Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:24
Afgelopen juni ben ik mijn baan verloren, als gevolg van de coronacrisis en bepaalde opdrachten die niet meer door zouden gaan.

Dit heeft me ongelooflijk veel stress en irritatie opgeleverd, voornamelijk omdat het bedrijf in kwestie wel staatssteun ontvangt als gevolg van de coronacrisis. Maargoed, dat heb ik maar naast me neergelegd.

Ik heb in mijn laatste maanden bij dat bedrijf nog een klant binnengehaald, welke specifiek mijn expertise nodig had voor zijn opdrachten. Deze klant heeft, na de mededeling dat ik er niet langer werkzaam zou zijn met ingang van de volgende maand, aangegeven ook niet meer in zee te willen gaan met dit bedrijf. Beide partijen zijn hiermee akkoord gegaan.

Tijdens het gesprek met mijn oud-werkgever heb ik aangegeven dat ik graag zélf met dit bedrijf in zee wil gaan, als zelfstandig ondernemer. Hiermee is akkoord gegaan door een uitzondering op de non-compete clause toe te passen.

Ik heb hierover ook direct contact gehad met het UWV, waarbij mijn werkcoach aangaf veel vertrouwen te hebben in mijn keuze. Hierop heeft zij aangegeven dat ik voldoende kennis lijk te hebben, en dat ik haar hulp hier verder niet bij nodig zou hebben.

Ik heb daarna, na grondig onderzoek over de haalbaarheid, contact opgenomen met de potentiële klant, welke lyrisch was over het feit dat hij niet meer met mijn ex-werkgever in zee hoefde, maar rechtstreeks zaken met mij kon doen. Ik ben langs de klant gegaan om het een en ander te bespreken, en ik had meteen 2 opdrachten te pakken waar ik mee aan de slag kon. Ik heb hierna een afspraak gemaakt bij de KVK, die gisteren heeft plaatsgevonden.

Maar wat schetste mijn verbazing: het werd afgeraden me in te schrijven zonder toestemming van het UWV, omdat ik dan geen recht zou hebben op de startersregeling. Deze regeling zou inhouden dat ik 26 weken de tijd zou hebben om, met behoud van ww, de zaak op te bouwen. Dit is voor mijn gemoedsrust een must, aangezien ik anders onnodig risico loop naar mijn gevoel.
De inschrijving hebben we dus nog niet voltooid, maar enkel samen nagekeken.

Direct bij thuiskomst ben ik begonnen met de 'verplichte' cursussen vanuit het UWV om recht te hebben op deze startersregeling. Het UWV heeft me hier in eerste instantie niet op gewezen, en ik heb er helaas zelf dus ook niet over nagedacht.
Maar nu lijkt het er dus op dat ik hier geen recht meer op heb, aangezien ik al een klant ( niet op papier ) benaderd heb.

Ik maak me nu redelijk zorgen over de haalbaarheid van mijn plan. Ik heb een behoorlijke voorbereiding getroffen, maar het lijkt erop alsof ik het benaderen van een klant te vroeg heb gedaan. Zou hier nog iets mee te regelen zijn, zodat ik alsnog gebruik kan maken van deze regeling?

Ik vraag bij deze dus om advies, om wat ik nu het beste kan doen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:10

Basszje

Reisvaap!]

Geen klant op papier = geen klant. Ik zie alleen iets staat over ex-werkgevers bij UWV, maar dit lijkt mij ook niet relevant.

Ik zou dus eerst alles met UWV regelen en dan pas met iets beginnen. Inclusief een contract tekenen met je nieuwe klant voor de opdracht.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 05:11

Twhomp

Stayin' Alive

Sorry, maar ik wijzig mijn reacties in dit topic. Ik weet er te weinig vanaf en ik moet eigenlijk geen persoonlijke zaken/ervaringen op een te openbaar forum neerzetten.

[ Voor 92% gewijzigd door Twhomp op 11-08-2020 22:09 . Reden: munitie en teveel persoonlijke info eigenlijk ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:17
Inhoudelijk op je originele vraag heb ik geen antwoord helaas. Maar omdat de klant zo lyrisch over je is, zijn ze dan niet bereid om je een dienstverband aan te bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
thanks voor de reacties, hier ben ik echt mee geholpen! Ik ging er even vanuit dat de mondelinge overeenkomst een probleem zou kunnen vormen.

Wat betreft de duur van de projecten: het zijn intussen 3 projecten geworden waarvoor ik een ureninschatting mag maken. Het budget voor deze projecten ligt elk op maximaal €2000, wat me 50 uur de tijd geeft per project incl. administratie.

Het bedrijf in kwestie doet 2 tot 5 van deze projecten per maand voor zijn klanten, welke allemaal uitbesteed zouden worden aan mij. Een vaste functie kunnen ze me niet bieden op een makkelijke manier. Ze hebben geen kantoorplekken over, het is 4 uur reizen voor mij, en ik heb best wel wat ruimte en apparatuur nodig wat een flinke investering ( ~ €10.000 ) zou betekenen.
Ik heb deze apparatuur door de jaren heen al gekocht voor de hobby, en nu kan ik dit dus mooi inzetten om alles op te bouwen.

Daarnaast is dit niet de enige potentiële klant. Ik ben intussen ( via via ) benaderd via een ander bedrijf, wat me voor 20 uur per week in wil huren. Het lijkt er dus op dat ik sowieso ook klussen moet gaan afslaan, tenzij ik in mijn omgeving iemand kan vinden met dezelfde kennis ( cnc machines, embedded software en webdevelopment ).

Maargoed dat is nog ver weg, eerst maar eens beginnen en zsm kantoorruimte huren zodat mijn huis weer wat meer op een leefruimte kan gaan lijken zonder dat alles vol machines staat :p

Intussen ben ik begonnen aan de 'cursus', en inderdaad, het is meer een informatie avondje met ja / nee vragen. Deze ga ik vanavond afronden zodat ik morgen contact kan opnemen met het UWV om de rest in werking te stellen.

Allen bedankt voor de snelle en vooral accurate antwoorden! De moed zakte me een beetje in de schoenen na mijn 'afgang' bij de kvk gisteren, maar nu heb ik er weer het volste vertrouwen in. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Sowieso zou ik me niet druk maken over het concurrentiebeding, dit is niks waard als jij geen ontslag hebt genomen.

- Edit -

Zie mijn volgende post.

[ Voor 16% gewijzigd door MarkyB op 11-08-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
MarkyB schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:59:
Sowieso zou ik me niet druk maken over het concurrentiebeding, dit is niks waard als jij geen ontslag hebt genomen.
dat dus.
en ik zou mijn tarief niet zo laag zetten :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
Dat hoor ik inderdaad vaker, maar dit bedrijf is er echter vrij stellig over. En met hun vermogen kunnen ze mij het leven flink lastig maken als ze echt willen, want we hebben het hier niet over een klein bedrijf. Vandaar dat ik het maar op deze manier geregeld heb :p

Heb je overigens een linkje voor me waarin dit beschreven staat? Ik ben namelijk wel benieuwd aangezien een andere klant van hun ook geïnteresseerd is in mijn diensten, maar deze is volgens hun keihard off-limits aangezien ik er vanuit mijn ex-werkgever mee heb samengewerkt. In mijn contract stond beschreven dat een geintje als deze me een boete van €25.000 zou opleveren ( zelfs per dag 'in overtreding' geloof ik )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

-nvm-
(zie mijn eerste post in dit topic)

[ Voor 173% gewijzigd door Twhomp op 11-08-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Pater91 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:12:
[...]

Dat hoor ik inderdaad vaker, maar dit bedrijf is er echter vrij stellig over. En met hun vermogen kunnen ze mij het leven flink lastig maken als ze echt willen, want we hebben het hier niet over een klein bedrijf. Vandaar dat ik het maar op deze manier geregeld heb :p

Heb je overigens een linkje voor me waarin dit beschreven staat? Ik ben namelijk wel benieuwd aangezien een andere klant van hun ook geïnteresseerd is in mijn diensten, maar deze is volgens hun keihard off-limits aangezien ik er vanuit mijn ex-werkgever mee heb samengewerkt. In mijn contract stond beschreven dat een geintje als deze me een boete van €25.000 zou opleveren ( zelfs per dag 'in overtreding' geloof ik )
Ik ben opzoek gegaan naar een bron maar deze stellen dat een concurrentiebeding toch geldig blijft (al vraag ik me af hoe een rechter daarin mee gaat als je ontslagen wordt).
Normaal gesproken als je middels een vaststellingsovereenkomst je arbeidscontract ontbindt dan leg je ook vast dat dit beding te vervallen komt.

Moet deze overeenkomst nog plaatsvinden of is dat al achter de rug? In het eerste geval zou je nog kunnen overleggen dat je dit er expliciet in genoemd wil hebben vanwege je afspraak met klant 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
als het standaard artikel in de vaststellingsovereenkomst erin staat: kwijting, zie 7 in onderstaande uitspraak, dan heb je geen relatiebeding, no-comete - concurrentiebeding- of whatever.
Zie ook https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBMNE:2019:210

[ Voor 6% gewijzigd door Bockelaar op 11-08-2020 20:26 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

-nvm-

[ Voor 147% gewijzigd door Twhomp op 11-08-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Twhomp schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:13:
Daar blijft voor een rechter niks van over en dat weet jouw ex-werkgever ook dondersgoed.
Ben je ontslagen? Dan zegt zo'n concurrentiebeding niets. Hadden ze je maar moeten houden.

Er zijn uitzonderingen, maar dan moet je denken aan hoge sales-posities, waar ex-werknemers hele klantenportefeuilles mee kunnen nemen.

Google maar op 'jurispudentie concurrentiebeding' of zoiets dergelijks :)
Kunnen we alsjeblieft ophouden om mis-informatie de wereld in te helpen? https://www.recherchebure...elatiebeding-bij-ontslag/ https://www.intermediair....3A%2F%2Fwww.google.com%2F https://www.rechtnet.nl/r...beidsrecht/relatiebeding/
En zo kan ik nog wel even door gaan.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Quote je dan ook mijn bericht waarin ik mij corrigeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

MarkyB schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:47:
[...]

Quote je dan ook mijn bericht waarin ik mij corrigeer?
Ik had niet door dat die andere post ook van jou was. Je kan beter je oorspronkelijke post aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
@Ardana als in de standaardvaststelling het kwijtingsartikel staat is er toch geen issue meer mbt enig beding? Wat is daar misinformatie aan? Ik quote zelfs een rechterlijke uitspraak ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bockelaar schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:50:
@Ardana als in de standaardvaststelling het kwijtingsartikel staat is er toch geen issue meer mbt enig beding? Wat is daar misinformatie aan? Ik quote zelfs een rechterlijke uitspraak ...
Noch in TS, noch in jouw post, noch in de oorspronkelijke post waar je op reageert stond een vastellingsovereenkomst, al dan niet met finale kwijting benoemd. Vaak staat in een vaststellingsovereenkomst genoemd dat het relatiebeding / concurentiebeding wel van toepassing blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

-nvm-

[ Voor 99% gewijzigd door Twhomp op 11-08-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:06
Twee centjes. Geen idee wat de regels zijn omtrent UWV en starten van eigen zaak.

Als mede-zelfstandige lees ik wel wat zaken waar ik benieuwd naar ben: je moet flink investeren, schrijf je. Ik weet niet wat jouw expertise is, maar denk (wanneer van toepassing) aan licenties, aansprakelijkheid (ik lees opdrachten via opdrachtgever aan derde partijen). Qua tarief 2k bij 50 uur is 40 euro. Dat is niet heel veel als je ook pensioen, arbeidsongeschiktheid, reiskosten, training en dergelijke moet gaan afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik ben dik € 15.000 armer vanwege een concurrentiebeding, waarvan ook iedereen zei ‘joh, maak je niet druk, dat win je met 2 vingers in de neus’. Vergeef me als ik een beetje fel ben hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:42:
[...]

Ik ben dik € 15.000 armer vanwege een concurrentiebeding, waarvan ook iedereen zei ‘joh, maak je niet druk, dat win je met 2 vingers in de neus’. Vergeef me als ik een beetje fel ben hierover.
Je hoort het wel vaker, maar een arbeidsovereenkomst is een overeenkomst. En hoewel werknemers beschermd worden is en blijft het wel een overeenkomst en is het niet iets vrijblijvend. Hetzelfde met mensen die een tijdelijk contract hebben zonder tussentijdse opzegmogelijkheid, daar kan je dus gewoon aan gehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

PolarBear schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:05:
[...]
Je hoort het wel vaker, maar een arbeidsovereenkomst is een overeenkomst. En hoewel werknemers beschermd worden is en blijft het wel een overeenkomst en is het niet iets vrijblijvend. Hetzelfde met mensen die een tijdelijk contract hebben zonder tussentijdse opzegmogelijkheid, daar kan je dus gewoon aan gehouden worden.
Mondeling was uitgelegd en toegezegd dat overstappen naar een andere detacheerder niet onder het concurrentiebeding zou vallen (concurrentiebeding was nogal ingewikkeld geformuleerd), zolang ik niet voor dezelfde klanten zou werken. Tevens was er sprake van een functiewijziging, plus significante salarisstijging, plus dat er met de oude werkgever een arbeidsconflict was, waarbij ik door ontslag probeerde te voorkomen dat het zou escaleren. En toch heeft de rechter het toegewezen, omdat ik 2x een middag inhouse-training had gehad. Dus nee, vertel me niet dat ‘contract is contract’. € 15.000 op een jaarsalaris van € 35.000 is een hoop geld kan ik je verzekeren. Ik zal vast wat noodzakelijke stappen achterwege hebben gelaten, en kan je verzekeren dat me dat nooit meer zal overkomen.

Maar goed, dat is hier grotendeels off-topic, dus ik hou er nu over op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

Mondeling was uitgelegd en toegezegd dat overstappen naar een andere detacheerder niet onder het concurrentiebeding zou vallen (concurrentiebeding was nogal ingewikkeld geformuleerd), zolang ik niet voor dezelfde klanten zou werken. Tevens was er sprake van een functiewijziging, plus significante salarisstijging, plus dat er met de oude werkgever een arbeidsconflict was, waarbij ik door ontslag probeerde te voorkomen dat het zou escaleren. En toch heeft de rechter het toegewezen, omdat ik 2x een middag inhouse-training had gehad. Dus nee, vertel me niet dat ‘contract is contract’. € 15.000 op een jaarsalaris van € 35.000 is een hoop geld kan ik je verzekeren. Ik zal vast wat noodzakelijke stappen achterwege hebben gelaten, en kan je verzekeren dat me dat nooit meer zal overkomen.

Maar goed, dat is hier grotendeels off-topic, dus ik hou er nu over op.
Ik bedoelde dat je wel vaker ziet dat mensen op het forum er luchtig over doen terwijl bij de rechter het echt niet zo is dat zaken maar vernietigd worden. You being case in point.
Pagina: 1