Ryzen 9 3900X met waterkoeling in een fractal desig R4 kast?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luctitan
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik heb nu enkele weken een computer met een Ryzen 9 3900X. kwa performance heerlijk. Alleen wordt die op idle 70 graden en bij veel renderen tikt hij 100 aan. Er zit nu een ‘Cooler Master Hyper 212 Black Edition’ op maar die lijkt dus niet goed genoeg zijn werk te doen.

Nu wil ik graag overstappen naar een goede koeling en aangezien ik er veel op zal werken (grapic design) wil ik wel het optimale uit mijn pc halen. Mijn gedachte was meteen, okay waterkoeling. Kost wat meer maar zal wel een stuk beter koelen. Ik was al aan het kijken naar een Corsair iCUE H100i of een Corsair Hydro H100i. Ik heb een fractal design r4 kast. In de manual staat echter niet hoeveel ruimte er is en zou niet weten waar ik op moet letten.

Een vriend van mij verwees me door naar Tweakers “Die lui weten echt te veel” dus als iemand hier te veel weet, hoor ik je kennis graag. Alle kennis over koeling is natuurlijk ook van harte welkom.

Beste antwoord (via luctitan op 11-08-2020 13:42)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 erop en klaar. Misschien nog een casefannetje of 2 erbij misschien.

Welke videokaart gebruik je?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 erop en klaar. Misschien nog een casefannetje of 2 erbij misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kijkt naar de specificaties van je kast. Ik heb onlangs nog een systeem met een Fractal-kast geassembleerd en de handleiding geeft je gewoon duidelijk aan waar je radiators/ventilators kan plaatsen, hoeveel en hoe groot. Zeker met zo'n AIO is het niet veel ingewikkelder.

Tweakers weet veel maar je moet zelf ook wel wat moeite doen ipv je vraag alleen neerplempen :).

pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black geeft in totaal 7 locaties voor ventilators, die gaan niet allemaal een rad kunnen huisvesten. Dat zal inderdaad meten worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Borromini op 10-08-2020 22:27 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luctitan
  • Niet online
Uszka schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:22:

Ik heb nu een nvidea GTX 970 maar zal binnenkort upgrade naar een RTX 2070.
Het was inderdaad één waar ik ook naar keek ja, dankje. Ja was erg aan het twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waterkoeling met een radiator van 2x120mm is niet gelijk echt beter dan een goede luchtkoeler. Met een 1x120mm rad is compleet nutteloos en pas bij 3x120mm of meer wordt het echt interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luctitan
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:23:
Je kijkt naar de specificaties van je kast. Ik heb onlangs nog een systeem met een Fractal-kast geassembleerd en de handleiding geeft je gewoon duidelijk aan waar je radiators/ventilators kan plaatsen, hoeveel en hoe groot. Zeker met zo'n AIO is het niet veel ingewikkelder.

Tweakers weet veel maar je moet zelf ook wel wat moeite doen ipv je vraag alleen neerplempen :).

pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black geeft in totaal 7 locaties voor ventilators, die gaan niet allemaal een rad kunnen huisvesten. Dat zal inderdaad meten worden.
Dankje, waar is niet het probleem maar in de andere Fractal design handboekjes staat keurig hoeveel ruimte hier voor is. echter in de R4 lijkt dat te ontbreken. Ik heb de kast 2de hans dus de manual download ik van hun site. Misschien ontbreekt daar iets wat er normaal in zou moeten zitten maar wel vervelend dus hoopt ik op mensen met ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als ik effe kijk kan je boven een rad met twee ventilatoren plaatsen (van de exacte groottes heb ik geen idee) en als je de HDD cage vooraan onderaan uitbouwt kan je misschien vooraan ook een rad plaatsen. Maar er zijn inderdaad ongetwijfeld wel mensen met ervaring die kunnen vertellen of dat überhaupt lukt of haalbaar is.

Zoals anderen al aangaven kan een goede luchtkoeler ook nog altijd heel goed mee. Je hoeft niet per se naar waterkoeling te kijken voor goede prestaties of stilte.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luctitan
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:22:
Als ik effe kijk kan je boven een rad met twee ventilatoren plaatsen (van de exacte groottes heb ik geen idee) en als je de HDD cage vooraan onderaan uitbouwt kan je misschien vooraan ook een rad plaatsen. Maar er zijn inderdaad ongetwijfeld wel mensen met ervaring die kunnen vertellen of dat überhaupt lukt of haalbaar is.

Zoals anderen al aangaven kan een goede luchtkoeler ook nog altijd heel goed mee. Je hoeft niet per se naar waterkoeling te kijken voor goede prestaties of stilte.
Ah dankje, das goed om te weten. Ja als ik jou en andere reacties lees denk ik inderdaad toch waarschijnlijk voor een luchtkoeler te gaan. misschien nog wat extra casefannetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luctitan
  • Niet online
dag later: Ik heb nu de be quiet! Dark Rock Pro 4 en zit nu 20 grade lager en blijf stabiel bij intensief gebruik op 80 grade. Hoewel nog vrij hoog opzig verklaarbaar. Het is nu een gemiddelde kamer temp van 40 grade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat wil ook zeggen dat er meer dan tien graadjes gaan afgaan, onder normale omstandigheden :).

Goeie upgrade dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
luctitan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:48:
dag later: Ik heb nu de be quiet! Dark Rock Pro 4 en zit nu 20 grade lager en blijf stabiel bij intensief gebruik op 80 grade. Hoewel nog vrij hoog opzig verklaarbaar. Het is nu een gemiddelde kamer temp van 40 grade.
Met dit soort extreme temps is dat heel normaal,plus je hebt een cpu die heel wat warmte produceerd.

Verder kan je misschien ook nog wel winnen met betere airflow in de kast zelf.Gebruik je trouwens 2 of 1 fan op de koeler?

En 20 c er af is een hele grote stap,koeler doet goed zijn werk :)
Een 12 core cpu die waarschijnlijk op alle cores vol zit te renderen,die procudeerd wel wat hitte,nu is het tenminste binnen acceptabele waardes.

Heb je een foto van de binnenant kan de kast?
Ik ben benieuwt naar je fan setup vandaar
Misschien valt daar nog wat te winnen.

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 13-08-2020 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 18:04
Zelf heb ik een corsair h150i RGB pro xt op mijn Ryzen 3700x zitten. Heb veel gelezen wat men het beste erop kon zetten aan cpu cooler. Ook kwam ik over de 3900x veel tegen, deze produceert namelijk nog meer warmte. De niet AIO coolers (alleen op lucht) kunnen het moeilijk bij benen.(daarom zou ik voor deze CPU geen luchtcooler plaatsen) Zelfs de Corsair Hydro H100i had er nog wat moeite mee. Voor de zekerheid heb ik daarom voor de corsair h150i RGB pro xt gekozen. Deze doet het zeer goed.
Bovenin de kast zit een luchtrooster, daarvan wordt de lucht door een corsair h150i RGB pro xt in de kast gezogen. Een goede airflow in de behuizing is heel belangrijk voor deze 3900X heethoofden.

Mijn cpu is idle tussen de 38 en 45 graden. Zelfs met dit warme weer. En load 60 graden.
Mijn pomp staat ingesteld op gebalanceerd, en de fans op quiet.

[ Voor 36% gewijzigd door Snake_Eye op 15-08-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luctitan
  • Niet online
freaky35 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:10:
[...]

Met dit soort extreme temps is dat heel normaal,plus je hebt een cpu die heel wat warmte produceerd.

Verder kan je misschien ook nog wel winnen met betere airflow in de kast zelf.Gebruik je trouwens 2 of 1 fan op de koeler?

En 20 c er af is een hele grote stap,koeler doet goed zijn werk :)
Een 12 core cpu die waarschijnlijk op alle cores vol zit te renderen,die procudeerd wel wat hitte,nu is het tenminste binnen acceptabele waardes.

Heb je een foto van de binnenant kan de kast?
Ik ben benieuwt naar je fan setup vandaar
Misschien valt daar nog wat te winnen.
Ja zeker, ben erg te spreken over deze koeler. Nu het iets koeler word merk ik al verschil en doordat ie niet over de 100 gaat toggled hij niet meer dus kan ik de hele kracht benutten.

Ik heb 4 fans nu. 2x140mm in de deur voor input. 1 120 onderop ook voor input. maar verwacht niet veel van die want de kast staat op het tapijt haha, wel met stof rooster. En de 1 140 fan achter staat op output.
De koeler fans staat ook gericht met hun output richting de achterzijde van de pc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJsmTrq-eODSeFim1s2EohfGeZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2bdw8gKcjlvVFgiB7mPJVyq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
je gebruikt die ene HDD kooi niet aan ,die kan je eruit schroeven,dat bevorderd de airflow aanzienlijk,ik heb dezelfde kast en ik heb die er ook uitgehaald.

Die fan die fan onderuit zuigt,haal die er maar uit,die zuigt alleen maar stof aan dan,lol.
Verplaats die fan liever naar bovenin de kast,dan op de achterste plek

[ Voor 35% gewijzigd door freaky35 op 15-08-2020 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

luctitan schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:08:
[...]

Ja zeker, ben erg te spreken over deze koeler. Nu het iets koeler word merk ik al verschil en doordat ie niet over de 100 gaat toggled hij niet meer dus kan ik de hele kracht benutten.

Ik heb 4 fans nu. 2x140mm in de deur voor input. 1 120 onderop ook voor input. maar verwacht niet veel van die want de kast staat op het tapijt haha, wel met stof rooster. En de 1 140 fan achter staat op output.
De koeler fans staat ook gericht met hun output richting de achterzijde van de pc.

[Afbeelding]
Je wil onderdruk in je kast en nu creëer je overdruk. Beste resultaat krijg je door meer outtake dan intake. Dat zuigt vanzelf wel aan. Dus zeker die ventilator onderaan als outtake inzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Beetje erg off-topic maar die voeding kan echt niet. Je neemt een behoorlijk risico met zo'n cheapass budget voeding van 7 jaar oud met een high-end cpu. Cooler master G700, double forward met groepsregulatie, moet je niet willen gebruiken met nieuwe hardware omdat de spanning op de lijnen onstabiel is, de voeding niet om kan gaan met de hele lage idle loads, niet goed om gaat met het dynamische verbruik van de hardware en na 7 jaar de voeding toch aan vervanging toe is vanwege de niet al te beste kwaliteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 15-08-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luctitan
  • Niet online
Uszka schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 19:48:
Beetje erg off-topic maar die voeding kan echt niet. Je neemt een behoorlijk risico met zo'n cheapass budget voeding van 7 jaar oud met een high-end cpu. Cooler master G700, double forward met groepsregulatie, moet je niet willen gebruiken met nieuwe hardware omdat de spanning op de lijnen onstabiel is, de voeding niet om kan gaan met de hele lage idle loads, niet goed om gaat met het dynamische verbruik van de hardware en na 7 jaar de voeding toch aan vervanging toe is vanwege de niet al te beste kwaliteit.
Ah bedankt voor de Heads up. Het is inderdaad een voeding die ik 7 jaar geleden voor mijn vorige mobo heb gekocht. Op die dingen wil je niet echt besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luctitan
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 19:04:
[...]

Je wil onderdruk in je kast en nu creëer je overdruk. Beste resultaat krijg je door meer outtake dan intake. Dat zuigt vanzelf wel aan. Dus zeker die ventilator onderaan als outtake inzetten.
Ik heb de onderste meteen omgedraaid, dankje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Borromini schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 19:04:
[...]

Daar ben ik het echt niet mee eens je wil overdruk en wel om diverse redenen.

Kijk eens hoe kasten ontworpen zijn, doorgaans zie je meer intake fans dan outtake fans, ook in de praktijk zie ik bijna altijd meer intake fans dan outtake fans.

Als je een extra outtake fan plaatst op de bodem van je kast dan blaas je dus alle verse koele lucht die de voor intake fans aanzuigen gelijk weer onder eruit. Die extra fan op de bodem als intake is wel aan te raden.
Die verse koele lucht moet namelijk naar boven waar de processor koeler zit.
Plaats daar achter de outtake fan, en eventueel ook één bovenin achter in de kast als outtake.

Dan heb je voor alle fans op intake en achter alle outake, een luchtstroom van voor naar achter.

Nog een groot voordeel van meer intake fans is dat bij de Intake fans alle lucht eerst door een stof filter gaat, door overdruk blaas je de lucht door de outtake fan en alle kieren, ga je onderdruk opbouwen dan zal het stof ook door de kieren de kast in worden aangezogen, en in kieren zitten geen stof filters.
Dat stof gaat door jaren van onderdruk tussen je luchtkoeler opbouwen en dan zal deze steeds minder en minder gaan koelen. Bij overdruk heb je hier minder last van.

Voor maximale prestaties zou ik minimaal jaarlijks de pc van binnen schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen30
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-09 08:59
Ik heb zelf een fractal design r6 met 2 x een kraken X62 AIO watercooling (voor CPU ryzen 3700x en een GTX 1080). De 1ste radiator zit aan de voorkant en de 2de radiator zit onder de bovenkant van de kast. Het was een beetje passen en meten. Pomp en fan staan op silent ingesteld.
Alles is nog niet optimaal, in afwachting van de CTR tool van 1USMUS die in september komt.
Onder load zijn de temps max 65 graden (idle 40 graden) voor de CPU. De GPU zit op max 65 graden (idle 35 graden).
Beide Kraken X62 heb ik via vraag en aanbod kunnen aanschaffen.
Pagina: 1