Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-05 06:22
Dag mede-tweakers,

Voor mijn vof loop ik tegen de volgende vraag aan, waar ik hoop dat een van jullie hier ervaring mee heeft.

Wij hebben een maand geleden een monitor aangeschaft voor op het kantoor, deze op naam van het bedrijf laten zetten en betaald met de zakelijke rekening.
Nu moet het product retour en zal het geld:
- of verrekend worden met een nieuw model
- of teruggestort worden op de bankrekening

Mijn vraag, hoe houdt je in beide gevallen het balans in de boekhouding?

Tweede vraag waar wij nog tegen aan liepen was het volgende.

Wanneer je al kantoorartikelen hebt ingekocht vanuit een privé rekening, hoe kun je deze op de juiste manier onderbrengen in de boekhouding?
Zodat deze onderdeel wordt van onze activa maar wij ook het belastingvoordeel kunnen nemen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

P.s. ik heb zo sporadisch wel eens van dit soort vragen en ik merk dat ik dan altijd vastloop wanneer ik de belastingdienst erbij pak of ga googlen.

- Creating more joy for people who interact with our digital world

Beste antwoord (via RoelZ op 11-08-2020 13:02)

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:11
Investeringen boven de €450 moeten worden geactiveerd en over de gebruiksduur worden afgeschreven. Investeringen onder de €450 mogen direct ten laste van de kosten worden gebracht. Als je bijvoorbeeld investeert in een monitor van €200 en een computer van €400, dan ziet de Belastingdienst dit als één investering van €600 en dien je dus te activeren. Koop je een losse monitor voor €200 voor een reeds bestaande computer, dan kan je dit bedrag direct ten laste brengen van de kosten. Aangezien je enkel schrijft over een monitor ga ik er gemakshalve van uit dat het een monitor betreft die minder dan €450 heeft gekost.

Verrekenen met een nieuw model (nieuwe model is €25 duurder, je moet dus bijbetalen)
Kantoorkosten €25
A. Bank €25

Als het model goedkoper is (je krijgt een klein bedrag terug):
Bank €25
A. Kantoorkosten

Als je het volledig bedrag teruggestort krijgt (je krijgt het volledige bedrag terug)
Bank €xx
A Kantoorkosten €xx (je moet hiervoor de grootboekrekening gebruiken waar je de investering de vorige keer op hebt geboekt).

Als je zakelijke kosten in privé hebt betaald kun je gewoon een declaratie boeken.
Declaratie of kantoorkosten €xx
A. Privé €xx

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Die monitor boek je afhankelijk van wat er gebeurt. Als die monitor 250 heeft gekost, nu terug gaat en je 50 bij betaalt dan boek je gewoon
computers 50
aan bank 50

en als het volledig terug gestort wordt
bank 250
aan computers 250

Je kantoorartikelen activeer je niet (tenzij je heel groot ingekocht hebt maar dan had je ook wel een fulltime boekhouder...). Dus het zijn gewoon kosten en die declareer je en boek je net als je andere declaraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 13:13
emnich schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:38:

Je kantoorartikelen activeer je niet (tenzij je heel groot ingekocht hebt maar dan had je ook wel een fulltime boekhouder...). Dus het zijn gewoon kosten en die declareer je en boek je net als je andere declaraties.
Als de monitor >=450 euro was schrijf je die wel gewoon af?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ja dat was misschien niet zo duidelijk. Als het onder de 450 was neem je het als kosten, daar boven activeer je het. In mijn voorbeeld ging ik er vanuit dat het geactiveerd was maar voor je journaalpost maakt dat niet uit behalve dat de grootboekrekening anders is.

Aan het eind van het jaar, kan je inderdaad je afschrijvingskosten boeken (of elke maand/kwartaal als je dat liever doet).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:11
Investeringen boven de €450 moeten worden geactiveerd en over de gebruiksduur worden afgeschreven. Investeringen onder de €450 mogen direct ten laste van de kosten worden gebracht. Als je bijvoorbeeld investeert in een monitor van €200 en een computer van €400, dan ziet de Belastingdienst dit als één investering van €600 en dien je dus te activeren. Koop je een losse monitor voor €200 voor een reeds bestaande computer, dan kan je dit bedrag direct ten laste brengen van de kosten. Aangezien je enkel schrijft over een monitor ga ik er gemakshalve van uit dat het een monitor betreft die minder dan €450 heeft gekost.

Verrekenen met een nieuw model (nieuwe model is €25 duurder, je moet dus bijbetalen)
Kantoorkosten €25
A. Bank €25

Als het model goedkoper is (je krijgt een klein bedrag terug):
Bank €25
A. Kantoorkosten

Als je het volledig bedrag teruggestort krijgt (je krijgt het volledige bedrag terug)
Bank €xx
A Kantoorkosten €xx (je moet hiervoor de grootboekrekening gebruiken waar je de investering de vorige keer op hebt geboekt).

Als je zakelijke kosten in privé hebt betaald kun je gewoon een declaratie boeken.
Declaratie of kantoorkosten €xx
A. Privé €xx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RoelZ schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:30:
P.s. ik heb zo sporadisch wel eens van dit soort vragen en ik merk dat ik dan altijd vastloop wanneer ik de belastingdienst erbij pak of ga googlen.
Als je dit soort basis dingen nog niet weet zou je eens een cursus ergens kunnen gaan doen, of het uitbesteden aan een boekhouder.
Een goede administratie kan je een heleboel belastingkosten schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelZ
Ontzettend bedankt voor deze snelle en erg hulpvolle reacties!

@emnich @Meestersleutel, goed om te weten dat dit inderdaad het bodem bedrag was. Het wordt inderdaad niet opgenomen in de activa gezien het enkel om een ~€200 a €300 kostende monitor gaat en maken inderdaad gebruik van een grootboekrekening.

Jullie voorbeelden zijn duidelijk. Gewoon het belans houden door het te boeken op kantoor artikelen, of dit nu credit of debet is.

Voor wat betreft zakelijke kosten middels privé rekening wordt het een memoriaalboeking denk ik, toch?
Klopt het dat ik hier dan het betaalde bedrag moeten afschrijven van de zakelijke rekening naar de privé rekening? En de bon moet opnemen in het grootboek?

@Ernemmer , je hebt absoluut een punt. Wij hebben voorheen een boekhouder gehad maar was mijn partner van mening dat zij dit beter goedkoper kon en neemt zij deze taken veelal op zich. Echter heb ik hier zelf ook soms mee te maken waardoor ik zo nu en dan zelf ook wat moet bij leren.

[ Voor 8% gewijzigd door RoelZ op 11-08-2020 10:24 . Reden: Extra vraag omtrent privé kosten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vaak heeft je boekhoudsoftware eigenlijk alle onderdelen wel die je ooit voor je boekhouding nodig hebt.
Als je dan een aankoop met je priverekening betaald wordt het vanzelf in het goede vakje gezet.

Zelf gebruik ik Acumulus en die doet eigenlijk alles automagisch, als je de juiste vakjes maar invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelZ
@Ernemmer , dit lijkt met Moneybird voor ons hetzelfde, echter zijn de achterliggende regels mij niet altijd even duidelijk. Waarschijnlijk ook puur omdat mijn interesse niet bij boekhouding ligt (dat is nog zacht uitgedrukt), maar ook omdat je met zo'n lage regelmaat tegen dingen aanloopt en er altijd weer een uitzondering blijkt te zijn.

Maar ik probeer de dingen vast te leggen die ik ben tegen gekomen, om zo in het vervolg niet tegen dezelfde vraag te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Ik denk dat je met een cursus boekhouden jezelf een groot plezier doet. Als je de basisdingen weet en je niet op je achterhoofd bent gevallen, kan je de meeste dingen dan zelf uitvogelen. Maakt het een stuk minder erg om te doen.
Pagina: 1