Remote Desktop - Redirect video capture devices

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 21:24
Goedemorgen!

Sinds enige tijd zit er in de rdp client van Windows 10 een optie om video capture devices te redirecten.
Dat is een functie waar ik graag gebruik van wil maken om binnen een terminal server omgeving om de lokale webcam te gebruiken. Ik krijg dit echter niet voor elkaar, iemand ervaringen met deze optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Q7jZYD2CwqunZT27UHueBb5E1E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDHVh4iYc52tEIVgynhqJE7O.jpg?f=fotoalbum_medium

Testcase
Als ik de functionaliteit test door van een Windows 10 client een RDP sessie te starten naar een andere Windows 10 client werkt deze functie. Ik kan perfect mijn webcam gebruiken door de RDP stream heen.

Probeer ik hetzelfde te bereiken met een Windows Server 2019 werkt dit niet.
De webcam wordt wel herkend en gekoppeld, echter kan er geen video stream geopend worden.
De Windows Server die ik gebruik in mijn test opstelling is een nieuw geinstalleerde VM zo van het 'DVD'tje', dus helemaal clean. Laatste updates zijn geinstalleerd, met of zonder de terminal service role geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fEwls9CGtBGB8EliSgHrOAIxnY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjuLYwT4b4WaJKe8SsvazhtY.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-G46RY3SJXJu5ix81UtMRAabJkY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PEnrvYq4QJTxpRoXpsRkZIi.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik kan online weinig documentatie vinden over deze functie en zover ik zie staat die default aan.
Er is een GPO waar dit ook in bevestigd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liEHWCsYqNeaq7ykGrLzS2gbzZ8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtSAdONFWMywAkHqo0dCZjgl.jpg?f=fotoalbum_medium

Iemand ervaring met deze optie of nog een goed idee?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
- Heb je een gateway voor je TS staan? dan moet dit hierin ook nog goed gezet worden
- Ben je zeker dat het niet aan de app ligt? kun je bv skype installeren en testen of het daar wel mee werkt?
- Andere browsers proberen indien dit een webapp is
- komt de webcam wel tussen de devices op de rds ?
- werkt het wel met het programma TSWEBCAM ?
- werkt het als admin wel
- desktop experience role is geinstalleerD?
- werkt een microfoon wel ?
- volgende gpo gecheckt?
Computer Configuration -> Administratives Templates -> Windows Components -> Remote Desktop Services -> Remote Desktop Connection Client -> RemoteFX USB Device Redirection
moet op het volgende staan:
Allow RDP Redirection of other supported RemoteFX USB devices from this computer -> Enabled avec option « Administrators and Users »

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Xelefim schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:16:
- Heb je een gateway voor je TS staan? dan moet dit hierin ook nog goed gezet worden
- Ben je zeker dat het niet aan de app ligt? kun je bv skype installeren en testen of het daar wel mee werkt?
- volgende gpo gecheckt?
Computer Configuration -> Administratives Templates -> Windows Components -> Remote Desktop Services -> Remote Desktop Connection Client -> RemoteFX USB Device Redirection
Allow RDP Redirection of other supported RemoteFX USB devices from this computer -> Enabled avec option « Administrators and Users »
Bedankt voor je reactie, ik reageer even per punt.

Nee, ik heb er geen gateway voor staan. De test omgeving bestaat enkel uit een nieuw geinstalleerde Windows 10 PC, en een nieuw geinstalleerde Windows Server 2019 server waar RDp op geactiveerd is.

Ik ben er zeker van dat het niet aan de app ligt. De test site die ik gebruikte is 'https://webcamtests.com'.
Deze site werkt lokaal, en ook als ik tussen een Windows 10 > Windows 10 client deze RDP functie gebruik.
Ik heb ook andere apps geprobeerd (jitsi, skype) maar ook daar werkte het niet.

Zowel Chrome, Firefox als Edge maakt geen verschil.

Ja, dit is ook te zien in de afbeelding in mijn post.

Dat heb ik niet geprobeerd.
Gezien de functie (sinds kort) standaard in mstsc en het uiteindelijke doel is om dit op een paar honderd TS'en te gebruiken wil commerciële software met bijhorende licentiekosten vermijden.

Nee, mijn test wordt uitgevoerd als Administrator.

Ja

Ja

- volgende gpo gecheckt?

Deze functie vereist geen RemoteFX, dat zeggende heb ik dit wel geprobeerd.

Hier een van de weinige artikelen die ik kan vinden die deze functie beschrijft:

https://winaero.com/blog/...20the%20remote%20computer.

De policy die benoemt wordt in het artikel is gewijzigd in 'do not allow ... ' zoals te zien is in mijn afbeelding.

• Xelefim
Tiwazz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:38:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik reageer even per punt.

De policy die benoemt wordt in het artikel is gewijzigd in 'do not allow ... ' zoals te zien is in mijn afbeelding.
Zet die optie eens op 'disabled' in je laatste screenshot van je eerste post.

Check ook het volgende:
Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Remote Desktop Services > Remote Desktop Session Host > Device and Resource Redirection

"Do not allow supported Plug and Play device redirection" Setting -> disabled

Dit zou ook moeten gebeuren op de PC:
Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Remote Desktop Services -> Remote Desktop Session Host -> Devices and Resource Redirection > set "Allow Video Capture Device Redirection" to "Enabled"

probeer alles goed op beide devices (pc en server) te checken (vb: Allow Video Capture Device Redirection moet aanstaan op zowel pc als server) + vergeet gpupdate /force + reboot niet vergeten

nog steeds geen succes?

dan :
- probeer eens zoom (ik moet zeggen dat ik dit eerder getest heb op een TS MS 2019 en de externe usb camera werkte wel in zoom maar niet in skype)

- check of je een andere webcam hebt om mee te testen,of , of je de laatste drivers wel geïnstalleerd heb
- probeer op een windows 1903 (=mijn geval) die up to date is en geen 2004
- updaten van beide devices

ten slotte raden we webcam / microfoon redirection bij onze RDS klanten af :
- webcam redirection lijkt cpu-verbruik te verhogen
- lag is altijd aanwezig (en erger voor terminal servers die over VPN gaan) en is totaal niet vloeiend
- voorbeeld: kijk eens een youtube filmpje op 720p op een terminal server die remote staat

• ndonkersloot
Xelefim schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:31:
[...]

Zet die optie eens op 'disabled' in je laatste screenshot van je eerste post.

Check ook het volgende:
Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Remote Desktop Services > Remote Desktop Session Host > Device and Resource Redirection

"Do not allow supported Plug and Play device redirection" Setting -> disabled

Dit zou ook moeten gebeuren op de PC:
Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Remote Desktop Services -> Remote Desktop Session Host -> Devices and Resource Redirection > set "Allow Video Capture Device Redirection" to "Enabled"

probeer alles goed op beide devices (pc en server) te checken (vb: Allow Video Capture Device Redirection moet aanstaan op zowel pc als server) + vergeet gpupdate /force + reboot niet vergeten

nog steeds geen succes?

dan :
- probeer eens zoom (ik moet zeggen dat ik dit eerder getest heb op een TS MS 2019 en de externe usb camera werkte wel in zoom maar niet in skype)

- check of je een andere webcam hebt om mee te testen,of , of je de laatste drivers wel geïnstalleerd heb
- probeer op een windows 1903 (=mijn geval) die up to date is en geen 2004
- updaten van beide devices

ten slotte raden we webcam / microfoon redirection bij onze RDS klanten af :
- webcam redirection lijkt cpu-verbruik te verhogen
- lag is altijd aanwezig (en erger voor terminal servers die over VPN gaan) en is totaal niet vloeiend
- voorbeeld: kijk eens een youtube filmpje op 720p op een terminal server die remote staat
Opnieuw bedankt voor je reactie en bereidheid om mee te denken!
Een deel van deze punten heb ik al gedaan, een deel niet. Ik zal dit vandaag opnieuw testen.
Als ik het goed begrijp kan jij deze functie wel gebruiken voor jullie RDS klanten? Dat is ook echt via deze functie en niet remoteFX? Welke Windows Server versie wordt daar gebruikt? Welke Rollen en features staan aan?

Ik heb mijn test opstelling iets vereenvoudigd zodat er geen firewall meer tussen zit.

Hyper-V Host
VM1: Windows Server 2019 clean install
VM2: Windows 10 clean install

Netwerk Switch

PC1: Notebook met webcam

Als ik met PC1 via RDP verbind naar VM2 (windows 10) met video capture devices aan in de RDP settings werkt het direct. Hetzelfde zou ik dus verwachten met de VM1 (Server 2019) maar dat is dus niet.
Het zal ongetwijfeld iets simpels zijn, maar goed tot op heden nog niets gevonden. Ik ga vandaag ook testen met een losse USB webcam.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tiwazz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:06:
Sinds enige tijd zit er in de rdp client van Windows 10 een optie om video capture devices te redirecten.
Dat is een functie waar ik graag gebruik van wil maken om binnen een terminal server omgeving om de lokale webcam te gebruiken.
Wat is je uiteindelijke doel?

Als je op deze manier MS Teams wil gaan gebruiken vanaf je VDI is dit een niet supported scenario vanuit MS. Nog los van de vele performance issue's waar je tegenaan gaat lopen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ndonkersloot
Question Mark schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:32:
[...]

Wat is je uiteindelijke doel?

Als je op deze manier MS Teams wil gaan gebruiken vanaf je VDI is dit een niet supported scenario vanuit MS. Nog los van de vele performance issue's waar je tegenaan gaat lopen.
Het uiteindelijke doel is om binnen een RDS omgeving de lokale webcam te kunnen gebruiken voor o.a. Jitsi maar ook Teams. Het is dus geen VDI, maar een Windows Server 2019 omgeving met RD Session Host role geïnstalleerd. Waar heeft Microsoft beschreven dat dit niet supported is? Hoewel ik dus geen VDI gebruik kan ik hier niet uit op maken dat het niet supported is.

Ik weet dat er andere oplossingen zijn (RemoteFX, 3de partij software zoals TSWebCam), maar ik wil me nu specifiek richten op deze functionaliteit. Microsoft heeft nauwelijks documentatie van deze functie en hoewel het direct werkt als ik naar een standalone Windows 10 PC'tje verbind krijg ik het dus niet werkend op een Windows Server 2019 ondanks dat het redirecten wel functioneert (zie afbeelding apparaat beheer) en dat kan ik niet verklaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Q7jZYD2CwqunZT27UHueBb5E1E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDHVh4iYc52tEIVgynhqJE7O.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fEwls9CGtBGB8EliSgHrOAIxnY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjuLYwT4b4WaJKe8SsvazhtY.jpg?f=fotoalbum_medium

Edit:
Ik zie dat ik niet gereageerd heb op het deel van de performance issues.

Hoewel het logisch is dat de performance minder is dan lokaal verwacht ik dat het prima te accepteren valt.
Zo kan ik prima youtube video's bekijken in de RDS omgeving en gebruiken we al videocalls binnen de RDS omgeving waarbij de video streams ook soepel genoeg zijn.

Iets is beter dan niets :+ , en als het functioneert kan er later altijd nog beoordeeld worden of het goed genoeg is (wat ik dus wel zou verwachten met eerdere ervaringen).

[ Voor 22% gewijzigd door ndonkersloot op 13-08-2020 11:32 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tiwazz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:06:
[...]
Hoewel ik dus geen VDI gebruik kan ik hier niet uit op maken dat het niet supported is.
Ik weet het vanuit gesprekken met MS over dit onderwerp, daarnaast staat het wat verstopt in de tekst:
In addition to chat and collaboration, Teams on VDI with calling and meetings is available with supported virtualization provider platforms.
Teams met VDI is alleen beschikbaar vanaf ondersteunde platformen. En volgens het artikel is dat momenteel alleen een Citrix of VMWare based platform (met de juiste randvoorwaarden). Andere opties zoals redirecten van devices of RemoteFX is niet een supported platform.
Zo kan ik prima youtube video's bekijken in de RDS omgeving en gebruiken we al videocalls binnen de RDS omgeving waarbij de video streams ook soepel genoeg zijn.
Je zou eens kunnen testen of de Teams webclient een betere performance oplevert. Dat maakt nl. gebruik van WebRTC wat een redelijke standaard is. Best kans dat dit wat beter omgaat met redirection.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ndonkersloot
Question Mark schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:57:
[...]
Ik weet het vanuit gesprekken met MS over dit onderwerp, daarnaast staat het wat verstopt in de tekst:

[...]

Teams met VDI is alleen beschikbaar vanaf ondersteunde platformen. En volgens het artikel is dat momenteel alleen een Citrix of VMWare based platform (met de juiste randvoorwaarden). Andere opties zoals redirecten van devices of RemoteFX is niet een supported platform.

[...]
Je zou eens kunnen testen of de Teams webclient een betere performance oplevert. Dat maakt nl. gebruik van WebRTC wat een redelijke standaard is. Best kans dat dit wat beter omgaat met redirection.
Het gaat in mijn geval ook om de webclient, de test die ik in de start post had geplaatst is ook WebRTC.
Ook al zou Teams het inderdaad niet ondersteunen is dat in dit geval een non-discussie. Een functie die in mstsc zit werkt wel als er een RDP verbinding naar een Windows 10 client gemaakt wordt en niet als er naar een Windows Server 2019 verbonden wordt. Redirection werkt, maar de cam niet. Daarbij wordt gebruik gemaakt van dezefde software om te testen op Windows 10 als op Windows Server 2019.

Ongetwijfeld is het zoiets simpels als een setting die standaard op Windows 10 aan staat en op Windows Server 2019 uit staat maar daar kan ik dus niets over vinden. Of vervolgens Teams wel of niet werkt is een stuk minder relevant.

Vanmiddag ga ik testen met andere cams.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Nou, ik heb het gevonden hoor...
Het is (zoals verwacht) iets heel simpels.

In de Windows-Instellingen onder het menu 'Privacy' heb je een kopje 'Camera' en 'Microfoon'.
Voor beide moet de optie 'Apps toegang verlenen tot uw camera/microfoon aan staan op de server in de user sessie. Dit stond in mijn test enkel aan voor de camera en niet voor de microfoon. Standaard staat dit op een schone installatie voor een server uit en op een desktop aan. Ook als je enkel een app gebruikt die helemaal niets doet met een microfoon werkt de camera enkel als beide aan staan.

Camera werkt behoorlijk vloeiend en in iedere app waaronder teams.

@Xelefim @Question Mark
Bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLaj8HSsrop6RHAF4OWN3fDkqlQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLV9CoeMiodIMKO8tpoHbHWy.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yIVwurY-205vLohzgpGXoBxmhQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbCwmsdD74ant6tiX3vrlMg3.jpg?f=fotoalbum_medium

Edit:
@Xelefim

Als jij dit ook gebruikt ben ik toch nog benieuwd op welke versie jij dit gebruikt. Volgens mij werkt dit enkel op Windows Server 2019, en niet op 2016. Microsoft heeft er geen beschrijving van dus kan het niet echt opzoeken.. op 2016 krijg ik namelijk überhaupt geen redirected devices te zien.

[ Voor 17% gewijzigd door ndonkersloot op 13-08-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tiwazz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:26:
Nou, ik heb het gevonden hoor...
Het is (zoals verwacht) iets heel simpels.
Nice.. en thx voor de feedback... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
Tiwazz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:26:

Edit:
@Xelefim

Als jij dit ook gebruikt ben ik toch nog benieuwd op welke versie jij dit gebruikt. Volgens mij werkt dit enkel op Windows Server 2019, en niet op 2016. Microsoft heeft er geen beschrijving van dus kan het niet echt opzoeken.. op 2016 krijg ik namelijk überhaupt geen redirected devices te zien.
nice gevonden! ik had het getest op een 2019 terminal server. op een 2016 (nog) niet.

Pagina: 1