Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de_marvin
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 23:34

de_marvin

You gotta love muffin's!

Topicstarter
Ik heb een Xiaomi Air Purifier 3H, alleen geeft deze lage PM2.5 waardes. Normaal 1, 2 en soms 4. Is er iemand die ook een Xiaomi luchtreiniger heeft en zich ook herkend in deze lage waardes? Ik heb hem vergeleken met een Philips i2000 die waardes tussen de 10 en 150 aangaf terwijl mijn Xiaomi maar 1 tot 4 aangaf.

Ik heb online gezocht naar videos en deze geven hogere PM2.5 waardes aan, maar vaak zijn deze videos uit het buitenland en dus niet (ongeveer) dezelfde lucht omstandigheden als in Nederland

Aan de PM2.5 sensor is van de buitenkant niet te zien dat deze defect is, het probleem nu is dat ik de luchtreiniger niet kan omruilen omdat de leverancier zegt dat de reiniger in hun ogen correct werkt.

Graag hoor ik anderen hun ervaring met deze luchtreiniger.

Beste antwoord (via de_marvin op 15-10-2020 12:01)

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:22
Ja hoor. Ik herken dat wel.
Bij mij staat er ook in 90% van de tijd de waarde 1, maar soms loopt ie op. Dat kan ik dan wel terugvoeren naar b.v. het langere tijd openstaan van een raam of dat ik iets aan het doen ben wat een beetje stofdeeltjes kan opleveren. Mijn waarden over 5 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcMzYpPk3wrSHQfItiH_lcHCgZg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CQoearHL0dLu9KHVEOUu4GYK.png?f=user_large
Ik woon in een dorp dus denk dat we relatief schone lucht hebben. Ik verwacht dat ie in het voorjaar wel meer te verwerken krijgt.
Ik hoop er tegen die tijd ook een nieuw filter in te doen. De originele grijze HEPA filter is best lastig te verkrijgen en kost nog nu nog rond de €35. Hopen dat ze iets goedkoper worden. Verder tevreden met 't apparaat. Hij draait bij mij elke dag, waarbij ik 'm automatisch laat schakelen (aan/uit, stand, etc) via Home Assistant+NodeRed. Sinds kort ook een Xiaomi Smart Fan die ik op dezelfde manier aanstuur. :)
Beiden zijn ook via Google Assistant te besturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Y0NL8c6KrAR5xqOvSj482ubcHY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HOqs89wzGPMFJUiPllbddOa7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpvlaXEBuBk56AQ8mOI_9fuZe0Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZKzOpLOSQYo4qgPsXlkQ9w5E.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Villager op 14-10-2020 17:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@de_marvin ik heb de titel van je topic even verduidelijkt met betrekking tot de vraag die je stelt.

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DelinQ
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-03 16:27
de_marvin schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:31:
Ik heb een Xiaomi Air Purifier 3H, alleen geeft deze lage PM2.5 waardes. Normaal 1, 2 en soms 4. Is er iemand die ook een Xiaomi luchtreiniger heeft en zich ook herkend in deze lage waardes? Ik heb hem vergeleken met een Philips i2000 die waardes tussen de 10 en 150 aangaf terwijl mijn Xiaomi maar 1 tot 4 aangaf.

Ik heb online gezocht naar videos en deze geven hogere PM2.5 waardes aan, maar vaak zijn deze videos uit het buitenland en dus niet (ongeveer) dezelfde lucht omstandigheden als in Nederland

Aan de PM2.5 sensor is van de buitenkant niet te zien dat deze defect is, het probleem nu is dat ik de luchtreiniger niet kan omruilen omdat de leverancier zegt dat de reiniger in hun ogen correct werkt.

In de enige review die er bij het product staat wordt aangegeven dat de sensor "vast" staat. Verder geen info over dit product.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Villager
Bij mij staat er ook in 90% van de tijd de waarde 1, maar soms loopt ie op. Dat kan ik dan wel terugvoeren naar b.v. het langere tijd openstaan van een raam of dat ik iets aan het doen ben wat een beetje stofdeeltjes kan opleveren. Mijn waarden over 5 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcMzYpPk3wrSHQfItiH_lcHCgZg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CQoearHL0dLu9KHVEOUu4GYK.png?f=user_large
Ik woon in een dorp dus denk dat we relatief schone lucht hebben. Ik verwacht dat ie in het voorjaar wel meer te verwerken krijgt.
Ik hoop er tegen die tijd ook een nieuw filter in te doen. De originele grijze HEPA filter is best lastig te verkrijgen en kost nog nu nog rond de €35. Hopen dat ze iets goedkoper worden. Verder tevreden met 't apparaat. Hij draait bij mij elke dag, waarbij ik 'm automatisch laat schakelen (aan/uit, stand, etc) via Home Assistant+NodeRed. Sinds kort ook een Xiaomi Smart Fan die ik op dezelfde manier aanstuur. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Y0NL8c6KrAR5xqOvSj482ubcHY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HOqs89wzGPMFJUiPllbddOa7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpvlaXEBuBk56AQ8mOI_9fuZe0Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZKzOpLOSQYo4qgPsXlkQ9w5E.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Villager op 14-10-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-06 22:47
Je kunt eens bij de uitgebreide review van smart air kijken. Ik weet niet of Xiaomi iets aan de sensoren heeft gedaan, maar de kwaliteit van de sensor blijkt in die review erg matig te zijn. Dit is ook niet gek, want een redelijke sensor kost relatief veel. Het grote nadeel van de Xiaomi is dat de auto stand na 3 uur geforceerd wordt, want eigenlijk kun je hem beter handmatig regelen (of op basis van een betere sensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 23:50
Villager schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik vragen welke Lovelace settings je gebruikt voor zulke mooie UI voor de air purifier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villager
sn33ky schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:16:
[...]

Mag ik vragen welke Lovelace settings je gebruikt voor zulke mooie UI voor de air purifier?
Uiteraard mag je dat vragen :)

Voor de Xiaomi Fan gebruik ik deze:
https://github.com/ikaruswill/lovelace-fan-xiaomi

Voor de Air Purifier gebruik ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiWsd8RQWTD1M2RzsAZYeVguWB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gk60KPeNUDu5EpLBvGpNuegR.png?f=fotoalbum_large

## input_select.yaml
# Xiaomi Air Purifier 3H
xiaomi_airpurifier_mode:
name: Mode
options:
- Auto
- Silent
- Favorite
- Fan
icon: "mdi:animation-outline"

## input_number.yaml
# Xiaomi Air Purifier 3H
xiaomi_airpurifier_favorite_level:
name: "Favorite level"
initial: 0
min: 0
max: 14
step: 1
icon: "mdi:weather-windy"

En de eerste grafiek komt uit Grafana. Ik schrijf de waarden uit Home Assistant weg in een Influxdb database op m'n Synology NAS en daar heb ik een Docker container met Grafana in draaien.

De automatisering van de Air Purifier doe ik overigens in Node-Red en dan kun je dit soort dingen bouwen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IpuAfqGbO0x7E2r2tZvdpvQmdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OCWbbOGpbhqTzC3YKq7BzZPX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Villager op 07-11-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teeuwj
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-06 16:38
Vraagje @Villager hoe heb je Purifier gekoppeld aan home assistant
Heb je hier de Xiaomi gateway voor moeten gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Weet iemand of het mogelijk is de Wifi van een Xiaomi Air Purifier volledig uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:21

Argarath

MasterBlaster

Ook hier staat de luchtreiniger het meest van de tijd onder de 10 qua PM2.5. Als ik hem echter verplaats of de deur naar de keuken openzet, dan verandert de waarde wel degelijk en gaat ook de fan harder draaien. De definitieve bevestiging dat de sensor wel degelijk werkte, was tijdens nieuwjaar... tijdens het vuurwerk in de buurt, knalde de PM2.5 waarde fors omhoog (ging richting de 70/80).

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-06 11:53
Hier is een tijdje geleden een artikel over geschreven: Link
Ik kan uit eigen metingen bevestigen dat er idd een bug in de firmware zit waardoor de sensor in de slaap stand blijft zitten. (Niet altijd de SET pin meer logisch hoog wordt)

Mogelijk dat deze fix ook bij jullie helpt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

teeuwj schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:00:
Vraagje @Villager hoe heb je Purifier gekoppeld aan home assistant
Heb je hier de Xiaomi gateway voor moeten gebruiken ?
@teeuwj @Villager Is hier al een antwoord op? Ik heb de Miio plugin gebruikt met device hashes, maar deze is er enige tijd geleden mee gestopt. De grafieken waren sowieso "spotty", met gaten in de grafieken.

Ik heb overigens deze in bestelling. Ik vind dat de filters er veel te snel doorheen gaan en die krengen zijn duur.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_ Mad_Ping
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-06 11:53
@DexterDee Ik heb wel ervaring met je chip! ik heb deze ook een aantal weken geleden gekocht. Werkt echt super! Aardige kerel die ze verkoopt ,is een nederlander :)

Edit:
Hier kan je meer informatie vinden: click
Mocht je er niet uitkomen stuur maar een PM dan help ik je wel!

[ Voor 53% gewijzigd door The_ Mad_Ping op 18-08-2021 20:20 . Reden: obvious ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik kick dit topic even hoor. Hij staat bij mij nu een uur of drie te draaien maar de waarde blijft op 001 staan. Het los maken van de derde pin heb ik gedaan en zodra ik er echt op ‘adem’ dan loopt hij wel wat op, richting de 20 en zakt daarna ook weer heel snel.

Hoe staat het er ondertussen bij jou voor? Ben je tevreden over de werking en hoe verhoudt die sensor zich bij jou?

Het draait natuurlijk niet enkel om alleen de PM2.5 waardes maar om alle soorten ‘stof’, jammer dat je die niet kan meten.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 03-12-2021 14:30 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de_marvin
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 23:34

de_marvin

You gotta love muffin's!

Topicstarter
Toppe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:28:
[...]

Ik kick dit topic even hoor. Hij staat bij mij nu een uur of drie te draaien maar de waarde blijft op 001 staan. Het los maken van de derde pin heb ik gedaan en zodra ik er echt op ‘adem’ dan loopt hij wel wat op, richting de 20 en zakt daarna ook weer heel snel.

Hoe staat het er ondertussen bij jou voor? Ben je tevreden over de werking en hoe verhoudt die sensor zich bij jou?

Het draait natuurlijk niet enkel om alleen de PM2.5 waardes maar om alle soorten ‘stof’, jammer dat je die niet kan meten.
Ik heb die van mij teruggestuurd en een Philips AC2887/10 aangeschaft, deze geeft (naar mijn mening) betere PM2.5 waardes terug. Ik merk direct als ik bijvoorbeeld ga koken dat de waardes veranderen, in tegenstelling tot de 3H.

• Jerip
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-11-2024
Hoi,

Sind een paar weken de xiaomi air prifier 3H.
Deze staat 24 uur per dag aan en geeft meestal 001 aan.
Sinds 2 dagen komt de waarde niet beneden 030, niets veranderd in huis.

Enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Verder zie ik hierboven een mooi staatje van de laatste 5 dagen,
Met welke app heb je dit gemaakt?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 21:45
Mag ik dit topic schoppen?

Ook bij mij komt de sensor vaak niet hoog. Enige is vaak als je deodorant onderspuit. Vliegt ie zo naar de 600 voor korte tijd.

De sensor is een Plantower PMS9003M. Op Aliexpress en Ebay lees ik echter dat nu de ''upgraded'' PMS9103M geleverd wordt. Iemand enig idee wat er veranderd is?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Pagina: 1