Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik wil graag Windows draaien vanaf een SSD en het liefst de 500GB opslagcapaciteit bewaren van mijn HP Compaq Pro 4300 SFF. Ik wil zeker weten of dat kan.
Het moederbord (HP 2ADE) heeft 2 SATA aansluitingen, 1 voor de huidige HDD en 1 voor de DVD brander.

Is het mogelijk om in plaats van de DVD brander een opslagschijf aan te sluiten? Ik zou de nieuwe SSD dan als primaire schijf willen installeren (waar nu de HDD zit) en in de ruimte onder de DVD brander de huidige HDD aansluiten. Dat DVD station gebruik ik toch niet.

De handleiding zegt dat er maar 1 harde schijf ondersteund wordt, maar het moet toch gewoon mogelijk zijn om een HDD en een SSD op de SATA poorten aan te sluiten?

Ik heb in de handleiding gekeken, op de HP website, Youtube gekeken en op google gekeken of er mensen hetzelfde hebben geprobeerd als ik. Helaas zonder resultaat. Het enige dat de handleiding zegt is dat er 1 optische schijf en 1 HDD ondersteund wordt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja je kunt met de juiste adapter(kabel) een HDD of SSD aansluiten op de 2e SATA poort.
Let op dat dit meestal een iets andere SATA aansluiting is dus een gewone SATA kabel zal niet passen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Als ik hier kijk: https://support.hp.com/rs-en/document/c03132942, zie ik dat je een moederbord hebt met 6 SATA poorten, waarvan twee hogesnelheid.
- maak je behuizing open, controleer of je inderdaad minimaal 3 SATA poorten ziet en kijk waarop je DVD-speler is aangesloten. Waarschijnlijk zijn de twee snelste poorten in gebruik voor je harddisk en de DVD-speler. Die DVD-speler kan je gerust meteen nu omsteken op een andere SATA-poort, dan blijft hij werken en hij heeft geen snelle poort nodig. Qua snelheid is dat geen achteruitgang.
- kijk meteen of je een extra SATA-Power aansluiting vrij hebt op je voedingskabels. (Dat is de brede aansluiting van de twee connectoren in je harddisk.) Als dat niet zo is, weet je dat je een SATA-Power splitter mee moet bestellen met je SATA- 2,5" SSD. Kijk ook even waar je de SSD op vast kunt/gaat maken. Aangezien je de DVD-speler niet hoeft op te offeren, kan je daarvoor een plekje zoeken of een bracket meebestellen.
- dan maak je de PC weer dicht en je gaat de BIOS in: check daar op de SATA-eigenschappen of AHCI een SATA-optie is en of die aan of uit staat. Verander die waarde NIET.
Als je mazzel hebt, staat AHCI al aan.

Ik neem aan dat je Windows 10 legaal hebt draaien.
Maak alvast met de Media Creator een USB-stick (8 GB minimum, de aanwezige inhoud gaat daarbij verloren) aan waarop Windows 10 als installatiemedium staat.

- Bestel nu een 2,5" SATA-SSD van de gewenste grootte (met de benodigde kabel/bracket) en bouw die in.
- trek de SATA-aansluiting van de harddisk nu los (om te voorkomen dat de bootsector van de nieuwe Windows installatie deels op de harddisk terecht komt).
- Zet in de BIOS AHCI AAN.
- start op van de USB-stick en installeer Windows 10. Skip de vraag om een licentiecode, die heb je niet nodig, dat gaat automatisch goed.
- maak verbinding met internet zodat Windows 10 zich valideert.
- sluit de harddisk weer aan, die werkt ook met AHCI aan, nu je er niet van hoeft op te starten.
- installeer je software opnieuw, inclusief de antivirusscanner (die heb je gratis als je Ziggo of KPN hebt).
- en kopieer alles wat je wil van de harddisk naar de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Juup schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:42:
Ja je kunt met de juiste adapter(kabel) een HDD of SSD aansluiten op de 2e SATA poort.
Let op dat dit meestal een iets andere SATA aansluiting is dus een gewone SATA kabel zal niet passen.
Ik heb veel HP machientjes door mijn handen gehad en ben eigenlijk altijd standaard S-ATA aansluitingen tegengekomen. Wanneer je een gewone S-ATA SSD neemt, moet dat prima gaan werken. Op welke 'afwijkende' aansluiting doel jij @Juup ?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Renault
Als je mijn raad volgt, loop je daar helemaal niet tegenaan: de DVD-drive wordt dan gehandhaafd ...

• Renault
Het enige knelpunt in mijn advies is waar je de SSD plaatst.
In de praktijk is daar altijd wel een goed plaatsje voor te vinden, aangezien ze klein zijn, nauwelijks iets wegen en ze zeer robuust zijn. Ook worden de 2,5" versies niet zo warm.
Je zou hem zelfs ongestraft met een tie-wrap ergens tegenaan vast kunnen zetten, al is dit natuurlijk geen professioneel verantwoord advies. Ik doe dat zelf vaker als er geen mooiere oplossing mogelijk is, zonder enig probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door Renault op 13-08-2020 00:30 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Inderdaad je HDD direct vervangen door een SSD van dezelfde grootte.
Je zou kunnen clonen, maar het mooiste is gewoon schoon beginnen.
Verse W10 erop en hij kan weer door.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1