Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibusch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-02 22:51
Ik zoek een?
Vervanger voor mijn Redmi 4 Prime/Pro. De telefoon voldoet eigenlijk prima, maar zowel het scherm als de batterij is kapot (het ging bergafwaarts sinds de telefoon een keer in het toilet gevallen is). Aangezien ik 'm begin 2018 voor 100 euro tweedehands gekocht heb, lijkt repareren geen optie meer. (Oorspronkelijk was hij blijkbaar 170 euro, maar was een keer gevallen en scherm was vervangen.)

Ik zoek dus een toestel met dezelfde of betere specs voor ongeveer dezelfde prijs.

Wat is je budget?
Tussen de 100 en 150 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruikte mijn Redmi 4 Prime voor vanalles:
- WhatsApp
- keer een mooie foto van de kinderen maken (handig toch altijd bij je zo'n telefoon)
- mail lezen
- websites checken
- nieuws apps
- bankieren
- YouTube kijken
- zaklamp
- familieagenda bijhouden
- lijstjes via keep

Nauwelijks voor spellen, dus dat is niet belangrijk.

Wat ik prettig vond aan de Redmi 4 Prime:
- grote batterij (4100 mAh)
- vingerafdruksensor om snel te unlocken
- prima camera (13 MP, optische zoom, flitser)
- zaklampfunctie (had mijn telefoon daarvoor niet, zal nu wel standaard zijn)
- lekker snel
- niet al te groot, moet in mijn broekzak passen
- goede schermresolutie

Minder fijn vond ik:
- kwetsbaarheid, ondanks het hoesje is het scherm toch gebroken, zonder te vallen
- wat gedoe om de MIUI apps te omzeilen en gewoon de Google apps te gebruken voor mail, kalender, enz.

Ik heb trouwens geen zin om te klooien met ROMs, en al helemaal niet met rooten. Dus e.e.a. moet prima bruikbaar zijn zonder dat. (Dat ging goed met de Redmi 4 Prime, ondanks wat gedoe om MIUI-apps uit te schakelen.)
Ik wil ook gewoon apps van de Google Play store willen kunnen gebruiken. Ik las dat dat bij Huawei niet meer kan tegenwoordig.

Er moet een hoesje o.i.d. voor te krijgen zijn om het ding te beschermen bij een val(letje).

En het liefst doe ik er weer een jaar of 3 (of langer mee).

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zitten zoeken, maar ik kom eigenlijk geen apparaat tegen met dezelfde specs voor onder de 150 euro. Snap ik niet eigenlijk. Je zou zeggen dat 3 jaar later dit soort toestellen nu ongeveer voor de prijs die ik er toen tweedehands voor betaalde nieuw te krijgen zijn.

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke ervaren persoon in dit soort aankopen kan helpen om een goede vervanger te vinden?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:06
doe er een tientje bij dan

https://buy.realme.com/eu/goods/141?id=447

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:56

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik zit met eenzelfde overweging en neig naar een Nokia 3.2 Voornamelijk voor internetgebruik.

Deze keuze met name omdat veel Chinese merken problemen hebben of krijgen met Google. Verder heb ik ooit eens een Oppo in handen gehad maar de response van het touchscreen vond ik bagger (heb verder altijd Samsung smartphones gehad).

Edit: als tweedehands een optie is dan kom je wellicht meer in de richting van de specs die je zoekt. Nieuw is lastiger zonder bij de Chinees aan te komen...

[ Voor 19% gewijzigd door sh4d0wman op 11-08-2020 05:16 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 16:33
sh4d0wman schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 04:55:
Ik zit met eenzelfde overweging en neig naar een Nokia 3.2 Voornamelijk voor internetgebruik.
Ik ben in het bezit geweest van een Nokia 3.2, het is inderdaad een fijn toestel maar weet wel dat deze weinig werkgeheugen en opslag capaciteit heeft. Ik kom zelf vanuit een Apple ecosysteem en daar is alle fijn geregeld met de iCloud, bestanden staan of op je telefoon of in de cloud dus je hebt altijd genoeg opslag. Bij Google werkt dat toch net even anders.

Het formaat van de telefoon en Android One zijn wel ontzettend fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als het budget een paar tientjes omhoog kan, dan kom je bijvoorbeeld al bij een
pricewatch: Motorola One Action Blauw

Android One, ruim in geheugen en een zeer behoorlijke camera

Maar ja dan zit je ook al bij een
pricewatch: Nokia 6.2 Zwart

Onder de 150 is het gewoon lastig, zeker met de camera. En eigenlijk altijd wel ergens duidelijke beperkingen.

[ Voor 32% gewijzigd door sambalbaj op 11-08-2020 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:58
Quibusch schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:37:
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zitten zoeken, maar ik kom eigenlijk geen apparaat tegen met dezelfde specs voor onder de 150 euro. Snap ik niet eigenlijk. Je zou zeggen dat 3 jaar later dit soort toestellen nu ongeveer voor de prijs die ik er toen tweedehands voor betaalde nieuw te krijgen zijn.
3 jaar later is de prijs niet lager geworden, een fabrikant maakt een X aantal toestellen en verkoopt die over Y tijd, en maakt dan weer een nieuw model in die prijs klasse. Restanten die over zijn worden goedkoper in het buitenland verkocht in landen die een lager inkomen hebben dan hier.

Dus je kunt weer 2dehands kijken, of geluk hebben met een aanbieding bij Aldi of Kruitvat, of zelf over de grens kijken, of je eisen bijstellen, of je budget bijstellen.
Zelf zou ik voor 125-150 Euro een iPhone 7 32GB tweedehands van marktplaats halen.
Koop er een case met extra accu bij om de batterij levensduur te verlengen als die standaard niet voldoet, bijvoorbeeld:
https://www.externebatter...ry-case-iphone-6-7-8.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibusch
Tot zover bedankt. Ik ga in detail kijken naar jullie suggesties.

Ik was trouwens niet van plan om naar Apple over te stappen. Ik heb momenteel alles via Google lopen, ook met gedeelde dingen binnen het gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibusch
Ik heb gekeken naar jullie suggesties en dan dus naar de volgende toestellen:
  1. Realmi 5i
    1. De prijs is aardig, maar toch net boven budget
    2. Het scherm is van vrij lage resolutie, minder pixels dan mijn Redmi 4
    3. Blijkbaar alleen bij Realmi zelf te bestellen? Geen leverancierskeuze? Waarom staat ie als niet leverbaar op de pricewatch?
    4. Cameraspecs zijn een tikje minder dan de Redmi 4
    5. Enorme batterijcapaciteit.
    6. Geen 5GHz... maar goed, gebruik ik ook niet. Je zou zeggen dat dat tegenwoordig standaard is.
    7. Geen Android One, maar ik weet niet hoe het gaat met de updates bij deze fabrikant. Is dat bekend?
  2. Nokia 6.2
    1. De prijs is wat hoog
    2. Het scherm lijkt OK, maar zie vraag hieronder over het cameragat.
    3. Is al meer dan een jaar oud
    4. Cameraspecs lijken vergelijkbaar met de Redmi 4
    5. Wat mindere batterijcapaciteit.
    6. Geen vingerafdrukscanner volgens de specs op Tweakers, maar lijkt er wel op te zitten?
    7. Android One!
    8. Lijkt fragiel met glazen achterkant
    9. Schijnbaar een irritante Google-Assistant knop?
    10. Sommige reviewers klagen over de kwaliteit van de ear-speaker bij bellen
  3. Motorola One Action
    1. De prijs is wat hoog
    2. Het scherm lijkt OK, maar ik lees wat over klachten over het grote cameragat. Zie ook onder.
    3. Is al een jaar oud
    4. Cameraspecs iets minder dan de Redmi 4
    5. Wat mindere batterijcapaciteit.
    6. Flink grote opslag!
    7. Android One!
  4. Xiaomi Redmi 9
    1. De prijs is heel mooi! Maar volgens mij staat de groen voor 120 euro i.p.v. dan de genoemde 139 euro op Amazon Je kunt bij de paarse zelfs voor 38 cent extra de 64GB versie krijgen, die niet eens op Tweakers pricewatch staat!?
    2. Lijkt een soort opvolger van mij Redmi 4, een aantal specs zijn heel erg vergelijkbaar
    3. RAM (3GB) en opslag (32GB) zijn gelijk aan Redmi 4. Tegenwoordig misschien wel vrij minimaal? (Ik heb nog wel een 32GB microSD liggen, dus misschien helpt dat al!)
    4. Cameraspecs zoals Redmi 4 of iets beter
    5. Flinke batterijcapaciteit van 5000mAh!
    6. De mij bekende lastigheiden met MIUI, maar kan ik dus mee leven
    7. Er schijnt een hoesje bij te zitten, maar ik kan er geen foto's van vinden. Jullie wel?
Algemene vragen:
  1. Bij de Nokia wordt in een paar reviews geklaagd over het cameragat. Maar ik zie bij veel andere toestellen ook een gat, meestal midden in, tegen de rand. Is dat niet irritant dan? Of is dit in de praktijk geen punt?
  2. Wat zijn in de praktijk de voordelen van USB-C? Ik had micro-USB en bijv. die Realmi heeft dat ook. Moet ik dat als nadeel zien?
  3. Wat zijn de kansen met problemen met Google apps bij Chinese telefoons (Bijv. Xiaomi/Realmi?) Ik begrijp dat het nu bij Huawei een probleem is, maar (nog) niet bij andere Chinese merken?
  4. Is er ergens een overzicht van hoe die processoren zich onderling vergelijken? Ik kijk nu naar versus.com voor vergelijkingen, is dat terecht?
  5. Zijn voor al deze telefoon fatsoenlijke hoesjes te krijgen voor valbescherming? (Ik zoek ook een vergelijkbare telefoon voor mijn vrouw en die klaagt dat er te weinig keuze in designs is voor iets als een Motorola Moto E2 die zij nu heeft. Bovendien wil ze haar pasjes in het hoesje stoppen, dus alleen zo'n valbescherming is dan niet voldoende.)
Op dit moment denk ik het sterkst aan de Redmi 9, maar ik maak me wat zorgen om de ontwikkelingen rond Google bij Chinese fabrikanten. Terecht? Ik zal eens zoeken naar hoesjes. Tips welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:58
1. Camera gat is een kwestie van persoonlijke voorkeur en gewenning. Punch Hole, Notch, Bezel, Slider, er zijn allerlei variaties.
2. USB-c kan links en rechtsom er in, micro USB maar op 1 manier. USB-C is ook sneller met data overdracht. Verwachting is dat micro USB verdwijnt op termijn.
3. VS heeft ruzie met Huawei rondom hun mobiele netwerk apparatuur en daar lijden hun mobiele telefoons ook onder, er zijn geen aanwijzingen dat Realme of Xiaomi daar last van ondervinden.
4. Ja, kijk naar een Versus.com, maar lees ook reviews en benchmark scores. Snelheid van een telefoon is meer dan de processor, maar ook snelheid van geheugen, opslag en software optimalisatie.
5. Voor hoesjes kijk op AliExpress, Banggood en dat soort sites, zijn genoeg opties te vinden. Levertijd kan wel langer zijn want douane controle kan soms wel even duren.

Dan vroeg je nog naar de Pricewatch, daar staat alleen aanbod van aangesloten winkels, dus geeft een goed idee van de mogelijkheden maar is niet sluitend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
Hoe kom je er trouwens bij dat verschillende huidige telefoons een minder goede camera hebben, terwijl de Redmi 4 Pro gewoon een 13MP PDAF wide heeft? De telefoons uit het lijstje hebben ook 4K filmen en een groothoeklens, terwijl de sensor waarschijnlijk ook verbeterd is, en is de selfie camera van een hogere resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibusch
Ik had alleen gekeken naar de main camera (dat is voor mij het belangrijkst) en dan alleen naar de MP en het diafragma.
Dat is inderdaad wat kort door de bocht.

Ik denk dat we dus maar concluderen dat we voor de Redmi 9 gaan :)

Bedankt allemaal voor het meedenken!

• boyette
een chinese cpu?
met closed sourcecode?
zou ik niet doen

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 13-08-2020 00:05 ]

• boyette
Quibusch schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:57:
Ik had alleen gekeken naar de main camera (dat is voor mij het belangrijkst) en dan alleen naar de MP en het diafragma.
Dat is inderdaad wat kort door de bocht.

Ik denk dat we dus maar concluderen dat we voor de Redmi 9 gaan :)

Bedankt allemaal voor het meedenken!
die staat niet bekend om zijn geweldige camera
en heeft een chinese mediatek chipset
dat zou ik nooit doen als je je android fatsoenlijk wilt hebben draaien

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
De Redmi 4 Prime / Pro heeft sowieso geen optische zoom. De Redmi 9 is leuk, maar de cpu kan niet altijd de hoge(re) schermresolutie bijhouden. Dus hier en daar ga je wel wat haperingen opmerken. Als je er drie jaar of langer mee wilt doen met dit budget, loop je op een gegeven moment flink achter qua OS of beveiligingsupdates. Ik weet niet of ik daar heel blij van zou worden eerlijk gezegd.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Quibusch
Te laat, net besteld... (de 4GB/64GB versie, voor 138 euro bij Amazon.)

[ Voor 51% gewijzigd door Quibusch op 13-08-2020 00:28 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Veel plezier ermee, leuk dinkie wel hoor.
Heb er twee weken mee gelopen om te testen :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Quibusch
Toch apart, die CPU is een stuk beter dan de Redmi 4, maar de schermresolutie is nou ook weer niet dramatisch veel hoger dan de Redmi 4. Of vergis ik me in één of beide van deze dingen?

• Potenscia
Quibusch schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:47:
Toch apart, die CPU is een stuk beter dan de Redmi 4, maar de schermresolutie is nou ook weer niet dramatisch veel hoger dan de Redmi 4. Of vergis ik me in één of beide van deze dingen?
De G80 is anders best wel een prima SoC, zeker voor de prijs, en aangezien je niet van plan bent veel spelletjes te draaien, zal je niet merken dat er geen hele krachtige SoC in zit. Prima keuze die Redmi 9, veel plezier!
Pagina: 1