwijl de Heidenen en de Cristenen elkaar de kop in (blijven) slaan.
Veel succes !!
Zo te zien is er rijkelijk publiek voor dus een gebruikersonderzoek "-potentieel-" hoef je er niet voor te (laten!) doen.
Verwijderd
STORM>:)
Na de 'zondeval' wordt het serpent vervloekt tot het rondkruipen op zijn buik, wat absoluut nergens op slaat als dat de Satan was, want die was al vervloekt tot het eeuwig regeren van de hel
Verder zit je natuurlijk met Adam en Eva. Christenen zijn er altijd snel bij om te roepen: "ja, maar we hebben zelf gekozen hoor!".
Ten eerste heb ik geen reet te maken met Adam en Eva, en als er een God is die mij de schuld van mensen die een paar duizend jaar terug leefden wil aanrekenen dan is ie voor mij per definitie niet goed en rechtvaardig.
Ten tweede zie ik nergens een zonde van Adam en Eva. Het enige wat ik zie in Genisis is een sadistische God die mensen straft voor iets waar ze niet voor gestraft zouden moeten worden.
Adam en Eva hadden nog geen kennis van goed en kwaad voordat ze van die boom aten, en konden dus ook niet inzien dat het negeren van een gebod van God 'slecht' was.
Het komt er op neer dat God de keuze tussen 'A' en 'B' aan Adam en Eva gaf, met als hint dat als ze 'B' doen dat er dan 'X' gebeurd.
'A' en 'B' zagen er exact hetzelfde uit voor Adam en Eva, want ze zagen het verschil niet tussen 'God gehoorzamen' (Goed) en 'God niet gehoorzamen' (Slecht). Wat dat 'X' betreft, Adam en Eva waren de eerste mensen op aarde, wat voor dreiging zal 'sterven' voor hun gehad hebben?
God had net zo goed een muntje kunnen gooien.
Every morning is the dawn of a new error.