Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• n0mn0m
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:39
Huidige situatie:
Ik heb vier zonnepanelen aan de voorzijde en vijf zonnepanelen aan de achterzijde. In de ochtend pakken de vier zonnepanelen zon. En laat in de middag de andere vijf zonnepanelen. Een groot gedeelte van de dag pakken alle negen zonnepanelen de zon.

Hoeveel wattage hoort de omvormer aan te geven als alle 9 zonnepanelen voorzien worden van zonlicht?
- Strak blauwe hemel
- 35 graden
- Zomer

De zonnepanelen zijn 325 WP per stuk.

Op dit moment worden de vier zonnepanelen aan de voorzijde voorzien van zonlicht, strak blauwe hemel, geen shaduwvorming maar de omvormer geeft de volgende status aan:
- Generating 620 wattt.

Alvast bedankt!

[ Voor 76% gewijzigd door n0mn0m op 11-08-2020 09:12 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat is van een paar dingen afhankelijk:

- of hij aangesloten is op het stroomnet
- of hij niet defekt is
- of het winter, zomer, herfst of lente is
- welke orientatie de panelen hebben
- schaduw
- tijdstip van de dag. 'snachts is het 0 watt
- plaats (geografisch) waar de panelen liggen.
- ben er vast nog een vergeten.
- oh ja, temperatuur, hellingshoek, temperatuurs coefficient, type silicium N of P.

:+

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2020 09:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• n0mn0m
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:09:
Dat is van een paar dingen afhankelijk:

- of hij aangesloten is op het stroomnet
- of hij niet defekt is
- of het winter, zomer, herfst of lente is
- welke orientatie de panelen hebben
- schaduw
- tijdstip van de dag. 'snachts is het 0 watt
- plaats (geografisch) waar de panelen liggen.
- ben er vast nog een vergeten.
- oh ja, temperatuur, hellingshoek, temperatuurs coefficient, type silicium N of P.

:+
Ik had perongeluk het bericht geplaatst zonder duidelijke tekst. Excuses.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welk merk en type omvormer is het?

Als je zou loggen naar PVoutput.org, kan je vergelijken met anderen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• n0mn0m
Het betreft een Solis-1P2.5K-4G omvormer.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ok, en de andere vragen?

Hellingshoek
Orientatie
Merk & Type panelen
Hoe aangesloten? 2 orientaties parallel of alles in serie?

Met wat screenshots uit de Solis Home app zijn we ook al een stuk wijzer, dan met name de grafieken van stringspanning en stroom over de dag heen.

[ Voor 42% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-08-2020 10:33 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@n0mn0m
oke oost west (dit had je al gezien heb ik het idee, maar schrijf het nog eens.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dit is dus 6430Wp, en oost en west haalt op een ander moment zijn top.
dus het totaal is een stuk lager als het totaal aantal Wp.
(in de tabel gaat hij maar naar de 3000W, maar dat is op een warme dag.
in de lente haal ik de 4000W wel en top ik af en toe een klein beetje af (niet noemenwaardig). ;) )
9x325Wp=2925Wp geeft zeldzaam een 2000W in oost-west opstelling.

maar kijk je naar de NOCT waarde van die panelen, dan zie je dat die +/-30% lager is als de Wp (STC waarde).
dus op dit moment moet je eerder danken aan 1400W wat van 9 panelen af kan komen op zijn top.
(de warmte is geen voordeel, kou in de lente is dat wel.)

maar nog een stapje:
de omvormer zijn specs zeggen:
Nominale spanning 250V
Opstart voltage 60V
MMPT voltage bereik 50-450

lol, dit kun je wel als marketing beschouwen ;)
ze hebben best wel iets ge-optimaliseert voor de lage spanning, maar dat is maar beperkt mogelijk.
eigenlijk kun je gewoon dit grafiekje gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
ik neem aan dat je geen speciale panelen (sunpower/panasonic etc etc) hebt, maar gewoon +/-33Vmpp panelen.
die 4x33Vmpp = 132V
dan zit je een aardig stuk buiten het toffe gedeelte van de omvormer en dat geeft aardig verlies.

(het is trouwens geen goed plan om je te veel te focussen op de W die je ziet.
ja je wil hem hoog hebben, maar is niet heilig, het is maar 1 onder deeltje van het verhaal)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• n0mn0m
Hellingshoek = 35/45 graden beide kanten
Orientatie = East/West
Merk & Type panelen - Trina Honey 325 Full Black
Hoe aangesloten? 2 orientaties parallel of alles in serie? - volgens mij 2 orientaties (te zien aan de twee kabels welke uit het dak komen) ik vermoed serie.

De omvormer is niet aangesloten op het net dus kan niets uit de app lezen.

• migjes
n0mn0m schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:40:

Hoe aangesloten? 2 orientaties parallel of alles in serie? - volgens mij 2 orientaties (te zien aan de twee kabels welke uit het dak komen) ik vermoed serie.
je omvormer heeft 2x een mpp.
dus 4 panelen op 1 mpp en de 5 andere op de andere mpp.
dus 4x serieel + 5x serieel apart aangestuurd (eigen mpp).
De omvormer is niet aangesloten op het net dus kan niets uit de app lezen.
lol, dus die doet helemaal niks.
geen net, dan geen productie, maar waarschijnlijk schrijf je het een beetje onhandig en bedoel je iets anders. >:)

op de omvormer kun je de Vmpp aflezen (heet soms V of Vmp etc etc) van de 2 stringen.
geef die eens aan ons. ;)
(ik verwacht een 4x33Vmpp en 5x33Vmpp, maar de hitte op dit moment kan er een 4x28Vmpp=112V en 5x28Vmpp=140V van maken.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 11-08-2020 10:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

vreemd

ik heb 2 x 4 x 285 panelen oost west staan parallel op de omvormer..

smorgens +/- 850 als de zon goed op is.. en dan 3 uurtjes in de limmiter van de omvormer 1025 watt (goodwe 1000 ns 1 mmpt ) (beide kanten zon) en dan weer 850 als de west kant in de zon staat.

ik haal nu begin aug zo`n 8 a 9 kwh op.. ( wel wat schaduw problemen dus verlies wat smorgens door bomen en savonds door dakkapel)

ik hoop wel dat jou 2 strings paralel staan of beide een eigen tracker (beste) hebben... anders werkt dit niet..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2020 10:47 ]

• jeroensluis
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-11 15:16
Lastig om te zeggen wat het hoort te doen. Ik heb zelf 6 panelen 315 watt in zuidwest richting op 15%. En dit is hoe mijn oplevering er per dag uitziet.

Als een deel van je panelen geen direct zonlicht krijgt heb je er wel optimizers tussen zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FU6XLlQVjkZjqJNKTNvG3vRdDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNvcpDL4cWy0KjnJSdCyTVLi.jpg?f=fotoalbum_large

• n0mn0m
Met het net bedoel ik natuurlijk het internet. Hij is wel op het stroomnet aangesloten ;).

De Vmpp is als volgt volgens het Solis omvormer display:

V_DC1: 0125.2V
I_DC1 07.3A

V_DC2: 0172.2V
I_DC2 01.1A

Work Mode: Fixed-PF
DRM number: 08

V_Grid: 229.9V
I-Grid 04.4A

Ik kan via mijn Energieapp wel zien hoeveel KWH er is opgehaald. En wat ik bijzonder vind is dat mijn hoogste opbrengst in mei was (18KWH op één dag) en als ik dan nu bijvoorbeeld naar afgelopen vrijdag kijk (toen het 30+ en strak blauw was) zit ik op12KWH op één dag).

• n0mn0m
@jeroensluis
Optimizers zijn nodig wanneer er schaduwvorming ontstaan door een obstakel. Dit heb ik niet. Uiteindelijk draait de zon wel en komen de vier zonnepanelen compleet in de schaduw, een optimizer zal hier ook niet meer rendament uit kunnen halen.

Correct me if i'm wrong.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
n0mn0m schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:01:
....

Ik kan via mijn Energieapp wel zien hoeveel KWH er is opgehaald. En wat ik bijzonder vind is dat mijn hoogste opbrengst in mei was (18KWH op één dag) en als ik dan nu bijvoorbeeld naar afgelopen vrijdag kijk (toen het 30+ en strak blauw was) zit ik op12KWH op één dag).
Dat je nu minder doet dan in mei komt door de warmte. Ik heb zelf 4600 Wp op dak liggen. Zag in de wat koudere maanden geregeld 4000 W in de app van mijn omvormer. Nu zie ik rond de 3300 behoorlijk stuk minder door de warmte.

• migjes
n0mn0m schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:01:
Met het net bedoel ik natuurlijk het internet. Hij is wel op het stroomnet aangesloten ;).
lol.
125.2 / 4 = 31.3Vmpp per paneel.
deze zitten in de zon, dus warmer.
I_DC1 07.3A
jep de zon, 7,3Ampp verraad het. ;)
V_DC2: 0172.2V
172.2 / 5 = 34,44 per paneel.
deze panelen zijn kouder dus hogere Vmpp
I_DC2 01.1A
deze zitten nog net in de schaduw of net er uit. (zon heel schuin er op kan net, schaduw normaal een +/- 0,7A)
Work Mode: Fixed-PF
DRM number: 08

V_Grid: 229.9V
I-Grid 04.4A

energieapp? bedoel je die van de slimme meter?
(KWH graag schrijven als kWh, grootheden niet door elkaar halen en hoofdletters maken soms andere grootheden.)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 11-08-2020 11:20 ]

• n0mn0m
@migjes
Dus hoe hogere Amp des te warmer de zonnepanelen zijn des te minder het rendement?

De voorzijde begint met de opstart en krijgt als eerste de zon. Ik weet niet welke DC dit is dat zal ik dus rond een uurtje of 08:00 moeten checken. De achterzijde is om en nabij een uurtje of 10 voorzien van zonlicht.

Met enerigeapp bedoel ik die van EnergieDirect (slimme meter).

• migjes
n0mn0m schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:31:
@migjes
Dus hoe hogere Amp des te warmer de zonnepanelen zijn des te minder het rendement?
de meer Ampp(I_DC) de meer opbrengst. (niks met rendement te maken.)
hoe meer Ampp, hoe rechter de zon op het paneel schijnt.
Vmpp(V_DC) = warmere cellen dan word hij lager, koudere cellen word hij hoger.
normaal word er gerekend bij 25 graden. (cell temperatuur, niet omgeving. cellen kunnen goed 100graden worden in de zomer en -10 in de winter.)
De voorzijde begint met de opstart en krijgt als eerste de zon. Ik weet niet welke DC dit is dat zal ik dus rond een uurtje of 08:00 moeten checken. De achterzijde is om en nabij een uurtje of 2 voorzien van zonlicht.
dit klinkt als een niet helemaal perfect oost-west.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
ik heb bijna perfect oost west (1 graad afwijking).
met 45graden dakhoek.
west begint bij mij om 11 uur al, en oost krijgt schaduw om 17:00.

maar je schreef om 11:00
I_DC1 07.3A
de I_DC (dit is Ampp, elk merk gebruikt andere benaming lastig soms.) geeft een 7+A.
dus deze panelen zitten in de zon. ;)

dus mpp1 dat is oost en mpp2 dat is west.
(V_DC1 = dus de Vmpp van de mpp nummer 1.
voor je vertaling. ;) )

Vmpp x Ampp = W
V_DC x I_DC = W
Met enerigeapp bedoel ik die van EnergieDirect (slimme meter).
oke energieapp van slimmemeter.
pas daar mee op.
waarom:
je omvormer zit achter de meter aangesloten.
levert je omvormer 1000W, en gebruikt op dat moment je huis ook 1000W.
dan ziet de slimme meter 0W.
de 1000W word dan rechtstreeks gebruikt door je huis. ;)
slimme meter zijn nu ook weer niet zo slim dat ze dat kunnen meten wat er in het huis gebeurd.
die meten alleen wat er je huis in gaat en uit gaat, niet meer en niet minder.
(veel mensen rapporteren dat het verschil al snel 20% is.
ik ga al richting de 30% (ook oost-west))

eigenlijk kun je de slimmemeter dus niet gebruiken als meet apparaat zodra je zonnepanelen hebt. ;)

• n0mn0m
@migjes
Bedankt voor de heldere uitleg! Dat verklaart waarom ik in mei volgens de energieapp veel meer KWH heb terugeleverd dan de maanden juni en juli. In mei was ik de hele maand niet thuis :). Als ik het verbuik en teruglevering per dag van de maanden juni en juli op tel loopt het in leidraad met de maand mei.

Ik ga ervoor zorgen dat ik de Solis omvormer aansluit op het internet zodat ik realtime informatie uit de Solis app kan lezen (ik wacht wel ff tot het wat koeler is ;)).

Bedankt!

• migjes
@n0mn0m
a, gelukkig je vond hem helder genoeg.
(is altijd nog best lastig te schrijven.)
ik maak even een samenvatting.

punt 1.
jep de slimme meter, hoe slim is dat ding.
met zonnepanelen, totaal niet slim te noemen voor de gebruiker, wel voor de netbeheerder/leverancier/regering.
het geeft gewoon een afwijking van 20% rechtstreeks gebruik of meer.
ben je thuis dan gebruik je natuurlijk vaak meer als je dat niet bent.

en dan heb je ook nog punt 2.
warmte geeft minder opbrengst, cellen warm dan zaken ze aardig in wattage.
dit kan 30% zijn. (in extremen soms nog meer)
dit zie je vooral in de zomer, maar dan zijn de uren licht per dag weer langer, dus heb je nog veel opbrengst.

punt 3.
je hebt een string van 4 en een string van 5.
dit geeft een lage Vmpp op de omvormer (je melde een 125 en 170Vmpp).
dit kan wel, maar kost wel iets van het rendement van de omvormer.
(hoeveel is lastig te bepalen, maar kan goed oplopen naar 5+% verlies)
dit is op te lossen door meer panelen op de omvormer te hangen.
je hebt ruimte genoeg op de omvormer, maar heb je dat ook op dak?
(het hoeft niet, is meer persoonlijke wens, 95% opbrengst is nog steeds leuk.)

Pagina: 1